زنان تاثیرگذار ایرانی: فاطمه معتمدآریا

نمایی از فیلم «نبات»، نماینده کشور آذربایحان در اسکارایران وایر می نویسد : تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. در این میان، زنان ایرانی در این گذار طولانی، نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند.
تاثیر مهم آنها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، ارتقای سواد و موقعیت اجتماعی شان، مقابله با فشارهای مذهبی، مشارکت در پروژه های علمی، سیاست ورزی، موسیقی، سینما و ... یک لیست پر و پیمان فراهم کرده است. مجموعه ای که از امروز ایران وایر منتشر می کند، یک مقدمه است. افرادى که اسمشان در این فهرست آمده، نماینده میلیون ها زن ایرانى هستند که هر روز در ایران و کشورهاى دیگر بر زندگى خانواده و اجتماع خود تاثیر مى گذارند.
 
*********
فرقی نمی‌کند رل یک زن کم رو و شهرستانی را بازی کند یا یک زن پول‎دار و سرکش. مهم نیست در شمایل یک زن سنتی از دل تاریخ بیرون بیاید یا در کسوت یک استاد دانشگاه قرار بگیرد. کارنامه هنری او پر از نقش‌های متفاوت است؛ نقش آدم‌هایی که هیچ ارتباطی با هم ندارند اما او چنان عمیق آن ها را بازی می‌کند که مخاطب فکر می‌کند به طور حتم او دارد نقش خودش را بازی می‌کند!
 
فاطمه معتمدآریا یکی از مهم‌ترین بازیگران ایرانی است. او حالا ۵۴ سال دارد و بازیگری را از 20 سالگی آغاز کرده است. بازیگری را در دانش‎سرای تهران خوانده و بعد وارد کلاس‌های تآتر و فیلم‎سازی «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» شده است. کانون پرورش فکری قبل از انقلاب اسلامی به ریاست «فرح دیبا» تاسیس شد و یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش هنر در ایران بود که شاگردان موفقی تربیت کرد.

معتمدآریا پس از انقلاب و با عروسک گردانی در یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های عروسکی در ایران به نام «مدرسه موش‌ها» وارد تلویزیون شد و تنها چند سال طول کشید که به عنوان نقش اول، پایش به سینما باز شود.
 
او پله‌های ترقی در سینما را یکی پس از دیگری طی کرد. بارها نقش‌آفرینی‌ او مورد توجه جشنواره‌های داخلی و بین المللی قرار گرفت و جوایز زیادی را از آن خود کرد.
 
سینما و تلویزیون تنها دغدغه‌های معتمدآریا نبوده، تلاش برای بهبود زندگی اجتماعی یکی از مهم‌ترین دلیل فعالیت‎های او بوده است. گواه این ادعا، حضور فعال او در موسسه‌های خیریه است. الان 10 سالی است که او به طور علنی با اهداف خیرخواهانه فعالیت می‌کند، برای کودکان کار بازارچه خیریه راه‌اندازی می‌کند، به دیدن کودکان سرطانی می‌رود و برای نوجوانان بازمانده از تحصیل کمک جمع آوری می‌کند.
ماه گذشته پرتره او به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه، کنار 15 چهره بین‌المللی که در طول عمر خود به منافع مشترک بشریت یاری رسانده‌اند، در گالری سازمان ملل به نمایش درآمد.
 
معتمدآریا در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی درباره ایجاد زمینه برای برابری زن و مرد در جامعه صحبت کرد. حضور او در این فیلم با اعتراض اقشار تندرو رو به رو شد. خبرگزاری «فارس»، منتسب به سپاه پاسداران با انتشار نامه‌ای سرگشاده از سوی تشکل‌های تندرو دانشجویی، حضور معتمدآریا در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی را به عنوان یک زن موفق، توهین به مردم شهیدپرور ایران عنوان کرد.
 
در این نامه به فیلمی از یک میهمانی اشاره شده بود که چند هنرپیشه ایرانی، از جمله معتمدآریا را بدون حجاب و در حال رقص نشان می‌داد. معتمدآریا اوایل دهه 70 به همین دلیل ممنوع التصویر شد که بعد از چندی این ممنوعیت را برداشتند.
 
پس از انتخابات سال ۸۸ و پایان دوران دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، فاطمه معتمدآریا به دلیل حمایت از موسوی و حضور در ستاد انتخاباتی میرحسین و فیلم تبلیغاتی او، از سوی اصول گرایان «فتنه گر» خوانده و دوباره ممنوع التصویر شد.
 
مهرماه ۸۸، یعنی چند ماه بعد از انتخابات، او و عده‌ای از سینماگران از سوی اعضای اکادمی «اسکار» به امریکا دعوت شدند اما در فرودگاه ممنوع الخروج اعلام و پاسپورتش ضبط شد.

سال۸۹ ممنوع الخروج بودن او را برطرف کردند و معتمدآریا توانست در جشنواره کن شرکت کند. اما پس از انتشار عکس بدون حجابش در جشنواره کن، بار دیگر مورد حمله رسانه‌های اصول‎گرا قرار گرفت و ممنوع التصویر شد.
 
معتمدآریا چندی بعد جایزه «هانری لانگ لوا» فرانسه را دریافت کرد. مجری مراسم هنگام اهدای جایزه، او را بوسید. این موضوع، اصول‌گرایان را بیش‌تر از گذشته عصبانی کرد و ممنوعیت از کار او ادامه یافت.
 
حاشیه دیگری هم در این مدت برای او رقم خورد؛ زمستان سال 90 این بارفاطمه معتمدآریا به دادسرای زندان اوین احضار شد. دادگاه او را به دلیل دیدار با خانواده «سهراب اعرابی»، از جوانان کشته شده در جریان «جنبش سبز»، بازی در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی و حمایت از وی در مصاحبه های پس از انتخابات، به 50 هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد.
 
در بهمن ماه 92 و در اولین حضور دولت روحانی در «جشنواره فیلم فجر»، دو فیلم «قصه‌ها» و «پریناز» با بازی او پروانه اکران گرفتند و ممنوع‌التصویری او برطرف شد.

او سال گذشته با همسرش، «احمد حامد» در فیلم «بهمن» رو به روی هم بازی کردند. احمد حامد بازیگر نیست و به قول خودش رفاقتی و به خاطر همسرش جلوی دوربین رفته است. وقتی از او می‌پرسم فکر می‌کنید همسرتان جزو زنان تاثیرگذار ایرانی است، می‌گوید: «بستگی دارد تا تاثیر را چه طور تعریف کنیم. همسر من تمام توانش را برای این‌که در شغلش درجه یک باشد، به کار می‌برد. ضمن این که به عنوان یک شهروند، تمام تلاشش را برای بهتر شدن وضعیت جامعه می‌کند. من تلاشش را می‌بینم، تاثیرش را مردم باید بگویند.»
لینکهای مرتبط : زنان تاثیرگذار ایران: طاهره قره العین
+48
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    hovakhshatare - تهران، ایران
    به نظر من بهترین هنرپیشه‌ی زن سینمای ایران است. بازیش در روسری آبی یکی از بازی‌های درخشان سینمای ایران است. امیدوارم هر روز موفق‌تر از دیروز باشه.
    0
    11
    دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.