زنان تاثیرگذار ایران: طاهره قره العین

ایران وایر می نویسد : تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. در این میان، زنان ایرانی در این گذار طولانی، نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند.
تاثیر مهم آنها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، ارتقای سواد و موقعیت اجتماعی شان، مقابله با فشارهای مذهبی، مشارکت در پروژه های علمی، سیاست ورزی، موسیقی، سینما و ... یک لیست پر و پیمان فراهم کرده است. مجموعه ای که از امروز ایران وایر منتشر می کند، یک مقدمه است. افرادى که اسمشان در این فهرست آمده، نماینده میلیون ها زن ایرانى هستند که هر روز در ایران و کشورهاى دیگر بر زندگى خانواده و اجتماع خود تاثیر مى گذارند.
 
*********
 
«طاهره قرة‎ا‎‎لعین» دو قرن پیش، در سال 1194 در خانواده‌ای مذهبی به دنیا ‌آمد. پدر و عموهای او همه از مجتهدان شیعه و مشهور شهر قزوین بودند. آن‌ها که هنوز سرشناس هستند، در نزدیکی منزل‎ خود مدرسه و مسجد بزرگ «صالحیه» را برای تحصیل طلبه ها دایر کردند.
طاهره شاگرد همان مدرسه بود و در عین حال شعر و ادبیات را از مادرش یاد ‌گرفت. او در مباحثه‌های مدرسه و خانواده‌اش حضور داشت و دانش‌ او، عموم مردم را مبهوت می‌کرد.
پدر و عموها از پیشرفت او خوشحال بودند چنان که «عباس افندی» در «تذکرة الوفا» از پدر طاهره نقل می کند: «اگر این دختر پسر بود، خاندان مرا روشن می‌نمود و جانشین من می‌گشت.»
طاهره هر جا شعری می‌دید یا می‌شنید که خوشش می‎آمد، جایی یادداشت می‌کرد و در سخنانش به کار می‌برد. او خودش سخنران خوبی بود و یادداشت‌های کوتاه و اشعاری که از او باقی مانده اند، نشان می‌دهند که تسلط زیادی به ادبیات فارسی داشته است.
طاهره با پسر یکی از عموهایش که امام جمعه قزوین بود، ازدواج می‌کند و صاحب سه فرزند می‌شود. اما بعد از ازدواج، به مکتب «شیخیه» گرایش پیدا می‌کند.
شیخیه یک از مکاتب شیعیان است که به حضور واسطه میان مردم و امام غایب شیعیان اعتقاد دارند. عموی طاهره، «شیخ محمد تقی»، معروف به «شهید ثالث» که پدر شوهر او هم بود، از مخالفان سرسخت شیخیه به شمار می رفت.
گرایش طاهره به شیخیه و مخالفت همسر و پدر وی با این موضوع، موجب جدایی طاهره از پسرعمویش شد. با این حال، یکی دیگر از عموهای او حامی شیخیه بود و به این ترتیب، طاهره تنها نماند.
او پس از جدایی به کربلا می‌رود و به تبلیغ شیخیه می‌پردازد. اما با علنی شدن دعوت «سیدمحمدعلی شیرازی»، ملقب به «باب طاهره»، به او گروید و بدون این که تا آخر عمر باب او را ملاقات کند، به جاهای مختلف سفر کرد و به تبلیغ بابیت پرداخت.
طاهره در این مسیر، روزگاری در عراق به سر برد. فعالیت هایش در آن جا مورد اعتراض قرار گرفت، مردم کربلا خانه محل سکونتش را سنگ‎باران کردند، والی شهر او را به بغداد تبعید کرد و با ادامه فعالیت هایش، در بغداد بازداشت شد. با اوج گرفتن ماجراهای او در عراق، سرانجام به ایران تبعید می شود؛ سفری پرماجرا.
در این دوران، خانواده طاهره در ایران، به ویژه پدر شوهرش از مخالفان سرسخت بابی ‌ها بودند و شیخ محمدتقی به عنوان روحانی مذهبی شهر، دستور سرکوب و برخورد با آن ها را صادر کرده بود.
در همان روزها، شیخ محمدتقی در مسجد مشغول عبادت بوده که مورد حمله یکی از بابیان به نام «میرزا عبدالله» قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. شوهر سابق طاهره، او را مسبب قتل پدرش عنوان و همه‌جا اعلام می‌کند که این قتل به فرمان طاهره انجام شده است. حاکم قزوین طاهره را زندانی می‌کند اما او به کمک یکی از زندان‎بان ها فرار می‌کند و راهی تهران می‌شود.
زمانی که سرکوب بابیان در ایران شدت می‌گیرد، طاهره بابی‌های سرشناس را دور هم جمع و جلسه‌ای برگزار می‌کند. محل جمع شدن آن‌ها، روستایی به نام «بدشت» از توابع شاهرود بوده است. او بدون روبنده مرسوم در جمع حاضر می‌شود و طی یک سخنرانی اعلام می‌کند که احکام اسلام دیگر مورد قبول بابیان نیست و از این پس آیین باب از اسلام به طور کامل جدا می‌شود.
مورخان او را اولین زن بابی می‌دانند که حجابش را برمی‌دارد. او معتقد به حضور زنان در جامعه و برابری زن و مرد بود؛ موضوعی که در آن دوره برای همه دنیا تازگی داشت.
ماجرای بدشت و حجاب برداشتن طاهره باعث درگیری ماموران حکومت و بابیان شد. طاهره مدت ها مخفیانه زندگی کرد اما چندی بعد به اتهام قدیمی صدور فرمان قتل عمویش دستگیر و به تهران اعزام شد. او سه سال در خانه رییس پلیس تهران در حبس خانگی بود. در طول این سال‌ها، باب اعدام شده بود و بابیان برای انتقام از ناصرالدین شاه، به او تیراندازی کرده بودند. اما این ترور نافرجام مانده و شاه دستور کشتار بابی‌ها را صادر کرده بود.
ناصرالدین شاه ابتدا از طاهره خواستگاری می کند اما طاهره با سرودن یک بیت شعر، به او جواب رد می دهد. در زمان حبس، طاهره در نامه‌ای تقاضای دیدار با ناصر الدین شاه را مطرح می‌کند اما به نوشته برخی منابع تاریخی، درباریان که می‌ترسیدند شاه تحت تاثیر زیبایی و کلام او قرار گیرد، محاکمه  طاهره را جلو می‌اندازند.
طاهره اولین زن ایرانی است که با حکم دو مجتهد به عنوان «مفسد فی الارض» اعدام می‌شود. رهبران مرد بابی را در ملاء عام اعدام کردند اما اعدام طاهره به صورت مخفیانه و در باغ «ایلخانی» انجام می شود. او را با دستمال خفه کردند، در چاه انداختند و سر چاه را با خاک و سنگ پر کردند. طاهره موقع مرگ تنها 35 سال داشته است؛ زنی 35 ساله که در طول زندگی کوتاهش، ماجراهایی به اندازه یک قرن داشته است.
+194
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف، لهستان

    بنده به عقاید دینی ایشان -بابیت و یا شیخیه-که در اینجا نوشته شده است کاری ندارم اما اینکه سخنوری ماهر و در ادبیات و شعر و شاعری مسلط و چیره دست بوده و همگنان را بدین روش مسخر ومبهوت خود می ساخته با اینکه در آن دوره لااقل زنان نمی توانسته اند در جامعه ُ مرد سالار آنموقع سری در میان سرها دربیاورند گو اینکه ناصر الدین شاه نیز محو جمال و زیبایی او می شود و از او درخواست ازدواج - شما بخوان صیغه- می کند نشان می دهد که از هوش سرشاری برخوردار بوده است کما اینکه در همان موقع نیز خود کشف حجاب می کند پس در حقیقت یکی از زنان پیشرو تاریخ تقریبا معاصر ما بوده است !
    20
    69
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    توپوزی - لینز، اتریش

    متاسفانه بعلت نبودن یک راه حل صحیح نیروها خوب بهدر میروند.بابیه و بهائی نه تنها قدمی در اگاهی مردم برنداشتند بلکه به خرافات افزودند.جفنگیات شیعه را کپی کرده و نامی جدید برآن نهادند.حماقت تا کجا؟! اینقدر ........ شان خنگ است که فقط عربی بلد است.بسیار شهروندان سربزیر وخوب ولی متعصب هستند یعنی آنچه ولی فقیه میخواهد .داستان خنده داری که آدم نمیفهمد. تو همه کتابهایشان واز ... جنایتکار و .. قاتل نقل قول کرده و از شیعه ها معتقد ترند.چراشیعه ها با اینها بدند من نمیفهمم
    62
    40
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    توپوزی - لینز، اتریش

    زمان قدیم مثل الان بود که نیروی اپوزیسیون درستی نیست همه تهش باد میدهد .از آخوند حکومتی بگیر تا خارج نشین دهن گشاد بیکاره.کی بفکر مملکت است؟ همه منتظرند که بقیه بروند جلو بعد اینها بیایند رئیس بشوند،.یکی هم جلو میرود اینقدر از همه فحش وابستگی میخورد که در میرود....
    54
    28
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    توپوزی - لینز، اتریش
    من چندتا از شعرها این خانم بیچاره را خوانده ام .یک شاعر شوریده بوده که نظریا ت مترقی و اروپایی داشته ولی قاطی یک مشت اخوند احمق که برای قدرت به جان هم افتاده بودند چاره ای جز همراهی بایک گروه نداشته.شعر هایش را کسی بخواند میفهمم منظورم چیست.بیچاره الان شده یک دکانی برای بهایی ها.بارها نوشته ام هر کجا نام.. است فساد و وحشیگری و قتل و جنایت و خرافات هم هست.بهایی همان شیعه مینی ژوپ پوشیده است
    62
    44
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    اگر ایشان دنبال چرندیات مذهبی نمیرفت یکی از افراد فاخر ومشهور دنیا میشد حیف که با چرندیات دینی خودشو مشغول کرد صد حیف
    54
    37
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا

    اگه بهائی نبود این گزارش رو چاپ نمی کردید
    75
    20
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    razmandeh - استکهلم، سوئد
    مذهب افراطی وقتی وسط میاد همه چیز بباد میره همه چیز!!!!!!!!!!!شیعه نام عربی مذهب یهودیت است و قران نسخه عربی تورات
    47
    33
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    بزرگترین زن قرن نوزدهم ایران و شاید بعد از فروغ فرخزاد بزرگترین زن تاریخ ایران
    17
    27
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    aarian - تهران، ایران
    زنان از نظر هوش و کارآمدی با مردان برابرند حتی در بعضی‌ موارد کار آمد ترند اما همواره در طول تاریخ مورد ظلم، آزار و اذیت و تبعیض جامعه قرار گرفته به وحشیانه شکل ممکن سرکوب و محدود شده اند. این مساله در تمام جوامع دنیا قرن‌ها رواج داشته است. اما بزرگی‌ منشی و اراده آدمی‌ را نمی‌توان برای همیشه در چاه انداخت...
    14
    22
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    من بهائی هستم.................دین ما مزخرفترین دین هست . اولا که ۱۰۰% اسلام رو قبول داره.دعای شب عاشورا داریم. کتابای عربی‌ ، الله ابها (سلام) عربی‌ هست ،می‌خواهیم بگیم درود برسون میگیم تکبیر برسون، تازه پول خرج می‌کنیم به زیارت یه خونه تو اسرائیل میریم بد میشیم حج خونم یا حج آقای شما. میگیم چرا تو مسائل ایران نظر نمیدیم،میگن حکمت اینو میگه ............ای به اون حکمتت که مشتی بزدل و ترسو به بار آوردی. آدماشم هیچ فرقی‌ با دیگران نداره..با سواد داره،بی‌ سواد داره،یشعور تا دلت بخواد داره.کثیف اخلاقی‌ هم داریم ،واااااااا. یه عده فک می‌کنن تو ما اصلا بی‌سواد نیست. :o :)
    73
    36
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    [::kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا::]. درست گفتید. کلا همه دینها مایه بد بختی و فلاکت هست. همه دین‌ها رو از روی هم نوشتن. اول یهود بوده که مشتی داستان و اراجیف هست. بد مسیحیت رو از روی اون نوشتن. بد اسلام رو از روی اونا نوشتن. آخرش هم بهأییت رو از روی همه نوشتن. آدم اگه بخواد خوب باشه خدا بهش عقل داده و میدون چه کاری خوب چه کاری بده. دیگه لازم نیست یه کتاب که 1400 سال یا 2000 سال پیش نوشته شده رو بخونه.
    46
    25
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    پژمان1981 - تهران، ایران

    پس با این اوصاف بانو فاطمه زهرا , حتما باید بره کشکشو بسابه... وااااااااااااا.. اینجوری نگین , اونام یه جور جاندار بودن خوب
    35
    14
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا
    به نظر من بعد از ورود دین ننگین صادراتی از سرزمین جهل و جنون عربستان-‌مردانی چون رضا شاه و امیر کبیرکسروی و میرزا آقاخان کرمانی و صادق هدایت نبود و ۲ زن که نظیر نداشتند.....طاهره قره العین..و فروغ فرخزاد که می‌‌پرستمش.
    16
    29
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    sarang6 - ژنو، سوییس
    هر دینی داری داشته باش ولی ظلم نکن به هیچ خلقی. والسلام.یعنی اسلام اومد تا هرکی بگه مسلمون نیستم تف و لعن بهش بفرستن؟ البت اگر نکشنش
    17
    11
    یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا, مطمئن هستی که تو بهایی هستی؟ چون اولین بار هست که میشنوم که بهایی بره اسراییل حاجی میشه! البته آرزوی هر بهایی هست که برای زیارت به اسراییل بره. بهایی هم سفر حج خواهد داشت البته در شهری در ایران. در مورد قبول اسلام هم, بهاییان تمام ادیان را قبول دارند و معتقد به وحدت عالم انسانی هستن. خدا به راه راست هدایتت کند.
    28
    29
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا

    tizbin2 - سیاتل، ایالات متحده امریکا. با کامنت شما کاملا موافقم...واقعا آدمی‌ که عقل داره مذهب و دین نمی‌ خواهد
    47
    13
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    [::bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا::]. گفتم مثل شما که میگن میریم مکه و... ما هم بت‌ خونه داریم که برای زیارت بریم. آره بهائی هستم . من نمیدونم چرا از واقعیت دینم میگم همه فک می‌کنن‌ من می‌خوام بهائیان رو بکوبم.نه عزیز من واقع گرا هستم نه مثل بعضی‌ ها متعصب‌ کور.
    59
    27
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    ولمون کن‌ تو دیگه امدی اینجا واسه من درس اخلاق راه انداختی تو کانادا پر بهائی هست که همه هم دیگه رو میشناسیم این وسط اگه بهت بر خورده باید بگم تو هم مثل شهرام کانادا پاک عقبی و چشاتو بستی. اگه هم بهائی هستی‌ یه سر بیا بللوو بهائی سنتر اونجا میبینی‌ که من بهائی هستم .
    58
    12
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    [::bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا::]. می‌خوای بگی‌ بهائیان تافته ای جدا بافته هستن حالا خوبه از گند‌ کثافت کاری خودمون با خبریم تو هم معلوم تو دینت از اون متعصب های چیز هستی‌.بعد مگه تو کی‌ هستی‌ که منو زیر سوال میبری.
    55
    14
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا
    [::kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا::]. شما ماشاالله احتیاج به درس اخلاق نداری. فکر می‌کنم بهائی زاده بودی و به زور فرستادن درس اخلاق! من هم آدم متعصبی نیستم و خیلی‌ خوب می‌دونم که چه خبره. ولی‌ یادت نره که بهائیان امر معروف و نهی از منکر ندارن و هر کس باید به وجدان خودش نگاه بکنه. به نظر من اگر تو مشکلی با افراد داری نباید به اسم دین بذاری، فرقی‌ نمیکنه بهائی یا مسلمان یا هر دین دیگه.
    14
    21
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا
    اگر هم از خود دین مشکلی داری، بگرد حتماً جوابش رو پیدا میکنی‌. برای خود من پیش آمد و پیدا کردم. موفق باشی‌.
    9
    16
    دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    توپوزی - لینز، اتریش

    [::kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا::] درود بر تو باد که تعصب را کنا ر گذاشته و واقعیت رسیدی.وقتی بنده دین و شخص و سازمان و ایدئولوژی نباشی نه تنها احساس خوبی داری بلکه مورد احترام آزادگان هم میباشید. به جمع آزادگان که نوکری هیچکس را نمیکنند خوش آمدی. فقط ایران وطن ما مادر ما شرف ما است که قابل ستایش است،.
    52
    18
    ‌سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا

    [::توپوزی - لینز، اتریش::]. بهترین کامنت این تاپیک کامنت شما است. 1000 تا لیک برای‌‌ کامنت شما.
    51
    6
    ‌سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    [::bidad - اتلانتا، ایالات متحده امریکا::]. کدوم وجدان من 160 ضربه شلاق خوردم واسه یه بهائی بودن( تهران پارس ) کدومشون آمدن حالمو بپرسن؟ تا مدت‌ها از من کناره میگرفتن چون میترسیدن لوو برن.این دین هست ،این وجدان هست ؟الان میفهمم چقد خر بودم. واسه چی‌ یه عده به اسم پیغمبر میان واسه ما احکام مینویسن.مگه ما نمیدونیم که باید حموم بریم یا دستمون رو بشوریم به ما توهین می‌کنن با نوشتن احکام،معجزه چی‌؟ مگه می‌شه یه نفر 150 تا تیر بهش نخوره؟!!!!!!!دین مزخرفترین چیز هست.
    55
    14
    ‌سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا

    [::توپوزی - لینز، اتریش::]. بهایی همان شیعه مینی ژوپ پوشیده است-----1000 لایک
    59
    11
    ‌سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    farda2000 - ملبورن، استرالیا

    ببخشی هنوز‌هم ... هستی‌ بهائیها رو شلاق نمیزند که همه بفهمند یا حبس می‌کند یا اعدام مخفیأنه kitfa تو نه تنها بهائی نیستی‌ بلکه یکی‌ از فدائیان اسلام هستی‌ این ساندیس روی بگیر و .........یادم باشه یه کیلو هم سیب زمینی بیرم داره خونت
    6
    59
    دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    [::farda2000 - ملبورن، استرالیا::]. بابا شما از ... ،باشه راحت باشین هر طور فک می‌کنید ... حصلی‌ جنگیدن با شما ... و فقط گذاشتن واسه شما بی‌ فایده هست ،راحت باشین ،محض اطلاع اینو نوشتم.واگر نه...می‌‌مونه.
    36
    1
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا::]. خواهر گرامی‌، شما بهائی نیستی‌ و از مزدوران کیسه به دست نظام پر برکت اسلامی ایران هستی‌ ! برو این دام در جای دگر نه‌ !
    7
    6
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    . [::توپوزی - لینز، اتریش::]. عزیز، اطلاعات، شما در باره آیین بهائی بسیار اندک و ناقص هست، اگر مایل بودید در این مورد با هم گفت و شنود می‌کنیم.
    2
    6
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. عزیز, بدون شک بزرگتری بانوی تاریخ کشور ما و یکی‌ از بزرگترین زنان تاریخ جهان است، کمی‌ بیشتر در این باره مطالعه کنید به این حقیقت پی‌ خواهید برد.
    0
    7
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    . [::kitfa - سیاتل,بلویو، ایالات متحده امریکا::]. ببخشید، شما در چه سالی‌ و در چه سنی‌ ۱۶۰ ضربه شلاق خوردی ? ( ۱۶۰ ضربه شلاق معمولاً طرف رو می‌کشه ! )
    1
    7
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::عموعقلی - پاریس، فرانسه::]. برادر شما ۲ خط کامنت نوشتی با کلی‌ اشتباه ! اگه طاهره قره العین بابی نمی‌شد که اصلا مشهور نمی‌شد و کسی اسمش رو نمی شنید !
    0
    8
    شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::Azadi199 - پاریس، فرانسه::]. آقای مستر شما ،قهرمان کونکفو هم هستین،هر چی‌ خوبی‌ و فهم و دانش هست در شما جم شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ... بعدش فک نمیکنم به تو ربطی داشته باشه بچه مسلمون ، که ادعات خفت کرده. به فرض این که از احبا هم باشی‌ از دسته همون سبحانی‌ها و طبیانی‌ها هستی‌. یا همون سیسانی‌ها .
    14
    1
    ‌پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::Azadi199 - پاریس، فرانسه::]. سال 1379. یادتون بیاد رفته بودیم قزوین که با احبای قزوینی آشنا شیم این اتفاق افتاد ،خیابان ولی‌ عصر.... بعد هم یادتون باشه تو تهران پارس ضیافت‌ها رو میگرفتن یادتون هست ؟ من هم بودم.یه 99 تا خوردم یه 60 تا بازم براتون بگم ...آقای منوچهر رو می‌شناسی‌ تهران پارس ( فامیل بنویسم پاک می‌کنه) فک نکن از بهائیت خوشم میاد اینم مثل اسلام مزخرف زیاد داره ،آدماشم که اگه من و تو هستیم حساب کار درسته دیگه من بی‌ ادب، تو پر مدعا و .نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. خالی‌ بند.
    15
    0
    ‌پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::Azadi199 - پاریس، فرانسه::]. من نمیدونم چه اجباری هست که تو می‌خوای ثابت کنی‌ بهائیان بی‌سواد ندران ،!!! خود سبحانی که تهران پارس تصادف کرد و مرد همسایه ما بود 3 کلاس درس خونده بود ،تبیانیان تا 2 راهنمایی خونده ،البته اینا که میگم 60 ساله هستن ،ولی‌ الان هم داریم 30 ساله ،40 ساله بیسواد میگم ،نه کم سواد. به هر حال خودتو اینجا له‌ و لورده هم کنی‌ بازم میگم بیسواد داریم.
    14
    0
    ‌پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    ببین حاج خانم، من قهرمان کونگ فو نیستم، یه مدتی‌ تو این رشته کار می‌کردم. بعدشم بهائیان بنیان گذار نهضت سواد آموزی در کشور ما بودند، ( مدارس تربیت ) کشوری که در زمان مشروطه حدود ۹۵% ( یه به قول عده‌ای دیگه ۹۸%) بی‌ سواد داشت. شما برو این حرف‌ها رو جای دیگه مطرح کن عزیز خواهر ! یادت نره که بری ساندیس امروزت رو از نمایندگان حکومت اسلامی بگیری !
    2
    4
    جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. در ضمن تمام دستگیری ها، زندان شدن‌ها ,کشته شدن ها در دفاتر ما ثبت شده، چطور شما رو کسی ندید،؟ و اصلا چرا یه دختر ۱۶ -۱۷ ساله باید 159 ضربه شلاق بخوره ؟! کشه شدن ها
    1
    4
    جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. عزیز خواهر ! من که چند وقت پیش یک پیشنهاد منصفانه رو به شما ارائه کردم ! و اون اینکه هر کسی که این کامنت‌ها رو میخونه، ببینه در کشور محل سکونتش بهائی بی‌ سواد وجود داره یا نه، اگه بود با ذکر نام کشور و شهر مورد نظر برامون کامنت بگذره ، موافق هستید یا نه ؟
    1
    5
    جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    . [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. دوما، یادمون نره که چه کسی برای اولین بار از لزوم ایجاد یک نظم جدید جهانی‌ صحبت کرد، چه کسی در ایران ما از لزوم ایجاد مجلس و حضور نمایندگان مردم صحبت کرد ( در سال ۱۸۶۵ میلادی) ، چه کسی از لزوم تعلیم و تربیت کودکان صحبت کرد، و توضیح که برای ایجاد یک حکومت مردم سالار، اکثر مردم کشور باید با سواد باشند، در غیر این صورت این کار امکان پذیر نیست. چه کسی از خطر جنگ و لزوم هر چه بیشتر صلح در جهان صحبت کرد ؟ همه این پیشنهادات توسط حضرت بها الله ارائه شد. امروزه بهائیان این اصول را فروتنانه و متواضعانه دوباره مطرح میکنند، و هیچ تنبیه و یا مجازاتی برای آن دسته از مردم که این پیشنهادات را نمیپسندند در نظر گرفته نشده. حال خود دانید. اگر ایده و فکر بهتری دارید، بسم الله !
    0
    5
    جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::Azadi199 - پاریس، فرانسه::]. تو حین ... خودت بمون اصلا نگران نباش ،بعضی‌‌ها تا آخر همین که تو هستی‌ میمونن
    13
    0
    شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. شما اصلا نگاران من نباش، همانطور که من نگران شما نیستم !
    1
    2
    شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::Azadi199 - پاریس، فرانسه::]. بهائی عزیز اون بسم الله آخرت منو کشت .گویای همه چی‌ هست.
    12
    0
    یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. اینم یه سوتی دیگه ! بهائیان در دعا‌هایشان بسم الله زیاد دارند. شما انگار قراره که در هر خط کامنت یه سوتی بدی !
    0
    2
    یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.