زنان تاثیرگذار ایرانی: مینو محرز

ایران وایر می نویسد : تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. در این میان، زنان ایرانی در این گذار طولانی، نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند.
تاثیر مهم آنها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، ارتقای سواد و موقعیت اجتماعی شان، مقابله با فشارهای مذهبی، مشارکت در پروژه های علمی، سیاست ورزی، موسیقی، سینما و ... یک لیست پر و پیمان فراهم کرده است. مجموعه ای که از امروز ایران وایر منتشر می کند، یک مقدمه است. افرادى که اسمشان در این فهرست آمده، نماینده میلیون ها زن ایرانى هستند که هر روز در ایران و کشورهاى دیگر بر زندگى خانواده و اجتماع خود تاثیر مى گذارند.
 
*********
دکتر مینو محرز متولد 1324 در شهر تهران است. او پزشک پژوهشگری است که در زمینه ایدز و بیماری های عفونی فعالیت می کند. مینو محرز رشته پزشکی را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از سر گذرانده و در سال 1352 در رشته تخصصی «بیماری های عفونی» از این دانشکده فارغ التحصیل شده است.
 
مینو محرز بیش از سی و پنج سال است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدریس می کند و از ده سال پیش که مرکز تحقیقات ایدز ایران به عنوان یک مرکز پیشرو در زمینه تحقیقات پایه ای راه اندازی شده، ریاست این مرکز را بر عهده دارد. او در سه دهه گذشته، در ایران و منطقه مدیترانه شرقی به عنوان کارشناس سازمان جهانی بهداشت در حال تحقیق و پژوهش درباره بیماری های عفونی، منجمله ایدز است.
مینو محرز در طول این دوران، دارای سمت ها و مسئولیت های مختلفی از جمله رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران و عضو کمیته کشوری سل و مالت کشور و همچنین عضو شورای برنامه ریزی کرسی یونسکو در زمینه آموزش سلامت بوده است.
 
مینو محرز به کرات از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خاطر مشارکت دربرنامه های آموزشی مورد تقدیر قرار گرفته و رتبه نخست پانزدهمین جشنواره رازی را نیز از آن خود کرده و همچنین از سوی سازمان نظام پزشکی به عنوان پزشک نمونه معرفی شده و از طرف وزیر بهداشت به پاس تلاش برای برگزاری آزمون های تخصصی در حوزه بیماری های عفونی مورد تقدیر قرار گرفته است.
 
او همواره نسبت به تغییر الگوی ابتلا به ایدز از محل تجمع معتادان ترزیقی به انتقال این ویروس از راه ارتباط جنسی هشدار داده و از این که در کشور برای کنترل ایدز از طریق رابطه جنسی الگو و برنامه خاصی وجود ندارد، انتقاد کرده است.
 
مینو محرز سال گذشته جایزه ملی سومین دوره جشنواره علامه طباطبایی را از دست حسن روحانی دریافت کرد.
+21
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    سورس و منبع شما برای کنارهم گذاشتن یه سری ادم و همه رو به یه اسم تو یه کتگوری جمع اوری کردن چیه ؟ فرخ روپارسا ! فرح دیبا ! مریم رجوی !ژینوس نعمت ! بعد اونوخ گوگوش !و. الان نویسنده این مطلب که مریم رجوی رو با گوگوش فقط از لحاظ تاثیر گزاری در یک فایل گذاشته کیه ؟ حالش خوبه ؟ کلا ضربه ای چیزی بهش وارد نشده ؟ خوب انشالله موفق باشه . من منتظر کارهای جدید ایشون هستم. کتگوری بعدی مردان مضحک سیاست دنیا اگه باشه حتما احمدینژاد رو کنار سزار میزاره !خخخ ;)
    2
    7
    جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.