زنان تاثیرگذار ایرانی: گلشیفته فراهانی

ایران وایر می نویسد : تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. در این میان، زنان ایرانی در این گذار طولانی، نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند.
تاثیر مهم آنها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، ارتقای سواد و موقعیت اجتماعی شان، مقابله با فشارهای مذهبی، مشارکت در پروژه های علمی، سیاست ورزی، موسیقی، سینما و ... یک لیست پر و پیمان فراهم کرده است. مجموعه ای که از امروز ایران وایر منتشر می کند، یک مقدمه است. افرادى که اسمشان در این فهرست آمده، نماینده میلیون ها زن ایرانى هستند که هر روز در ایران و کشورهاى دیگر بر زندگى خانواده و اجتماع خود تاثیر مى گذارند.
 
*********
18 سال پیش، وقتی گلشیفته فراهانی با سرخوشی‌های نوجوانی رو به روی دوربین داریوش مهرجویی قرار گرفت، هرگز تصورش را نمی‌کرد که قرار است بازیگری شغل آینده اش باشد، او در خیالش یک پیانیست واقعی بود با خودش قرار گذاشته بود بعد از تمام شدن درسش در هنرستان موسیقی، راهی وین شود، نزد اساتید خبره آموزش ببنید و به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود.
 
گلشیفته فراهانی چهارده سالگی بازیگر شد، همان زمانی که داریوش مهرجویی پیشنهاد داد که او نقش «میم» را در درخت گلابی بازی کند. خیلی‌ها بعد از تماشای درخت گلابی از دختر سبزه و سرتقی که نقش «میم» را بازی کرد، سوال می‌کردند و آنها که بیشتر می‌دانستند، گلشیفته را دختر بهزاد فراهانی و خواهر شقایق معرفی می‌کردند.
 
همه اعضای خانواده گلشیفته، بازیگر هستند؛ پدر(بهزاد فراهانی)، مادر(فهیمه رحیم نیا)، خواهر (شقایق فراهانی)و برادرش (آذرخش فراهانی). با این‌حال پدر و مادرش با بازیگر شدن گلشیفته مخالف بوده‌اند و دوست داشتند، موفقیت او را در عرصه موسیقی ببینند، اما شقایق مقدمه حضور خواهرش را در سینما فراهم می‌کند. او در این باره در گفت‌وگو با مجله هنر هفتم توضیح داده است: «هنگامی که آقای مهرجویی قصد ساخت "درخت گلابی"را داشتند، به دلیل اینکه پدر و مادرم با ورود گلشیفته به عرصه بازیگری مخالف بودند،  من و آقای شریفی نیا، عکس هایی از گلشیفته گرفتیم و به مهرجویی نشان دادیم و همانطور که مشخص بود، گلی برای این کار انتخاب شد. در واقع حضور گلشیفته در "درخت گلابی"به دلیل شیطنت من بود، چون قرار بود که من نقش دوران بزرگسالی گلشیفته را در این فیلم بازی کنم که بعد فیلم نامه تغییر کرد و این نقش به کلی حذف شد.»
 
درخت گلابی سرنوست گلشیفته را تغییر داد. او برای این کار، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر را در بخش بین الملل دریافت کرد و این درخشش، انگیزه‌ای برای او شد تا سینما را رها نکند. گلشیفته خیلی زود تبدیل به یکی از بهترین بازیگران زن شد و جلوی دوربین، مهم ترین فیلمسازهای ایرانی بازی کرد، جوایز زیادی از جشنواره‌های مختلف دریافت کرد و وین رفتن را به فراموشی سپرد.
دومین فیلم تاثیرگذار در زندگی گلشیفته، «نیوه مانگ» ساخته بهمن قبادی است. بازی او در «نیوه مانگ»، مورد توجه ریدلی اسکات کارگردان «مجموعه دروغ ها» قرار گرفت و گلشیفته پیشنهاد بازی در این فیلم هالیودی را دریافت کرد. او اولین بازیگر ایرانی است که پس از انقلاب  در یک فیلم هالیوودی بازی کرده است.  پس از بازی در «مجموعه دروغ‌ها او به ایران بازگشت اما  پخش تیزر این فیلم که برای لحظاتی گلشیفته را بدون حجاب مرسوم کنار دی کاپریو نشان می‌داد، واکنش تندروها را برانگیخت.
 
واکنش ها محدود به تندروها نبود، محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد وقت درباره حضور سینماگران در هالیوود در یک برنامه تلویزیونی صحبت کرد و در پاسخ به این پرسش که هنرپیشگان ایرانی هالیوود می‌توانند در ایران فیلم بازی کنند؟ گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد. اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود به خود او هم زیر پا گذاشته خواهد شد.»
 
گلشیفته که برای حضور در مراسم افتتاحیه «مجموعه دروغ‌ها» راهی سفر بود، ممنوع الخروج اعلام شد. او بعدها در مصاحبه با روزنامه دیلی نیوز توضیح داد که، «این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم.»
 
بعد از مدتی او توانست از ایران خارج شود و راهی امریکا شد. او در گفت‌و گو با کامبیز حسینی، مجری برنامه پلتیک گفت که وقتی از ایران خارج شده،فکر می‌کرده سینما برایش تمام شده و دیگر امکان بازی کردن ندارد: «من تصمیم نگرفتم که مهاجرت کنم، من از ایران رانده شدم و بعد کار من و تنها راه نجات من بازیگری بود. کار دوباره آمد و من را از جا بلند کرد.»
 
حالا حدود شش سال است که گلشیفته از ایران خارج شده و هر بار فیلم جدیدی کار کرده، با حملات شدید تندروهای داخل ایران رو به رو شده اما او دست از تلاش برنداشته و در این مدت یازده فیلم بازی کرده، تئاتر کار کرده، گاهی وارد عالم موسیقی شده و پیانو زده یا آهنگی اجرا کرده است. چند وقت پیش مجله  اگوئیست فرانسه تصویر برهنه گلشیفته را منتشر کرد، پیشتر هم عکس نیمه برهنه او در مجله فیگارو منتشر شده بود. انتشار این تصاویر بحث های بسیار وسیعی در رسانه های آنلاین و شبکه های اجتماعی دامن زد و برخی رسانه های اصولگرا از این تصاویر برای ترسیم شخصیت منفی از او بهره بردند. در ادامه این روند، فیلم کوتاهی هم از او و پانزده بازیگر جوانِ دیگر که نام‌شان برای نامزدی بخش «بهترین بازیگر مستعد» جایزه سزار مطرح شده‌بود، منتشر شد که آن‌ها را در حال عریان‌شدن نشان می‌داد. گلشیفته در مصاحبه با کامبیز حسینی می‌گوید: «هیچ وقت نمی‌توان همه را راضی کرد، بنابراین من راهی را انتخاب می‌کنم که برایم روشن است.»
لینکهای مرتبط : زنان تاثیرگذار ایران: طاهره قره العین
+194
رأی دهید
-131

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    ensanam arezoost - خارگ، ایران
    «هیچ وقت نمی‌توان همه را راضی کرد، بنابراین من راهی را انتخاب می‌کنم که برایم روشن است.» موفق باشی...فقط بیشتر مواظب خودت باش و با کفتارهای انسان نما همکاری نکن و عکس ننداز، میتونی از تجربه و سرگذشت بازیگران زن قبل از انقلاب بپرسی گلشیفته جان، تا بهت بگن این کفتار چه جونوری است، متاسفانه بیشتر خانم های خوب و زیبا کفتارها را می پسندند!! هرچند که زود پشیمان میشوند
    57
    51
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    خوشگل، خانم، خوش هیکل ، خاطرخواه زیاد داره، خصوصیات اخلاقی خودشو داره،خوش صحبت، خیلیم باعرضه، خوش به حال خودشو خونوادهش. خیلی عزیزی برای ما ;) اوناییم که غیر از این فکر میکنن، یه لیوان آب یخ تا اعصابشون آروم شه!
    90
    99
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان
    بتاز که داری خوب می تازی گلشیفته جان ، امثال فدای آقا، سرباز رهبر و مردانی که غیرت .... دارند را بسوزان همچون که سوزاندی تا بیخ تا بفهمند اختیار جسم و تن خود را داری . اگر این انسان نما ها غیرت دارند بروند برای زنانی که از فقر در ایران به تن فروشی افتاده اند کاری کنند یا غیرت خود را به مسئولان فاسد جمهوری اسلامی نشان دهند که چرا میلیارد ها دلار هست برای اختلاس ولی نه برای کسانی که از فقر به اعضای بدن فروشی یا تن فروشی افتاده اند . لعنت خداوند بر جمهوری فاشیست فاسد اسلامی و طرفداران اش و هر کس که غیرت ... دارد .
    74
    93
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    rezajan - آمریکا، ایالات متحده امریکا

    چقدر ایران بیچاره شده که یک زن بجای افتخار علمی با اعمال غیر اخلاقی برای ایران بعنوان تأثیرگذار انتخاب میشه. ایشون زن ایرانی را به جهانیان اینجور معرفی کرد که زن ایرانی به ظاهر محجبه است ولی اگر به آزادی دست یابد تا هرزنگی و فاحشگی پیش میرود آنهم در یک چشم برهم زدنی.
    120
    100
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    منتظر کامنت دوستان غیرتمند ایرانی باشید که کلا ایشون رو نماد بدبختی زن ایرانی بدونن و کلی بهش ناسزا بگن که چرا ابروی زنان ایران رو برده و از این حرفا. جالبه این دوستان نمی گن گلشیفته اختیار بدن خودشو رو داره و نه با این کارش دزدی کرده نه ادم کشته نه نسلی رو اواره کرده. البته قبل از اینکه به ما بگن اگه مادر و خواهر خودت هم بود همینو می گفتی و به بی غیرتی متهم بشم باید بگم بله همینو می گفتم چون قرار نیست همیشه تو تعصب باشم و چشمام رو به خاطر تعصبات احمقانه کور کنم.
    36
    77
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    گلشیفته عزیز و مهربان , خانم تاثیرگذار نه فقط در ایران بلکه در تمام جهان . درود بر پدرومادرانی که چنین دخترانی از انها به وجود می اید.
    72
    76
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    خانمهای پاپ ایران حمیرا , مهستی و هایده را از قلم نیاندازید چون انها هم دست کمی از خانمهای تاثیر گذار ایران هیچ نداشتن از خیلیهایشان تاثیر گذار تر بودن !
    15
    89
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    کیوان م - تهران، ایران
    درود بر گلشیفته فراهانی ،همیشه برای مخالفانش جوابهای دندان شکن داره.
    67
    77
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    بغل اینو اون خوابیدن از کی‌ تاحالا شده سرنوشت ساز؟ اون خانم که جایزه ریاضی‌ گرفت یه چیزی به اون میگند زن سرنوشت ساز نه امسال این خانم
    100
    89
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars_iran - دوسلدرف، آلمان

    برات آرزوی موفقیت و پیروزی دارم
    58
    86
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا

    به خاطر کل کل 2 گروه آدم..همه چی قاطی شده !! بابا این بچه آخه کجاش تاثیرگذار بوده !!! خیلی خنده ست خداییش ! :)))))
    23
    46
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    کیوان م - تهران، ایران
    چه خبره؟؟ مگه این دختر به شماها چیکار کرده که ازش اینقدر بد گویی می‌کنین؟؟؟ هر کسی‌ برای خودش زندگی‌ میکنه ،این خانوم با این روش داره زندگی‌ میکنه و پیشرفت هم کرده ،حالا یک سری که خودشون رو غیرتی میدونن به جای اینکه ررگ گردنشون رو کلفت کنن برن جلو اون آخوندها رو بگیرن که به اسم اسلام زنان شوهردار را وادار به تن‌ فروشی و دختران ۱۴ ساله که برای امرار معاش دست به هر کاری میزنن و جلوی اون سپاهیانی که با وارد کردن مواد مخدر جوانان مارو دارن نابود می‌کنن به ایستین ،این خانوم حرف زیبایی‌ زد،گفت من لخت شدم صدای تمام مردم ایران در اومد ولی‌ ایران رو آخوندها لخت کردن صدای یک ایرانی‌ در نیومد،چشمتون رو باز کنین نمیخواد فردین بازی در بیارین،خوب افکار شماها با این آخوندها چه فرقی‌ میکنه ؟؟؟ پس نخواهین که در ایران آزادی باشه و این رژیم سقوط کنه.
    28
    32
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    خوب اینجا بعضی ادعای ایرانی بودن دارن بعد یکی ادای غربی ها رو در می یاره براش بشکن می زنن. بخواب کوروش که بیدار شی اینا رو ببینی در جا سکته رو زدی
    8
    15
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    *fanoos* - ایران، ایران
    [::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. دروود دوست عزیز کامنتی که در مورد حمیرا و زنده یاد هایده و مهستی عزیز گفتید واقعا عالی گفتید.کاملا موافقم
    7
    21
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    افرین به گلشیفته. من موندم که اگه مریم رجوی هم که تو همین لیست اوردین جاشو با گلشیفته عوض میکرد چه فاجعه ای رخ میداد ! ;) ;)
    27
    10
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی

    اگر امکانش هست اول <تاثیر> را معنی بکنید بعد ببینیم تاثیرگذار کیه. در حالت کلی همه چیز یک تاثیری دارد حتی مگس و پشه.
    19
    41
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی
    خداییش از به اصطلاح سطح فکری بعضی ها در این سایت آدم حالش به هم می خوره. آیا واقعاً اجحاف نیست که شایگان و سروش و آشوری و براهنی هم اپوزیسیون حکومتی باشند و جزء فرار مغزها حساب بشوند این حضرات علاف و بیعار عاشق گلشیفته؟
    17
    25
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. موافقم . بلاخره ما باید یا از این ور بوم بیفتیم یا از اون ور
    17
    11
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    [::rezajan - آمریکا، ایالات متحده امریکا::]. مشکل اینجاس که شما با دیده ایران و اسلامی خودت نمیتونی‌ راجع به دنیا نظر بدی. کاری که ایشون کرد از نظر دنیا هرزگی و فاحشه گری نیست. نگاه دنیا به زن با نگاه شما و اسلام گراها و سنتیها متفاوت و بعضا متضاد است.
    24
    29
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. بغل اینو اون خوابیدن یا برهنه شدن در فرهنگ آمریکا یا اروپا نمیشا سرنوشت سازی چون اونا این مسائل رو حل کردن. اما برای کشوری مثل ایران که می‌زنه تو سر زن و میگه بدن زن متعلقه به خودش نیست می‌شه سر نوشت سازی.
    18
    36
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.