مرمت عجولانه پل خواجو در اصفهان

مرمت عجولانه پل خواجو در اصفهان

در نشستی که برای بررسی روند مرمت پل خواجو در اصفهان برگزار شد، نتیجه گیری این بود که، این پل تاریخی، بسیار عجولانه مرمت شد.

در این نشست ، که با حضور شماری از کارشناسان مرمت آثار تاریخی ، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان برگزار شد، موضوع مرمت پل خواجو که این روزها به موضوعی جنجالی بدل شده، مورد بحث قرار گرفت.

پیشتر جمعی از مردم، روزنامه نگاران و کارشناسان حفظ و مرمت آثار باستانی، از نحوه مرمت این پل تاریخی، به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

"نگون بخت ترین ملت دنیا، ملتی است که گذشته خویش را به فراموشی بسپارد."

این جمله ای است که در ابتدای نامه سرگشاده روزنامه نگاران اصفهانی مطرح شده است . نامه ای که در آن به مرمت پل خواجو اعتراض شده است.

پل خواجو ومرمت آن، ماههاست که موضوع بحث روزنامه نگاران و فعالان حفظ میراث فرهنگی است و کارشناسان، بارها نسبت به آنچه مرمت "غیراصولی" این پل خوانده اند ابراز نگرانی کرده اند تا آنجا که حتی گفته اند که اگر روند مرمت، به همین شکل ادامه پیدا کند، پل خواجوی اصفهان، ارزش تاریخی خود را از دست می دهد.

نگرانی ها از چیست؟

نگرانی ها از مرمت پل خواجو از چیست؟ چرا کارشناسان و خبرنگاران، حتی با وجود آنکه سازمان میراث فرهنگی اصفهان از آنها خواسته بود که در مورد این پروژه، مصاحبه نکنند و حتی آنها را تهدید به محاکمه و دادگاهی شدن کرده بود، همچنان به اعتراضات خود درباره مرمت پل خواجو ادامه می دهند.

تعویض پله های این پل به جای مرمت آنها، یکی از موارد اصلی این نگرانی هاست.

نرگس درخشان روزنامه نگار در اصفهان در این باره می گوید:

" ماه گذشته، حصار قرمز سازمان میراث فرهنگی، پل خواجو را احاطه کرد و در این اقدام سوال برانگیز، مردم از روند بازسازی پل، بدون اطلاع نگه داشته شدند. در روند بازسازی به نوعی نوسازی صورت گرفت و از سنگهای جدید استفاده شد. "

خانم درخشان همچنین می گوید :" انتقاد دیگری که نسبت به مرمت پل خواجو مطرح شده، این است که چرا از سنگهایی که به مرور زمان در اثر شستشوی آب از پلکانها جدا شد و در بستر رودخانه به چشم می خورد استفاده نشد و در حقیقت مرمت پل خواجو، به صورت فنی و دقیق برنامه ریزی نشد. "

"عدم مشاوره با کارشناسان با تجربه و رعایت نکردن اصول مرمت"

صاحبنظران در حفظ آثار تاریخی می گویند که هرگونه مرمت، پاکسازی و حفاظت از آثار تاریخی به عهده کارشناسان با تجربه سازمان میراث فرهنگی است، اما اجرای طرح مرمت پل خواجو، به عهده سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان قرار گرفت و به اعتقاد بسیاری، این طرح حتی با نظارتی شایسته هم انجام نشد.

شاهین سپنتا، پژوهشگر مسائل فرهنگی و از افرادی که در میزگرد تخصصی درباره چگونگی مرمت پل تاریخی خواجو در اصفهان شرکت داشته، روند مرمت پل خواجو را در دو بخش می داند، یکی قبل از اعتراض مردم و کارشناسان، و دیگری مرحله بعد از آن .

شاهین سپنتا در این باره به بی بی سی گفت: " عکسهایی که از مراحل مختلف کار در کارگاه گرفته شده نشان می دهد که پیش از اینکه صدای اعتراضات مردم و کارشناسان مستقل بلند شود، کار مرمت، بدون رعایت دقت و ظرافتی که لازمه کار مرمت است و به شکلی شتاب زده انجام شد. حرکت بولدوزرها هم در بستر رودخانه باعث شده بود که سنگهای قدیمی که قبلا به دلیل آب شستگی در بستر رودخانه چمع شده بودند خرد شوند و مجریان طرح، از این سنگها، برای پر کردن حفره های بستر رودخانه و مسطح کردن استفاده می کردند."

"عکسهایی که از مراحل مختلف کار در کارگاه گرفته شده نشان می دهد که پیش از اینکه صدای اعتراضات مردم و کارشناسان مستقل بلند شود، کار مرمت، بدون رعایت دقت و ظرافتی که لازمه کار مرمت است و به شکلی شتاب زده انجام شد."

شاهین سپنتا

آقای سپنتا همچنین می گوید :" با وجود آنکه مسئولان ادعا می کنند که تعدادی از سنگها را جمع آوری کرده اند، اما هنوز هم اگر بازدید از آنجا صورت بگیرد، خواهیم دید که تعداد زیادی از سنگهای کتیبه دار و سنگهای نشان دار دوره صفویه و حتی قبل از آن، در بستر رودخانه موجود است. "

شاهین سپنتا مرحله دوم کار مرمت را به بعد از بلند شدن صدای اعتراضات مرتبط می داند و معتقد است که مجریان طرح در این زمان، به شکل ظاهری هم که شده، تلاش کردند که کار، با دقت بیشتری انجام شود.

هرچند که معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، مرمت پل خواجو را اصولی می داند، اما در میزگردی که تشکیل شد، کارشناسان به این جمع بندی رسیدند که کار مرمت پل خواجو، بسیار شتاب زده صورت گرفته است.

در این جلسه همچنین نتیجه گرفته شد که روند فعلی، باید متوقف شود و برای ادامه کار مرمت این نوع آثار باستانی، باید برنامه ریزی دقیق و علمی صورت بگیرد.

در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، چندین جنبه باید در نظر گرفته شود که یکی از این اصول، "حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیل دهنده یک اثر" است. این اصل را بیژن روحانی کارشناس حفظ و مرمت آثار تاریخی اینطور توضیح می دهد:

" این اصل بدان معناست که، تا جائیکه امکان پذیر باشد، کارشناسان، نه تنها باید شکل اثر باستانی را حفظ کنند بلکه باید خود ماده سازنده آن اثر، یعنی مصالح سازنده آن و ساختاری را که پیشینیان بکار بردند دست نزنند و حفظ کنند. زیرا ماده سازنده اثر هم، بخشی از هویت تاریخی اثر محسوب می شود."

در حالیکه گفته می شود که باید برای مرمت یک اثر تاریخی تلاش شود که از همان مواد سازنده استفاده شود، اما یک عامل دیگر هم، پل خواجو را از آثار باستانی دیگر، متمایز می کند.

بیژن روحانی می گوید:" پل خواجو، در واقع یک سازه آبی است . هدایت شدن آب از زیر پایه های این پل و از بین سکو ها، یک مهندسی هیدرولیک و یک مهندسی آب دقیق داشته . زیرا سرعت آب که به پل می رسد و میزان ته نشین شدن موادی که به همراه گل و لای می آیند، همه بستگی به زوایایی دارد که در کار گذاشتن سنگها حساب شده اند. اکنون این خطر وجود دارد که اگر این سنگهای قدیمی را با سنگهای جدید عوض کنیم، نتوانیم دوباره چنین سیستم عبور آبی را مجددا بوجود بیاوریم. "

تاریخچه پل خواجو

پل خواجو، که قبلا به آن "پل شاهی" و "بابا رکن الدین" می گفتند و به دلیل قرار گرفتن در محله خواجو نام آن به "پل خواجو" تغییر کرد، 133 متر درازا و 12 متر پهنا دارد . این پل به دلیل معماری و کاشیکاری خاصی که دارد از دیگر پلهای زاینده رود متمایز شده است. پل، دارای 24 دهانه است که در زمان شاه عباس دوم صفوی در سال 1060 هجری ساخته شده است.

در همه جای دنیا، برای کار مرمت آثار باستانی مرسوم است که از قبل، جلسات کارشناسی انجام شود. هرچند که قبل از شروع مرمت پل خواجو، این نوع جلسات برگزار نشد، اما در میز گرد اخیر، از افرادی که کار اجرای طرح را به عهده داشتند و همچنین افرادی که به نوعی با سازمان میراث فرهنگی مرتبطند حضور داشتند و سخنان کارشناسان را در این باره شنیدند. کارشناسان امیدوراند که بعد از این جلسه ، مراحل کار مرمت آثار باستانی ،به شکلی اصولی تر و علمی تر صورت پذیرد.

رویا آرین - بی بی سی فارسی

33pooles - المان - دورتموند
بی ناموسها دست از خرابکاری هر چه بیشتر بردارید . بروید قبر خمینی دجال را این جور بازسازی کنید . رژیم ایران با از بین بردن اثار دیدنی گشور سعی میکند مسافران را به سمت قبر خمینی دجال بگشاند .
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

baas - هلند - روتردام
مرگ بر اس...م و مس..ین.
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

garfild - ایران - تهران
احمقن دیگه یه مشت نفهم بی سواد کار سمبل کن جاهای نشستن که خیلی براشون بزرگه به خواب هم نمیدیدن /مملکتشون نیست که دلشون بسوزه / خر چه داند قیمت نقل و نبات / بخدا اگه از مردم نمی ترسیدن همه رو خراب می کردن 10 تا برج میلاد بی مصرف می ساختن خاکککککک بر سرتون
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

kamia1 - المان - کلن
هیچ جائ دنیا رو پیدا نمیکنید که مثله ایرانئ ها اینقدر به مملکت و جنسیت خودشون خیانت کنن!! در هر زمانئ هر دست اندر کارئ فقط به فکر بوده که جیب خارجئ رو پر کنه و کاسه لیس خارجئ باشه!! فرهنگ غریب پرستئ و عدم اعتماد به همجنس خود!! متاسفم که این واقعیت تلخ رو عنوان میکنم, فرهنگ ما, فرهنگه نوکر صفتئ!!!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

Luciano Pvarroti - مونیخ - الما ن - مونیخ
آخه این بیشرفا ی ..... چه چیزی رو گذاشتند باقی‌ بمونه که از پول خواجو بمونه، از این بیشرفا ی... عرب صفت که این چیزا عجیب نیست ۴ تا چیز عجیب بزنید که عقلا سورپرایز شیم
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
یادش بخیر من بچه بودم . خالم و نامزدش می خواستن برن بیرون پدربزرگم منو باشون فرستاد .ا رفتیم زیر سی و سه پل و جاهای اطرافش . شوهرخالم هم خوب دست و دل بازی از خودش نشون داد .فالوده و اب هویچ بستی و بزرگترین بادبادک بادبادک فروش و پشمک و بلال و خلاصه منم هیج تعارف نکردم هرچی به چشمم خورد سفارش دادم .وقتی هم برگشتم به همه گفتم این علی اقا خیلی خوبه زودتر بزارین عروسی کنن .
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

Luciano Pvarroti - مونیخ - الما ن - مونیخ
آقای baas - هلند - روتردام . حداقل ...ور داشته باش مسخره! تو با این حرفت داری به همه شعار مرگ میدی آقای با کلاس غیر مسلمون
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
نگران نباشیدایناکه شرشون رو کم کردن ماهم گورستان خمینی روتوالت میکنیم
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
این است فرهنگ مردم ستیز تازی، تازی زاده و تازی پرستان، که هرچه پیش از اسلام بوده باید نابود گردد تا دین و فرهنگ چرکین محمد ...را بر سر و در کله ی مردم نادان آن سرزمین بکوبند. ای تازی پرست خرافه و مرده پرست که خود را ایرانی مینامی. هرچه خود میکشی و بر ما روا میداری همه از اسلام ننگین تو است. از داشتن هم میهنی چون تو شرم دارم و میخاهم که هرچه زودتر دوباره یک ایرانی آزاده شوی بدور از هرگونه بیگانه پرستی. به امید آن روز!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
man iraniam 1 عزیز ٬ یا شوهر خاله محترمتون اصفهانی نیست یا شما از افعال معکوس استفاده کرده اید . ما گول نمیخوریم !!! (شوخی کردم - ببخشید )
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

Bare hasti - المان - هامبورگ
وای تا کی باید شاهد از بین رفتن اثار ملی مان توسط این دیوصفتان باشیم این بی پدرو مادرها در طول این 30سال یک کار مثبت نکردند حالا اگر یک تیکه قبر خمینی گور به گور شده یا مرقد رضا چیزیش شده بود ببین که چه کار میکردند ..ولی باید این واقعیت را هم پذیرفت که مردم ما هم به خاطر تبلیغات سویی که همیشه اینها کردند اهمیت چندان زیادی برای اثار ملیمان قایل نیستند یعنی ما مشکل فرهنگی عمیقی داریم مثلا در مورد سد سیوند که به مقبره کوروش اسیب میرساند مردم زیاد عکسل العملی نشان ندادندیا واقعا چند درصد مردم به دیدن اثارباستانی میرن وچند درصد به مشهد یا مثلا مکه؟!!!!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

sepideh sepid - انگلستان - لندن
دلم میخواد به اصفهان برگردم بازم به اون نصف جهان برگردم. دلم واسه همون زاینده رود خشکیده هم تنگ شده..
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

shahran - ّایران - تهران
baas - هلند - روتردام. آقای خارج رفته با ادب!!!! بهتره عقایدت رو وارد بازی سلیقه های افراد نکنی. اگه کسی کار اشتباهی انجام میده ربطی به مذهب و دینش نداره مخصوصا کارهای مثل مرمت و... پس وقتی میخواهی حرفی بزنی اول نگاه کن طرف صحبتت چه محدودهی رو شامل میشه!
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن . اصفهانی نیست دوست عزیز . بختیاریه و هنوزهم خیلی دست و دلبازه و خدا هم روز به روز بهش بیشتر پول میده .
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.