چرا خماری بعد از نوشیدن الکل با افزایش سن بدتر می‌شود؟

یورونیوز: بسیاری از افراد علائم خماری بعد از مصرف الکل زیاد را تجربه کرده‌اند. سردرد شدید، خشکی دهان، حالت تهوع، اختلال در تمرکز و بی‌حوصلگی از جمله این احساسات ناخوشایند هستند که غالبا بعد از زیاده‌روی در مصرف الکل طی یک شب‌نشینی اتفاق می‌افتند.

افرادی که رفته رفته پا به سن می‌گذارند متوجه می‌شوند که از مصرف مقدار الکلی که در دوران جوانی مصرف می‌کردند و بابتش هیچ عارضه بدی نداشتند، ناتوان‌ هستند.


تجربه‌های شخصی افراد می‌گوید که احساس خماری با افزایش سن بدتر می‌شود، اما آیا دلیلی علمی در تایید این مطلب وجود دارد؟

آرون وایت، رئیس مؤسسه ملی اپیدمیولوژی مؤسسه ملی سوءمصرف الکل آمریکا، در این باره می‌گوید: «مشخص نیست که آیا خماری برای همه با افزایش سن بدتر می‌شود یا فقط برای برخی افراد. تحقیقات کافی در مورد این موضوع انجام نشده است، اما با این وجود برخی فرضیه‌ها در این خصوص وجود دارد.»

خماری ناشی از تغییرات بی‌شماری در بدن است که پس از افراط در مصرف الکل رخ می‌دهد.

الکل برای سلول‌ها سمی است، زیرا می‌تواند به دی‌ان‌ای آسیب برساند و فرآیندهای مهم سلولی را مختل کند. با تجزیه آن، الکل به یک ماده سمی متفاوت به نام استالدئید تبدیل می‌شود. این ماده سپس در بدن به یک ترکیب کم‌تر سمی به نام استات و در نهایت به آب و دی اکسید کربن تبدیل تغییر شکل می‌دهد.

با افزایش سن، از کارآیی آنزیم‌های موجود در کبد که الکل و محصولات جانبی سمی آن را متابولیزه می‌کنند کاسته می‌شود و به همین خاطر این مواد شیمیایی سمی ممکن است بیشتر از گذشته در بدن باقی بمانند.

هنگامی که استالدئید در کبد برای مدت طولانی باقی می‌ماند می‌تواند باعث التهاب گسترده در بدن شود. این التهاب به نوبه خود با احساس کسالت، اضطراب، تحریک‌پذیری و خستگی مرتبط است که همه آن‌ها علائم رایج خماری به شمار می‌روند.

علاوه بر این، افراد سن‌بالاتر در مقایسه با افراد جوان بیشتر از دردهای مزمن و شرایطی که باعث التهاب شدید مانند دیابت و آرتریت می‌شوند رنج می‌برند.
بالا رفتن سن علائم خماری حاصل از مصرف زیاد الکل را تشدید می‌کندبه همین خاطر نوشیدن بیش از حد می‌تواند منجر به التهاب مضاعف شود و با بدتر کردن وضع فیزیکی موجود، در نهایت منجر به خماری شدیدتر شود.

هم نوشیدن الکل و هم شرایط پا به سن گذاشتن می‌تواند هیدراته ماندن بدن را دشوار کنند، بنابراین ترکیب این دو صبح سختی را برای مصرف‌کنندگان بی‌رویه الکل رقم می‌زنند.

الکل ادرار آور است. این یعنی آب را از بدن دفع می‌کند و هرچند دانشمندان هنوز نمی‌دانند نقش کم‌آبی در خماری چیست، اما به خوبی شناخته شده است که کم‌آبی می‌تواند سردرد و خستگی را در پی داشته باشد. هر دوی این‌ها از علائم رایج خماری هستند.

از طرف دیگر پس از ۶۰ سالگی، مقدار کلی آب در بدن به دلیل تحلیل رفتن بافت‌ها شروع به کاهش می‌کند. این کم‌آبی نه تنها شما را دچار خماری می‌کند، بلکه می‌تواند غلظت الکل را در خون شما پس از نوشیدن افزایش دهد.

همچنین می‌توان گفت که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین به گفته دکتر وایت ممکن است تاثیر الکل را بر خستگی روز بعد بیشتر از زمانی که جوان هستیم احساس کنیم.»

در حالی که هنوز در مورد چگونگی تأثیر پیری بر خماری بحث وجود دارد، یک چیز واضح است: تنها راه تضمین‌شده برای جلوگیری از خماری این است که در وهله اول از نوشیدن بیش از حد الکل خودداری کرد.

دکتر وایت می‌گوید: «زمان تنها درمان فراگیر برای علائم خماری است و افراط نکردن بهترین راهبرد برای پیشگیری از آن به شمار می‌رود.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.