انسان در دو برهه از زندگی به طرز چشمگیری پیر می‌شود

العربیه: دانشمندان دریافتند که پیری انسان به صورت تدریجی و خطی اتفاق نمی‌افتد، بلکه انسان در دو برهه از زندگی به طرز چشمگیر پیر می‌شود. اکثر مولکول‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند، تغییرات غیرخطی و شتاب‌دار را در سنین 44 و 60 سالگی نشان دادند.

در پژوهشی توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور که نتایج آن اخیرا در ژورنال علمی «پیر شدن در طبیعت» منتشر شد، 108 شرکت‌کننده طی چندین سال مورد بررسی قرار گرفتند تا تغییرات پیری در مولکول‌ها، پروتئین‌ها، و میکروبیوم‌ها بررسی شوند.


این مطالعه به طور میانگین به مدت تقریباً دو سال بر روی شرکت‌کنندگان 25 تا 75 ساله متمرکز شد. شرکت‌کنندگان همگی در کالیفرنیا زندگی می‌کردند، سالم بودند، و پیشینه‌های اتنیکی مختلفی داشتند. از آنها هر سه تا شش ماه یک‌ بار نمونه خون، مدفوع، پوست، و سواب بینی و دهان گرفته شد.

نتایج نشان داد که ما به تدریج پیر نمی‌شویم، بلکه برخی زمان‌ها برای پیری و سلامت ما اهمیت ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال، توانایی بدن انسان برای تجزیه و جذب کافئین ابتدا در حدود 40 سالگی و بار دیگر در حدود 60 سالگی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. متابولیسم الکل نیز در حدود 40 سالگی کاهش چشمگیری می‌یابد.

افراد اغلب در دهه 40 زندگی خود دچار آسیب‌های عضلانی می‌شوند و تجمع چربی را مشاهده می‌کنند، که مرتبط با متابولیسم لیپید است؛ و سارکوپنی (از دست دادن عضله) در 60 سالگی برای بسیاری روی می‌دهد. هر دو گروه سنی تغییراتی در پروتئین‌هایی که بافت‌ها را کنار هم نگه می‌دارند را تجربه کردند، که به توضیح تغییرات پوستی، ماهیچه‌ای، و قلبی عروقی کمک می‌کند.

خطرات بیماری نیز در این دو برهه، به ویژه پس از 60 سالگی، سریع‌تر افزایش می‌یابد. این پژوهش نشان داد که افراد 60 سال به بالا، بیشتر زمینه ابتلا به اختلالات قلبی - عروقی، مشکلات کلیوی، و دیابت نوع 2 را دارند.

از آنجایی که پیری سریع در زنان را می‌توان به یائسگی نسبت داد، که معمولاً بین سنین 45 تا 55 سالگی اتفاق می‌افتد، محققان به طور جداگانه تجزیه و تحلیلی روی مجموعه داده‌های مردانه و زنانه انجام دادند.آن‌ها دریافتند که نتایج مردان و زنان مشابه است و یک «نقطه گذار» در حدود 55 سالگی، پدیده مشترکی برای هر دو جنسیت است.

پژوهشگران می‌گویند یافتن الگوهایی از این دست می‌تواند به تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند. این مطالعه همچنین «نشانگرهای قابل عمل بالینی» را شناسایی کرده است که می‌توانند برای بهبود مدیریت مراقبت‌های بهداشتی و رفاه جمعیت‌های سالمند استفاده شوند.

محققان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از پیری زودرس، هنگامی که به این زمان‌های کلیدی در دهه‌های 40 و 60 زندگی خود نزدیک می‌شوید، تلاش کنید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مثلا قهوه و الکل کمتر بنوشید و بیشتر ورزش کنید. افرادی که به دهه 60 خود نزدیک می‌شوند، به ویژه، مراقب میزان مصرف کربوهیدرات خود باشند، و برای بهبود عملکرد کلیه آب فراوان بنوشند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +510ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +188نتانیاهو در سازمان ملل: به ظالمان تهران پیامی دارم هیچ جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد
  • +186صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +160وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +141وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +133قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم