عفونت‌های باکتریایی می‌توانند عامل دیابت نوع ۱ شوند

العربیه: پژوهشی جدید توسط محققان دانشگاه کاردیف نشان داد که عفونت‌های باکتریایی می‌توانند عامل دیابت نوع 1 شوند. این پژوهش نظریه‌های قبلی مبنی بر اینکه این نوع دیابت ممکن است منشاء ویروسی داشته باشد را به چالش می‌کشد.

دیابت نوع 1 بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند و منجر به کاهش انسولین و افزایش قند خون می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری باید مدام انسولین تزریق کنند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند.


پژوهش دانشگاه کاردیف بر اساس مطالعات قبلی است که سلول‌های کشنده T را به عنوان عوامل کلیدی در تخریب سلول‌های بتا شناسایی کرده بود. سلول‌های کشنده T نوعی گلبول‌ سفید خون هستند که معمولاً سلول‌های عفونی یا سرطانی را هدف قرار می‌دهند، اما در بیماری‌های خودایمنی به خطا به سلول‌های سالم حمله می‌کنند. محققان دریافتند که سلول‌های T می‌توانند توسط پروتئین‌های باکتریایی فعال شوند.

دانشمندان پروتئین‌های باکتریایی را به خطوط سلولی از اهداکنندگان انسانی غیر دیابتی وارد کردند تا واکنش سلول‌های T آنها را مشاهده کنند. این سلول‌ها پس از برخورد با پروتئین‌های باکتریایی به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین حمله کردند. این پدیده همچنین در نمونه‌های خونی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده شد، که نشان داد ممکن است فرآیند مشابهی باعث بروز این بیماری شود.

یک ژن خاص مرتبط با پروتئین «آنتی‌ژن لوکوسیت انسانی» ممکن است به این واکنش خودایمنی کمک کند. با این حال، این ژن تنها در حدود سه درصد از جمعیت بریتانیا وجود دارد، به این معنی که این محرک باکتریایی احتمالاً فقط بر بخش کوچکی از افراد تأثیر می‌گذارد.

این پژوهش دیدگاه‌های جدیدی در مورد منشاء دیابت نوع 1 ارائه می‌دهد، و ممکن است راه‌هایی برای تشخیص زودهنگام، درمان بهتر یا حتی اقدامات پیشگیرانه ایجاد کند. درک این محرک‌ها می‌تواند به پیشرفت‌هایی در مدیریت یا جلوگیری از این بیماری منجر شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.