انتقام اسماعیل هنیه و حسن نصرالله چه خرجی روی دست ایران و اسرائیل گذاشت؟

یورونیوز: سپاه پاسداران شامگاه سه‌شنبه با هدف انتقام‌جویی از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه بیش از ۱۸۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرد. برخی رهگیری شد و برخی هم به اهدافی اصابت کرد. اما این انتقام چه خرجی روی دست دو طرف گذاشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران در این حمله از موشک‌های عماد، قدر F، خیبرشکن و فتاح ۲ استفاده کرده است.


جمهوری اسلامی مدعی است که ۹۰ درصد از موشک‌ها به هدف خورده و اسرائیل مدعی است که ۹۰ درصد را رهگیری و سرنگون کرده است.

جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز در حملات ماه آوریل به اسرائیل از موشک‌های عماد و قدر استفاده کرده بود، اما موشک‌های خیبرشکن و فتاح را به تازگی به کار گرفته است.

به گزارش گاردین، موشک‌های عماد و قدر قادرند با سرعتی معادل شش برابر سرعت صوت حرکت کنند و با سرعتی بیش از هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت فاصله ایران و اسرائیل را در ۱۲ دقیقه بپیمایند.

اما جمهوری اسلامی از موشک فتاح ۲ نیز استفاده کرده است. این موشک هایپرسونیک که اوایل سال جاری رونمایی شد، قادر است با سرعتی بیش از ۱۶ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
انتقام رهبران حماس و حزب‌الله چه خرجی روی دست ایران گذاشت؟
سپاه در حملات ۱۳ آوریل به اسرائیل از ۱۸۵ پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ و ۱۳۱، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده کرده و بنابر تخمین‌ها هزینه کل این تسلیحات حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بود.

اما سپاه پاسداران این‌بار تنها از سه نوع موشک بالستیک و یک هایپرسونیک استفاده کرد که قیمت هر کدام از آن‌ها بین ۵ تا ۱۵ میلیون دلار است. با محاسبه‌ای ساده مشخص می‌شود که سپاه پاسداران برای حمله اول اکتبر حدود دو میلیارد دلار هزینه کرده است و این یعنی هزینه این حمله حدود سه الی چهار برابر حمله پیشین به اسرائیل بوده است.
اسرائیل چه هزینه‌ای متحمل شد؟
به گزارش وال‌استریت ژورنال اسرائیل برای سرنگون کردن موشک‌های ایرانی ناچار به استفاده از سامانه پیکان (Arrow System) است.

رام آمیناخ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در ماه آوریل در گفتگو با نشریه اسرائیلی یدیعوت آهرونوت گفت: «موشک‌های بالستیک باید با استفاده از سامانه پیکان (Arrow System) سرنگون شوند و موشک‌های کروز را می‌توان با موشک‌های دیگر ساقط کرد.»

او افزود: «هزینه هر موشک سامانه پیکان ۳.۵ میلیون دلار و قیمت هر فلاخن داوود یک میلیون دلار است.»

به گزارش گاردین، اسرائیل برای سرنگونی موشک‌های جمهوری اسلامی باید از سامانه پیکان با پشتیبانی فلاخن داوود استفاده کند.

بنابر گفته آقای آمیناخ، اسرائیل برای دفاع دربرابر حمله ماه آوریل حدودا چهار تا پنج میلیارد شکل (معادل ۱.۳۵ میلیارد دلار) هزینه کرده بود و به نظر می‌رسد هزینه این بار اسرائیل هم چیزی در همین حدود باشد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.