آیا خرید عمده، برای جیب شما و محیط زیست مفیدتر است؟

بی بی سی: خرید از عمده‌فروشی‌ها، در نظر اول پردردسر به نظر می‌آید. اما این کار نه‌ تنها برای کره زمین مفیدتر است، بلکه کمک می‌کند از جهت مالی مقدار زیادی صرفه‌جویی کنید.

می‌توانید اسمش را بگذارید لحظه بیداری؛ وسط ردیف شماره ۱۲ سوپرمارکت محل در لس‌آنجلس ایستاده بودم، و به یک بسته جوی دو سر ارگانیک خیره شده بودم. قیمت: ۱۱.۹۹ دلار. این بسته جوی دوسر در عرض یک هفته در خانه ما تمام خواهد شد. من می‌دانستم جوی دو سر واقعا به این گرانی نیست. در آن لحظه فکر کردم دیگر نمی‌توانم این وضعیت را تحمل‌ کنم.


من از فروشگاه معمولا از سر راحتی و نزدیک بودن به خانه خرید می‌کنم، نه برای اینکه به‌صرفه‌تر است. بااین‌همه، وضعیت قیمت‌ها به نظرم واقعا غیرقابل‌ تحمل آمد. واقعا احساس می‌کردم این فروشگاه محلی دوست‌داشتنی دارد سرم کلاه می‌گذارد.

همان‌جا، در میان ردیف ۱۲ سوپرمارکت، با خودم قرار گذاشتم راهی پیدا کنم تا به‌طور مستقیم از تولیدکننده‌ها خرید کنم و واسطه‌ها را دور بزنم. می‌خواستم بفهمم چه محصولاتی را می‌توانم به‌طور مستقیم بخرم و با این کار چقدر می‌توانم در هزینه‌هایم صرفه‌جویی کنم، و در ضمن چقدر از ضایعات بسته‌بندی‌ام، کاهش پیدا خواهد کرد.

اولین کاری که کردم نوشتن فهرستی از اقلام و محصولات خوراکی خشکی بود که جز ثابت خریدهای خانواده ما هستند. بعد کمی در مورد محصولات لبنی تحقیق کردم و متوجه شدم خرید مستقیم از تولیدکننده، در این مورد خیلی پیچیده و سخت است. بعد در مورد خرید عمده روغن، جوی دو سر، برنج، حبوبات و ماش و چای تحقیق کردم.
متوجه شدم خرید عمده خوراکی‌ها خیلی ارزان‌تر تمام می‌شوددر قدم بعدی باید منابع و تولیدکننده‌های قابل‌اعتماد محصولات ارگانیک را پیدا و در مورد زنجیره تولید و پخش محصولات تحقیق می‌کردم. اینکه فروشنده‌ها کجا هستند، محصولات‌شان را از چه منابعی تامین می‌کنند و این محصولات با چه شیوه‌های حمل‌ونقلی به اینجا رسیده‌اند، و با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، قیمت آن‌ها را محاسبه می‌کردم. در ضمن باید در مورد بسته‌بندی محصولات تحقیق می‌کردم. تمام این موارد را بررسی کردم. مطالعه‌ای مفصل بود. مخصوصا در مورد جوی دو سر این تحقیق واقعا طولانی بود.
صرفه‌جویی تا سکه آخر
هر چه از ریاضیات دوران مدرسه در مغزم باقی‌مانده بود را به کار گرفتم تا بفهمم آیا کیسه ۱۱.۴ کیلوگرمی جوی دو سر ارگانیک که قرار بود به قیمت ۴۸ دلار بخرم، ارزان‌تر از بسته ۱.۱۸ کیلوگرمی به قیمت ۸.۹۹ دلار تمام خواهد شد یا نه. جواب مثبت بود. جوی دو سری که از عمده‌فروشی خریده شود، تقریبا نیم کیلویش، ۱.۹۲ دلار است اما کیسه جوی دو سری که از سوپرمارکت کوچک‌تر خریداری می‌شود، در همان اندازه، ۳.۴۶ دلار آب می‌خورد. اگر قرار بود آن کیسه ۱۱ کیلوگرمی جوی دو سر را از سوپرمارکت بخرم، باید ۸۶.۵۰ دلار پرداخت می‌کردم.

کالای پرمصرف دیگر در سبد خرید ما روغن نارگیل بود. به قیمت ۳۰.۷۵ دلار برای ۳.۸ لیتر (یک گالن) در مقایسه با ۷.۴۹ دلار برای ۴۰۰ میلی‌لیتر. اگر قرار بود معادل این خرید عمده، چندین شیشه کوچک‌تر از سوپرمارکت بخرم، باید ۷۱.۱۵ دلار پرداخت می‌کردم.

تحقیق درباره ماش هم کاملا مجاب‌کننده بود. من معمولا یک کیسه ۰.۹۱ کیلوگرمی ماش را ۱۱.۹۹ دلار می‌خریدم. اما کیسه ۱۱ کیلوگرمی، ۷۱.۷۵ دلار می‌شود و با این کار می‌توانستم ۷۸.۱۳ دلار صرفه‌جویی کنم. بله، خرید کیسه‌های کوچک ماش تقریبا دو برابر از خرید کیسه بزرگ‌تر، گران‌تر بود.

بخش مالی این تحقیق و حساب‌وکتاب‌های آن آسان بود. درنهایت به این جواب رسیدم: بله، خرید عمده بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.
رد پای کربن
تحقیق درباره این‌که آیا خرید عمده برای محافظت از کره زمین بهتر است یا نه، واقعا مشکل بود و من تنها کسی نیستم که به این نتیجه رسیده است.

والریا پاترو، دانشجوی دکترا در نوآوری‌های پایدار در پلی تکنیک مونترال کانادا است. او می‌گوید: «از دید یک مصرف‌کننده، تشخیص اینکه آیا یک محصول از جهت محیط زیستی بر محصول دیگر برتری دارد یا نه کار مشکلی است زیرا داده‌های کامل و جامعی که بتوان با آن تاثیر محیط زیستی کالاها را بررسی و مقایسه کرد، وجود ندارند. ما می‌توانیم تا حدی میزان زباله حاصل از محصولات را حدس بزنیم. اما تخمین رد پای کربنی نیاز به داده‌های جزئی‌تری دارد و معمولا از بررسی دقیق چرخه زندگی یک محصول به دست می‌آید».

درنهایت تصمیم گرفتم، این پروژه را به ساده‌ترین شکل اجرا کنم. شرکتی پیدا کردم که تقریبا تمام کالاهایی که برای این پروژه تجربی لازم داشتم را می‌فروخت. ماش، پودر ریشه گل قاصدک (که می‌شود به‌جای چای و قهوه از آن استفاده کنید)، برنج و جوی دو سر را به این شرکت سفارش دادم. با این‌یک سفارش عمده از یک شرکت، میزان آسیب محیط زیستی ناشی از حمل‌ونقل و بسته‌بندی هم کاهش پیدا می‌کند.
بسیاری مصرف‌کنندگان در آمریکا به دنبال راهی برای کم کردن ضایعات و زباله‌ها هستند. خصوصا بسته‌بندی‌های یک‌بارمصرف محصولاتحمل‌ونقل جهانی مواد غذایی ۱۹ درصد آلودگی محیط زیستی ناشی از چرخه غذایی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل برای من مهم است تا جای ممکن محصولات محلی خریداری کنم. دفتر مرکزی شرکت ایسنشال اورگانیکس، در واشنگتن قرار دارد. اما محصولاتی که می‌فروشد از سراسر جهان می‌آیند. مثلا چای قاصدک از چین ، برنج از تایلند، ماش از هند و روغن نارگیل از فیلیپین می‌آیند. فقط جوی دو سر محصول آمریکا است. من از هیچ راهی نمی‌توانستم میزان رد پای کربنی این کالاها را حساب کنم. اما وقتی این مواد خوراکی را جداجدا می‌خرم هم، باز نمی‌توانم رد پای کربنی را بدانم.

آلانا لا ورنی، سخنگوی شرکت فروش آنلاین ایسنشال اورگانیکس می‌گوید هدف شرکت این است که خرید عمده را تشویق کند. سقف خریدی که شامل ارسال ارزان می‌شود در این شرکت بالاتر از معمول است. او می‌گوید: «با این کار نسبت مصرف مواد پلاستیکی بسته‌بندی به ازای سفارش هم پایین می‌آید و در ازای هر پوند خرید، مقداری هم در هزینه ارسال برای مشتری‌ها صرفه‌جویی می‌شود».

خرید عمده و خرید از منابع محلی هدفی است که دست یافتن به آن مشکل است. اگر به‌عنوان مصرف‌کننده می‌خواهید با آگاهی به پایداری محیط زیستی خرید کنید، باید میدان مناسب خود را پیدا کنید. تجربه و احساس شخصی من این بود که اگر از یک فروشگاه عمده‌فروشی بیشتر کالای های پرمصرف خانواده‌مان را در یک خرید سفارش بدهم، حداقل تمام‌ کارهای منطقی که برای کاهش رد پای کربنی در توانم هست را انجام داده‌ام. اما آیا اگر جوی دوسر را از همان سوپرمارکت محله می‌خریدم، ردپای کربنی کمتری می‌داشتم؟ می‌توان ساعت‌ها در این مورد حرف زد.
کم کردن ضایعات و زباله
در ایالات‌ متحده آمریکا فقط ۴ درصد پلاستیک‌ها بازیافت می‌شوند. این رقم در سطح جهان کمی بالاتر است و به ۹ درصد می‌رسد. اما همه این رقم‌ها با توجه به مقدار بسیار زیاد پلاستیکی که مصرف می‌کنیم و آسیبی که بر محیط‌ زیست ما وارد می‌شود، نگران‌کننده هستند.

به این مساله فکر کردم که خرید عمده، علاوه بر صرفه‌جویی مالی، مقدار زباله و ضایعات را هم کم می‌کند؟ متاسفانه تحقیقات زیادی در این مورد خاص انجام‌ نشده است اما در یک تحقیق که در سال ۲۰۲۳ منتشرشده و خانم پاترو هم یکی از نویسندگان آن است، ذکر شده که مصرف‌کنندگان آمریکایی به دنبال راه‌حل‌هایی برای کم کردن ضایعات خود، خصوصا بسته‌بندی‌های یک‌بارمصرف کالاها هستند.

خانم پاترو می‌گوید: «تعداد مطالعات علمی درباره بررسی چرخه حیات کالاها و بررسی تأثیرات خرید عمده بر محیط‌ زیست، در حال بیشتر شدن است. بسیاری از این مطالعات نشان می‌دهند خرید عمده در مقایسه ا با خرید بسته‌های کوچک دربسته بندی‌های یک‌بارمصرف، فواید محیط زیستی بیشتری دارد».

اما این تاثیر محیط زیستی از کالایی به کالای دیگر باهم فرق دارد. خانم پاترو توضیح می‌دهد: «به‌عنوان‌ مثال، محصولاتی که بعد از مصرف نیاز به شستشوی بیشتری دارند، مثلا یک ظرف ماست در مقایسه با آجیل و دانه‌ها، بر اساس عوامل مختلف مانند مصرف منابع انرژی که برای شستن لازم است، می‌توانند رد پای محیط زیستی متفاوتی داشته باشند».

نکته کلیدی در اینجا، مصرف چندباره و بیشتر از ظرف‌هایی است که داریم.
 انگیزه‌های اصلی برای خرید عمده، نگرانی‌های زیست‌محیطی و صرفه‌جویی مالی استمن این اواخر به‌جای استفاده از بطری‌های پلاستیکی شامپو، از قالب‌های جامد شامپو استفاده می‌کنم و به همین دلیل دنبال محصولات بهداشتی چند بار مصرف نبودم. تمرکزم برای این بود که آشپزخانه را از جهت محیط زیستی پایدارتر کنم.

وقتی سفارش رسید، جوی دو سر در پاکت کاغذی بسیار بزرگ ریخته شده بود و همین من را خیلی خوشحال کرد چون معمولا در جعبه‌های مقوایی با در پلاستیکی یا در کیسه پلاستیکی فروخته می‌شوند. ازاین‌جهت، خرید عمده جوی دو سر هم از جهت محیط زیستی و هم اقتصادی، موفق بود.

اما روغن نارگیل در یک ظرف بزرگ پلاستیکی فرستاده‌ شده بود. این در حالی است که مقدار کم آن در ظرف‌های شیشه‌ای فروخته می‌شوند. بعد وارد مسیر سرگیجه‌آور یافتن موادی که در کالیفرنیا بازیافت می‌شوند، شدم. این خودش مقاله مفصل دیگری خواهد شد. اما به‌طور خلاصه ، شیشه بیشتر از پلاستیک بازیافت می‌شود و حدود یک‌سوم آن می‌تواند دوباره مصرف شود و زندگی دوباره پیدا می‌کند.

محققان در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، دریافتند که بیشتر مصرف‌کنندگان حاضرند برای خرید عمده و دریافت کالا با بسته‌بندی بازیافت پذیر، بیشتر هزینه کنند. مانع اصلی برای خرید عمده، نگرانی در مورد جنبه بهداشتی محصولات، زحمت اضافی و دسترسی محدود به کالاها است. انگیزه‌های اصلی برای خرید عمده، نگرانی‌های محیط زیستی و انگیزه‌های مالی است.

درحالی‌که به کابینت‌های پر آشپزخانه با این خرید عمده‌ای که انجام داده‌ام نگاه می‌کنم، با خود فکر می‌کنم چه موانعی دیگری ممکن است سر راه باشد؟ مثلا بعضی عادت‌های غذایی خاص با خرید عمده بیشتر جور هستند. برای کسانی مثل من که آشپزی را کامل در خانه انجام می‌دهند، غذاهای کم‌فرآوری‌شده و مقدار زیادی مواد اولیه گیاهی مصرف می‌کنند، این نوع خرید کردن با نوع رژیم و عادت‌های غذایی هماهنگ‌تر هستند. اما نمی‌شود انتظار داشت خوردن ماش به مذاق همه خوش بیاید. از طرف دیگر، هرچند خرید عمده ممکن است در کل ارزان‌تر تمام شود، اما اختصاص مبلغ زیادی پول برای یک خرید عمده برای بسیار از خانواده‌ها که درآمد محدودی دارند، امکان‌پذیر نیست.

خانم پارتو اضافه می‌کند اطلاعات کمی در مورد فواید خرید عمده در دسترس است. ما معمولا تصور می‌کنیم خرید عمده برای محیط‌ زیست بهتر است اما تا وقتی داده‌هایی در مورد چرخه حیات کامل کالاها ،از زمان تولید تا بعد از مصرف نداشته باشیم، به‌طور دقیق از تاثیر کامل آن اطلاع نخواهیم داشت. خانم پاترو می‌گوید برای اینکه انگیزه و تمایل بیشتری برای خرید عمده ایجاد شود، در درجه اول به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.
رد کربن این گزارش
میزان کربن تولید شده ناشی از سفر برای تهیه این گزارش، صفر کیلوگرم دی اکسید کربن است. آلودگی ناشی از فعالیت دیجیتالی برای این گزارش معادل ۱.۲ تا ۳.۶ گرم برای هر صفحه است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +508ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +405شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +185صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +153وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +139وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +128قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +127نتانیاهو در سازمان ملل: به ظالمان تهران پیامی دارم هیچ جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد