هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به اتهام دریافت رشوه بازداشت شد

هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایرانایندیپندنت فارسی: یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران روز شنبه ۱۳ مرداد به ایندیپندنت فارسی خبر داد که هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، هفته گذشته به اتهام مشارکت در پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران ۲۴ ساعت بازداشت شده است.

این منبع مطلع با ارسال مستنداتی توضیح داد: «روز سه‌شنبه هفته گذشته (۹ مرداد) دبیرکل فدراسیون به اتهام دریافت رشوه از چند باشگاه لیگ برتری با هدف تغییر نتایج بازی‌ها، به دادسرای کارکنان دولت در تهران احضار و برای او وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی صادر شد. با توجه به اینکه حکم بازداشت موقت و قرار وثیقه در پایان ساعت اداری صادر شده بود، او موفق به تهیه وثیقه نشد و درنهایت پس از گذشت ۲۴ ساعت،  با تودیع وثیقه و به طور موقت او را آزاد کردند. شنیده‌ایم که به او توصیه شده تا به ‌لیل رسوایی در این پرونده به‌زودی از سمت خود استعفا دهد.»


کارمند فدراسیون فوتبال ایران که در سه ماه گذشته خبر احضار یا بازداشت بیش از ۱۰ مقام ارشد فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت‌رییسه، مدیران چند باشگاه، پنج داور لیگ برتری و تعدادی از خبرنگاران ورزشی را به ایندیپندنت فارسی داده بود، حالا می‌گوید، با توجه به گسترده‌تر شدن ابعاد پرونده فساد مالی در فوتبال ایران، هر لحظه امکان بازداشت مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، نیز وجود دارد.

به‌خصوص آنکه مهدی تاج همچنان درگیر پرونده دریافت ۲۰۰ سکه بهار آزادی به‌صورت رشوه از باشگاه گل‌گهر سیرجان است. مدیرعامل اسبق این باشگاه نیز، به‌دلیل پرداخت پنهانی و غیرقانونی این مبالغ با هدف به صدا درآمدن سوت داوران به سود تیمش، بازداشت و سپس از کار برکنار شده است.

اکنون احضار و بازداشت مرد شماره ۲ فدراسیون فوتبال و نزدیک‌ترین مدیر به مهدی تاج، پس از بازداشت دیگر مدیران ارشد همچون فریبرز محمودزاده، خداداد افشاریان و سهیل مهدی، نشان می‌دهد که میزان نفوذ سیاسی و امنیتی تاج در نظام جمهوری اسلامی دیگر مانند سال‌های قبل نیست و ماموران امنیتی در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که روزی با کودتای امنیتی علیه شهاب‌الدین عزیزی خادم زمینه‌ساز بازگشت تاج به فدراسیون شدند، حالا دیگر دست از حمایت‌های‌شان از این مهره سوخته کشیده‌اند.

منبع مطلع ایندیپندنت فارسی در فدراسیون فوتبال ایران در اردیبهشت و خرداد سال جاری فاش کرد که مهدی تاج، اعضای هیئت‌رییسه و چند مدیر ارشد این فدراسیون و نیز مدیران باشگاه‌های گل‌گهر، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، ذوب‌آهن، شمس‌آذر قزوین و کارخانه‌های مس در رفسنجان و کرمان، به همراه افشین عبداللهیان، مجری شبکه ورزش، و پژمان راهبر و مهدی هژبری، دو خبرنگار ورزشی دیگر، به اتهام دلالی و پرداخت و دریافت مبالغ غیرقانونی و تبانی برای تغییر نتایج بازی‌ به قوه قضاییه احضار شده‌اند و با قرار وثیقه موقتا آزادند.

در ادامه روز ۳ مرداد، سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی هم تایید کرد که در پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران، علاوه بر افراد بازداشتی، چندین نفر از مقام‌های ارشد فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه‌های لیگ برتری و مجریان تلویزیونی احضار یا بازداشت شده‌اند.

سپس خبرگزاری فارس در هفته گذشته در گزارشی نوشت که بررسی‌های خبرنگار این رسانه نشان می‌دهد مهدی محمدنبی، نایب‌رییس فعلی و عضو هیئت‌رییسه فدراسیون، میرشاد ماجدی، دیگر عضو هیئت‌رییسه فدراسیون، و رییس فعلی هیئت فوتبال تهران، حیدر بهاروند، رییس فعلی سازمان لیگ، امیرحسین فتاحی و محمدرضا کشوری، از مدیران فدراسیون، و افشین عبداللهیان، مجری برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش، به اتهام «اخذ رشوه در پرونده فساد مالی فوتبال» احضار شده‌اند.

با این حال، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ورزشی در ایران، فساد مالی مدیران و مربیان و داوران، همراه با پرداخت مبالغ هنگفت به‌صورت زیرمیزی به بازیکنان و دلالان، در فوتبال ایران چنان ریشه محکمی دارد که تنها با بازداشت چند نفر از ارکان فوتبال ایران از بین نمی‌رود و برای مبارزه با آن تنها باید مانند پرونده کالچوپولی در ایتالیا، با احکام سنگین، سقوط چند تیم به دسته‌های پایین‌تر و محرومیت مادام‌العمر دریافت‌کنندگان و پرداخت‌کنندگان این رشوه‌ها به جنگ آن رفت.

در تازه‌ترین نمونه از افشاگری‌ فساد مالی عمیق و ریشه‌دار در فوتبال ایران، حمید استیلی، از نامدارترین فوتبالیست‌های تاریخ ایران، جمعه‌شب در صداوسیما گفت: «به مربی فوتبال پایه می‌گویند خودت پول دربیار و خودت هزینه کن. خب فساد مالی در فوتبال پایه به‌دلیل همین موارد بسیار زیاد است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • امپراطوری مالی مجتی خامنه‌ای از بانک آینده تا ایران‌مال؛ رویای بن سلمان شدن مجتبی
  • علیرضا نوری‌زاده: در آخرین لحظات محل اقامت هنیه در تهران را تغییر میدهند؛ اسراییل از آسمان ایران هنیه را هدف گرفت
  • اکبر گنجی : من به شدت می ترسم و امیدوارم که خامنه ای هم به اندازه من بترسد
  • فریبرز ندیمی: همه سازمانهای زیرمجموعه سپاه، تحت نفوذ سازمانهای اطلاعاتی دیگر کشورها قرار گرفته‌‌اند
  • جو بایدن ابراز امیدواری کرد که ایران از تهدیدات خود صرف نظر کند
  • عمل جراحی مرد هندی که یک مارماهی ۶۱ سانتی را برای لذت جنسی وارد مقعد خود کرده بود
  • علم الهدی: اگر اراده کنیم در کمتر از نصف روز ضربه هایی بر آمریکا می‌زنیم که صدها جنایت آمریکا رو ما جبران کنیم
  • هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به اتهام دریافت رشوه بازداشت شد
  • زندگی‌های غم‌انگیز چاق‌ ترین افراد جهان
  • رسانه‌آلمانی: جمهوری اسلامی در پی تعطیلی مسجد آبی هامبورگ فعالیت خود را در همان قالب در «مهدیه طه» ادامه می‌دهد