افزایش نگرانی‌ها درباره عوارض جانبی داروی ضدچاقی اوزمپیک

العربیه: داروی تزریقی اوزمپیک که از آن به عنوان انقلابی برای مبارزه با چاقی یاد شده ممکن است با عوارض جانبی خطرناکی همراه باشد.

برخی از متخصصان درباره عوارض جانبی داروی تزریقی اوزمپیک که سال گذشته مصرف آن برای افراد دارای اضافه وزن و با تجویز دکتر در بریتانیا به تایید رسید هشدار داده‌اند.


به گزارش «جی‌بی‌ان نیوز»، تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف این دارو می‌تواند در برخی از افراد منجر به عارضه «سکته چشمی» شود و بینایی آنها را به خطر بیاندازد.

لوسی جانستون سردبیر سرویس سلامت روزنامه «ساندی اکسپرس» می‌گوید این تحقیق جدید در بیمارستان بیماریهای چشم انجام شده نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نوع دوم یا اضافه وزن که از این دارو استفاده کرده‌اند بیشتر مبتلا به بیماری انسداد و اختلال در عروق مرتبط با چشم شده‌اند و ممکن است برخی افراد بینایی خود را از دست بدهند.

او می‌گوید اگرچه این دارو برای کاهش 10 درصد از وزن بدن در کوتاه مدت موثر است اما بدون رژیم غذایی و رعایت اصول زندگی سالم تاثیر چندانی ندارد و وزن مصرف‌کنندگان بار دیگر به میزان قبل برمی‌گردد. زیرا کاهش وزن بطور کامل با تغییر «سبک زندگی» مرتبط است. در تحقیق دیگری که در آمریکا انجام شده، افرادی که از داروهای مشابه برای کاهش وزن استفاده می‌کرده‌اند چهار بار بشتر علائم ابتلا به بیماری نادر اختلال در عروق چشمی را نشان داده‌اند.

به گزارش «بی‌بی‌سی» این تحقیق در طول 6 سال توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد با بررسی 17 هزار بیمار صورت گرفته است. متخصصان چشم‌پزشکی در کالج سلطنتی چشم‌پزشکی بریتانیا هم به مصرف‌کنندگان توصیه کرده‌اند مراقب عوارض جانبی احتمالی این دارو باشند.

پس از آنکه سال گذشته داروی اوزمپیک در بریتانیا در دسترس مردم قرار گرفت، برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با پست‌هایی درباره کاهش وزن خود بعد از تزریق این دارو سبب تشویق دیگران به تهیه آن شدند. با اینکه این دارو نیاز به تجویز پزشک دارد ولی برخی از فروشگاه‌های آنلاین مواد دارویی بدون بررسی دقیق شرایط متقاضیان و تنها با پر کردن یک پرسشنامه ساده این دارو را به آنها می‌فروشند.

در ماههای گذشته نیز برخی گزارش‌ها از عوارض جانبی اعلام نشده این دارو از جمله سردرد، تهوع و بیماریهای گوارشی منتشر شده بود. با این حال داروی تزریقی اوزمپیک نه تنها در بریتانیا بلکه در ایران نیز همچنان به عنوان یکی از راههای مبارزه با اضافه وزن، طرفدارانی دارد.

شرکت دانمارکی نوو نوردسیک که سازنده این دارو است، سال گذشته اعلام کرد به علت افزایش تقاضا برای اوزمپیک، تولید آن را افزایش داده است. این دارو که با تنظیم انسولین در خون، احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد، در ایران هم بصورت خوراکی و هم تزریقی به فروش می‌رسد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.