ایرلند، نروژ و اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناختند؛ اسرائیل: به حماس جایزه داده‌اند

از چپ به راست: مایکل مارتین وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند، خوزه مانوئل آلبارز وزیر امور خارجه اسپانیا و اسپن بارت ایده، وزیر امور خارجه نروژ.ایندیپندنت فارسی:کشورهای اسپانیا، ایرلند و نروژ روز سه‌شنبه ۲۸ مه (هشتم خرداد) در اقدامی که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، آن را «تصمیمی تاریخی» خواند، به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند. این تصمیم در بحبوحه جنگ غزه و در شرایطی اتخاذ می‌شود که اسرائیل آن را «پاداش» برای حماس نامیده و از آن انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با تصمیم جدید اسپانیا، ایرلند و نروژ، آن‌ها به بیش از ۱۴۰ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل پیوستند که یک کشور فلسطینی مستقل را به رسمیت می‌شناسد و به دنبال تسریع تلاش‌ها برای آتش‌بس در جنگ اسرائیل با حماس در غزه‌اند.


این سه کشور اروپایی بر این باورند که ابتکار عمل آن‌ها می‌تواند تاثیری نمادین داشته باشد و دیگران را به پیروی از آن‌ها تشویق کند تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. همچنین نقش تاریخی نروژ و اسپانیا در پیشبرد تلاش‌های صلح اسرائیل و فلسطین را یادآور می‌شود.

در کنفرانس صلح مادرید که سال ۱۹۹۱ برگزار شد دو طرف (اسرائیل و فلسطین) برای اولین بار کنار هم نشستند و راه برای توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ هموار شد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی پیش از جلسه کابینه که به طور رسمی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب کرد، گفت: «این تصمیمی تاریخی است که یک هدف مشخص دارد: دستیابی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به صلح.»

او در عین حال افزود که این تصمیم منعکس‌کننده «رد صریح حماس است که مخالف راه‌حل دودولتی است».

سانچز تاکید کرد: «در رسمیت شناختن کشور فلسطین، نه‌تنها مسئله عدالت تاریخی است، بلکه این یک نیاز ضروری برای دستیابی به صلح است. این اقدام علیه هیچ‌کس، حتی اسرائیل، نیست. این تنها مسیر حرکت به سمت راه‌حلی است که همه ما آن را تنها شیوه ممکن برای دستیابی به آینده‌ای صلح‌آمیز می‌دانیم؛ آینده‌ای که یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل در صلح و امنیت وجود داشته باشد.»

از این تصمیم هفته گذشته در بیانیه‌ هماهنگ نخست‌وزیران سه کشور نروژ، ایرلند و اسپانیا رونمایی شد. وزارت خارجه ایرلند هفته گذشته اعلام کرد که دفتر نمایندگی در رام‌الله در کرانه باختری را به سفارت ارتقا می‌دهد و یک سفیر منصوب می‌کند و وضعیت نمایندگی فلسطین در ایرلند را هم به سفارت ارتقا می‌دهد.

اسلوونی نیز روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را آغاز کرده، با این حال، این موضوع اختلاف‌نظر شدیدی بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به وجود آورده است. از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان قبلا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و کشور مالت هم مانند اسلوونی، نشان داده که ممکن است این تصمیم را اجرایی کند.

در سوی دیگر، بریتانیا و استرالیا اعلام کرده‌اند که در حال بررسی به رسمیت شناختن فلسطین‌اند، اما فرانسه معتقد است که حالا وقت این کار نیست. در مقابل، آلمان به اصلی‌ترین متحد اسرائیل یعنی آمریکا پیوسته و تاکید کرده که راه‌حل دو کشوری تنها از طریق گفت‌وگو قابل دستیابی است.

به رسمیت شناختن رسمی یک کشور فلسطینی تا چند دهه، به عنوان آخرین مرحله از مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تلقی می‌شد. جنگ طولانی در غزه باعث احیای درخواست‌ها برای به رسمیت شناختن فلسطین و اداره آن به دست خود فلسطینی‌ها شد و تعداد فزاینده‌ای از کشورهای اروپایی برای این کار ابراز تمایل کردند.

تصمیم روز سه‌شنبه اسپانیا، ایرلند و نروژ به این معنی است که اکنون اکثریت اعضای سازمان ملل از جمله بسیاری کشورها در خاورمیانه، آفریقا و آسیا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

تصمیم مادرید، دوبلین و اسلو خشم تل‌آویو را برانگیخته است. روز سه‌شنبه، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، سانچز را متهم کرد که شریک محرکان نسل‌کشی یهودیان است. او بلافاصله پس از سخنرانی تلویزیونی نخست‌وزیر اسپانیا، به زبان اسپانیایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شما شریک تحریک نسل‌کشی یهودی‌ها هستید.»

کاتز روز دوشنبه روند اجرای «برخوردهای تنبیهی اولیه» علیه اسپانیا را آغاز کرد و به کنسولگری این کشور دستور داد ارائه خدمات کنسولی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری را متوقف کند. او با توصیف به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان «جایزه‌ای به حماس»، افزود: «ما با لطمه زدن به حاکمیت و امنیت اسرائیل کنار نمی‌آییم.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
Stopmindcontrol - سائو پائولو، برزیل

سیاستمدارانی مفلوک و ضعیف که بخاطر رای مسلمانان دست به این اقدام زدند.
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
۴۲
بورلنگه - بورلنگه، سوئد

عجب وقاحتی ، کاروان امدادرسانی بین‌المللی را زدند گفتند اوی اشتباه شد، بیمارستان رو گفتن ستاد فرماندهی حماس بوده بعد از چندین روز بلدوزر زدن همه بیمارستان فقط دو تا کلاشینکف گیرشون اومد، الآنم که اردوگاه خیمه ای را آتش زدن با اهلش بازم میگن اوی ، با این وحشی بازی ها صد بار روی هیتلر رو سفید کردید،
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

سه کشور که از نظر سیاسی هیچکاره هستند. خواهند دید بیفایده هست ،مسلمان همچنان به اینها به دید کافر و مستحق کشته شدن در عملیات جهادی نگاه خواهد کرد و اسرائیل هم کار خودش را میکند.
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

ننگ و شرمتان باد
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
۴۴
Sam1977 - دمشق، سوریه

اخ اخ چه کردید، بدون اجازه بی خانمان های پهلوی پرست این اقدام کردید، خودتون خواستید که این پناهنده های مفتخور ایرانی ازتون ناراحت بشن
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

أیرلند خودش تا ٤٠ سال پیش درگیر همین مسئله بود. اسپانیا رو مسلمونها شخم زدن. نروژ هم صابون مسلمونا به تنشون نخورده. فقط دارن قیف میان! 😀😀
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
۳۰
GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا

اینها همون کسانی هستن که جمهوری اسلامی رو به رسمیت شناختن و براش فرش. قرمز پهن کردن و امروز پول مالیات دهنده ی کشورشون میره اوکراین که جلوی سلاحهای ایرانی رو بگیره قبل از اینکه به کشور خودشون برسه.حالا صبر کنن و منتظر روزی باشن که جلوی سلاح و حمله ی کشور فلسطین باید بایستن
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
۴۲
بورلنگه - بورلنگه، سوئد

از دیدگاه انسانی هیچ ارزشی ندارد براتون چقدر انسان بیگناه کشته شده چند تا کودک؟؟؟؟ برای حیوان آزاری ساعتها وا مصیبتا سر میدن روشن فکر بازی در میارن ولی در مورد کشته شدن کودکان و هزاران غیر نظامی خوشحالم واقعا ارزشهای انسانی کجاست؟؟؟؟ چی باعث شده که نبینین؟؟؟
‌سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
دیدگاه انسانی؟ وقتی جنگجویان تا دندان مسلح حماس پس از مصرف کتامین ماده بیرحم کننده محبوب داعشیان ،به روستا و شهرک مرزی غیرنظامی هجوم بردند و از نوزاد و کودک تا پیرمرد و پیرزن و زن و بچه را وحشیانه قتل عام کردند،حتی شکم مادر باردار را با سرنیزه پاره کرده و جنینش را بیرون‌ کشیدند، دیدگاه انسانیت کجا بود؟ وقتی نورادی را زنده در فر اجاق سوزاندند،به زنها تجاوز و بعد وحشیانه پستانهایشان را بریدند و با لگد مشغول بازی شدند و قهقه میزدند ،حرف از دیدگاه انسانی نمیزدی؟ حتی به کارگران تایلندی رحم نکرده بعد از رگبار بستن سرهایشان را با بیل وحشیانه قطع کردند.تمام اینها در فیلمهایی که با شادی فرستادند مستند موجود هست.فرمانده حماس در مصاحبه بعد جنایت میگه منتظر ا‌ولین فرصت هست برای تکرار دوم و سوم اینجور عملیاتی .از غیرنظامیان بعنوان سپر استفاده میکنند،پس مسئول کشته شدن هر غیرنظامی فقط خودشان هستند.اسرائیل نهایت تلاش را میکنه تا حداقل آسیب به غیرنظامیان برسد ولی در جنگ حلوا خیر نمیکنند.کشتن عمدی غیرنظامیان به ضرر اسرائیل هست.اسرائیل در حال دفاع از خودش در مقابل حیوانات درنده داعشی بوده و حق دارد.
‌چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.