رویترز: خامنه‌ای به رهبر حماس گفت در این جنگ دخالت نمی‌کنیم

خامنه‌ای به رهبران حماس گفته است که خواهان ورود به جنگ با اسرائیل نیستدویچه وله: رویترز نوشت حماس انتظار حمایت نظامی "محور مقاومت" از جنگ با اسرائیل را داشته، اما خامنه‌ای در دیدار با هنیه از او خواسته است صداهایی را که از ایران و حزب‌الله می‌خواهند به نبرد علیه اسرائیل بپیوندند، خاموش کند.

به گفته سه مقام ارشد حکومت ایران و حماس، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اوایل نوامبر در دیدار با اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی حماس در تهران به او پیام روشنی داد: «شما هیچ هشداری در مورد حمله هفتم اکتبر خود به اسرائیل به ما ندادید و ما از طرف شما وارد جنگ نخواهیم شد.»


رویترز به نقل از مقامات ایران و حماس که نخواستند نام‌شان فاش شود، نوشت خامنه‌ای به اسماعیل هنیه اطمینان داد به حمایت سیاسی خود از این گروه ادامه می‌دهد، اما به او گفت که مستقیماً در جنگ حماس با اسرائیل مداخله نمی‌کند.

یک مقام حماس به رویترز گفت که رهبر جمهوری اسلامی هنیه را تحت فشار قرار داد تا صداهایی را که در میان این گروه علناً از ایران و حزب‌الله می‌خواهند با تمام قوا به نبرد علیه اسرائیل بپیوندند، خاموش کند.

سه منبع نزدیک به حزب‌الله نیز به رویترز گفتند که هنگام حمله حماس به اسرائیل جنگنده‌های این گروه حتی در روستاهای نزدیک مرز که خط مقدم جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بود، در حالت آماده باش نبودند و باید به سرعت فراخوانده می‌شدند. یکی از فرماندهان حزب‌الله حتی گفته که "با جنگ از خواب بیدار شده" است.

این اولین باری است که نیروهای "محور مقاومت"، اصطلاحی که مقامات ایرانی برای توصیف ائتلافی متشکل از جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به کار می‌برد، هم‌زمان در چند جبهه بسیج می‌شوند.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نیروهای آمریکایی را در عراق و سوریه هدف قرار می‌دهند و حوثی‌های یمن موشک‌ و پهپاد را به سمت اسرائیل شلیک می‌کنند.

این درگیری همچنین محدودیت‌های یک ائتلاف منطقه‌ای را به نمایش می‌گذارد که اعضای آن سوریه، حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی از عراق تا یمن را تشکیل می‌دهد و هرکدام از آنها اولویت‌ها و چالش‌های داخلی متفاوتی دارند.
درخواست حماس از "محور مقاومت" برای کمک
مهند هیج علی، کارشناس اندیشکده مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت می‌گوید، حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، عملا حزب‌الله و دیگر نیروهای "محور مقاومت" را با انتخاب‌های سختی روبرو کرده است. او این انتقاد را مطرح کرده که حماس با این حمله غیرمترقبه، متحدان خود را در موقعیتی قرار داده که از آمادگی لازم برای مواجهه با آن برخوردار نبودند.

مقام‌های اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند که نبردها را تا نابودی کامل گروه تروریستی حماس ادامه خواهند داد؛ گروهی که در حمله روز هفتم اکتبر به اسرائیل ۱۴۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت. بر اساس برخی گزارش‌ها، اسرائیل در حمله تلافی‌جویانه خود به نوار غزه بیش از ۱۱ هزار فلسطینی را کشته است.

در روز حمله تروریستی حماس به خاک اسرائیل، محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس، از متحدان "محور مقاومت" خواست تا به جنگ علیه اسرائیل بپیوندند. او در پیامی صوتی گفت: «برادران ما در مقاومت اسلامی در لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه، امروز روزی است که مقاومت شما با مردم فلسطین متحد می‌شود.»

در بیانیه‌های عمومی بعدی رهبران حماس، ظاهرا نشانه‌هایی از ناامیدی ظاهر شد؛ از جمله خالد مشعل در یک مصاحبه تلویزیونی در ۱۶ اکتبر از حزب‌الله برای اقداماتش تا آن‌زمان قدردانی کرد، اما گفت که "نبرد به امکانات بیشتری نیاز دارد".

رویترز به نقل از شش مقام آگاه که مستقیماً از موضع جمهوری اسلامی به این جنگ آگاه هستند و به دلیل ماهیت حساس موضوع از ذکر نام آنها خودداری شده، گفته‌اند که با وجود این درخواست، علی خامنه‌ای "مستقیماً در درگیری مداخله نخواهد کرد، مگر اینکه خود توسط اسرائیل یا ایالات متحده مورد حمله قرار گیرد."

به گفته این مقامات، روحانیون حاکم در ایران قصد دارند از نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه، از جمله حزب‌الله برای پرتاب موشک و حملات پهپادی به اسرائیل و آمریکا استفاده کنند.

دنیس راس، دیپلمات ارشد سابق آمریکایی و کارشناس مسایل خاورمیانه می‌گوید: «این روش آنها برای ایجاد بازدارندگی است». روشی برای اعلام این که "تا زمانی که به ما حمله نکنی، وضع همینطور باقی می‌ماند. اما اگر به ما حمله کنی، همه چیز تغییر می‌کند". این در حالی است که ایران بارها ادعا کرده که همه اعضای ائتلاف مستقل تصمیم می گیرند.

رویترز نوشته است که وزارت خارجه ایران، حماس و حزب‌الله به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره "واکنش به بحران و نقش محور مقاومت" پاسخی نداده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

مفعول گفته ما چون تشنه خون و عاشق خونریزی هستیم ، جنگ افروزی میکنیم و از دو سو باعث کشتار هزاران بیگناه زن و مرد ، پیر و جوان و خردسال میشویم ، ولی چون آغا دائیمون گ… و بیضه ورود به جنگ رو ، از وحشت ساقط شدن و سرنگونی نداریم ، پس دخالت نمیکنیم !
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

ما هم باور میکنیم🤫
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

اول این که این مارموز می ترسد. دوم اینکه هر چند بعلت تربیت اخوندی عقب افتاده است اما این درایت است که با اتش بازی نکند. سوم این که شاید کارهای زشت حماس را دیده و از خودش هم خجالت می کشد
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان

در تاریخ طبری اومده که در نبرد پل مثنی بن حارثه شیبانی بکری (بنی بکر همان قبیله ای که در نبرد ذی قار سپاه پارس را لت و پار کردند و بنا به موقعیت جغرافیایی شناخت خوبی از ساسانیان داشتند ) به ابو عبیدة ثقفی فرمانده ارتش اعراب گفت : از طبایع پارس ها اینست که هارت و پورت هستند، هر قدر تهدیدشان بیشتر و بیشتر شد کاراییشان در عمل کمتر و کمتر خواهد شد. تهدید می‌کنند هارت و پورت می‌کنند اما تا صدای طرف مقابل کمی از آنها بلندتر شد همچون شیر بی یال می‌شوند و آرامو بی صدا و مظلوم به گوشه ای می‌خیزند. دقیقا مثل این.
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
۵۴
visman34 - دبی، امارات متحده عربی

رهبر ولدزنای انقلاب بعد از دیدن بمباران‌های غزه فرمودند: عزیزان من صحنه را دیدم بر خودم ر.......م. اینه دلیله لال شدنه اون کسی که بازو و ماتحت حماسیها رو میبوسید
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
۳۸
freedom of the press - تهران، ایران

سزای احمقهایی که به خامنه ایی باور دارند و به جفنگیاتش باور دارند هنین است. خامنه ایی و تمان سرسپردگانش قهوه ایی کردند بدجور. الان خود حماس هم فهمیده که روی حرف خامنه ایی نیاید حتی یک ریال حساب باز می کرد و این درس عبرتی شده ب ای حزب الله که اگر اتفاق مشابهی برای ما بیفتد خامنه ایی پشت ما را خالی می کند. سه کله پوک احمق (خامنه ایی حماس و حزب‌الله) تازه به واقعیت پی بردند که بازی با اسرائیل یعنی بازی با آمریکا و انگلیس و تمام متحدانشان. ولی اصل قضیه اینه که خامنه ایی و نوکرانش همه خفه خون گرفتند و قهوه ایی کردند و به پوشالی بودن خودشان به ناچار اعتراف کردند
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
۳۴
پیر خردمند - تورونتو، کانادا

سید علی حسین خامنه ای متولد نجف عراق لاته کوچه خالیه وفقط میتونه پول و ثروت ملت ایران رو تاراج کنه و زن و بچه ایرانی رو به قتل برسونه.
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

درود به رهبره خردمند انقلاب.ننگ بر پخمه پحلوی وبانویاسیمین.
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
به این می گویند قمبل قهرمانانه که سیدعلی مفعول در آن مهارت فراوانی دارد. وانگهی دیگر چه دخالتی میخواستی بکنی که نکردی مفعول بی شرف.
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
۳۴
shahrooz-k - تهران، ایران
خصلت تمام دیکتاتورها همین است از محورهایی برای رهایی از چنگ افکار عمومی مردم کشورشان و همچنین جذب افکار مردم دیگر کشورها سوءاستفاده می‌کنند ولی هرگاه که تحت فشار بین المللی و داخلی قرار می‌گیرند دخالت در هر جنایتی را انکار کرده و یاران گرمابه و گلستان خود را فدایی بقای حکومت کثیف خود می‌کنند.این‌بار تنفر عمومی داخل کشور هم از حکومت خون‌ریزی وغارتکر اسلامی مزید بر علت شده.جنایت کار به پایان سلام کن دیگر جهانیان هم از اعمال تروریستی ضد انسانی حکومت کثیف اسلامی بستوه آمده اند.ایران با همت و دلاوری ما مردم فهیم و صلح طلب آزاد خواهد شد و شما حتی جایی برای پناه بردن نخواهید داشت.همه شما را به دادگاه منصفانه خواهیم کشید.باید تاوان کشتار مردم ایران وحهانیان را بدهید.حتی اگر غرب و آمریکا و کانادا به شما پناه بدهند شما را از سوراخ‌های پنهان بیرون می‌کشیم.ما ملت ایران جنایتکاران زیادی در تاریخمان دیدیم.این‌بار با همه دفعات قبل فرق دارد حکومت جنایتکاران اسلامی جهان را در خطر انداخته.حتی حافظان دین هم نمی‌توانند کمکتان کنند اگر حتی بودن شما در قدرت را به آزادی مردمشان ترجیح دهند.
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
آدرس اشتباه در اشاره به تاریخ ات به کنار، الکی افکار فاشیستی ساخته شده در بنگاه علیف و عثمانی را به خورد مردم ندهی بهتر است، اولا کدام پارس تا حالا از حماس حمایت کرده است؟! نام می توانی ببری؟ عین الهی و زاکانی؟!
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
۴۴
قوقولی مقولی - مادرید، اسپانیا
پی پی خوردن رهبر رو برای همین موقع ها گذاشتن دیگه
‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
۳۵
شکارچی - یالقوزآباد، سومالی
شما که مسلح به الله اکبرید، بر صف دشمنان چرا حمله نمی‌برید؟
‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد