تغییرات آسان در رژیم غذایی برای کاهش ردپای کربن

دویچه وله: محققان دانشکده پزشکی استنفورد مجموعه‌ای از تعویض‌های غذایی ساده را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند نقش بزرگی در کاهش ردپای کربن در زندگی روزمره ایجاد کنند.

به نوشته مدیکال‌اکسپرس، این پیشنهادها شامل جایگزینی ساده گوشت گاو با مرغ یا انتخاب شیر گیاهی به‌جای لبنیات است. محققان دریافتند در صورت پذیرش جهانی، چنین انتخاب‌هایی ردپای کربن را فقط در ایالات متحده تا بیش از ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.


محققان همچنین تأثیر تغییرات پیشنهادی خود را با استفاده از "شاخص تغذیه سالم " وزارت کشاورزی ایالات متحده که میزان سالم‌بودن رژیم غذایی را اندازه می‌گیرد، ارزیابی کردند و دریافتند که این تغییرات، کیفیت کلی رژیم غذایی را بهبود می‌بخشد.

این تحقیق ۲۶ اکتبر در Nature Food منتشر شده است.

برای شناسایی جایگزین‌های آسان غذایی که می‌توانند تأثیرات عمیقی در کاهش سطح کربن داشته باشند، محققان داده‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق مواد غذایی را با یک نظرسنجی بزرگ در مورد آنچه مردم در ایالات متحده می‌خورند، ادغام کردند.

در هر یک از گروه‌های غذایی یعنی پروتئین، لبنیات و نوشیدنی‌ها، آنها غذاهایی را شناسایی کردند که در انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارند. آنها سپس هر یک از این غذاها را با یک گزینه مشابه و با ردپای کربن بسیار کمتر مقایسه کردند تا ببینند که در صورت ایجاد تغییرات، چه تاثیراتی در کاهش گازهای گلخانه‌ای رخ خواهد داد.

به گفته محققان، جایگزینی گوشت گاو با گوشت مرغ و پروتئین گیاهی، بیشترین تاثیر را داشت. به‌عنوان مثال، ردپای کربن در تولید همبرگر با گوشت چرخ‌کرده گاو ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از همبرگر با گوشت مرغ یا پروتئین‌های گیاهی است.

به‌طور متوسط، انتخاب مرغ برای یک وعده غذایی به‌جای گوشت گاو، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌ میزان تقریباً معادل ۹ مایل رانندگی کاهش می‌دهد.

به گفته دانشمندان گوشت گاو به دو دلیل برای محیط زیست مشکل‌ساز است. اولا، گاوها با هضم غذا مقادیر زیادی متان، یک گاز گلخانه‌ای قوی تولید می‌کنند. دوم اینکه گاوها به‌مقدار قابل‌توجهی زمین برای چرا نیاز دارند و جنگل‌ها را در بسیاری از نقاط جهان پاکسازی می‌کنند.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که برای کاهش ردپای کربن، مصرف ماهی سالمون بهتر از خرچنگ و مصرف گوشت خوک بهتر از گوشت بره است (اگرچه مرغ بر گوشت خوک ارج است).

به‌طور کلی هدف این مطالعه جایگزینی گوشت گاو و خوک با گوشت مرغ یا خوراکی‌های گیاهی، جایگزینی شیر گاو با شیر غیرلبنی و جایگزینی آب‌میوه با میوه کامل بود. (آبمیوه دارای ردپای کربن بسیار بیشتری نسبت به میوه‌های کامل است، زیرا تولید یک وعده آب‌میوه به تعداد زیادی میوه نیاز دارد.)

به گفته محققان، تغییر رژیم غذایی شبیه‌سازی شده در این مطالعه با کاهش خطر بیماری قلبی‌عروقی، سرطان و سایر بیماری‌های مزمن نیز مرتبط است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.