اردوغان برای اسرائیل خط و نشان کشید؛ «ممکن است یک شب ناگهانی حمله کنیم!»

سخنرانی رجب طیب اردوغان در استانبول علیه اسرائیل / اکتبر ۲۰۲۳کیهان لندن: مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه پیدا و پنهان همزمان اسرائیل را تهدید به برخورد نظامی می‌کنند با این تفاوت که در بیان عبارات، هر یک ملاحظات خودشان را دارند.

رجب‌ طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ششم آبان‌ماه در مراسم «صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه» که در آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک در استانبول برگزار شد گفت، «حماس یک سازمان تروریستی نیست و یک جنبش آزادیبخش است.»


وی در اظهاراتی تحریک کننده افزود، «اسرائیل بدون حمایت کشورهای غربی سه روز هم دوام نمی‌آورد.» اردوغان همچنین تاکید کرد که «غرب اصلی‌ترین مسئول اتفاقاتی است که در غزه می‌افتد و بطور کامل از کشتار کودکان فلسطینی دفاع می‌کند.»

اردوغان که مدت‌ها تلاش می‌کرد روابط ترکیه و اسرائیل را بهبود بخشد اکنون تغییر موضع داده و حتا تهدید کرده است که «ممکن است یک شب ناگهانی حمله کنیم!»

این تهدید طرفداران وی را در این مراسم به وجد آورد و آنها شعار دادند که ارتش ترکیه به غزه برود، اما اردوغان سخن خود را با شعارهای آنها تکمیل نکرد. برخی تحلیلگران گفتند وی احساساتی شد و  جملاتی را گفت ولی برخی دیگر این موضع را جدی گرفته‌اند.

در پی اعلام این مواضع از سوی رئیس جمهوری اسلامگرای ترکیه، وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد کارکنان سفارت خود را از آنکارا فرا خوانده است.
گیلعاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل در واکنش به سخنان اردوغان گفت: «یک مار، مار باقی می‌ماند.» اردان افزود: «او تلاش کرد وجهه‌اش را بهبود بخشد، اما یک یهودی‌ستیز باقی مانده است.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت مواضع اردوغان ضربه شدیدی به تلاش‌های طرفین برای احیای روابط سیاسی و اقتصادی پس از یک دهه قطع روابط خواهد زد.

اردوغان در حالی که وعده می‌دهد «جمهوری ترکیه را برای قرن جدید آماده می‌کنیم» با شدیدترین بحران اقتصادی در سه دهه گذشته روبروست.

الجزیره عربی در تحلیلی به قلم سمیر العرکی تحلیلگر مسائل ترکیه می‌نویسد تهدید اردوغان به «مداخله نظامی» با همان عباراتی همراه بود که که وی قبل از عملیات ارتش ترکیه علیه سازمان‌های تروریستی یا دخالت در لیبی و قره‌باغ استفاده کرد.

ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از مواضع صریح آمریکا و اروپا در این بحران غافلگیر شد. همزمان فشارهای داخلی به اردوغان از سوی برخی احزاب و طرفدارانش در مورد ضرورت پشتیبانی از مسلمانان فلسطین که از آرمان‌های اساسی حزب «عدالت و توسعه» است فشارها روی اردوغان را افزایش داد.

اما واقعیت آن است که ترکیه برای اتخاذ مواضع ضداسرائیلی متحمل هزینه‌های زیادی خواهد شد. این کشور با وجود ارتش پیشرفته نمی‌تواند به تنهایی با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش مقابله کند، بنابراین معلوم نیست آنکارا چگونه می‌تواند نیروهای خود را به غزه بفرستد! از سوی دیگر ترکیه با بحران اقتصادی شدید روبروست و در شرایطی که که امیدوار بود اقتصاد خود را احیا و تورم را مهار کند و گام‌هایی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بردارد اکنون توافق‌هایی که با اسرائیل در زمینه انرژی داشت در آستانه لغو قرار گرفته است.

در پایان این نوشتار سمیر العرکی پرسیده: «اردوغان وقتی می‌داند قبل از درگیری با اسرائیل وارد درگیری با آمریکا و اروپا خواهد شد، روی چه شرط‌بندی می‌کند؟» وی پاسخ می‌دهد که حرف‌های رئیس جمهوری ترکیه بر اساس آگاهی از این واقعیت است که آمریکا در آستانه‌ی ورود به دوران انتخابات ریاست جمهوری است و از همین رو در رکود بسر می‌برد که بخشی نیز مربوط به موقعیت ایالات متحده و اروپایی‌ها در برابر تهدیدات روسیه است.» وی در پایان پرسیده «آیا بادها مطابق میل اردوغان وزیدن خواهد گرفت؟»‌ و پاسخ داده که باید منتظر تحولات بعدی بود.

اگرچه اغلب تحلیلگران احتمال گسترش جنگ حماس و اسرائیل به سایر نقاط منطقه را کم می‌دانند اما برخی دیگر هشدار می‌دهند که علاوه بر لبنان و سوریه، احتمال باز شدن پای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به جنگ کم نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

این مردک عقب افتاده از عشق اسلام قرون وسطایی مست است. این ها انقدر مغز بسته ای دارند که سنگ وسط عربستان را می بینند و روزی 17 بار مجیز یک سنگ را می گویند و میزان شعور نازل نمی گذارد که پی ببرند که سنگ پرستند و اسلام جز مذهب دروغ و ریا هرگز راهی بسوی انسانیت و عشق نیست. یک مسلمان اگر فرق سنگ و خدا را می فهمید حتی یک لحظه یک سنگ را سجده نمی کرد
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۵۴
Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

تو یکی بگیر بتمرک چون اره گ. زیادی واسه قلبت ضرر داره مشنگ خان.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۶
۴۴
potatis - ایران، ایران

اکه اون زیر خاویار داری حمله کن.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

باز این آقا خره جفتک انداخت ! اگر بیضه اینکار رو هم داشت دلمون نمیسوخت !! عرعر بیجا !
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۴
۴۴
antifascism - تهران، ایران

ترکیه نباید وارد آتیشی که جمهوری کثیف اسلامی ایران به پا کرده وارد بشه. چرا کسی هزاران نوجوون و جوون کشته شده داخل ایران توسط جمهوری اسلامی رو ندید! مگه خون مردم غزه از ایرانیها رنگینتره. مگه اینهمه آدم تو ایران گشنه هستن و آرزوی مرگ دارن ارزش ندارن. این حکومت تمام اموال مارو تصاحب کرده و خرج حرومزادگی در خارمیانه میکنه و هیشکی به داد ما نمیرسه. در ضمن ترکیه در اواخر عثمانی یهودیهای فراری رو از دست هیتلر نجات داده حالا که نباید باهاشون دشمنی کنه. الان اسرائیلی ها در شرایط خطرناکی هستن و ممکنه جمهوری کثیف اسللمی به کمک تروریستها آسیب زیادی بهشون بزنه. بهترین کار اینه اسرائیل با حکومت ایران اعلام جنگ کنه و تمام مراکز حساس حکومت ایران رو بزنه. اگر اینطور بشه مردم از داخل حکومت رو سرنگون میکنن.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۸
۵۶
hiwa68 - رتردام، هلند

امیدوارم این کار را بکند و همه ترک ها به زادگاه اصلیشان یعنی آسیا میانه برگردند و زمینهای اشغالی را به صاحبانشان برگردانند . یعنی به کوردها، ارمنی ها و یونانیها.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۹
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

همین یکی را کم داشتیم. تو اسگل این وسط چی میگی ؟ یه عرب یه ....خورد همه دارند میشند کاسه از آش داغتر.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
۳۴
پیر خردمند - تورونتو، کانادا

این اقا دزده هم فهمیده که اسلام وسیله خوبی برای رسیدن به پول و قدرت هستش. از سد علی گدا خامنه ای چقدر پول گرفتی؟
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۷
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

اردوغان وقتی حکومت ترکیه رو تحویل گرفت ترکیه یک قدمی ورود به اتحادیه اروپا بود و یه کشور مرفه و آزاد و به سرعت رو به رشد با واحد پولی بسیار قدرتمند.حالا یک دلار آمریکا شده ۲۹ لیر و خوردن بعضی میوه ها و غذاها آرزوی مردمشون شده.اروپاییها دست رد به سینه ش زدن.مردمش در حال مهاجرت به اروپا هستن و اونجا شده یک دیکتاتوری کامل که هر کسی حرف مخالف بزنه به جرم همکاری با قیام فتح الله گولن دستگیر و بازداشت میشه.دگرباشی جنسی شده یک تابوی بزرگ و اردوغان هم افتاده دنبال ساخت مسجد و حمایت از کشور خیالی فلسطین.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۹
۴۶
Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

با درود به پهلوی ! اسراییل هم گفت “ کسی که به ما ندیده بود الاق جون دریده بود 🤣
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۷
۷۴
Butler - سیدنی، استرالیا

اردوغان یک خیمه شب باز عوام فریب است او از احساسات ناخردان برای سواری استفاده میکند یعنی الاغتر از کسی میشود پیدا کرد که حرفهای این حقه باز رو باور کند امان از منطقه دلقک پرور ما.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
۴۷
maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی

خفه شو دو روی منافق دو ماه پیش برای مدت دو هفته رفتم ترکیه همه هتل های استامبول و آنکارا غیر از پرچم ترکیه پرچم اسراییل رو هم روی میز ریسپشن هتل داشتند و ساعت پشت سرشون هم یکی اختصاص داشت به اورشلیم
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
۵۵
وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

نه اینکه یهودی ها سنگ پرست نیستند. شما یهودی ها در مقابل یک دیوار سنگی می ایستید و ورد می خوانید و سرتان را مثل ... تکان میدید. ...اول فکر کن بعد حرف بزن. بعد هم مسئله اسلام و یهودیت نیست, مسئله حکومت فاشیستی اسرائیل است که چیزی بهتر حکومت ولایی در کشور ما نیست.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

عزیزم سخن شما بر سر اینست که یهودیان هم سنگ پرست هستند که در باره ی دیوار ندبه چنین است و اتفاقا در این قسمت من با شما هم عقیده هستم (این را هم بدان من لاییک هستم و اعتقادی به هیچ مذهبی از جمله یهودیت ندارم) اما یک نفر هندو هم یک گاو را سجده میکند. تا اینجا ایرادی ندارد و اگر کسی بی ازار باشد حتی یک موش را بپرستد. مشکل یک مسلمان اینست که این سنگ را خالق هستی می بیند و با توسل به مزخرفات قران دچار مالیخولیای فاشیستی میشود که خدا صریحا به او دستور داده که دگراندیش و کافر کشی کند و هر چقدر بیشتر خباثت کند به بهشت موعود نزدیکتر میشود. در تایلند من گروه الت پرستان را دیدم. بپرستند به کسی چه مربوط است ولی چون شمشیر کشیدند که عقاید قرون وسطایی خودشان را اشاعه بدهند مشکل اغاز میشود. دوم اینکه مشکل مملکت من قشریون اسلامی هستند و نه یهودیان و من فقط به نجات مملکتم فکر میکنم تا از زیر اواری از جهل نجات یابدو برای مذاهب قرون وسطایی که باعث عقب افتادگی هستند تره هم خرد نمی کنم
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
۴۴
antifascism - تهران، ایران
بچه کرد مطالعتو زیاد کن. کرد کیست: طبق کتاب ملک سلیمان از کتب عهد عتیق عده ای از کارگران قصر حاکمی در هند قدیم که مجموعه پاکستان و هند و بخشهایی از افغانستان است دزدی میکنن و حاکم اونها رو به عراق امروزی تبعید میکنه و اونها با جنها (منظور آشوریان) اختلاط نژادی میکنن. عکسهای نسبتا قدیمیتون رو نگاه کنی لباس کاملا هندی تنتون هست. عمامه هندی رو هم که هنوزم قدیمیهاتون میزارن مثل عمامه هندی آخوندها. تورکها طبق نام شاهان و اماکن در تمدنهای کهن بین النهرین مثل سومر و عیلام و تمدن قزوین( لاتین کاسپین تلفظ میشه و به معنی خانه قزهای تورک) و اورارتوها و ماننها(مجموعا مادها) و سکاها یا تورانیها و تروکیه ای ها که 5هزار سال پیش هم نام قومشون بر روی تورکیه امروزی هست و نام آنادولی هم به تورک یعنی سرزمین مادری و خزرها یا قزرها که ادامه سکاها بودن و نام قفقاز یا قف قز که به تورکی یعنی کوه تورکان قز و ژنتیک مردمان بلاد آزربایجان ایران که تا مناطق مرکزی ایران کشیده شده و نامهای کهن تورکی قم و ساوه و دریاجچه ساوه ساوجبلاق تهران همه نشان از مهد تورکی فلات ایران و قفقاز و تروکیه هست.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
۴۴
جهان غافل - مسکو، روسیه
آقای نا محترم اسلام به شما چی کار داره که شما هر دم و ساعت بهش کار دارید،،،. این اردوغان از مردم ترکیه ترسیده و یه چیزایی میگه برا دل خوشی مردم ساده دل ترکیه وگر نه دوستی اردوغان با اسرائیل خونی و جونی و جدا نشدنی است این حرف ها همش بازیه برای فریب مردم.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
جناب خیلی محترم اسلام مافیای جنایت است. جنایات عمر که هیچ ولی علی جان شما سر بیش از 20000 انسان بیگناه را برای اخاذی خمس بریده و البته سر زن خودش را هم بریده و مخفیانه و شبانه در جایی نامعلوم جسد را سر به نیست کرده است. اتفاقا اردوغان و اسراییل هیچ و پوچ و اصل باوری مالیخولیاپی هست که نیمی از جهان (و ایران) را به حضیض ذلت کشانده است. شما اگر تب و تعصب اسلامی داری فقط 4 خط سازنده و یا یک صفت خوب از محمد بیار و من قلمم را می شکنم.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +484شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +335پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +302یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +290رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +228‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد