«کجا برویم؟»؛ با تشدید حملات اسرائیل هیچ جایی در غزه امن نیست

بلستیا العقاد خاطرات ویدئویی را از غزه ثبت می‌کند: پنهان شدن در خانه، تاریکی و اختناق از گردوغباربی بی سی:«کجا برویم؟ آیا در این محله که بسیار ساکت و زیبا بود، جای امنی باقی مانده است؟» ساکنان یک بلوک آپارتمانی در محله مجلل رمال با کنایه‌های شدید از من می‌پرسیدند.

من سخت‌ترین هفت ساعت عمرم را در این محله گذراندم، چرا که هواپیماهای جنگی اسرائیل موج دیگری از حملات هوایی را به تلافی حمله بی‌سابقه گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل از نوار غزه در روز شنبه (۷ اکتبر) انجام دادند.


حملات اسرائیل همچنین به ده‌ها ساختمان مسکونی، دفاتر شرکت‌های مخابراتی، و ساختمان‌های دانشکده‌های دانشگاه اسلامی غزه خسارت زیادی وارد کرده است.

انفجارهای مهیب شب دوشنبه منطقه را می‌لرزاند. بچه‌ها فریاد می‌زدند و هیچکس لحظه‌ای چشم بر هم نگذاشت.

این شبی بود که ساکنان رمال، ثروتمندترین محله شهر غزه و معمولا ساکت‌ترین محله آن، برای مدت طولانی فراموش نخواهند کرد.

با طلوع صبح روز سه‌شنبه، از شدت حملات هوایی کاسته شد و مردم متوجه وسعت تخریب شدند. زیرساخت‌های محله‌های مجاور در جنوب‌غربی به شدت آسیب دیده و اکثر جاده‌های منتهی به آن قطع شده بود.

در حالی که با خودرو خود از آن اطراف رد می‌شدم، انگار که زلزله‌ای رخ داده بود. همه جا آوار، شیشه‌های شکسته، و سیم‌کشی‌های برق قطع شده بود. چنان ویران شده بودند که بعضی از ساختمان‌هایی که از کنارشان رد می‌شدم، قابل شناسایی نبودند.
تصاویر پهپادی نشان می‌دهد که محله‌هایی از غزه با زمین یکی شده استمحمد ابوالکاس در حالی که دخترش شهد را در خیابان بغل کرده است، به من گفت «همه چیزم را از دست دادم. آپارتمانم اینجا در این ساختمان بود، پنج فرزندم در آن زندگی می‌کردند. خواربار‌فروشی من در زیر ساختمان ویران شد.»

«کجا برویم؟ بی‌خانمان شدیم. دیگر نه سرپناهی برای ما هست و نه کاری.»

«آیا خانه من و خواربارفروشی من یک هدف نظامی اسرائیل هستند؟»

محمد ابوالکاس ارتش اسرائیل را متهم کرد که وقتی می‌گوید که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد، دروغ می‌گوید.

وزارت بهداشت حماس در غزه گفته است که حدود ۳۰۰ نفر، که دو سوم آنها غیرنظامی بودند، در حملات روز دوشنبه (۹ اکتبر) اسرائیل به غزه کشته شدند. این مرگبارترین روز در آنجا در چندین سال گذشته بوده است.

دست‌کم ۱۵ نفر در اردوگاه پرجمعیت آوارگان جبالیا در شمال‌شرق شهر غزه در بعدازظهر دوشنبه کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که خانه یکی از فرماندهان حماس را در جبالیا هدف قرار داده است. اما بسیاری از غیرنظامیان در یک بازار نزدیک یا در خانه‌های همسایه آن کشته شدند.
ویدئویی از بی‌بی‌سی از داخل اردوگاه آوارگان جبالیا پس از حمله هوایی اسرائیلعمیق‌تر شدن بحران انسانی در غزه
به گفته وزارت بهداشت حماس در غزه، از روز شنبه تاکنون، ۹۰۰ نفر از جمله ۲۶۰۰ کودک کشته شده‌اند. شمار مجروحان هم ۴۵۰۰ نفر است.

بحران بشردوستانه در این منطقه کوچک و پرجمعیت، که از پیش هم وخیم بود، عمیق‌تر شده است.

جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری غزه، پس از آن که دولت اسرائیل دستور محاصره کامل و قطع تمام منابع غزه را در پاسخ به حمله حماس صادر کرد، با کمبود مواد غذایی، سوخت، برق و آب مواجه شده‌اند.

حمله غیرمنتظره حماس در روز شنبه منجر به کشته شدن ۱۰۰۰ نفر در اسرائیل شد، و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ گروگان هم توسط حماس به آن سوی مرز به داخل غزه برده شدند.

وعد المغربی در حالی که به ساختمان ویران شده‌ای در کنار خانه‌اش در رمال نگاه می‌کرد گفت: «می‌توانید تصور کنید که ما در قرن بیست‌ویکم بدون برق یا آب زندگی می‌کنیم؟ پوشک نوزاد من تمام شده و فقط نصف شیشه شیر باقی مانده است.»

«آیا این فرزند من بود که به اسرائیل حمله کرد؟»

بیرون بزرگترین سوپرمارکت غزه که برای اولین بار از روز شنبه باز شده بود، ده‌ها نفر مقابل یک در کوچک پشتی صف ایستاده بودند. آنها امیدوار بودند که هر آذوقه‌ای که می‌توانند بخرند؛ آنها نگران طولانی شدن درگیری بودند.

بیشتر سبزیجات و میوه‌های تازه در جنوب غزه کشت می‌شوند، و کمبود شدید سوخت به این معنی است که حمل‌ونقل آنها به شمال این منطقه دشوارتر می‌شود.
سازمان ملل متحد می‌گوید ۲۰۰ هزار نفر در غزه خانه‌هایشان را، یا از ترس یا به دلیل ویران شدن آنها، ترک کرده‌اندتاکنون هیچ گونه غذا یا سایر کالاهای ضروری از مصر، از زمان تسلط حماس بر این سرزمین در سال ۲۰۰۷، وارد غزه نشده است. مصر به دلایل امنیتی محاصره شدید غزه را همراه با اسرائیل حفظ کرده است.

مردم همچنین نتوانسته‌اند از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر از غزه بگریزند. به گفته وزارت کشور حماس در غزه، تنها ۴۰۰ نفر در روز اجازه ورود یا خروج از این گذرگاه را دارند؛ اما حملات هوایی اسرائیل در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به دروازه ورودی آن در سمت فلسطینی اصابت کرد و منجر به توقف هر عبورومروری شد.

این امر باعث شده است که بیشتر ۲۰۰ هزار نفری که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به مدارس تحت نظارت سازمان ملل در غزه پناه ببرند. بعضی‌ها از ترس گریخته‌اند، بعضی‌ها هم خانه‌هایشان در اثر حملات هوایی ویران شده است.

بعضی از ساکنان غزه ترجیح می‌دهند در زیرزمین‌ها پناه بگیرند، اما در صورت فروریختن ساختمان بالای آنها، خطر محبوس شدن آنها در زیرزمین‌ها وجود دارد. دوشنبه شب تنها در یک زیرزمین حدود ۳۰ خانواده محبوس شدند.

محمد المغربی از ساکنان رمال گفت: «در جنگ‌های پیشین، این بخش از شهر پناهگاه امنی برای ساکنان مناطق هم مرز [با اسرائیل] بود.»

حملات دوشنبه شب اسرائیل نشان داد که دیگر هیچ جایی در غزه امن نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

به همان کشوری که ریاد نخاله را مخفی کرده بروید.به همان کشوری که اسماعیل هنیه را مخفی کرده.به سعودی که شرط صلح بل اسرائیل را در آ امش
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

به سعودی که شرط صلح با اسرائیل را تامین رفاه شما قرار داده بروید.به قطر که سالهاست دلار چمدانی به غزه می آورد و حقوق مفت بهتان میدهد.به ترکیه ی اردوغان که حملات اسرائیل را محکوم و برای صلح میانجی گری میکند.به افغانستان و پاکستان که در روز اول حمله تان در تمام خیابانهاش جشن گرفتند.به لبنان که مقر حامی بزرگتان حسن نصرالله هست.به ایران که ۴۴ سال است پولتان می‌دهد و تشویق به جنگتان میکند.به جهنننننننم بریو
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
۳۴
پیر خردمند - تورونتو، کانادا

اسراییل جان یه اتمی بزن فلسطینی دیگه وجود نداشته باشه. دومیلیون عرب مفت خور بی خاصیت کمتر بهتر. خودت و ملت ایران رو نجات بده. کاخ سد علی گدا خامنه ای در لواسان رو هم رحمت اتمی کن.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
۴۲
Chokam - ری، ایران

کجابرویم!۱ اون پایین مصره، مرزهاش رو روی شما بسته، از ۲۰۱۳. مصریها که یهود و اسراییل نیستن،مثلا مسلمانن
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
۵۴
shirzan - برلین، آلمان

از چی نگرانید، اسماعیل هنیه رهبر حماس و دیگر مسولین رده بالای حماس در قطر نشستن دارن براتون نماز شکرگزاری میخونند.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
۵۲
Mostafa_123 - اوسلو، نروژ

من اصلا کاری با سیستها و داستان اسرائیل و فلسطین ندارم. ولی اینجا دیگ به دیگ میگه روت سیه. حماس خودش به سمت تمامی مناطق غیر نظامی موشک انداخته، غیر نظامی هارو کتک زده، به بدترین شکل گروگان گرفته و تعداد بسیار زیادی رو هم کشته. بعدش هم که جشن و پایکوبی راه انداخته بودن. حالا الان که خودشون همون بلا سرشون اومده چطور می‌تونن اعتراض کنن؟
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

متاسفانه اگر به موقع کاری نکنیم باید قبول کنیم که تر و خشک با هم میسوزه. و این پیش آمد . راستی چرا دیگه کسی شیرینی پخش نمیکنه !
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

اونهایی که شیرینی پخش می‌کردند حالا دارند حلوا پخش میکنند
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

من پخش میکنم ولی شیرینی نه، حلوا.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
۵۱
ساتراپ11 - تهران، ایران

نوار غزه یک زندان ۲ میلیون نفری هست که دور تا دور حصار کشیده شده و اجازه ارتباط مردمش با خارج از این محدوده خیلی محدود هست ، و هر چند سال شورش میکنند ، برای فرار از این زندان بزرگ،، !! الان هم تنها مرز با مصر را هم به رویشان بستند،، و از هوا بمباران میشوند، و راه فرار ندارند،، مانند کمپهای اسرای زمان آلمان نازی ، درها را بستند و گاز را باز کردند..این جنگ نیست بلکه قتل عام هست. در ضمن ۸۰ درصد کشورهای دنیا موافق با یک کشور فلسطین مستقل هستند.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

فاطی افغانی اینجا روم ایرانیان هست و تو مایه ننگ ما سریع برگرد افغانستان مردمت زیر اوارند ابله
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
تو رو سننه خیلی سر نگهداری سر خودتو نگهدار به قول ابادانیا نصف حقشونه چشمشون کور دندشون نرم ( زدی ضربتی ، ضربتی نوش کن ) تو هم خیلی ناراحتی برو غزه اونجا بجنگ اگه . داری
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
۵۷
عمو سعید - لیورپول، انگلستان
آن موقع که دختر اسرائیلی را با شلوار خونی تو شهر می چرخاندند و دست می زدید بچه های اسرائیلی را تو قفس کردید و می خندیدید و چهل تا نوزاد را سر بریدید و خندیدیم را فراموش نکنید این سرویس اسرائیل مادرتان را به عزایتان می نشاند و جر وا جریان می کند مثل پایین تنه فاطمه زهرا
‌پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +495شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +351پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +310یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +294رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +174«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد