دولت آباد تهران؛ پاتوق خوش‌گذرانی عراقی‌ها در پایتخت ایران

ایران وایر، سامان بختیاری
هوا رو به تاریکی است و «محسن»، یکی از دلال‌های محله دولت آباد تهران، جلوی در مغازه ایستاده و منتظر مشتری است تا به قول خودش، مخش را بزند.

او که سال‌هاست در این محله کار می‌کند و برای مسافران و گردشگران عراقی همه‌جور تفریح و امکانات فراهم می‌آورد، می‌گوید: «همه چی توی دست‌و‌بالم دارم. مسافر را شما معرفی کن، من برایش آپارتمان اجاره می‌کنم، زیباترین دخترهای تهران را می‌آورم، تریاک و مشروب ناب هم دارم. اگر قصد سفر به شمال و عشق و حال در آنجا را هم داشته باشند، سه سوته برای‌شان  همه چی آماده می‌کنم.»


از طریق یکی از دوستان به چند نفر از کسبه محله دولت‌آباد که حالا شبیه یک عراق کوچک است، معرفی شده‌ام. می‌دانند قرار است نام و هویت آن‌ها را تغییر دهم و بدون نگرانی برایم حرف می‌زنند. محسن می‌گوید: «همان‌طور که می‌بینید اینجا محله عرب‌نشین‌های عراقی است، برای همین مسافران عراقی که به قصد تفریح و خوشگذرانی به ایران می‌آیند، اینجا راحت‌تر هستند. یک جورایی اینجا را مثل وطن خودشان می‌دانند. فست فودها و رستوران‌ها انواع غذای عربی سرو می‌کنند، سوپری‌ها، نانوایی‌ها، صرافی‌ها، حتی املاک، آژانس‌های گردشگری و کرایه تاکسی و ...، همه به زبان عربی صحبت می‌کنند، یا یک عرب زبان را دارند که به مسافران سرویس بدهد.»

گشتی در کوچه و خیابان‌های محله دولت آباد، گفته‌های محسن را تایید می‌کند. اینجا همه‌چیز رنگ و نشانی از عراق و عرب زبان‌ها دارند. از دشداشه پوشیدن مردان و چادر عربی زنان، تا تابلوهای سردر مغازه و بوی تند قلیان عربی، فلافل و شاورما ابوسیف، همه و همه رهگذران را به خیابان‌های بغداد، کاظمین، نجف و ... می‌برند.

البته این‌ها یک روی سکه محله عرب‌نشین دولت آباد است. درست آن‌طرف بلوار، جایی که مغازه کمتری است و بیشتر پیاده‌روهایش در اختیار دست‌فروشان و رهگذران است، لابه‌لای ماشین‌های پارک شده زنان و دختران تن‌فروش ایرانی که برای پیدا کردن مشتری عرب به این محله آمده‌اند، توی ماشین نشسته و منتظر تماس دلال‌هایی مثل محسن هستند. اگرچه برخی هم پیاده هستند و خودشان می‌خواهند مشتری پیدا کنند.

«ناصر»، یکی دیگر از دلال‌های محله که جلوی یکی از ماشین‌هایی که دختر جوانی پشت فرمان نشسته است، درباره کارش می‌گوید: «مسافر عراقی که به اینجا می‌آید، می‌تواند یک آپارتمان دو خوابه ۷۵ متری را شبی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان اجاره کند، اگر دختر هم بخواهد می‌تواند با پنج میلیون تومان تا صبح باهاش باشد، اما اگر بخواهد شمال برود و در مدت سفر با او همراه باشد، قیمت بالاتر می‌رود. قیمت انواع مشروب و تریاک هم به مقدار و نوعش بستگی دارد، اما هرچیزی که بخواهید هست.»

ساکنان عراقی این محله اغلب مذهبی و از شهرهای کاظمین، نجف و کربلا به ایران آمده‌اند و سال‌هاست در اینجا زندگی می‌کنند. شهرک دولت آباد در جنوب شرقی تهران و در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان قرار گرفته است. بیشتر اهالی آن را عراقی‌هایی تشکیل می‌دهند که اصالتا ایرانی هستند و سال‌ها در عراق زندگی کرده و فرزندان عراقی داشتند، تا اینکه در زمان حاکمیت رژیم بعث و ریاست جمهوری «احمد حسن البکر» در سال ۱۳۵۰ و پس از آن ریاست جمهوری «صدام حسین»، به‌دلیل تمدید نشدن اقامت‌شان، مجبور به ترک عراق شده و به ایران بازگشتند. به همین دلیل، فضای عمومی محله رنگ و بوی مذهبی دارد. ساکنان مذهبی از رفت‌و آمد دلال‌ها و زنان غیر مذهبی خشنود نیستند.

«الهام»، فروشنده یکی از مغازه‌های لباس فروشی زنانه درباره ساکنان و مسافران عراقی این محله می‌گوید: «برای تردد در این محله بهتر است حجابت را رعایت کنی، وگرنه به چشم زن خیابانی و تن فروش نگاهت می‌کنند و توی خیابان جلویت را می‌گیرند و بد و بیراه نثارت می‌کنند. کسی هم کاری به کارشان ندارد. زنان و دخترانی هم که برای کاسبی و ارائه خدمات جنسی به مسافران عراقی به اینجا می‌آیند، یا توی ماشین‌هایشان منتظر مشتری می‌مانند، یا توسط دلال‌ها به آدرس مورد نظر فرستاده می‌شوند.»

ساعت حدود ۹ شب است، دولت آباد کاملا حال‌و‌هوای خیابان‌های عراق را گرفته است و ساکنان و مسافرانش می‌روند تا شبی دیگر را به انتها برسانند. تردد ماشین‌ها در خیابان کم شده و حتی از دختری که ناصر مشغول چانه زدن با او بود هم، خبری نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۵
سهراب هیچستانی - دلفت، هلند

از حق نگذریم، این حکومت مقدس اسلامی کارهای بزرگی هم انجام داده است. آنهم در زمانی که گرانی و بیکاری و فقر و گرسنگی بیداد میکند. رواج شغل شریف!؟ ی در دولت آباد تهران و دور حرم در مشهد و قم کار کمی نیست. آنهم برای عراقی ها. واقعا به این دولت که به حق دولت امام زمانش نامیده اند باید دست مریزاد گفت.
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
۵۱
اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

قبلا یک شهر نو بود تکلیفش معلوم بود الان کل ایران کردن شهر نو
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۱- دوستانی که هیاهو و جو افغانستان ستیزی راه می اندازند که آنها ها ناموس ما را برباد دادند، فتوی قتل صادر میکنند.حالا ببینیم که ناموس توسط چه کسانی برباد می رود افغانستانی ها یا اعراب(بویژه در مشهد)؟۱- حدوداً ۴ تا ۵ میلیون افغانستانی در ایران است. آیا کسی سراغ دارد که از ابتدای اعتراضات موجود در کشور تا حال افغانستانی ها در سرکوب مردم نقشی داشته اند؟ ۲-مگر نخواندیم و ندیدیم که افراد لبنانی و عراقی در همکاری بارژیم مردم را به باد کتک می گرفتند و اموال مردم را تخریب می کردند؟
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۲- حالا تصورش را بکنید اگر۴ تا ۵ میلیونی عرب شیعه(مهاجر) در ایران وجود داشت چه واویلایی میشد؟ ۳-افغانستانی ها زحمات زیادی برای آبادانی ایران داشته اند،ولی عرب عراقی و لبنانی وغیره چه تولید مثبتی داشته است؟ مگر نمی بینیم چه سرمایه های دولتی و شخصی برای بازسازی کربلا ونجف یاگسترش شیعه خرج میشود؟ج.ا.انتظار دارد که همانطور عراق را حیاط خلوت خود قرار داده، در افغانستان هم استراحتگاه سیاسی داشته باشد پس چه بهتر است تحت پروپاگاندای افراطیون از هرجناح و خطی نیفتیم!
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
۵۳
ako kermanshah - میدلزبرو، انگلستان

جمهوری اسلامی دو چیز رو در ایران فراوان کرد، فاحشه و جان بی ارزش آدمی .
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

ایرانیانی که برای "همین کارها" بارها به تایلند و اماکن دیگر سفر کرده اند حالا رگ گردنشان برای "همان کارها" بیرون میزند!
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
افغانی نقش موثر در ساخت و ساز داشته هیچی و اگر تهران کوچه مروی رفتی از اول کوچه تا آن کوچه پس کوچه مروی همه کوردهای عراقی هستن وقتی میری آنجا یا کوردی یا عربی لهجه بغدادی حرف می زنند و یکی از میلیاردرهای بازار بزرگ تهران کورد عراقی هست اگر اطلاع نداری و همچین گذرخان قم اگر رفته باشی 90٪ عراقی بودن قبل از سقوط صدام،چه مروی تهران و گذرخان قم معروف در جعل اسناد و قاچاق آدم .
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
۳۶
dannni - سوئد، سوئد
معلومه این شخص که این گزارش و مطلب نوشته خیلی معلومات کم داره دولت اباد ساکنین اش اغلب از رانده شدها عراقی که از کربلا و نجف کاظمین که تبعه ایرانی بودن و درزمان احمد حسن بکر و صدام حسین بیرونشون کردن به وطن اصلی شون ایران بهشون تو عراق میگفتن عجم بعد آمدن دو قسمت شدن عرب‌های با تابعیت ایران رفتن سمت دولت اباد و کردها فیلی با تابعیت ایران رفتن سمت ناصر خسرو و محله پامنار تهران اینها چون اکثرا تجار بغداد بودن کارشون اینجا ادامه دادن بخاطر تاجر بودنشون بیرونشون کردن تا دولت عراق دارایی هلشون بگیرند خیلی هاشون تو بازار طلا فروشی و لباس فروشی و تو دولت اباد رستوران غالبا کبابی درضمن دولت اباد واقعا اینها اباد کردن چرا کسوکار اینها خیلی هاشون تو کویت و امارات و عمان از ۵۰ سال پیش بودن ودارایی هاشون تو این منطقه دولت اباد سرمایه گذاری کردن چنتا درمانگاه و بیمارستان آنجا هیت از پیشرفته ترین امکانات مجهز است و هتل های کلاس بالا درست کردن برای توریست از عراق و کویت میان ای کاش همه مهاجرها مانند اینها بودن نه افعانستان
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
۳۶
dannni - سوئد، سوئد
بعد خیلی از مناطق بالای شهر شب ها نیان اینجا برای شام خوردن و کباب معروف لش درضمن اوم عراقی که میاد با خانواده اش برای یک ماه کم کم ۲ الی ۳ هزار دلار خرج میکنه طرف وقت دکتر چشم گرفته بلاخره میاد اینجا ارتاق میکنه این عراقی که میاد بعد از یک ماه برمیگرده وقتی چند وقت ۴ هزار جمع کرد با خانواده لش باز میگرده برای یک ماه خوب جاذبه توریستی شده من درباره دولت اباد و محله پامنار حرف میزنم نه جاهای دگه لطفا وقتی مطلبی میزارید درست مساله رو بیان کنید لااقل بهتر از أفغان ها که ریختن همه جارا اشغال کردن اینها دلار وارد کردن و رستوران ها به اشتغال وادار کردن ۴ سال ۳ سال پیش رفتم تهران دربند رستوران ها پشه میپروندن گفتم چرا خلوته جناب گفت اعظم مشتریانمان از عراق و کردستان عراق هستن کرونا آمده آلام کار و کاسبی خیلی بد شده
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
شهر نو زمان شاه را جمع کردن ولی ایران را به جایش کردن شهر نو با سه پایتخت مهم شهرنو اونهم مشهد قم و شهر ری یا همین دولت آباد که چسبیده به شهر ری . جالبه سه شهر مذهبی با کلی آخوند لواط کار توی کار زنا اینقدر فعال هستند خیلی جالبه فقط روضه خوانی انواع دعا خوانی و ندبه کمیل عاشوار و .. برای کیا هستش توی این سه منطقه با این همه فساد و مشروب و تریاک و .. جای تاسف داره سه شهر مذهبی مرکز لواط و زنا
‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۱- با احترام: بقول جنابعالی اَفغان ها که ریختن همه جارا اشغال کردن ولی اعراب مهاجردلار وارد میکنند.البته علم الهدی هم گفته بود که زوار عراقی برای ما برکت دارند.(یعنی با سکس اسلامی و پدوفیل پول وارد ایران بکنید). یک حساب سرانگشتی :۱-سالیانه چقدر سرمایه وپول توسط مردم در نجف و کربلا صرف میشود؟۲-بودجه هایی که برای ساخت و ساز کربلا و نجف وگنبد های طلایی توسط حکومت ملایی از جیب مردم ایران خرج میشود چقدر است؟برخورد عراقی ها با این ملت دین زده چگونه است؟۳- ج.ا.برای روز مبادا و سرکوب مردم روی عربها سرمایه گذاری کرده یا افغانستانی ها؟.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۲-) ۴- اتفاقاً عراقی ها و لبنانی ها برای نوبت چشم پزشکی به ایران نمی آیند, بلکه با کمک دلال ها برای خرید عضو انسان چون کلیه وکبد وغیره به ایران سفر میکنند. ۵-فرهنگ اسلامی توسط یک افغانستانی در کشور بیشتر نهانیده میشود یا اعراب؟۶-آیا میتوانید تصورش را بکنید چه فاجعه ای رخ میداد اگر۴تا ۵ میلیون عرب عراقی و لبنانی در ایران زندگی میکردند؟۷- از لحاظ زبانی وفرهنگی و تاریخی وجه مشترک ما با عراقی ها و لبنانی ها نزدیکتراست یا افغانستانی ها؟۸-حالا ببینید که ضرر و نفع یک افغانستانی در مقابل یک عرب چیست!موفق باشید
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +499شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +355پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +312یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +295رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد