علی اکبر ولایتی: موضع «تأسف‌بار» روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایران از روی «سادگی» است

رادیو فردا: علی اکبر ولایتی می‌گوید: «سادگی» روس‌ها بعضا در نقاطی از منطقه مشاهده شده است که «آشنایی و شناخت عمیقی بین روسیه و آن کشورها وجود ندارد».

مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران موضع اخیر روسیه در حمایت از بیانیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه ایران به دیوان بین‌المللی لاهه را «از نوع سادگی‌هایی» دانست که به گفته او، «بعضا از روس‌ها دیده می‌شود».


علی‌اکبر ولایتی روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حالی که رهبران روسیه را «دوستان» حاکمیت جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد، خطاب به آن‌ها نوشت: سادگی نکنید.

هم‌زمان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی بدون نام بردن از روسیه، تلویحا از موضع مسکو علیه حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی انتقاد کرد.

وزیران خارجه روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در نشست مشترک در مسکو اعلام کردند که حامی «ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های آن در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در خصوص سه جزیره...از طریق مذاکرات دو جانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری هستند».

موضع روسیه در شرایطی اتخاذ شده که جمهوری اسلامی ایران از آغاز لشکرکشی مسکو به اوکراین به حامی تسلیحاتی این کشور در این جنگ تبدیل شده و به این خاطر هدف انتقادهای شدید و تحریم‌های گسترده‌تر غرب قرار گرفته است.
«ابراز تاسف» ولایتی از موضع روسیه
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای و وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در مقاله‌ای در خصوص «ضرورت هوشیاری» همه طرف‌ها در منطقه در خصوص آینده قفقاز و «توطئه ناتو»، بیانیه اخیر مسکو و شش امیرنشین خلیج فارس را حاوی یک «نکته مهم» و در ضمن «تأسف‌بار» دانست.

او نوشت: روس‌ها «گمان می‌کنند که با تأیید چنین ادعای نامربوطی، آینده روابط اقتصادی خوبی با امارات خواهند داشت».

به نوشته آقای ولایتی، «سادگی» روس‌ها بعضا در نقاطی از منطقه مشاهده شده است که «آشنایی و شناخت عمیقی بین روسیه و آن کشورها وجود ندارد».

اشاره تلویحی او ظاهرا به عدم درک عمیق مسکو از سیاست امیرنشین‌های خلیج فارس است، حال آن‌که روسیه تا پیش از درگیر شدن در جنگ اوکراین خود را یکی از بازیگران مهم این منطقه می‌دانست و ولادیمیر پوتین روابط نزدیکی با رهبران کشورهای یادشده برقرار کرده بود.

روسیه پس از جنگ در اوکراین نیز در رقابت با غرب که حامی سرسخت اوکراین است، تلاش کرده که روابط خود را با امیرنشین‌های خلیج فارس مستحکم کند، به‌ویژه که براساس اسناد افشا شده پنتاگون، امارات برای حمایت تسلیحاتی از روسیه، یک کارخانه نیز در کشور خود برپا کرده است.
موضع‌گیری درباره روسیه بدون نام بردن از آن
در این میان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در توئیتی در واکنش به موضع روسیه و امیرنشین‌های خلیج فارس در خصوص جزایر سه‌گانه ایران نوشت: «برسر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم».

با این حال، عدم استفاده از نام روسیه در این توییتِ حسین امیرعبداللهیان، انتقادهایی را در پی داشت؛ از جمله سارا معصومی، روزنامه‌نگار حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی در تهران، پرسیده است: «چه مصلحتی، عدم درج نام روسیه را در توئیت وزیر خارجه ایران توجیه می‌کند؟»

ساعاتی پیش از آن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که سفیر روسیه در تهران را در ارتباط با موضع اخیر مسکو، «احضار» و «اعتراض رسمی» ایران را به او ابلاغ کرده است. این بیانیه اما به پاسخ سفیر روسیه اشاره نکرده است.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز روز چهارشنبه در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مواضع نامربوط علیه ایران در مسکو به نفع روابط فی‌مابین نیست».

وحید جلال‌زاده مدعی شد که «حمایت‌های ایران از مسکو مشروط است».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، صریح‌تر از سایر مهره‌های حکومت ایران ایستادن مسکو در کنار امیرنشین‌های خلیج فارس در ارتباط با جزایر سه‌گانه را نکوهش کرد و آن را «ادامه بازی پوتین با منافع ملی ایران» خواند.

آقای فلاحت پیشه بعید ندانست زمانی که ولادیمیر پوتین ناچار به تنش‌زدایی با ناتو شود، ایران شاهد «خیانت بزرگ‌تر روس‌ها» باشد.

حمید ابوطالبی، رئیس پیشین دفتر ریاست‌جمهوری در زمان حسن روحانی، نیز توئیت کرده که روسیه بیش از ۱۰۰ سال سابقه «خیانت نابخشودنی» در حق ملت ایران داشته...و لذا اتخاذ موضع اخیر این کشور امری «بعید نبود».

علی خامنه‌ای در دیدارهای پیشین خود با ولادیمیر پوتین و نیز در سخنرانی‌های متعدد خود، بارها از رهبر روسیه تمجید کرده و در اساس، همواره مسئولان جمهوری اسلامی را به سیاست تمایل به شرق تشویق می‌کند.

با وجود بهبود مناسبات تهران و ابوظبی و به‌رغم بازگشت سفیر امارات به تهران پس از سال‌ها سردی رابطه فیمابین، اختلافات دیرینه ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی کماکان به قوت خود باقی است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این هفته بار دیگر تکرار کرد که جزایر سه‌گانه «تعلق ابدی به ایران دارند».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Jerusalem - بیت المقدس،اورشلیم، اسرائیل

بی. اول تکذیب میکنن بعد ماسه کشی.
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
۳۰
GORG AMERICAN - بالتیمور، ایالات متحده امریکا

موضع روسیه علیه تو از روی سادگی و دوستی تو با روس‌ها از روی سیاست توست؟؟
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

جرات نداری که بگی از پدرسوختگی روسیه هست میگی از سادگی روسیه
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران

آقای ولایتی خودت. را بخریت نزن ، روسیه و چین از امثال شما و جمهوری نکبت اسلامی ( در مسایل جهانی) بعنوان کهنه حیض استفاده می‌کنند !؟!
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
۴۴
henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

روسیه و سادگی مردک جانی و دزد ؟
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
بیضه لیسی و خیانت و خریت تو و اربابت ، مفعول علی هم از روی حرامزادگیست !!
‌چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

فکر میکنم منقل روشن بوده و هوسی چند تا دود گرفته و این از فرمایشات معده باشد.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

مرتیکه مفنگی بچه زن باغبون نصیری! همه ساده هستن و شما سیاستمدار؟؟ احمق هنوز امارات کشور نشده بود که پرچم ایران توسط ارتش شاهنشاهی توی هر سه جزیره به احتزاز در اومد. کسی هم تخم نکرد حرف بزنه تا اینکه سر و کله شما پادوهای امریکا و انگلیس پیدا شد.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

ولایتی انقدر احمق است که میگوید سیاست مداران روسیه ساده هستند به جای اینکه روسها را ساده بگوید اول می بایست بر اوضاع خود نظام اخوندی پی میبرد که 90 درصد از مردم ایران جمهوری اسلامی را نمیخواهند و این برای روسها اشکار شده که نباید دفاع از حاکمیتی کرد که در بین مردم منفور است و مردم خواهان نابودی این حاکمیت هستند.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۹
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا

ساده وراهراه ندارد شما فکر کزدید چین هم از روی باد معده شان نظر واطلاعیه به همراه کشورهای خلیج بشما دادن که درامور این کشورها دخالت نکنید وشما هم گفتید بله قربان نه جان من اون شاه بود که جلوی آنها ایستاد وجرئت نداشتن که حرفی از سه جزیره که تعلق به ایران بود حرفی بزنند وحالا د از همه طرف حتی متحدینتان هم دست در دست آنها دادهاند تا ثابت کنند که شما نوکران حلقه بگوش آنها هستید.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۲
۴۴
henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
آقا ؟؟؟ این مردک جانی را آقا مینامی ؟ جاهل
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۱
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

این عوعو سگان شما نیز بگذرد. در سال ۱۳۱۴ شمسی طبق بخشنامه وزارت امور خارجه و تقاضای دولت وقت؛ و تصویب مجلس شورای ملی، نام رسمی “ایران” (به جای پارس و پرشیا) برای کشور ما انتخاب شد. نامی که امروز ایران گفته میشود، بیش از ۶۰۰ سال پیش " اِران " تلفظ میشد. زنده یاد سعید نفیسی نویسنده و محقق نامی ایرانی در دی ماه ۱۳۱۳ نام " ایران " را به جای "پرشیا" پیشنهاد کرده بود. واژه ی "ایران" بسیار کهن و پیش از آمدن آریایی ها به سرزمین مان اطلاق میشد و نامی تازه و ساخته و پرداخته ای نیست. واژه " ایران" از دو بخش درست شده است: . بخش اول " ایر " به معنی اصیل، نجیب، آزاده و شریف است؛ ‌بخش دوم به معنی سرزمین، جا و مکان است. معنی کلی واژه ایران، “سرزمین آزادگان و نجیب زادگان" میباشد. مرا شادی از نام ایران بود. دلم پر ز یاد نیاکان بود . ز ایران جهان پیش من گلشن است . همیشه ز یادش دلم روشن است. درودبرشماایرانیان آزاداندیش ونجیب زاده . *پیش کشِ نگاهِ پاکِتان.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
۵۷
گر به خود ایی - کلن، آلمان
به تمام کسایی که به ج. ا. بدو بیراه میگن، در مورد مسایل مختلف ، از جمله همین مسئله ،: چه تعدادتون ۵۷ تی هستید؟ یا هنوز مبتلا به این ویروس هستید؟! کسی که قدر رفاه،قدرت ،مدیریت درست ، اقتدار زمان پهلوی را ندانست و همه را زیر پا گذاشت و لگد مال کرد ، حق زر زدن ندارد. خفه خون بگیرید
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
۵۶
مهدی52 - روتردام، هلند
دیگه یا باید یه خائن به ملک و میهن و یا یک پدر نشناس روس باشی که اینطور درباره جفائی که به ایران میره رو قضاوت کنی.
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
چرا این صیغهزاده های صادراتی جبل امل و نجف و سامرا به ملت نمیگن چین اینها را ‌اداره به قمبل کردن در مقابل اعراب کرد جزایری سه گانه یکی از شروط اعراب ب ای سوارشدن شدن بود.اخر هم مثل توله عرفات رایفی پور جزایر را هم عروس میکنند و رهبر معظم صیغهزادهای جهان هم میگه زیاد کشش ندین
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
کشور را دو دستی مستعمره روسیه و چین کردید و بعد به قاجارها فحش می دهید. کاش بعد اندازه قاجارها عرضه داشتید برای محافظت کشور با ابر قدرت دنیاها می جنگیدید. فقط 100 سال است که ایران دست فارسها است و کشور را به حراج گذاشتید
‌پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
۷۰
senator x - تهران، ایران
پس خاک بر تو و ننگ بر اربابت که (مصلا)نمیداند کجا بکاست
جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • گزارش رویترز از استخدام تبهکاران در جهان توسط جمهوری اسلامی برای عملیات
  • گربه کمیاب پالاس توسط اداره محیط زیست خراسان زنده گیری شد ولی در قفس کوچک پرندگان مُرد
  • وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • دو برادر محکوم به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی در آمریکا، با هویت جدید در کانادا زندگی می‌کنند
  • +535شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +400پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +328یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +207وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +181ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل