خوردن ماهی های جرب از دفعات و شدت میگرن می کاهد

تحقیقات جدید حاکی از آن است که خوردن مقدار زیادی ماهی چرب می‌تواند از دفعات و شدت دردهای میگرن بکاهد.

به گزارش  US Newsمحققان آمریکایی پی برده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در انواع ماهی مانند ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی، ماهی سالمون و ... می‌تواند به کنترل درد میگرن کمک کند، به ویژه همزمان با قطع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در روغن‌های گیاهی.


کریستوفر رامسدن، محقق بالینی این مطالعه از موسسه ملی کهنسالی در بالتیمور مریلند در آمریکا می‌گوید: من فکر نمی‌کنم تغییر رژیم غذایی یک راه‌حل جادویی برای کنترل سردردهای میگرنی باشد، اما ممکن است در نهایت یک ابزار باشد که می‌تواند همراه با داروها و سایر درمان‌ها برای بهبود زندگی افرادی که درد مزمن دارند ترکیب شود.

برای این مطالعه، رامسدن و همکارانش با بررسی اطلاعات مربوط به ۱۸۲ نفر دریافتند که رژیم غذایی فاقد اسیدهای چرب امگا ۶ و سرشار از ماهی‌های چرب، منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل سردردهای روزانه و ماهانه می‌شود.

پژوهشگران در تحقیقات قبلی دریافته بودند که رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک (اسید چرب امگا ۶) از روغن ذرت و سایر روغن‌های گیاهی باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند، در حالی که رژیم‌های غذایی با اسید لینولئیک کمتر، التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

بر اساس مطالعه فوق، در شرکت‌کنندگانی که از رژیم‌های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کرده بودند، میزان چربی‌های مربوط به درد در خون نیز کاهش یافته بود.

محققان در عین حال هشدار داده‌ادن، البته کسانی که به جای ماهی، مکمل‌های امگا ۳ را انتخاب می‌کنند، نمی‌توانند شاهد این مزایا باشند چون مکمل‌های امگا ۳، سطح اسیدهای چرب امگا ۶ را که کلیدی برای کاهش دفعات و درد سردرد است، کاهش نمی‌دهند.

نتایج این مطالعه ۳۰ ژوئن در نشریه BMJ منتشر شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.