وزارت نفت: موظف به «استخدام بی‌ضابطه» دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیستیم

دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از حدود دو هفته پیش از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کرده اند. یک مقام وزارت نفت ایران در واکنش به اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت گفت که این وزارتخانه «موظف به استخدام بی‌ضابطه» آنان نیست. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از حدود دو هفته پیش از شرکت در کلاس های درس خودداری کرده اند.
 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کامران دهقانی، روز پنجشنبه نهم آذر، مدیرکل آموزش،‌ برنامه‌ریزی و تحول اداری وزارت نفت، ضمن اشاره به این نکته که «دانشجویان معترض به زعم خود بر درستی آن پافشاری دارند، موضوع استخدام بدون قید و شرط در صنعت نفت و تعهد وزارت نفت مبنی بر جذب این عده است»‌ افزود: «در هیچ یک از استنادات دانشجویان، وزارت نفت مکلف و موظف به جذب و استخدام بدون ضابطه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیست».

 
وی افزود: وزارت نفت «مطابق قوانین و مقررات جاری صنعت نفت، براساس نیاز سازمانی و پس از طی موفقیت آمیز بقیه مراحل استخدامی مصاحبه، طب صنعتی و گزینش می‌تواند از میان دانشجویان ممتاز گروه الف دانشگاه صنعت نفت بدون برگزاری آزمون کتبی استخدام کند».
 
به نوشته خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت نفت بر اساس آیین‌نامه استخدامی در سال ۸۰ موظف است که نیاز نیروی انسانی خود را از دانشگاه صنعت نفت تامین کند.
 
بر اساس این آیین نامه، دانش آموختگان رتبه الف دانشگاه نفت در اولویت استخدام بوده‌اند و بدون آزمون در وزارت نفت و شرکت‌ها تابعه استخدام می‌شدند؛ همچنین فارغ‌التحصیلان رتبه ب و ث سهمیه جداگانه‌‎ای در آزمون‌های استخدامی داشته‌اند.
 
به نوشته آنا،‌ امریه وزارت نفت و تحصیل رایگان از دیگر امتیازات دانشگاه صنعت نفت است که صد البته وجود آنها به مسئله اول یعنی همان جذب مستقیم وابسته است. اما وضعیت این قطب علمی صنعت نفت، در سال‌های اخیر بسیار پیچیده شده است.
 
دانشگاه صنعت نفت وابسته به وزارت نفت ایران است که در سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را تحت عنوان آموزشگاه فنی آبادان آغاز کرد و دانشکده‌های نفت اهواز، نفت آبادان و نفت تهران از زیر مجموعه‌های آن محسوب می‌شوند.
 
به نوشته ایلنا، مدیرکل آموزش،‌ برنامه‌ریزی و تحول اداری وزارت نفت در بخشی از سخنان خود درباره اعتراض های دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت که «پیام اعتراض» دانشجویان و برگزاری «تحصن‌های نمایشی» در روزهای اخیر نه تنها محق بودن آنها را اثبات نمی‌کند بلکه شاید این سوء تفاهم را نیز پدید آورد که عده‌ای خواهان تبعیض منفی به نفع خود هستند.
 
کامران دهقانی توضیح داد که با راه‌اندازی ده‌ها رشته مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه‌های ایران و تحصیل هزاران تن در این رشته‌ها،‌ نمی توان حق دیگر تحصیلکردها را نادیده گرفت و آیا تضییع حقوق فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها نیست که وزارت نفت بدون توجه به حداقل قابلیت‌ها و نه قابلیت‌های ممتازی باید ٩٠ درصد فارغ التحصیلان را حتی بدون مصاحبه و برخلاف مقررات خود جذب کند».
 
بر اساس این گزارش، وزارت نفت برای استخدام ١٢٥٠ نفر نخبه فراخوان داده است که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ٢٥ درصد آن به بنیاد شهید و پنج درصد آن به ایثارگران اختصاص دارد و ۸۷۵ تن دیگر از میان دیگر داوطلبان از دانشگاه‌های مختلف در یک آزمون انتخاب خواهند شد.
 
مدیرکل آموزش،‌ برنامه‌ریزی و تحول اداری وزارت نفت همچنین درباره برخی از دانشجویان معترض گفت که «با وجود شرایط استاندارد و یکسان نتوانسته اند حداقل نمره لازم را کسب کنند» و تهدید کرد «اگر لازم به روشنگری بیشتر باشد، نمرات کسب شده در مصاحبه های افراد مصاحبه شده را به تفکیک و با جزئیات همراه با معدل آنان منتشر خواهیم کرد».
 
ادامه اعتراض دانشجویان
 
به گزارش وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان روز چهارشنبه هشتم آذر، در دوازدهمین روز تحصن خود خواستار استعفای دسته جمعی اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه شدند.
 
این دانشجویان نسبت به آنچه «ناتوانی هیئت رئیسه دانشگاه صنعت نفت آبادان، در حفظ امتیازات مهم،‌ از جمله استخدام و امریه نامیدند، معترضند.
 
آنان از وزارت نفت که جایگاه دانشگاه نفت را در سال های اخیر تضعیف کرده است، انتقاد می کنند.
 
دانشجویان متحصن با تعطیل کردن کلاس‌های درس اعلام کرده‌‌ اند تا زمانی که از سوی مسئولان دولت درباره «تعییین وضعیت استخدامی» پاسخی دریافت نکنند به تحصن خود ادامه خواهند داد.
 
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت ایران در ماه‌های اخیر و با هدف تحقق‌ خواسته‌‌های خود تجمع‌های اعتراضی در مقابل وزارت نفت و مجلس برگزار کرده‌اند که مجموع این اقدامات برای معترضان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
 
خبرنامه دانشجویان ایران هم گزارش کرده معترضان «بیش از دو سال است نسبت به بد قولی وزارت نفت در خصوص استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه معترضند» و به همین علت دست به تحصن زده‌اند.
 
یکی از دانشجویان معترض دانشگاه صنعت نفت در گفت و گو با رادیو فردا از آنچه «ناکارآمدی» هیئت رئیسه این دانشگاه خواند انتقاد کرد و گفت که تمامی امتیازات دانشگاه در دوره فعالیت آعضای هیئت رئیسه از دست رفته و سطح دانشگاه به شدت نزول کرده است.
 
او افزود که هیئت رئیسه دانشگاه دو سال پیش اعلام کرد اگر مشکل استخدامی دانشجویان رو حل نکنیم، دسته جمعی استعفا می دهیم و در مقابل وزارت نفت ایستادگی می کنیم ولی هیچ اقدامی انجام ندادند.
 
در همین ارتباط،‌ خبرگزاری ایسنا اشاره کرده است که هیئت رییسه دانشگاه صنعت نفت در نشستی با دانشجویان در دی سال ۹۴ وعده استعفای جمعی خود را در صورت عدم جذب دانشجویان بورسیه توسط وزارت نفت داده بودند و اکنون دانشجویان معترض پس از گذشت دو سال، خواستار عمل به این وعده شده‌اند.
 
دانشجو معترض دانشگاه صنعت نفت در مورد مشکلات پیش روی استخدام دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه اشاره کرد:‌ «ما تعهد محضری دادیم که باید هشت سال در وزارت نفت کار کنیم ولی حالا وزارت نفت قراردادی را که خودش بسته است قبول ندارد».
 
او همچنین گفت که ۲۰ دانشجو از آبادان و ۳۰ تن نیز از اهواز احضار شدند و اتهام آنان تحریک دانشجویان به آشوب و اعتصاب در دانشگاه و همچنین عضویت در اتاق فکر بوده است.
 
خبرگزاری دانشجو،‌ وابسته به سازمان بسیج دانشجویی، خبر داده بود که دانشجویان دانشکده نفت آبادان روز سه شنبه در اعتراض به احضارهای پی در پی کمیته انضباطی در دانشگاه نفت آبادان تجمع کردند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +526شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +389پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +324یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +225نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +160نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند