روزنامه های تهران: بوی جنگ می آید، متین باید بود

رادیو فردا :
روزنامه جامعه فردا در گزارشی با تیتر «پژواک جنگ را می‌شنویم؟» از «جای خالی گفت و گوی منطقه‌ای در غیاب میانه روها» به عنوان یکی از دلایل اصلی اوج گیری بحران در خاورمیانه یاد کرده و نوشته است: «دیالوگ دیپلماتیک قابل فهمی بین ایران و عربستان وجود ندارد؛ هر چه هست صدای جنگ است که هر لحظه بلند و بلندتر می شود. مدت‎هاست میان ایران و عربستان جنگ سرد برقرار است، اما انگار وضعیت در حال تغییر است و ممکن است با ورود بازیگران جدید به صحنه مانند اسرائیل و عربستان جنگ شکل جدیتری به خود بگیرد.»
 

به نوشته این روزنامه «عربستان و ایران مدت‎هاست که نقشی مشابه یکدیگر بازی می‎کنند. ایران سعی در صدور دیالوگ خود در منطقه دارد، عربستان نیز با برخورداری از منابع مالی مهم سعی کرده به نوعی دیگر همین نقش را بازی کند و نه تنها در جهان اسلام بلکه از اندونزی تا بالکان و کوه تورابورا حضور فعال داشته باشد» و البته «در گسترش رقابت میان تهران و ریاض تغییرات جهانی و منطقه‎ای نیز نقش مهمی ایفا کرده است.»

 
    «دیالوگ دیپلماتیک قابل فهمی بین ایران و عربستان وجود ندارد؛ هر چه هست صدای جنگ است که هر لحظه بلند و بلندتر می شود. مدت‎هاست میان ایران و عربستان جنگ سرد برقرار است، اما انگار وضعیت در حال تغییر است و ممکن است با ورود بازیگران جدید به صحنه مانند اسرائیل و عربستان جنگ شکل جدیتری به خود بگیرد.»
 
جامعه فردا ضمن تاکید براینکه «با روی کار آمدن دونالد ترامپ، عربستان جان دوباره گرفت»، نوشته است: «آنها می خواستند جنگ سرد را تمام کنند و اگر لازم شد با ایرانی‎ها وارد جنگ سخت نیز بشوند. ترامپ نیز چون برجام را برای آمریکا مفید نمی‎دانست بدش نمی‏‎آمد فضا را داغ‎تر کند.»
 
این روزنامه با بیان اینکه «پای روس‎ها هم در میان است»، نوشته است: «روس‎ها نیز بدشان نمیآید ایران و عربستان وارد جنگ شوند»، تا آنجا که یک عضو هیأت مشاوران وزارت دفاع روسیه که حاضر به افشای نامش نبود در سال ۲۰۱۳ به روزنامه روسی مسکو تایمز گفته بود: «در صورتی که آمریکا به تسلیح اوکراین بپردازد، مسکو به درخواست همیشگی چینی‎ها برای ارائه تکنولوژی‎های برتر دفاعی پاسخ مثبت می‎دهد»، ضمن اینکه «ما می‎توانیم ایران را تشویق به جنگ با عربستان سعودی یا از آن‎ها در این نبرد حمایت کنیم، در این صورت قیمت نفت افزایش بسیاری خواهد داشت.»
 
جامعه فردا ضمن تاکید براینکه «رقابت ایران عربستان برای هژمونی منطقه‌ای موضوع تازه‎ای نیست، اما اکنون به بخش‎های مختلفی از منطقه سرایت کرده»، از قول یک کارشناس آلمانی در امور خاورمیانه نوشته است: «حتی فضا از زمان حمله آمریکا به عراق نیز خطرناکتر است. منطقه انبار باروتی است که تنها یک دیالوگ مشترک بر اساس منافع و هنجارها می‎تواند آن را از فروپاشی نجات دهد. اگر جنگ در منطقه روی دهد دامن همه را خواهد گرفت، جنگی که پایان آن برای همه بازیگران نامشخص است.»
 
روزنامه اعتماد عکس یک شماره سه شنبه خود را به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اختصاص داده و با تیتر «بازی خطرناک» درباره «اهداف عربستان از طرح رویاروی نظامی» با ایران نوشته است: پس از حمله موشکی شنبه شب حوثی‎ها از یمن به فرودگاه بین‎المللی ملک خالد در ریاض، و «درحالی که درگیری‌ها میان عربستان سعودی و حوثی‎‌ها در یمن از دو سال پیش جنبه نظامی به خود گرفته است این‌بار ریاض قصد دارد از این حمله موشکی به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران و شاید هم شکل دادن اجماعی علیه تهران استفاده کند.»
 
این روزنامه با اشاره به اینکه «صبح دوشنبه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی ضمن متهم کردن ایران به نقش داشتن در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ریاض، گفت این حمله می‌تواند عمل جنگی تلقی شود» و با توجه به «نقش ایران و فرماندهی مستقیم آن بر حوثی‌ها در این مورد، آشکارا تعرضی به کشورهای همسایه است و صلح و ثبات در منطقه و جهان را تهدید می‌کند» و «پادشاهی عربستان حق پاسخگویی به ایران در زمان و شکل مناسب را محفوظ می‎دارد.»
 
به نوشته اعتماد «در چندسال اخیر هر از چندگاهی گزارش‌هایی در مورد انتقال سلاح‌های کوچک از ایران به یمن منتشر میی‎شد اما هیچگاه گزارشی در مورد انتقال موشک از ایران به سمت حوثی‎‌ها منتشر نشده بود که همین مساله از باورپذیری ادعای جدید سعودی کاسته است» و همزمان «برخی تحلیلگران ادعا می‎‌کنند که شاید ایران مسئول انتقال موشک‌ها به یمن نباشد اما این احتمال وجود دارد که ایران کمک‌های فنی برای استفاده از این موشک‌ها به حوثی‎ها داده باشد.»
 
داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل، در سرمقاله این روزنامه با تاکید بر « لزوم پرهیز از اقدام نسنجیده»، نوشته است: «عربستان طی سه روز گذشته از هر بهانه‌ای برای حمله لفظی به ایران استفاده کرده است. حتی پرتاب موشک از سوی یمن به خاک این کشور را نیز به ایران نسبت داده است. مساله مهمی که در این میان وجود دارد این است که با وجود تکذیب قطعی ارتباط این موضوع با ایران چه از سوی مقامات بلندپایه نظامی و سیاست خارجی، یکی از روزنامه‌های مهم پایتخت(کیهان)، به گونه‌ای این خبر را پوشش داده است که نوبت شهر دیگری هم بعد از ریاض فراخواهد رسید.»
 
سرمقاله نویس اعتماد با بیان اینکه «چنین گفته‌هایی بازی در زمین ادعا و اتهام عربستان سعودی است. وقتی رسانه‌ای که نزدیک به حکومت ایران محسوب می‌شود، اظهارات تاییدآمیزی نسبت به چنین اقدامی منتشر می‌کند که به‌شدت از سوی مقامات رسمی تکذیب شده است، اقدامی نابخردانه است» و «باید مراقب چنین رفتارهای نابخردانه‌ای در داخل بود.»
 
کیهان که تیتر یک شماره دوشنبه‌اش با عنوان «شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی» از سوی هیات نظارت بر مطبوعات در ایران «خلاف مصالح و امنیت ملی» ارزیابی شد و در این خصوص «تذکر» گرفت، در تیتر یک شماره سه شنبه خود نوشته است: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برجهای دوبی.»
 این روزنامه که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود، نوشته است: «کیهان در تیتر نخست شماره دوشنبه خود با اشاره به تهدید موشکی انصارالله و عملی شدن آن درخصوص ریاض، براساس مواضع قبلی مبارزان یمنی پیشبینی کرد هدف بعدی دوبی در امارات خواهد بود، اما این تیتر به مذاق عدهای خوش نیامد و برخی مدعی شدند این تیتر خلاف مصالح و منافع ملی است.»
 
کیهان در سرمقاله خود نیز با تاکید براینکه استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان، حمله موشکی انصارالله به فرودگاه بین المللی ریاض و بازداشت شماری از شاهزادگان سعودی از سوی «محمد بن سلمان، وزیر دفاع، ولیعهد و همه کاره عربستان، سه اتفاق بسیار مهم»هستند، نوشته است: محمد بن سلمان «برای عملیاتی کردن َ بلند پروازی‎های خود علیه ایران و متحدانش و آنچه به وی دیکته می‎شود، نیاز به قدرت و اختیارات بیشتری می‎بیند و لذا، هرگونه مزاحم را از سر راه خود بر می‎دارد» اما «شلیک موشک به فرودگاه بین المللی ریاض می‎تواند محاسبات سعودی‎ها را به هم بریزد.»
 
این روزنامه همچنین نوشته است: «نفس این تحولات و شیطنت‎ها گویای یک حقیقت مهم دیگر هم هست و آن اینکه، امروز اوضاع ایران و متحدانش در منطقه به برکت مقاومت، عالی و به همان میزان نیز اوضاع حریف وخیم است و دشمن، خود را به آب و آتش می‎زند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهد»، و حالا «سؤال کلیدی این است؛ در کدام یک از این موارد، دشمن دست برتر را داشته و در کدام یک، شکست خورده است؟ در مواردی که مذاکره شد یا مواردی که مقاومت گردید؟ پاسخ روشن است. گاهی هزینه مذاکره بسیار بیشتر از هزینه مقاومت است. نیست؟»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا

وقتى کشور شاه شاهان تبدیل به مکان تاخت و تاز نشخوار کنندگان تازى میافته!!! بوى هر نوع کثافتى ازش بلند میشه از جمله بوى جنگ که در چهل سال سلطه و دیکتاتورى دو تا جنگ طبیعى خواهد بود.
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
۵۷
shahab46 - هانوفر، آلمان

بوی سقوط رژیم به مشام می‌رسد برای همین بدنبال جنگ برای تثبیت بقا ولو برای چند سالی‌ هستند
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

اینها با فانتوها و اف ٤ و اف پنج های عهد عتیق و با ترقه های چینی و کره شمالی میخوان در برابر عربستان سعودی که هم رهبری جهان اسلام را بر عهده دارن و هم رهبری جهان عرب مقابله کنن، اگر واقع بین باشیم به نظرتون چند کشور مسلمان ( اهل سنت) از اخوندهای رافضی و صفوی حمایت میکنن؟؟؟ باور کنید هیچ کشوری . جهان غرب و جهان امپریالیست هم برای فروش تسلیحات فوق پیشرفته اشون هم که شده از ثروتمندان عرب حمایت میکنن همین الان هم اخوندا در جهان اسلام منفور و مغضوب هستند . من به عنوان یک مسلمان معتقد برای نفوذ اسلام و بازگشت ایران به عضو کشورهای اسلامی حاضرم بر علیه اخوندها تفنگ بردارم مانند صحابی جلیل القدر اسلام سلمان الفارسی
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
۵۴
wahabi bast. - برنو، چک
بله وهابی طلب ، شما نمیخواد بگی‌ که حاضری در جنگ عرب‌ها علیه ایران در کنار تازیان که نیاکان شما هستند باشی‌ ، این رو همه کاربران سایت که کمترین شناختی‌ از کامنت‌های شما دارند می‌دانند . دقیقاً مثاله خوبی هم آوردی ، در ۱۴۰۰ سال قبل هم یک خودفروخته (که به قولی‌ همجنسگرا بود - که البته به نظر من همجنسگرای ایرادی ندارد) ایشان آمد و در خدمت دشداشه گندوها قرار گرفت. احتمالا در عرعرستان هم باشی‌ . کسی‌ که خاک ندارد شرف ندارد. دقیقاً .
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
۴۲
Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا

ایران از عربستان در مجموع منابع مالی بیشتری داره ولی بیشتر مردم ایران با سختی زندگی رو میگردونن چون رژیم ایران خیلی بیشتر حق ملت رو میخوره
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::shahab46 - هانوفر، آلمان::]. خمینی اوایل که هنوز جایگاه متزلزل داشت باشروع جنگ و توانست تمام مخالفان را بخاطر شرایط حساس و وضعیت فوقالعاده ریشه کن کند،به این خاطر بود که خمینی جنگ را برکت برای مملکت میدانست،حالا شرایط حاکم بر ایران دقیقا مثل سالهای اول افتضاح اسلامی متزلزل شده و فقط یک جنگ میتواند اخوندها را نجات دهد،که طبلش به صدا در امده و نقالان قهوه خانه های جهانی ظاهرا جنجالی بزرگ را تدارک دیده اند!،و برای نجات اخوندهای صادراتیشون به ایران و نابودی انچه در ایران باقی مانده خود را به اب اتش میزنند!.
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. تو یکی رو اگر اسیر شدی خودم از امریکا میام و ارشادت میکنم،اما ارشادت میکنم!!!!!!
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
۳۴
یا30ن - پارسایان، ایران
عمرا تو این مورد روسیه پشت ایران رو خالی کنه.خرس ها چندین قرنست که هوس آب تنی در آبهای آزاد و گرم ایران را داشته اند.حالا که مهیا گشته پا پس بکشن برگردن به سرزمین های سرد و یخ شمالی!اگر به مذاقشون خوش نبود این آب تنی که فرماندهی نداجا و پوردستان رو با دوتا پیشونی داغ شده که عوض نمی کردن!دو صورت بیشتر ندارها:یا روسیه میانجی گری خواهد کرد که طرفین کوتاه بیان!البته صرفا برای بدست آوردن منافع خودش آن هم تا مدتی مشخص!که با دامن زدن به جنگ روانی به سود سرشاری از فروش تسلیحات دست پیدا خواهد کرد(ایران و عراق)که کلی خرید قبل و بعد از انقلاب داشتن.یا مستقیما وارد کارزار خواهد گردید که شاید قامت خمیده خود را از جنگ جهانی سرد راست گیرد!و در پی انتقامجویی باشد.البته همه یادشون نرفته در جنگ افغانستان همگان دیدن نتوانست کاری کند جز ایجاد هرج و مرجی که هنوز دامن بیچارگان این کشور را گرفته!تو گویی پیداست که با نظام سلطنتی مشکل دارند!
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
۵۴
wahabi bast. - برنو، چک
در ضمن من هم مثل اکثریت برزگ هموطنانم (که خوشبختانه تو جزو آنها نیستی‌) از رژیم ملاها دل خوشی‌ ندارم ولی‌ اگر قرار باشد جنگی بین ایران و خارجی‌ها ، آن هم عرب‌ها و بالاترش آن هم عرعرستان رخ دهد - در کنار همین ملاهای صفوی و رافضی و مجوسی و حالا هر چیز دیگری که بخواهی ایرانی‌‌ها را وصف کنی‌ قرار خواهم گرفت. هموطنان عزیز بنده ۱۲ سال در امارات ،۳ سال در کویت و ۲ سال در قطر زندگی‌ کردم ، این قوم رو بهتر از هر کس دیگر می‌شناسم ، اینها واقعا از ایرانی‌‌ها کینه دارن. به ایرانی‌‌ها میگن مجوسی (‌زرتشتی) که‌ای کاش ایرانیها لیاقت ‌زرتشتی بودن رو داشتن، البته عرب‌ها لفظ مجوسی رو برای تحقیر به کار میبرند. آن وقت این بابا نفوذی وهابی‌ها اومدی فکر می‌کنه اگه اسم کاربردی زیبای رو انتخاب کنه می‌تونی ملت رو خر کنه. آقای وهابی طلب جلیل القدر در ۸ سال جنگ صدام گور به گور (که از لحاظه شما شهید هست) با یون همه ساپورت عرب‌ها هیچ غلطی نتونستید بکنید، تازه آن زمان که ایران ضعیف بود . امروز یک موشک برای همون جمیرا بیچ و جبل علی‌ ، یک موشک برای جسر ملک فهد کافیست.
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
۵۴
wahabi bast. - برنو، چک
در ضمن ایشان کاملا دروغ می‌گوید که در جنگ (با افتخار:) جانباز شده. این برای رد گم کنی‌ هست. در ضمن این تعرض تفکر را من می‌شناسم و متاسفانه باید بگم که به هیچ عنوان به هیچ عنوان عوض نمی‌‌شند -دگن همان تفکر داعشی و انتحاری هستش.
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
۵۴
wahabi bast. - برنو، چک
الفر از آمریکا دمت گرم. من هم از جمهوری چک میام ارشادش کنم اگر نشد به شیوه روسی اگر نشد به شیوه قزوینی ازش اعتراف میگیرم
‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +487شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +337پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +303یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +291رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +229‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +211نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +204کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +170«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد