فیسبوک 'در حذف تصاویر کودکان با ماهیت جنسی کوتاهی می‌کند'

تحقیقی که بی‌بی‌سی انجام داده نشان می‌دهد سیستم تعدیل محتوای فیسبوک در حذف تصاویر کودکان با ماهیت جنسی ناکارآمد است.
 

این تحقیق نشان می دهد که در زمینه انتشار تصاویر کودکان با ماهیت جنسی، فیسبوک حتی قواعد و مقررات خود را رعایت نمی کند و چنین تصاویری از فیسبوک حذف نمی‌شوند.

 
زمانی که بی بی سی جزئیات این تحقیق را در اختیار فیسبوک قرار داد، نه تنها ۸۲ درصد این تصاویر از فیسبوک حذف نشدند بلکه فیسبوک به سراغ پلیس رفت و گزارش کرد که بی‌بی‌سی محتوای غیرقانونی توزیع می‌کند.
 
یکی از مواردی که بی‌بی‌سی به فیسبوک گزارش کرد گروه‌هایی در این شبکه اجتماعی بود که مردان درباره مبادله فیلم و تصاویر با مضمون کودک آزاری با هم در ارتباط بودند.
 
وقتی بی‌بی‌سی این نمونه‌ها را در اختیار فیسبوک قرار داد، فیسبوک از خبرنگاران بی‌بی‌سی که در این تحقیق شرکت داشتند به پلیس گزارش کرد و قرار مصاحبه‌ای را که با بی‌بی سی‌داشت لغو کرد.
برخی گروه‌ها در فیسبوک با حروف اختصاری به پرونوگرافی کودکان اشاره می‌کنند بی‌بی‌سی از سال ۲۰۱۵ از این شبکه اجتماعی مکررا درخواست مصاحبه‌ای درباره سیستم تعدیل محتوایش کرده است.
 
مدیر سیاست‌گذاری فیسبوک هفته پیش با این درخواست موافقت کرد به شرط اینکه ‌بی‌بی‌سی بتواند نمونه‌هایی را مثال بزند که محتوای نامناسب گزارش شده اما فیسبوک آن را حذف نکرده است.
 
وقتی بی‌بی‌سی چنین کرد، فیسبوک این کار بی‌بی‌سی را به اداره ملی جرائم گزارش کرد.
 
فیسبوک سپس بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است:
 
"ما بدقت محتوایی را که به ما ارجاع شده بود بررسی کردیم و تمام مواردی را که غیرقانونی یا برخلاف معیارهای ما بود حذف کردیم."
 
"این موارد دیگر در سایت ما وجود ندارند. ما این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و همچنان رویه گزارش و حذف خود را ارتقا می‌دهیم.
 
به گفته فیسبوک "هر کس تصاویر سوء استفاده از کودکان را توزیع کند کار غیرقانونی انجام داده" بنابراین "وقتی بی‌بی‌سی چنین تصاویری را برای ما فرستاد ما از استاندارد شبکه های اجتماعی تبعیت کردیم و بی‌بی‌سی را به 'مرکز سوء استفاده از کودکان و مراقبت اینترنتی 'گزارش کردیم."
 
بی‌بی‌سی سال پیش نیز تحقیقی درباره سیستم تعدیل محتوای فیسبوک انجام داده بود و فیسبوک پس از آن وعده داده بود که این سیستم را بهتر کند.
 آما تحقیق امسال بی‌بی‌سی نشان می دهد که مردان کودک‌آزار جنسی در فیسبوک گروه‌های مخفی تشکیل می‌دهند و با هم در ارتباط قرار می‌گیرند و تصاویری با مضامین نامناسب را با هم رد و بدل می‌کنند. صد زن؛ عکاسی، عشق جدید دختران در افغانستان
 
فیسبوک همچنین اعلام کرده به کسانی که به دلیل کودک آزاری جنسی محکوم شده‌اند اجازه داشتن صفحه شخصی نمی دهد اما تحقیق بی‌بی‌سی نشان داد پنج نفر که به کودک آزاری جنسی محکوم شده‌اند صفحه شخصی در فیسبوک دارند. وقتی بی‌بی‌سی این موضوع را به فیسبوک گزارش کرد فیسبوک هیچ اقدامی در مورد این پنج نفر انجام نداد.
 
برخی از یافته های بی‌بی‌سی در این تحقیق عبارتند از:
 
  •     صفحاتی مختص مردانی که به رابطه جنسی با کودکان علاقه دارند
  •     تصاویر کودکان زیر ۱۶ سال در حالت‌های بسیار جنسی همراه با اظهار نظرهای مستهجن در کنار آنها
  •     گروه‌هایی با نام‌هایی مثل "دخترمدرسه‌ای‌های ... سکسی" که تصاویر سرقت شده کودکان واقعی در آنها به نمایش در می‌آید
  •     تصویری برگرفته از یک ویدئوی آزار جنسی کودکان با درخواستی زیر آن برای همرسانی "پورنوگرافی کودکان"
 
از صد موردی که گزارش شد فیسبوک فقط ۱۸ تصویر را حذف کرد. در پاسخ اتوماتیکی که فیسبوک ارسال می‌کند گفته شد موارد دیگر استاندارهای اجتماعی این شبکه اجتماعی را نقض نمی‌کنند.
دیمین کالینز رییس کمیسیون رسانه مجلس عوام بریتانیا که تحقیق بی‌بی‌سی در اختیارش قرار گرفته از آنچه دید اظهار "برآشفتگی" و در باره کارایی سیستم تعدیل محتوای فیسبوک اظهار "تردید عمیق" کرد.
 
او اقدام فیسبوک که بی‌بی‌سی را به پلیس گزارش کرده بسیار عجیب خواند، آن هم در حالی که بی بی سی که قصد داشته به این شبکه اجتماعی "کمک کند محتوای منتشر شده را پاکسازی کند."
 
فیسبوک در صفحه خوشامدگویی خود به کاربران جدید اعلام می کند که محتوای مستهجن از جمله "برهنگی یا محتوایی با ماهیت جنسی" را حذف می‌‌کند. فیسبوک همچنین کاربران را تشویق می‌کند تا با استفاده از دکمه گزارش، محتوای نامناسب را به فیسبوک اطلاع دهند.
 
دیوید جوردن مدیر سیاست گذاری بی‌بی‌سی اقدام فیسبوک در گزارش کردن بی‌بی‌سی به پلیس را غیرعادی خواند و گفت این نشان می‌دهد مدیران فیسبوک یا مایل نیستند یا بسیار اکراه دارند که در بحث یا مصاحبه در مورد آنچه در فیسبوک در دسترس است شرکت کنند.
 
چهره های سیاسی و فعالان مدنی و حقوق کودک به انتشار تصاویر کودکان با ماهیت جنسی و عدم مداخله فیسبوک در حذف آنها اعتراض دارند و از این شبکه اجتماعی خواسته‌اند عملکرد خود را برای حذف محتوای غیرقانونی بهبود ببخشد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.