ایران دعوت از سران معترض سوری را تکذیب کرد

تجمع طرفداران بشار اسد در مقابل سفارت ایران در دمشق برای تشکر از حمایت این کشور از رژیم سوریه

ایران اخبار منتشر شده درباره دعوت تهران از سران گروه‌های معترض سوری برای سفر به این کشور و برگزاری نشست را تکذیب کرد.

در همین رابطه سفارت ایران در دمشق، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در صدد دعوت از نیروهای معارض و مشورت و گفت‌وگو با این گروه‌ها بر نیامده و چنانچه ایران تصمیم به چنین کاری داشته باشد، قطعا با مقامات سوری هماهنگی به عمل خواهد آورد.
 


پیشتر روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، در خبری اعلام کرده بود که ایران از شماری از اپوزیسیون اصلاح‌طلب سوریه دعوت کرده تا برای دیدار با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر کنند.

 
در این خبر به نقل از یکی از اعضای ارشد «شورای هماهنگی ملی سوریه» که نخواسته نامش فاش شود، آمده بود که این تماس از سوی سفارت ایران در دمشق گرفته شده و طی آن مقامات ارشد ایرانی از اعضای شورای هماهنگی ملی سوریه برای سفر به تهران دعوت کرده‌اند.
 
عضو ارشد شورای هماهنگی ملی سوریه به «القدس‌العربی» نگفته بود که این دعوت از سوی وزارت خارجه ایران بوده یا دفتر ریاست جمهوری اما تاکید کرده بود که این شورا در حال بررسی دعوتنامه و شرح ملاقات‌ها در تهران است.
 
اما اخبار و شایعات درباره دیدارهای میان مقامات ایرانی و مخالفان رژیم سوریه چندی است که نقل محافل رسانه‌ای است و روزنامه‌های غربی گزارش‌هایی نیز درباره دیدار مقامات جمهوری اسلامی با برخی چهره‌های مخالف حکومت سوریه نیز منتشر کرده‌اند.
 
چندی پیش نیز گزارش‌های منتشر شده از دیدار دیپلمات‌های ایرانی با هیثم مناع یکی از رهبران میانه‌‌رو معترضان سوری که در دمشق مستقر است، حکایت داشت و همچنین خبرهایی از ملاقات‌های دیپلمات‌های ایرانی با برخی اعضای جریان هماهنگی ملی برای تغییر دمکراتیک منتشر شد.
 
این بار نیز، سفارت ایران در سوریه با انتشار بیانیه‌ای انجام چنین دیدارهایی را تکذیب کرده و تاکید کرده بود.
 
سوریه از میانه ماه مارس (اواخر اسفند ۸۹) تاکنون با اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد روبه‌رو بوده است؛ اعتراضاتی که به گفته‌ ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تاکنون مرگ بیش از چهار هزار غیرنظامی را به دنبال داشته است.
 
از همان زمان شماری از مخالفان داخلی سوریه، شورای هماهنگی ملی سوریه را تشکیل دادند و اعلام کردند که هدف از تشکیل این شورا یجاد تغییر ملی و دموکراتیک در سوریه است.
 
ایران و سوریه روابط بسیار نزدیکی با هم دارند و جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته و پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها در سوریه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و متحد اصلی ایران در منطقه، حمایت کرده است.
 
این حمایت‌ها، اعتراض‌های منتقدان در ایران را نیز در پی داشته است. چهره‌های مخالف در سوریه نیز ادعا کرده‌اند که اعضای سپاه قدس ایران با ارتش سوریه برای سرکوب تظاهرات همکاری کرده‌اند. موضوعی که آمریکا بارها نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.
 
حتی اتحادیه اروپا نیز سپاه قدس ایران را به دلیل «پشتیبانی و حمایت» از حکومت سوریه در «سرکوب قیام مردمی این کشور» تحریم کرده است؛ هر چند که ایران دخالت سپاه قدس در سوریه را تکذیب می‌کند.
 
با این حال چندی پیش برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال تاکید کرده بود که روابط کنونی سوریه با ایران «نامتعارف» و در تاریخ سیاست خارجی سوریه بی‌سابقه است و چنانچه حکومت بشار اسد سرنگون شود، دمشق «روابط ویژه‌ای» با تهران نخواهد داشت.
 
اما برخی کارشناسان معتقد هستند، هدف از دیدار‌های مقامات ایرانی با مخالفان رژیم سوریه -چنانچه واقعیت داشته باشد- برای کسب آگاهی نسبت به دیدگاه و سیاست‌های مخالفان رژیم سوریه و بررسی امکان دست یابی به راه میانهای برای وساطت میان مخالفان و رهبران سوریه بوده است.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.