انتخاب جودی دنچ به عنوان بهترین بازیگر تاریخ نمایش بریتانیا

انتخاب جودی دنچ به عنوان بهترین بازیگر تاریخ نمایش بریتانیا

جودی دنچ خود را از سال 1957 با بازی در نقش اوفلیا در نمایشنامه هملت آغاز کرد

جودی دنچ، بازیگر بریتانیایی سینما و تئاتر در یک نظر سنجی از سوی نشریه تئاتری "استیج" به عنوان بهترین هنرپیشه تاریخ نمایش بریتانیا انتخاب شد.

در این نظر سنجی مگی اسمیت در جای دوم و مارک رایلنس در رده سوم قرار گرفته است.

منتخبی از کارشناسان و منتقدان به دعوت هفته نامه استیج نمایش هر کدام 10 بازیگر تئاتر بریتانیا را انتخاب کردند و سپس این هفته نامه بریتانیایی از خوانندگان خود خواست که به بازیگر محبوب خود رای دهند.

در این فهرست ایان مک کلن، لورنس اولیویر، پل اسکوفیلد، جان گیلگود، مایکل گمبون، ونسا ردگریو و رالف ریچاردسون در رده های چهارم تا دهم جای گرفتند.

جودی دنچ 76 ساله فعالیت هنری خود را از سال 1957 با بازی در نقش اوفلیا در نمایشنامه هملت آغاز کرد و از آن پس در ده ها نمایشنامه درام و موزیکال معتبر بازی کرد.

دنچ نخستین باردر سال 1964 در یک فیلم سینمایی ظاهر شد و با بازی در فیلم هایی چون هنری پنجم، شکلات، آیریس و چند فیلم از مجموعه جیمز باند در نقش M شهرتی جهانی پیدا کرد.

او برای اولین بار جایزه معتبر اولیویر را در سال 1977 به دست آورد و پس از آن شش بار دیگر به این جایزه دست یافت.

این جایزه که برگرفته از نام لورنس اولیویر، بازیگر و کارگردان نامی تئاتر بریتانیاست، معتبرترین جایزه بریتانیا در حوزه تئاتر به شمار می رود و هرساله از سوی انجمن تئاتر لندن به برترین های نمایش بریتانیا اهدا می شود.

جودی دنچ نخستین بازیگری است که توانسته هر دو جایزه بهترین بازیگر زن نمایش های دراما و بهترین بازیگر زن نمایش های موزیکال را در یک سال به دست آورد. او این دو جایزه را در سال 1996 برای بازی در نمایش های جهنم مطلق و یک موسیقی کوچک شبانه از آن خود کرد.

سه سال بعد جودی دنچ برای بازی در نقش الیزابت اول در فیلم شکسپیر عاشق به جایزه اسکار دست یافت.

او در سال 1988 از سوی ملکه بریتانیا نشان سلطنتی گرفت و ملقب به "دیم" شد که معادل لقب "سر" برای زنان است.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.