مسئله تجاوز و شکنجه زندانیان در ایران بی پاسخ مانده است

مسئله تجاوز و شکنجه زندانیان در ایران بی پاسخ مانده است

نگارش نامه مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان در خصوص تجاوز و شکنجه شدید دختران و پسران در بازداشت گاه ها پس از ناآرامی های اخیر در ایران، تابوی سختن گفتن در خصوص تجاوز به زندانیان را به نوعی شکسته است.

گزارش های مختلفی از تجاوز و شکنجه زندانیان در دوران های مختلف در ایران مخابره شد که هیچ کدام مورد تائید مقامات رسمی در ایران قرار نگرفت. اما برای نخستین بار نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر شکنجه و تجاوز به بازداشت شدگان ناارامی های اخیر واکنش هایی را نیز در پی داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران اعلام کرده که نامه آقای کروبی باید بررسی شود.

در همین حال زندانیان سیاسی که در دهه ۶۰ و پس از انقلاب بازداشت شدند، نیز بارها در مورد برخوردهایی که با آنها در زمان بازداشت شد اظهار نظر کرده اند.

ستاره، یکی از زندانیان سیاسی، به یکی از هم سلولی هایش که می گوید مورد تجاوز قرار گرفته اشاره می کند و می گوید "این خانم بعد از دستگیری مورد تجاوز قرار گرفت و زمانی که متوجه شدند حامله شده او را به سلول انفرادی بردند تا زمانیکه بچه اش متولد شد. بچه را بلافاصله از این خانم گرفتند و او را به شدت تحت فشار قرار دادند که به هیچ عنوان اجازه ندارد بگوید مورد تجاوز قرار گرفته است."

مژده ارسی از زندانیان دهه ۶۰ نیز در به یکی دیگر از موارد تجاوز به زنان در زندان اشاره می کند و می گوید " نسرین بصیری یکی از اعضای چریک فدایی خلق بود که بر روی تخت شکنجه مورد تجاوز قرار گرفت در شرایطی که هیچ توانایی برای دفاع از خودش نداشت."

در زمان شاه نیز زندانیان مورد شکنجه قرار می گرفتند، اما مسئله تجاوز در آن زمان گزارش نشده است. فرخ نگهدار، از زندانیان پیش از انقلاب، با تاکید بر اینکه در مورد تجاوز به زندانیان اطلاعاتی ثبت نشده است، می گوید: "در آن دوران در رابطه با زندانیان آقایان ما یک چنین شکنجه ای را ندیدیم و در رابطه با زندان زنان شایعه یا اطلاعاتی در این زمینه تا جائیکه من اطلاع دارم ، مندرج نشده است."

آقای نگهداردر مورد سالهای پس از انقلاب به وجود گزارش هایی از تجاوز اشاره می کند که هیچ مقامی تاکنون حاضر به تائید آن نشده است و با استقبال از نامه آقای کروبی ابراز امیدواری می کند که به این مسئله رسیدگی شود.

نسرین بصیری یکی از اعضای چریک فدایی خلق بود که بر روی تخت شکنجه مورد تجاوز قرار گرفت در شرایطی که هیچ توانایی برای دفاع از خودش نداشت.

مژده ارسی،زندانی دهه60

به گفته زندانیان، بحث تجاوز به مردان مسئله ای است که افرادی که مورد این نوع خشونت قرار گرفته اند به دلایل مختلف حاضر به صحبت در مورد آن نیستند و ترجیح می دهند سکوت کنند.

محمود خلیلی از زندانیان دهه ۶۰ در این خصوص می گوید "در ابتدای دهه ۶۰ این حالت به صورت عریان وجود نداشت اگر هم اتفاق می افتاد برای آن کسانی بود که اعدام می شدند. ولی بعد از دهه ۶۰ این روند به وجود آمد. برخی از کسانی که در طول سالهای اخیر از ایران خارج شده اند، مطرح می کنند که وقتی می خواستند به زندانیان مرد تجاوز کنند می گفتند امشب می خواهید عروس شوید."

با اینکه انتشار اخباری در باره تجاوز و شکنجه زندانیان سابقه دارد اما نامه مهدی کروبی نشان دهنده وضعیتی متفاوت است زیرا در حال حاضر دادگاهی مشغول بررسی وضعیت وقایع بعد از انتخابات است و انتشار این خبر می تواند آغاز تازه ای باشد بر جنبه ای از حقوق نادیده گرفته شده زندانیان در دهه های اخیر.

jigili - ایران - تهران
خیلی بی شرف و پست فطرته این رژیم آشغالی کثافت
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
هر اتفاق وحشیانه ای از هر نوعش بعد از امدن ملا به ایران شروع شد این کارها همانهایست که سر خودشان آمده و بعدها بر روی مردم بیچاره پیاده می کنند
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

اینترنت ندیده - ایران - ایران
اگه خدایی نباشه به کی شکایت کنیم ؟؟؟؟
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

rakhsh - سوپد - گوتنبرگ
یادمان نرود که میرحسین موسوی نخست وزیر سالهای دهه 60 بود.بین بدوبدتر هیچکدام را انتخاب نکنیم. بعداز این همه سال شکنجه وخون بناحق ریخته شده انتخاب دوباره جمهوری اسلامی مصداق از یک سوراخ دوبار گزیده شدن است.تنها رفراندوم با شرکت تمامی احزاب ایرانی داخل وخارج و حکومتی سکولار راه حل نهایی است.
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

نازی -تهران - ایران - تهران
فیلم درست کردند ترانه موسوی در کاندا ست وبه اصطلاح مادرش وخواهرش با اوتلفنی صحبت کردند ودر 20:30پخش کردند اما گفته بودند ترانه تک فرزنده حالا نمیدانم کی راست گفته دراصل اینگونه خواستند مسئله تجاوز وکشتن اورا ماست مالی کنند چگونه میخواهید این مسئله پیگیری شود وقتی صریح فیلم میسازند لطفا هرکس از واقعیت میداند بگویدفیلم درست کردند که ترانه ماااااته
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

bahareiran - ایران - ایران
بابا این مسئله تجاوزدرزندانهاازهمان اوایل انقلاب مرسوم بوده یک زوج را کهتازه عقد رده بودن رو به اتهام سیاسی بودن میگیرن بعداز مدتی که ازاد میشن دختره سه ماهه از همین ...زاده هاحامله بوده که بعدش دچار افسردگی شدید میشه نمیدونم چرا بچه را سقط نکردن ولی اون بچه بیگناه الان دانشجوست!!!!!!!!!!!!!(منبع موثق)
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
تک تک افراد خانواده و فامیل های / آمرین و عاملین اینگونه شکنجه ها / باید جلو چشمانشان / همین بلا رو سرشون بیارن / تا درس عبرتی برای نسلهای بعدی شود.
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

arian1 - ایران - ابادان
حکومت خون اشام اسلامی ازاغاز روی کار امدنش هزاران هزار جنایت به شکل های مختلف بر هوطنان ایرانی ما روا داشت وبعد از هر جنایتی ان را تکذیب کردند ویا بگردن دیگری انداختن. انگار دروغ گفتن وحلیه گری از ارکان دین اسلام است.
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

عاشقخاک وطن - ایران - تهران
بابا همشون میخوان بیان سمت مردم. واسه همین حرفایی میزنن که مردم خوششون بیاد.این کروبی که حالا این حرفا رو میزنه مگه کم ظلم کرده به زنا و بچه های شهیدا و جانبازا؟ یه سری ملت گول خوردن که رفتن جبهه، حالا اونجا داشتن از ما و از خاک ایران دفاع میکردن. تو کدوم دین و آین رسمه قدردانی از کسیکه واسه وطنش جونشو داده اینه که زنشو بگیرن و.... حالا کروبی این حرف رو میزنه که از قافله عقب نمونه! ولی دیگه نمیدونه که اون ممه رو لولو برد. بالاخره جنایت های خودشم رو میشه! کسی نیست بهش بگه چرا از پنجره پرتت کردن بیرون؟! ا.ن احمق هست.دزد هست. بی شرف و بی غیرت هست.مایه ننگ ایرانی هست. ولی قضیه 300 میلیون رو راست میگفت. البته سهم رهبری هم تو همین پول بوده. واسه همین کروبی هم خفه شده بود
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

*پسر شجاع* - ایران - تهران
rakhsh - سوپد - گوتنبرگ . موسوی در هیچکدام از این جنایتها نقشی نداشت چون مسوول مستقیم نیروهای امنیتی و اطلاعات خمینی و خامنه ای بودند و موسوی مسوول اقتصاد و تدارکات جنگ بود و کارش را خوب انجام داد ولی موسوی هم با جنایات خمینی و خامنه ای مخالف بود و برای همین بارها استعفا داد ولی خمینی چون میدانست خامنه ای عرضه اداره امور کشور را ندارد با استعفا مخالفت کرد و پس از مردن خمینی اولین کاری که خامنه ای کرد کنار گذاشتن موسوی بود .....
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

dama200108001 - ایران - تهران
به عنوان یک ایرانی مسلمان معتقدم که باید تمام کسانی را که چنین بلاهایی بر سر زندانیان آورده اند ، دار زد بلکه بدتر باید سوزاند. باید تا هنگامی که معلوم شود دقیقا چه کسانی مرتکب چنین وحشی گری هایی شده اند ساکت نشویم
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

saeed1 - کانادا - تورونتو
بعید نیست که این کارها رو کرده باشند. ولی نامه کروبی بدون ارایه سند و مدرک بود و انتشار اون توی رسانه های بین المللی بدون اینکه هنوز ثابت شده باشه باعث آبرو ریزی برای تمام ایرانیها شد!
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

شاندل - ایران - تهران
لطفا توی تجمعات شعار بدید: قاتلان کهریزک اعدام باید گردند جانیان کهریزک اعدام باید گردند
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
وقتی خمینی... این دستور را صادر کرد.دیگر احتیاجی به پاسخ دادن باشد.این پیر مرد خرفت پایه جنایت.سنگسار.اعدام در حضور مردم .تجاوز در زندانها و گمیته ها و بیسچ.ننگ بر شما ها باد.نفرین مادران بر تو و بر جدت باد ای خمینی که باعث تمامی این گرفتاریها تو هستی.
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

bij - المان - المان
پسر شجاع گرام، این نوشته ات مبنی بر مسئولیت جنایات دهه اول بعد از سال 57 با خمینی میباشد یک قدم بزرگ بر سر راه «مسلمان دموکرات خواه» است!!
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

black chador - امریکا - ولدن
تجاوز در اسلام حلاله مخصوصا وقتی رهبر عزیز دستور بده.
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

black chador - امریکا - ولدن
یک سوال از طرفداران علی گدا و چهل قاتلش:. شما شبها خوابتون میبره؟
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

RAHE SABZ - بلژیک - انتورپن
دود بر تمامی ایرانیان انهایی که راه ملت را انتخاب میکنند وبا سخنانشان مردم را دلگرم میکنند ما همه با هم هستیم خیلی معنی ها در این شعار هست بیایم با هم باشیم برای یک بار امتحان کنیم .حالا وقت ضربه زدن به اقتصاد این دیکتاتورهاست اعتراضات فقط در بازارهای تمام ایران و باعث شدن بستنن بازار باید شد از نظر امنیتی برای معترضین بهترین مکان و نیروهای سرکوب کمترین کنترول را دارند پیروزی با راه سبز است ... بازاری حمایت حمایت ... اعتصاب اعتصاب هموطن اعتصاب اعتصاب
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

kamia1 - المان - کلن
دهه 60 هم دختران اعدامئ همین داستان مشئز کننده رو داشتن, چون در قانون اسلام دختر باکره نباید کشته بشه!!! امان از بی عدالتئ
سه‌شنبه 20 مرداد 1388

سجاد57 - ایران - تهران
پس زمان موسوی هم بوده ولی حالا میگند نبوده ما که موندیم حرف کی درسته
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

گزنه - انگلستان - لندن
دوستان کسی این .. بسیجی (سید مهدی ) را ندیده مرتیکه مثل اینکه پیداش نیست ببینه این عوضی ها چه بلاپی بر سر برادارن و خواهران ما در میارند روزی بشه جلوی شمای این عوضیها با خانوادهاشون همان کاری بکنیم که با خواهرانمان کردند
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

habibollah - ایران - تهران
باورکنید که اینا یکی ازیکی بدتروبی شرف تروحرومزاده هستن. بابانخواستیم این اسلام کذایی رو!. همه شون آشغال وحرومزاده هستن.اینا به خواهرخودشون هم رحم نمیکنن. تصحیح میکنم. اینا به خواهرهای خودشون هم رحم نکردن!. ولد...
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

lionking - انگلیس - لندن
محمد رسول الله اولین متجاوز به نوامیس مردم و حقوق بشر بر روی زمین است و جمهوری اسلامی ادامه دهنده راه محمد اند. مرگ بر شرافتت م...د مرگ بر اس...م و ... م..ید. بنام درفش کاویانی بامید ایران ازاد
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

sabzim - ایران - شیراز
lionking - انگلیس - لندن. هممون اعصابمون خورده و حالمون از این جنایتکارا به هم می خوره. ولی بهت اجازه نمی دیم هر فهش و مذخرفاتی که به ذهنت می رسه به پیامبرمون بگی. اگرم شعورت همینقدره برو بشین گوشه خونت، چون به درد مردمی که همه ی حرفشون احترام به تظر همدیگس نمی خوری.
پنج‌شنبه 22 مرداد 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.