دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۳۱ مارچ ۲۰۰۸
روند میزان طلاق در کشور رو به افزایش است
معاون رییس مرکز مطالعات و تحقیقات جمعیتی در آسیا و اقیانوسیه هشدار داد: روند میزان طلاق در کشور رو به افزایش است و این موضوع در میان جوانان بیشتر اتفاق میافتد. دکتر "شهلا کاظمی پور" روز چهارشنبه در سمینار گزارش وضعیت جمعیت جهان افزود: براساس آمار بدست آمده در سال 1365 به ازای هر یکصد ازدواج در کشور ، سه طلاق رخ می داد این در حالی است که در سال 85 به ازای هر یکصد ازدواج ، 9 طلاق به وقوع پیوسته است . کاظمی پور گفت: آمار ها حاکی از افزایش روند میزان طلاق در کشور است که این موضوع در بین جوانان بیشتر اتفاق می افتد. وی اظهار داشت:بر اساس آمار بدست آمده از ثبت احوال کشور در سال 85 ، 47 درصد طلاق ها در کشور به زوج هایی مربوط می شود که کمتر از چهار سال از زمان ازدواجشان گذشته است . *** ازدواج های خویشاوندی وی به ازدواج های خویشاوندی در کشور اشاره کرد وگفت:قوم بلوچ از جمله اقوامی در کشور محسوب می شوند که بالاترین میزان ازدواج خویشاوندی را به خود اختصاص داده اند بگونه ای که 20 درصد ازدواج ها در این قوم بین خویشاوندان خیلی نزدیک انجام شده است . کاظمی پور همچنین قوم گیلک را از جمله اقوامی در ایران برشمرد که کمترین میزان ازدواج خویشاوندی در بین آنها به وقوع پیوسته است . *** رابطه سن ازدواج و اختلاف سن بین زن و شوهر به گفته کاظمی پور ، در زمان حاضر هر چه سن ازدواج زنان بیشتر باشد اختلاف سنی با شوهر کمتر از زمانی است که در سن پایین ازدواج می کنند . وی گفت: اگر دختر در 14 سالگی ازدواج کند به طور میانگین 9 سال کوچکتر از همسرش است اما اگر در سن 25 سالگی ازدواج کند 3/2 سال با همسر خود اختلاف سنی داشته و کوچکتر است. این استاد دانشگاه تهران افزود: این موضوع نشان دهنده این مطلب است که زنان هر چه در سن پایین تر ازدواج کنند با مردان سن پایین کمتر ازدواج می کنند و اختلاف سنی آنها بیشتر از زمانی است که در سن بالاتر ازدواج می کنند. کاظمی پور ، اضافه کرد: اختلاف سنی بین زوجین ، بر اساس اطلاعات بدست آمده اگر در سال 1355 به حدود پنج سال می رسید ، در سال 85 به سه سال رسیده است . وی سن ازدواج زود هنگام برای زنان در کشور را زیر 15 سال و برای مردان، زیر 20 سال عنوان کرد و گفت: ازدواج دیر هنگام در زنان به بالای 35 سال و در مردان، به بالای 40 سال اختصاص دارد. *** امید به زندگی در گیلکی ها بیشتر است وی به امید به زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در اقوامی همچون گیلک بیشتر از سایر اقوام است. کاظمی اظهار داشت: این در حالی است که امید به زندگی در قوم بلوچ کشور ، کمتر از سایر اقوام ایرانی است. به گفته این جامعه شناس، بالاترین میزان باروری در قوم بلوچ، عرب و لر و پایین ترین میزان باروری در بین مازندرانی ها و گیلانی ها به وقوع پیوسته است. کاظمی با بیان اینکه بین میزان توسعه یافتگی و میزان موالید در کشور رابطه وجود دارد، افزود: استان های توسعه یافته در کشور از جمله گیلان، تهران ، اصفهان و سمنان دارای کمترین میزان موالید وجود دارد. *** جمعیت ایران طی یکصد سال اخیر بیش از هشت برابر شده است معاون رییس مرکز مطالعات و تحقیقات جمعیتی در آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه جمعیت ایران طی یکصد سال اخیر بیش از هشت برابر رشد کرده گفت: یکصد سال پیش، جمعیت کشور حدود هفت میلیون و 800 هزار نفر بود و در زمان حاضر به 70 میلیون نفر رسیده است. کاظمی پور کاهش مرگ و میر و تغییر در میزان موالید را از جمله علل مهم افزایش جمعیت در کشور عنوان کرد. وی به کاهش موالید در کشور اشاره کرد و گفت: بین سال های 55 تا 85 میزان باروی کل از 6/6 به 3/2 رسیده است. به گفته کاظمی پور ، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش هزینه های زندگی، اهمیت به بعد کیفی تربیت فرزندان و افزایش سطح تحصیلات زنان از جمله عوامل مهم در کاهش باروری ایران بشمار می آید. *** 88 درصد زنان کشور باسواداند وی با بیان اینکه 88 درصد زنان کشور باسواد اند گفت: تعداد پذیرفته شدگان مرد و زن در دانشگاه در سال 1378 به تساوی رسید. این در حالی است که از سال 78 به این سو ، زنان در ورود به دانشگاه از مردان پیشی گرفتند. *** سهم زنان در فعالیت های اقتصادی همچنان کم است وی با بیان اینکه سهم زنان در فعالیت های اقتصادی کشور ، همچنان کم است گفت:با روی آوردن زنان به بازار کار ، کاهش افزایش بیکاری آنان در سال 85 به میزان 25 درصد رسید. کاظمی پور میزان باسوادی جوانان بین سنین 15تا 29 سال را 98 درصد برشمرد و گفت: این در حالی است که میزان اشتغال به کار جوانان کاهش و میزان بیکاری آنان افزایش یافته است. سمینار یکروزه وضعیت جمعیت جهان امروز چهارشنبه با حضور نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، تنی چند از نمایندگان سازمان ملل از جمله یونیسف و همچنین متخصصان و کارشناسان جمعیت در دانشگاه تهران برگزار شد.
asal-63 - ایران - تهران |
دست امام زمان و نمایندگانش درد نکنه. البته احتمال داره این خبر فتوشاپ باشه و فتوشاپ کننده خیلی ناشی بوده و هدفی جز بدنام کردن تلاشهای میمون اعظم و سایر مقامات دلسوز و آینده نگره جمهوری اسلامی اسهالی نداشته. |
جمعه 24 آبان 1387 |
|
mamaly - ایران - تاسوکی |
ماکه زنمونو کلی ونصفی دوست داریم و به هیچ وجه حاضرنیستیم طلاقش بدیم . بقیه اش هم به ما مربوط نیست.
البته بگیم که خداییش مادر بچه ها هم کلی خاطرخواه ماست . آره داداش.
مسءله چیز دیگه ایست منتها مد شده می گویند تفاهم نداریم.
حالا یکی نیست بگه چطور اولش تفاهم داشتی و بعدا به عدم تفاهم رسیدی.
عجب ها! |
جمعه 24 آبان 1387 |
|
sarab22 - المان - دوسلدورف |
این امام جمعه مشهد را باید از زانو ببالا اویزان کنند تا غلط کند دیگر صیغه خوانی نکند . یکی از علتهای طلاق نبود ازادی زنان در انتخاب همسر خویش میباشد. |
جمعه 24 آبان 1387 |
|
royaa - ایران - تهران |
متاسفم که اینطوریه ، من هم طلاق گرفتم اما!!!!!!!!! نوش جونم ! کل مهریه مو یه جا گرفتم ، یه آپارتمان و هر ماه هم دارم سکه میگیرم ، تازه دلم آتیش گرفته که چرا ننداختمش زندان ، یه کاری کردم که بنده خدا خودشو می زد و می گفت : هر چی میخوای بردار ، بردار و برو ، هر چی بخوای بهت می دم ، فقط برو برو !!!!!!!! ( هیچوقت اون صحنه یادم نمی ره )
همیشه فکر می کردم مردها خیلی قوی هستن ، اما شوهر من با اینکه سنش هم تقریبا بالا بود اون روز فهمیدم که چقدر شکسته . اون 18 سال از من بزرگتر بود ولی با اینحال با اینکه به ظاهر خیلی جدی بود ، آخر کار هر کاری خواستم برام انجام داد و جدا شدیم ( البته بنده خدا به قول دوستم از آبروش ترسید ! ) نه اینکه کاری کرده باشم ها ؟ فقط تا تقی به توقی میخورد می رفتم شرکتش ! و اون هم که کلی واسه خودش کیا و بیا و ابهتی داشت منو که می دید نمی دونم چرا فکر می کرد رفتم اونجا سر و صدا راه بندازم ، هنوز هم نمی دونم چرا ؟
به نظر شما چرا ؟
نوش جووووووووووووووونم ، همه زن ها باید حقشونو بگیرن |
دوشنبه 27 آبان 1387 |
|
TAAT - ایران - اردبیل |
royaa - ایران - تهران
دوست عزیز!احساس حقارت زنان ایرانی که ناشی از اعمال قوانین مردسالار متعلق به سنتهای بدوی قبایل بیابانگرد عرب است با دنیای مدرن که اقتضائات خاص خود را دارد همخوان نیست و همین موضوع زندگی مرد ایرانی را عملاً نابود کرده است.مرد ایرانی مرد احساسات و حرمت است.بوسیدن دست بانوی سالخورده بزرگ ایل عشایر نه یک شهوت بلکه یک حرمت و فرهنگ بی بدیل است.مرد ایرانی کارآفرین و منبع ذوق و اندیشه است.قیاس او با آن شیوخ عرب بیمار جنسی و اعمال وحشیانه حاکم بر زنان قبایل آنها قیاس مع الفارغ است.اینجا زن ایرانی از عقده حقارتی که احساس میکند رنجنامه اش ایجاد گره در گره زندگسی مرد ایرانیست تا مرد را به قلابی نمادین اندازد و مردی که بی خبر از همه جا خود را چون جانیان آن قبایل ،حاکم و سلطان می پندارد. نتیجه واضح است. زن درمی یابد که گره در کار خویش زده و مرد در می یابد که سلطانی در حرمت است و فرهنگ نه در امیال حیوانی.ولی افسوس که آنقدر دیر میشود که با اطمینان میتوان گفت اکثریت خانواده های ایرانی خود را اسیر زندانی میبینند که نمیدانند زندانبانش را باید در واحه های عربستان بیابند نه در دلهای کوچک و آفتابی همسرانشان.ولی چقدر دیر میشود.فقط خدا به داد خانواده های نگون بخت ایرانی برسد... |
دوشنبه 27 آبان 1387 |
|
nariman 1980 - بلژیک - آلست |
royaa - ایران - تهران@
پس دیگه لطفأ خانومها نیان اینجا آبغوره بگیرن که چرا حقوقه ما رعایت نمیشه. حقوقتون رعایت نمیشه این کارهارو میکنید وای به حاله اینکه بشه. خدا خرو شناخت و شاخش نداد. |
چهارشنبه 29 آبان 1387 |
|