پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳ مارچ ۲۰۰۸
تمایل جوانان ایران به مصرف مشروبات الکلی
عصر پنجشنبه است و داروخانه مملو از مردمی که برای خرید دارو مراجعه کرده اند.
هرکس سعی دارد سریعتر کارش انجام شود و این مکان شلوغ را ترک کند. در این بین حسین که تقریبا ۳۰ ساله به نظر می رسد، به فروشنده داروخانه نزدیک می شود و با صدایی آرام طوری که فقط مسئول داروخانه بشنود، می گوید: "الکل طبی داری؟"
بعد از گذشت چند دقیقه و بدون آنکه فروشنده جوابی داده باشد پلاستیک سیاه رنگی را به سمت حسین هل می دهد. او پیروزمندانه در حالی که سعی دارد کیسه را در کوله پشتی بزرگش جاسازی کند، از تفریح جوانان در ایران می گوید: "هیچ، تفریح که نیس، در واقع این سالم ترین تفریح در ایرانه، برای اینکه بیرون که بری هیچ جایی نداری بری مثلا یه قهوه بخوری با خیال راحت یعنی دغدغه نداشته باشی که ای وای الان پلیس میاد می گیردت یا یه کسی میاد یه ایرادی می گیره."
حسین زیر چشمی و با نگرانی نگاهی به اطرافش می کنه و ادامه می دهد که: "در عوض مشروب خوری این نگرانی ها را نداره، قشنگ بطری مشروبت را می گیری، چیپس، ماست موسیر و کالباست را هم می خری، می ری می شینی خونه سیگارت را روشن می کنی و به سلامتی همه دوستان می خوری، شنگول، کیف می کنی."
در ایران یکی از عناصر جدا نشدنی از مهمانی های بسیاری از جوانان و تفریح غالب آنها نوشیدن مشروبات الکلی است. مهمانی وقتی مهمانی است که اول یه بطری مشروب و کمی تنقلات جورواجور برای مزه فراهم شود. پدیده ای که شاید در اکثر کشورهایی که خرید و فروش و خوردن نوشیدنی های الکلی آزاد است، برای جوان ها چندان تفریح به حساب نیاید.
بهزاد ۲۷ ساله هم مشروب خوردن را نوعی تفریح به حساب می آورد که می توان حداقل ماهی یک یا دو بار اوقات فراغت را با نوشیدن آن پر کرد.
او می گوید: "ما برای تفریح عرق خوری می کنیم، وقتی دور هم جمع می شیم، مثلا تو فیلم های اروپایی می بینیم که اون ها با غذا یا تو کافه یه پیک دو پیک می خورن اما ما وقتی دور هم جمع می شیم یه جای مخفی می شینیم یه جوری هم می خوریم که حتما حالمون بد شه، بیفتیم، دیگه حتی نتویم راه بریم. این برامون تفریحه، جوری هم می خوریم که واقعا حالمون بد بشه چون طور دیگه ای نمی تونیم بخوریم."
| گاهی هم اگه بتونیم، خانواده را متقاعد می کنیم که خودمون مشروب درست کنیم، مثلا من مادرم را راضی کردم که خودمون شراب درست کنیم بهزاد، جوان 27 ساله |
بهزاد با صدای بلند می خندد و از مشروب های دست ساز خانگی صحبت به میان می آورد: "گاهی هم اگه بتونیم، خانواده را متقاعد می کنیم که خودمون مشروب درست کنیم، مثلا من مادرم را راضی کردم که خودمون شراب درست کنیم."
شهرام که چندین سال در یکی از کشورهای اروپایی زندگی کرده است دلیل استفاده بی رویه جوانان ایرانی از مشروبات الکلی را محدودیت های موجود می داند: "من خارج از ایران شاید آخر هفته دو یا سه پیک می خوردم اما از وقتی آمدم ایران هر جا مشروب ببینم می خورم چون فکر می کنم فردا دیگه گیرم نمیاد. یکی دیگه از دلایلی هم که ایرانی ها زیاد مشروب خوری می کنند به نظرم دهن کجی به رژیم هم هست؛ یعنی چیزی که رژیم مخالف آن است، مردم با اون مواقفند، یعنی مردم این را یه حربه برعلیه رژیم می دونند و هر کاری که دولت در موردش حساس باشد مردم بیشتر انجام می دهند."
در کشوری اسلامی مثل ایران که مطابق قانون مجازات اسلامی، تولید، عرضه، فروش و قاچاق مشروبات الکلی جرم محسوب می شود و متخلف به چند ماه حبس یا دهها ضربه شلاق محکوم خواهد شد، پیدا کردن انواع مختلف نوشیدنی های الکلی چندان دشوار نیست.
"علنی می فروشن. خیلی راحت یه خیابان را که بالا پایین بری، مثلا توی شیراز خیلی ها خودشون پیشنهاد می کنن که مشروب الکلی ما داریم، می خواید تهیه کنید؟ چیزی نیس که وقت زیادی براش بذاری حالا سالم بودن یا نبودنش را دیگه من نمی دونم."
مشروبات الکلی در ایران را می توان به دو دسته دست ساز و خارجی تقسیم کرد. اما این مشروبات پلمپ شده از کجا می آید؟
یکی از فروشنده های این نوع نوشیدنی ها در تهران می گوید: "مشروب ها را از مرزهای ارمنستان و کردستان با کانتینر میارن، زنگ می زنن ما می ریم ازشون می گیریم و پخش می کنیم. قیمت هاشم چون اونا کلی می فروشن ارزون تره. ما کمی بالاو پایینش می کنیم که بتونیم بفروشیم. اما این اواخر زیاد مشروب ها سالم نیستند."
| این اواخر مشروب ها سالم نیس، به همین خاطر بیشتر دست ساز می برن تا پلمپ شده چون پلمپ شده ها هم همون دست سازند که کمی اسانس می زنند می ریزند تو شیشه های ویسکی یا ابسلوت. دستگاه پلمپ هم که آمده، فقط کمی رنگش با عرق فرق می کنه اما طعمش معلومه عرقه یکی از فروشندگان مشروبات الکلی در تهران |
اینکه چقدر می شود به این نوشیدنی های الکلی اطمینان کرد موضوع دیگری است که بهزاد ۲۷ ساله در موردش می گوید: "عرق هایی که از بیرون می گیریم زیاد اطمینانی بهشون نیس خیلی هاشون را قرص قاطی می کنن حتی مشروب پلمپی ها هم خیلی وقت ها تقلبی است."
یکی از فروشندگان مشروب در تهران هم معتقد است اغلب مشروباتی که با پلمپ در بازار تهران به فروش می رسد، داخل ایران پر شده: "این اواخر مشروب ها سالم نیس، به همین خاطر بیشتر دست ساز می برن تا پلم شده چون پلمپ شده ها هم همون دست سازند که کمی اسانس می زنند می ریزند تو شیشه های ویسکی یا ابسلوت. دستگاه پلمپ هم که آمده، فقط کمی رنگش با عرق فرق می کنه اما طعمش معلومه عرقه."
عده ای معتقدند که خانواده ها برای دور کرد فرزندانشان از اعتیاد به مواد مخدر به مصرف مشروبات الکی چندان خرده نمی گیرند: "پدر و مادرها خدا را شکر می کنند که بچه هاشون عرق و مواد الکلی بخورن اما سراغ اعتیاد نرن، چون خیلی ها به هروئین و این چیزها معتاد شده اند، بنابراین اگه کسی عرق بخوره باید تشویقش کرد اصلا بهش جایزه هم داد."
با تمام این ها به عقیده برخی کارشناسان در جامعه ای مثل ایران که آمار و آمارگیری چندان رایج نیست و به ارقام رسما اعلام شده هم نمی شود اطمینان کرد، هنوز مشخص نیست، چند درصد از جوانان مشروبات الکلی مصرف می کنند
طوفان - نروژ - اسلو |
به سلامتی شوهر کردن قوزی ما هم با دوستان یه مشروب خوری با حال راه میندازیم.....
قوزی جون فقط یه توصیه برات دارم و اونم اینه که زودخودتو پابند بچه نکن و نذار تا 2 یا 3 سالی بچه دارشی... |
سهشنبه 16 مهر 1387 |
|
khanoom - کوىة - کوىة |
صوفان خیلی با حالی . |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
$persian$ - ایران - تهران |
میزنیم به سلامتی ایران(پاینده باشه ایران) |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
manis - انگلیس - شفیلد |
طوفان خان از نروژ
میگن شوهرش یه سبیل کلفتی هست به نام حاج ابولی خان !!! |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
allen@.com - ایران - تهران |
من که از مشروب خوری هیچ خاصیتی و شادابی ندیدم.امیدوارم هر کی می خوره بهش حال بده....اما مشروبی که همش زیاده روی باشه در درازمدت کبد را دچار مشکل می کنه و ادم رو از پا می اندازه و دیگه مشروب خوری حالی ندره تازه ضدحال هم داه |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
طوفان - نروژ - اسلو |
khanoom - کوىة - کوىة
چاکرتیم دوست خوب
|
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
مثلی ست که می گوید می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن .
هرچند کسی که شروع به خوردن می انگور و یا مخمر هر فرآورده ی دیگری را می کند خود بخود کم کم باعث آزار خود و دیگران می شود اما هدف از این مثل نه مجاز دانستن میخوارگی ست که مزمت مردم آزاریست و با مجاز شمردن آن در برابر دستور شرع بر منع کردن و حرام داستن می خواریگی و یا سوزاندن منبر به عنوان جایگاه نشر دین سعی بر نشان دادن میزان مردود بودن و گناه مافوق کبیره ی مردم آزاری ست . در قرآن در سوره ی بقره در جاییکه مردار و گوشت خوک و شراب را حرام می داند در همان جا عنوان می شود در صورت اجبار به اندازه ی نیاز از آن تناول شود . و بارها در جاهای دیگر به این اشاره می شود که شراب منشا بدیهاست و علت آن هم این ست که شراب یا هر محصول الکلی که مستی و زایل کردن عقل را بانی می شود در اثر استفاده ی آن ممکن است تبعات بد و غیر قابل جبرانی را در بی داشته باشد . و به عبارتی ساده تر مانند این است که یک عده دیوانه در انواع مختلف را در جامعه رها کنند و چون انسان هنوز خمار مستی اولیه ی جمال دوست در ازل است و طبیعتش نا خواسته به سوی بی خویشی و مستی گرایش دارد ممکن است مستی کاذب می انگور را جایگزین مستی حفیفی که از مشاهده ی جمال بی مثال و کلام دوست عایدش می شود را عوض کند و تنها تن را به درجه ی مستی برساند که در بسیاری از موارد حجابی می شود برای رسیدن به مستی حقیقی .
اما اگر کسی از شدت سر درد با نخوردن یک مسکن قوی مانند کدیین در حال کور شدن است بهتر است مسکن را استفاده کند تا اینکه کور شود اما اگر به کدیین که خاصیت مخدری دارد اعتیاد بیدا کرد و به خاطر حس خوب تسکینی که در ابتدا به او می دهد وقت و بی وقت از آن استفاده کرد هم چنین دیگر به آن بسنده نکرده و به تریاک و هرویین و هزار مدل مخدر دیگر رو بیاورد دیگر تیدیل به معضلی همه گیر می شود و نه تنها خود را می سوزاند که نسلی را در گیر این معضل می کند. |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
شیخ احمد جام که در ابتدای جوانی به میگساری با دوستان عادت داشت
روزی که برای برداشتن می از خمخانه به ان رفته بود و سبویی می را برای دوستان از آنجا می آورد ندایی شنید که احمد تا کی می خواهی اینگونه
ادامه دهی ؟ احمد هراسان سبو را بر زمین گذاشت و تواه کنان ابراز داشت که دیگر اینکار را نخواهم کرد دوباره به او خطاب شد که این می مانند قبل نیست هم خود از آن بخور وهم به دوستانت بده که احود این کار را انجام داد و بس از ان سر به کوه و دشت گذارد و تا ده سال دور از خلق به تزکیه ی نفس مشغول بود و بس از آن تا بایان عمر تنها به معشوق ازلی و ابدی و دوست حقیقی بروردگار مشغول بود و از مشغول بودن به غیر او بیزار و فراری . |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
soofara - ایران - شیراز |
افرین |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
soofara - ایران - شیراز |
در کتاب از زبان داریوش نوشته خانم هاید ماری کخ از قول هرودوت یونانی امده است که -یکی از سختی های سفر به ایران بر ای ما این بود که نمیتوانستیم در دربار هخامنشیان پابه پای پارسیان شراب بنوشیم |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
ashoor - ایران - تهران |
آیا میدونید چرا موقع مشروب خوردن گیلاس ها رو به هم میزنند؟ چشمهای از دیدن رنگ قرمز شراب و طلایی ویسکی و.. لذت میبرند. دستها از لمس گیلاس پر از یخ مشروب لذت میبرند .
شامه از بوی مشروب. زبان از مزه مزه کردن آن ولی به گوش چی میرسه؟ گوش هم از صدای به هم خوردن گیلاس های پر از ویسکی لذت میبره. رها 99 میخوریم به سلامتی تو که شاید کمتر ... |
چهارشنبه 17 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
آهوور - ایران - تهران
به سلامتی من قدسیان جام های شراب طهورا طهورا به هم می زنند که تو در تمام مدت عمرت حتی از بوی آن بی بهره ای چه رسد به نوش کردن آن !
تو به سلامتی امثال خود گیلاست را بالا ببر چون به قول زرنشت :
اگر چیزی برای کسی سودمند باشد و برای دیگری زیان مند آن را نمی توان نیک شمرد . نیک آن است که نه به سود یک نفر خود خواه ٬ بلکه به سود راست و درست اجتماع باشد . |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
سووفارا ایران - شیراز
به همین علت اسلام به ایران وارد شد تا به ایرانیان را یادآور دین پاک و بکتا برست خود کند. زرتشت می گوید :
برای رسیدن به خوشبختی و بخشایش اهورایی ٬ باید همگی شما . ای خویشان و همسفران و یاران و همچنین شما ای دیو پرستان رو به سوی خداوند یکتا آرید.
ای مزدا چه وقت مردم به حقیقت بی خواهند برد ؟ چه وقت این آشام بلید سکر آور بر خواهد افتاد و چیزی که با آن مردم فریبان زشت کردار دیگران را می فریبد و هوش و خرد آنان را زایل می کنند ؟
تفسیر : از آن جایی که ایرانیان در زمان آشوب زرتشت مشروبات سکر آور مصرف می کردند . لذا آن حضرت بیروان خود را از استعمال هر گونه مسکرات بر حذر داشته است . |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
saharrr - امریکا - فلوریدا |
ashoor - ایران - تهران
خیلی باحالی |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
در کیش زرتشت بیکار نگه داشتن اندیشه و خرد کاری است ناشایست و کسی که اندیشه و خردش را برای دانستن و شناختن و آگاه شدن به کار نیندازد .چون جانوری است که ارزشش در مرز خوردن و خفتن و بیدار شدن و تولید نسل است نه با لاتر . |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
soofara - ایران - شیراز |
رها-انگلیس من خود یک پارسی از دیار پارس هستم اما پاسخ شما را از ابرمرد تاریخ مولوی میدهم باده نی در هر سری شر میکند.....انچنان را انچنان تر میکند---گر بود عاقل نکو تر می شود.....گر بود بد خوی بدتر میشود ---- لیک چون اغلب بدند وبد پسند ....تیغ را از دست رهزن بستدند اما در قران سوره بقره ایه 219 گفته شده برای مردم سودهایی هم دارد حتما بخونش........راستی ابن سینا نابغه شرق و پدر پزشکی دنیا یک بخش کامل از کتابش را به شراب و سودهای ان ویژگی داده |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
soofara - ایران - شیراز |
تا رسم گیاه است که از خاک براید...حیف است که از خاک بجز تاک براید فقیه شهر بیا انقلاب کنیم....شراب سرکه نشد سرکه را شراب کنیم گوهر راز به غماز سپردن غلط است...باده در شیشه شیراز نمی باید کرد ...راستی یه سری به سایت انتهورا بزنید طرز تهیه همه مشروب ها نوشته شده |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
rezanl - هلند - امستردام |
جالب اینه که من خونم روبرو مشروب فروشیست ولی سالی یه بار سر نمیزنم ولی تو ایران که بودم با اینکه خوانواده مذهبی بودن و از نظر قانون هم مجازات سنگینی داشت ولی ماهی یک یا دوبار هوس عرق سگی میکردیم. قوزی جون حالا تو بنال منظورم تو نظرت چیه راجع به اثرات جامعه اسلامی رو جوانان. |
پنجشنبه 18 مهر 1387 |
|
raha_99 - انگلیس - لندن |
سو فارا - ایران - شیراز
مولوی ابر مرد تاریخ نیست او ابر مرد عرفان است فرق است بین تاریخ تا
عرفان و معرفت ! نویسنده تاریخ بشر است با تمام نقایص بشری و نویسنده ی عرفان خداست که تجلی آن در قلم به صورت نظم و نثر است و یا بیان صوت از نی نای عارف به شکل معمولی یا موسیقایی .
جالب است منظورم شما نیستی کلی می گویم . جاییکه بارسیان باید به قول خود از دین آبا واجدادی خود بیروی کنند اگر به نفع نباشد به حافظ و مولوی متوسل می شوند و برعکس بگذریم جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای شیران خداست .
اگر توجه کرده باشید بنده در کامنتهایم اشاره به اثر
دارویی آن کرده ام اما شما اگر می خو اهید عمل خود را توجیه کنید بحث دیگری ست در مورد کلام مولانا هم حرف بسیار دارم و قصد ایشان اما دیگر نمی خواهم به نگفته ها اشاره کنم . شما هر گونه که می خواهید آزادید که این عمل را انجام دهید نه به من ربط دارد نه به هیچ کس دیگر . من منم
و شما شما ! |
جمعه 19 مهر 1387 |
|