دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۲ جولای ۲۰۰۷
طبق این رسم، زن پس از مرگ شوهرش باید با تطهیرگر روستا همخوابگی کند
در سراسر جهان زنان بیش از مردان عمر میکند. در فرهنگهایی که زنان بدون شوهر خود بیارزش تلقی میشوند، رسوم زنستیزانهای وجود دارد. گرچه بیوهها در هر سنی با سوء رفتار مواجه هستند، اما پیرزنان بیوه که با بالا رفتن سن، موقعیت اجتماعیشان در جامعه تنزل مییابد و کمتر میتوانند از خود مراقبت کنند، از آسیبپذیری خاصی برخوردارند.
در بسیاری از کشورها، از جمله آذربایجان، بوروندی، چین، اتیوپی، هند، لیتوانی، مالزی، روسیه، آفریقای جنوبی و سودان بیش از نیمی از زنان بالای 60 سال، بیوه هستند. در 15 کشور از 16 کشوری که در گزارش سال 2002 درباره وضعیت پیران جهان از آنان نام برده شد، بین 5 و 25 درصد از مردان بالای 60 سال بیوه هستند، در حالی که در همان کشورها 35 تا 65 درصد زنان بالای 60 سال بیوه هستند. همین امر در آسیا نیز صادق است. بیش از 50 درصد از زنان و فقط 13 درصد از مردان مسن بیوه هستند.
رسم ساتی در هندوستان
در رسم ساتی در هندوستان که هزاران سال قدمت دارد، زنان خود را- داوطلبانه و یا به اجبار اقوام- با جسد شوهرشان میسوزانند. در روایات تاریخی از دهها هزار ملکهای نام برده میشود که پس از مرگ شاه، اقدام به خودسوزی جمعی کردهاند، در حالی که برخی دیگر از خودسوزیهای فردی سخن گفتهاند. اگر چه این رسم در سال 1829 به طور رسمی در هند ممنوع شد، به ندرت، اما هنوز گزارشهایی از ادامه این رسم و زیارتگاههای متعدد این بیوهها وجود دارد.
برای توضیح انگیزههای این رسوم دلایل گوناگونی آورده میشود، از تمایل زن در الحاق به شوهرش در زندگی پس از مرگ گرفته (زیرا طبق فرهنگ سنتی هند زن بدون مرد ناکامل است) تا تمایل خویشاوندان به حفظ میراث خانوادگی، زیرا که پس از مرگ بیوه، اموال و ثروت بین وراث مرد تقسیم میشود. گزارشهای اخیر نشان میدهند که همه بیوهها این رسم را داوطلبانه اجرا نمیکنند.
امروزه، در بخشهایی از هند که زیارتگاههای ساتی وجود دارد، مردم، بیوههایی را که برای گدایی کنار این زیارتگاهها مینشینند، تشویق میکنند تا خود را بسوزانند. گرچه بسیاری از مردم در هند با این رسم مخالفند.
حق ارث و زنان بیوه
رسم توارث زن در بخشهایی از آفریقا را برخی برای حفظ بیوهها در داخل جامعه مهم تلقی میکنند. در بسیاری از کشورها، از جمله روآند، اوگاندا، کنیا و زیمبابوه، بیوه به تملک مرد دیگری از روستا، معمولاً برادر یا خویشاوند نزدیک شوهر، درمیآید. چنین استدلال میشود که این رسم به سود بیوههاست زیرا از امنیت برخوردار میشوند، اما به علت اجباری بودن این کار، باید آن را نوعی تبعیض و آزار جنسیتی تلقی گردد.
یکی از جنبههای مهلک این رسم، امکان ابتلا به ایدز است. بیوهای که مبتلا به ایدز نیست، ممکن است توسط مردی که او را به ارث برده، به این بیماری مبتلا گردد. یا اگر مردی بر اثر ابتلا به ایدز بمیرد و زنش هم به این بیماری مبتلا باشد، بر اثر رابطه جنسی با ارثبرنده خویش، او را هم مبتلا خواهد کرد. و در صورت وجود رسم چندهمسری، این ویروس به سایر زنان هم منتقل میشود که با مرگ شوهر، آنها هم به دیگران به ارث میرسند و دیگران را متبلا میکنند و الی آخر.
در غرب کنیا، رسم توارث زن در چندین منطقه اجرا میشود و جای تعجب نیست که بالاترین میزان ابتلای به ایدز را در کشور دارند. برای مثال، در سال 2000، نرخ ابتلا به ایدز در استان "نیانزا" 22 درصد بود در حالی که همین نرخ در کشور 13 درصد بود. با وجود این، این رسم همچنان ادامه دارد، زیرا بیوهها چاره دیگری ندارند و اگر به این کار تن ندهند، از سوی جامعه طرد میشوند.
تطهیر زن
"تطهیر زن" رسم دیگریست که به حقوق زنان تجاوز میکند و خطر ابتلا به ایدز را افزایش میدهد. طبق این رسم، زن پس از مرگ شوهرش باید با "تطهیرگر" روستا همخوابگی کند تا دوباره در جامعه پذیرفته شود. این رسم در زیمبابوه، کنیا، مالاوی، اوگاندا، تانزانیا، غنا، سنگال، آنگولا، ساحل عاج، کنگو و نیجریه و برخی کشورهای دیگر اجرا میشود. تاریخ "تطهیر زن به قرنها پیش بازمیگردد و از این اعتقاد سرچشمه میگیرد که پس از مرگ شوهر ارواح به دیدن زن میآیند. همچنین اگر زنی ازدواج نکند و رابطه جنسی نداشته باشد، نامقدس و "دیوانه" تلقی میشود. طبق اعتقاد سنتی، اگر زن تطهیر نشود، باعث میشود که ارواح در روستا پرسه زنند. در بسیاری موارد، پیش از آن که زن به وارث برسد، باید این رسم اجرا شود.
به گفته یک "تطهیرگر بیوهها" در مالاوی: "او بنا به رسم با بیوه میخوابد، سپس با زنان خودش، و دوباره با بیوه و آن هم در یک شب." او اعتراف میکند که از کاندوم استفاده نمیکند و میداند که ممکن است صدها زن و حتا خودش را بیمار کند. یکی دیگر از این افراد میگوید، "اگر از کاندوم استفاده" کند این زنان واقعاً مطهر نمیشوند.
حتا زنانی که به خطر ابتلا به ایدز واقفند بر اثر فشار جامعه به این رسم تن میدهند. یک زن مالاوایی که اکنون رهبر یک گروه مبتلا به ایدز است، تعریف میکند که ابتدا مراسم دیگری را اجرا کرد، اما بالاخره مجبور شد به مراسم "تطهیر بیوه" تن دهد. در مراسم اول برای تطهیر، این زن و هوویش "سه روز خود را گِل مالیدند. بعد حمام کردند و لخت شدند و بدن برهنه خود را به بدن برهنه برادرزاده شوهر مرحوم خود مالیدند. چند هفته بعد، کداخدای روستا گفت که این مراسم کافی نبوده است. و تا وقتی که با این برادرزاده همخوابگی نکنند، حتا چهارپایههایی که روی آنها مینشینید، نجس هستند. او میگوید: "احساس میکردیم تحقیر شدهایم اما نمیتوانستیم سرپیچی کنیم، چون میخواستیم تطهیر گردیم."
جادوگری
اتهام به جادوگری در برخی از کشورهای آفریقا نیز به خشونت علیه زنان منجر میگردد. تخمین زده میشود در تانزانیا سالانه 500 پیرزن بیوه کشته میشوند، زیرا تصور میرود جادوگر هستند. در موزامبیک، بیش از 90 بیوه پیر به اتهام جادوگری، در عرض یک ماه قربانی خشونت شدند. وقتی جامعهای برای حوادث، "مثل مرگ یا محصول بد"، توضیح منطقی نیابد، "پیرزنان روستای خود را به جادوگری متهم میکنند."
با استفاده از چنین اتهاماتی، پیرزنان را از خانهشان بیرون میکنند، اموالشان را میدزدند یا آنها را به قتل میرسانند تا اموالشان را تصاحب کنند. پیرزن 62 سالهای از روستایی در زیمبابوه تعریف میکند که متهم شد که ارواح او را تسخیر کردهاند و باید مراسم جنگیری اجرا شود. چون مرگ و میر زیاد شده بود و "جنگیر" او را عامل آن معرفی کرده بود. مردم روستا «من را واداشتند بالای سطلی پر از آب جوش خم شوم و پتویی رویم انداختند. وقتی بر اثر سوختگی ناشی از بخار آب، جیغ کشیدم، شنیدم که "جنگیر" گفت که ارواح مرا ترک کردهاند.»
منبع : شهرزاد نیوز
توضیح شهرزاد نیوز: متن فوق ترجمه آزاد و برگرفته از سایت: پیکرهای در هم شکسته، رویاهای فرو ریخته است.
بهرام - ایران - تبریز |
هر جا که زن یا مرد ( یعنی نصف جامعه بشری)تحقیر و بی ارزش شود آن جامعه عقب افتاده خواهد بود. واقعا حقشونه که از فقر و گرسنگی و بیمار تلف شوند. چون از عقل که به نسبت مساوی بین همه تقسیم شده بهره نمیبرند |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
ماه - اپران - تهران |
حتما اونها هم یه سری خرمقدس خودشون رو دارن که از کارهای خودشون دفاع کنه وغیر خودشون رو جهنمی بدونه مگه ما نداریم؟! |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
بتول - امریکا - نشویل |
احمقانه است |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
عسل - ایران - تهران |
واقعا کجای دنیا ایستادیم؟بجز اینکه بگم متاسفم چیز دیگه ای ندارم که بگم جز اینکه واقعامتاسفم |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
سارا - انگلستان - انگلستان |
فکر میکنم بزودئ این فرهنگ ها ویا سنتها را هم اخوندها برامون به ارمغان بیارند .البته با این سرعتئ که داریم به عقب میریم فکر نکنم زیاد طول بکشه. |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
الناز - ایران - تهران |
بهرام - ایران - تبریز از نظرهایی که میذاری خیلی خوشم میاد.. همینطور تو ماه - اپران - تهران عزیز.
اینشتاین: اتم را میتوان شکافت اما باورهای احمقانه مردم را هرگز. |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
فرشته - ایران - تهران |
با وجود رسولانی که خداوند فرستاده و قرن حاضر چنین اخباری باعث تعجب است |
سهشنبه 22 آبان 1386 |
|
حمید - ایران - ارومیه |
واقعاغیرانسانی است بدون درنظرگرفتن هر نوع دین ومسلکی. |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
سپیده - ایران - تهران |
خیلی مضحک و چندش آوره!!
واقعاْ که بعضی ها حتی شعورشان به حیوانات هم نمی رسه ٬٬٬٬
کشور ما که یک کشوری است باستانی این بلا رو دارند سرش می آرند .چه رسد به اون کشورهایی که حتی شعور سالم زندگی کردن رو هم ندارند!!!!!
|
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
بهرام - ایران - تبریز |
ممنون الناز خانوم. چه کنیم ؟ دلم واسه خودمون میسوزه
|
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
خزان - مالزی - کوالامپور |
دوستان شاید باورتان نشه ولی این رسم یه نوع دیگش توی همین ایران عزیز هم هست توی شمال غرب ایران و بیشتر درمیان دهاتی های اذری .البته من شنیدم توی یه سری اقوام دیگه هم مرسومه از این قرار که وقتی یه زن بیوه میشه اطرافیان مجبورش میکند تا با برادر شوهره مجردش عروسی کنه.باور کنید من سه نمونه این کارو با چشام دیدم که بعد از چهلمه شوهر زن با برادر شوهرش ازدواج کرد.واقعا فاجعست..............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
منا - ایران - تهران |
در هر دورانی جاهلیت وجود داره اما تا به ای حد واقعا حیرت آوره . نمی دونم چی باید گفت اما واقعا ما کجاییم ؟! |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
ایلیا - ایران - رودسر |
ما جوانان که نمی توانید در اینجا ازدواج کنیم اگر جایی تطهیر گر خواستند این حقیر داوطلب می شود فقط تطهیرگر |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
بهروز - ایران - تهران |
چرا راه دور بریم کمی به دور و بر خودمان نگاه کنیم ما چه قدر از باورها داریم بیایید عقاید خودمان را درست بشناسیم تا به اسم مقدسات واقعی خودمان را مضحکه نکنیم. |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
محمد - ایران - قم |
چقدر جالب با اسم تطهیرگر چه کارا که نم کنند خدا شفا بده |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
حیدر - ایران - تهران |
عقل که نباشد در بدن جان در عذاب است |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
کوین - ایران - تهران |
بنظر من رسم خوبی است و باید در ایران هم ترویج گردد . |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
مریم نورا - ایران - تهران |
خوش به سعادت زنهای هندی که پس از مرگ شوهرهایشان اونها رو می سوزونند .در ایران زن بیوه هر روز سوزانده می شه ...توسط جامعه ..ادمهای اطراف ..خانواده ....متاسفم فقط می تونم بگم متاسفم به خاطر دید اشتباه ...به اونها نخندیم .خود مابدتریم |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
مهناز - ایران - یزد |
در اسلام محلل هم همین نقش را بازی میکنه |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
داود - ایران - تبریز |
مهناز جون محلل اصلا قضیه اش فرق میکنه ولی به هر حال واسه خانما که بد نمیگذره (: (:(: |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
میترا - ترکیه - اکسارای |
خدا وقتی عدالت تقسیم میکرد مردها همه را دزدیدند |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
داود - ایران - تبریز |
میترا جون با این حال تا به حال هیچ کس در مورد عقل نگفته که مال من کمه و عقل یعنی همه چیز |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
ثریا - ایران تهران - |
با این رسم موافقم زیرا از خودارضایی جلوگیری می کند |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
الناز - ایران - تهران |
خزان - مالزی - کوالامپو من هم اینو که گفتی شنیدم. فیلمهای واکنش پنجم و کافه ترانزیت به این موضوع پرداختند. |
چهارشنبه 23 آبان 1386 |
|
نادر - ایران - تبریز |
سلام همگی خسته نباشید درهمهئ جوامع مرد سالاری وجود دارد بدتر از همه این هست که این دیدگا ها بوسیله ی مذهب توجیه شود در ضمن اقا داود از دهات پاشودی اومدی تبریز که افکار پوسیده وعقب مانده ات را درتبریز به اسم ما تموم کنی .همه تبریزی ها را مشناسند به نظر من همون تو دهاتت میموندی هم واسه خودت بهتر بود هم واسه تبریز . |
پنجشنبه 24 آبان 1386 |
|
سعید - ایران - بابل |
بد بختی از اینجاس که انسان عقل فردی و خرد جمعی امروزو قربانی عقل فردی و خرد جمعی گذشته میکنه به اسم حفظ سنتها |
پنجشنبه 24 آبان 1386 |
|
بهار - ایران - زنجان |
مهناز -ایران-یزد ببخشید میشه در مورد محلل کمی تو ضیح بدید من اولین باره این کلمه رو میشنوم |
پنجشنبه 24 آبان 1386 |
|
رضا - ایران - تهران |
فرهنگ؟؟؟ چطور وقتی بعضی از رسوم با احساسات هماهنگ نیستند در تاریخ دوام می اورند؟ |
پنجشنبه 24 آبان 1386 |
|
شقایق - ایران - نهبندان |
هر چی بدشانسیه مال این زنهاست.اونوقت بدتر از زنها پیدا نمی شه
خدا به همه ما رحم کنه |
شنبه 26 آبان 1386 |
|
صنم - افغانستان - کابل |
عقب ماندگی های دوره جاهلیته نمیشه کاریش کرد زیاد خون خودتونو کثیف نکنید |
شنبه 26 آبان 1386 |
|
علی - ایران - تهران |
جناب نویسنده عزیز ((حتا)) غلط است ((حتی)) فارسی را پاس بداریم |
یکشنبه 27 آبان 1386 |
|
مجتبی - انگلیس - لندن |
از نظر من اینا ادمایی هستن که صورت خمیده راه میرن چون عقلشون همراهیشون نمیکنه که بلند بشن وببینن که الان عهد بوق نیست بابا اینا روانی هستند همون بهتر توی همون گند ابی که درست کردن بمونن |
یکشنبه 27 آبان 1386 |
|
رحمان - ایران - ارومیه |
به نظر من ایمها تا زمانی که به خرافات عمل کننددرگیر چنین مساپلی خواهند بود وروز به روز به مشکلات انها افزوده خواهد شد. |
دوشنبه 28 آبان 1386 |
|