انتشار تصاویر تازه از جانستون محکوم شد

انتشار تصاویر تازه از جانستون محکوم شد

وزارت خارجه بریتانیا انتشار فیلمی تازه از خبرنگار ربوده شده بی بی سی در اینترنت را محکوم کرده است.
در این ویدیو آلن جانستون رنگ پریده و خسته بنظر می رسد اما قادر است رو به دوربین صحبت کند

در این فیلم ویدیویی، آلن جانستون که بیش از سه ماه پیش در باریکه غزه ربوده شد، می گوید که اگر برای نجات وی حمله ای صورت بگیرد ربایندگان کمربند مواد منفجره ای که به تن او کرده اند را منفجر خواهند کرد.

وزارت خارجه بریتانیا خواستار آزادسازی آقای جانستون شده و گفته است که با به گفته این وزراتخانه "افراد مربوطه در اراضی فلسطینی تماس نزدیک دارد."

پدر آقای جانستون گفته است که او و خانواده اش از تحول اخیر در وضعیت آلن بسیار نگرانند؛ بی بی سی تحول اخیر را ناراحت کننده توصیف کرده است. خانواده آلن جانستون و بی بی سی از ربایندگان وی خواسته اند تا این خبرنگار را فورا آزاد کنند.

گروه فلسطینی حماس - که از چندی پیش کنترل غزه را به دست گرفته - گفته است تلاش دارد خبرنگار بی بی سی را آزاد کند.

"تحولی نگران کننده"

گروه فلسطینی که خود را "جیش الاسلام" (ارتش اسلام) می نامند، شب گذشته (24 ژوئن) از طریق شبکه جهانی اینترنت یک ویدیوی تکان دهنده دیگر از آلن جانستون منتشر کرد.

در این ویدیو او رنگ پریده و خسته بنظر می رسد اما قادر است رو به دوربین صحبت کند. به نظر می رسد او کمربندی مانند آنچه بمبگذاران انتحاری به خود می بندند به تن دارد.

آقای جانستون در این فیلم ویدیویی می گوید: "همانطور که می بینید من کمربند منفجره به تن دارم که ربایندگان من می گویند در صورت هر گونه تلاش برای حمله به اینجا آنرا منفجر خواهند کرد. آنها می گویند اگر کسی برای آزاد کردن من به زور متوسل شود، آماده اند این مخفیگاه را تبدیل به "منطقه مرگ" کنند."

آلن جانستون در ادامه می گوید ربایندگانش به او گفته اند وقتی حماس و دولت بریتانیا تصمیم گرفتند با توسل به شیوه های نظامی به این گروگان گیری پایان دهند مذاکراتی که احتمال می رفت به نتیجه برسد از دست رفت. این جمله احتمالا به ضرب الاجلی که حماس هفته گذشته برای آزادی آلن جانستون تعیین کرد اشاره دارد. آلن جانستون در این ویدیو درخواست می کند که از راه بدون خشونت برای نجات او اقدام شود.

آلن جانستون در تازه ترین فیلمی که وی منتشر شده، گفت: "تنها راه برگشت به مذاکره است که طوری که به من گفته شده به راه حل خیلی نزدیک شده بود."

هفته گذشته کارکنان بی بی سی در نقاط مختلف جهان به مناسبت صدمین روز ربوده شدن آلن جانستون از او یاد کردند. بی بی سی ویدیوی جدید آلن جانستون را ناراحت کننده توصیف کرده است و پدر آلن جانستون گفته است که این ویدیو خانواده او را بسیار نگران کرده است.

اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، شب گذشته گفت: " در گذشته آلن جانستون را در یک اونیفورم نارنجی نشان می دادند. امروز او را با یک کمربند انفجاری که دور کمرش بسته شده بود نشان دادند."

حماس روز یکشنبه (24 ژوئن) گفت تا روز دوشنبه (25 ژوئن) به ربایندگان مهلت می دهد آقای جانستون را آزاد کنند.

آقای هنیه طی سخنانی در میان هوادارانش گفت: "ما اجازه نمی دهیم اسارت خبرنگار بریتانیایی ادامه یابد. مساله آلن جانستون باید پایان یابد."

ماه گذشته، یک نوار ویدئویی که ادعا شد از جانب ربایندگان آلن جانستون، است به شبکه تلویزیونی عرب زبان الجزیره فرستاده شد.

نوار از جانب جیش الاسلام فرستاده شده بود. در این نوار تقاضای آزادی زندانیان مسلمان در زندان های بریتانیا مطرح شده بود. بی بی سی در آن زمان گفت درباره تقاضاهایی که از دولت بریتانیا شده، اظهارنظر نمی کند و همچنان نگرانی وضعیت آلن جانستون و خواستار آزادی فوری وی است.

طی بیش از سه ماهی که آلن جانستون مفقود شده، نهادها و شخصیت های مختلف جهانی از جمله سازمان های خبری، اتحادیه اروپا، بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل و تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، محمود عباس، رییس، و اسماعیل هنیه، نخست وزیر برکنار شده تشکیلات خودگردان فلسطینی و مروان برغوثی، از رهبران جناح فلسطینی فتح که در اسرائیل در زندان بسر می برد، خواستار آزادی بدون قید و شرط خبرنگار بی بی سی شدند.

خبرنگار بی بی سی که 45 سال دارد، روز دوازدهم مارس در شهر غزه هنگامی که از محل کار عازم خانه بود، ناپدید شد.

آلن جانستون در سال 1991 به سرویس جهانی بی بی سی پیوست و طی شانزده سال اخیر، هشت سال به عنوان خبرنگار کار کرده است. وی قبلا در ازبکستان و افغانستان نیز برای بی بی سی گزارش تهیه کرده بود.

آقای جانستون از سه سال قبل در غزه زندگی می کرد و تنها خبرنگار غربی بود که به طور دائم در این منطقه سرشار از خشونت بسر می برد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.