سردوش و مسواک محل تجمع ویروس‌ها هستند

العربیه: پژوهشی جدید به رهبری اریکا هارتمن از دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا معلوم کرد که در وسایل روزمره حمام مانند مسواک و سردوش تعداد بی‌شماری ویروس وجود دارد. محققان که در ابتدا روی شناسایی انواع ویروس‌های موجود تمرکز کرده بودند، تنوع ویروسی گسترده‌ای یافتند که بسیاری از آنها ناشناخته بودند.

بیشتر ویروس‌های یافت‌شده باکتریوفاژ بودند، یعنی ویروس‌هایی که فقط باکتری‌ها را آلوده می‌کنند و برای سلول‌های انسانی خطری ندارند. اگرچه دانشمندان تقریباً یک قرن است که از وجود باکتریوفاژها آگاهند، پیشرفت‌های اخیر فناوری امکان مطالعه دقیق‌تر آنها را فراهم کرده است.


هارتمن باکتریوفاژها را به عنوان «قلمرو بعدی» زیست‌شناسی تعریف می‌کند، با کاربردهای بالقوه‌ در توسعه درمان‌های ضد میکروبی که به آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته نباشند، و مشکلاتی مانند مقاومت باکتریایی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را حل کنند.

این پژوهش بر پایه تحقیقات قبلی تیم هارتمن بنا شده که به بررسی باکتری‌های موجود در حمام‌ پس از بروز نگرانی‌هایی درباره پخش باکتری‌ها از طریق تخلیه توالت پرداخته بود. آن مطالعه نشان داد که بیشتر باکتری‌های موجود در مسواک از دهان فرد منشأ می‌گیرند نه از هوا. تحقیق جدید بر روی ویروس‌ها متمرکز شده و دنیایی غنی از باکتریوفاژها را در مسواک‌ها و سردوش‌ها کشف کرده است.

هر مسواک و سردوش حاوی جمعیت‌های منحصربه‌فردی از باکتریوفاژها بود که نشان‌دهنده پتانسیل گسترده‌ای برای کشفیات علمی بیشتر است. علی‌رغم یافتن ویروس‌های بسیار در مسواک و سردوش، هارتمن به عموم مردم اطمینان می‌دهد که جای نگرانی نیست.

باکتریوفاژهایی که پیدا شده‌اند سلول‌های انسانی را آلوده نمی‌کنند، و این یافته‌ها دنیای ناشناخته‌ باکتریوفاژها را نشان می‌دهد که می‌تواند منجر به پیشرفت‌های پزشکی آینده، به‌ویژه در درمان‌های مبتنی بر باکتریوفاژ شود.

هارتمن توصیه می‌کند که به میکروب‌ها با حس کنجکاوی نگاه کنیم و نه ترس. درک نقش میکروب‌ها می‌تواند به بهبود شیوه‌های بهداشتی کمک کند، و به پیشرفت‌هایی در مراقبت‌های بهداشتی و زیست‌محیط منجر شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.