آیا پوشیدن سوتین واقعاً به حفظ فرم سینه‌ها کمک می‌کند؟

یورونیوز: آیا سوتین یک لباس زیر زینتی و فرعی است یا اینکه پوشیدن روزانه آن واقعا برای سفتی سینه‌ها و حفظ فرم آن‌ها ضروری است؟

در چند سال اخیر، عادات زنان برای پوشیدن سوتین تغییر کرده است. برخی از زنان برای راحتی بیشتر در زندگی روزمره خود، سوتین را کنار گذاشته‌اند تا آزادتر باشند.


دوران قرنطینه در سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی در این زمینه بوده است. بر اساس یک نظرسنجی که توسط مؤسسه افکار عمومی فرانسه (ایفوپ) در همان سال انجام شد، ۱۸ درصد از زنان زیر ۲۵ سال در فرانسه اعلام کردند که طرفدار سبک «سوتین بدون سوتین» هستند، و این بدین معنی است که آن‌ها از این لباس زیر استفاده نمی‌کنند. این رقم چهار برابر بیشتر از آماری است که پیش از دوران قرنطینه کووید-۱۹ ارزیابی شده بود.

با این حال، برخی همچنان به استفاده از سوتین پایبند هستند و از این اصل ساده پیروی می‌کنند که در «سوتین» نوعی «حمایت» نهفته است؛ اشاره‌ای به واژه فرانسوی «سوتین گُقژ» که در لغت به معنی «محافظ سینه» است.
اما آیا واقعاً این لباس زیر در حفظ سفتی و استحکام سینه‌ها در بلندمدت نقشی ایفا می‌کند؟
از نظر دکتر یائل بِردا، جراح پلاستیک و عمل‌های ترمیمی، هیچ شکی وجود ندارد که استفاده از سوتین به حفظ سفتی سینه کمک می‌کند. دلیل آن ساده است: پوست ما وظیفه حمایت از سینه را بر عهده دارد.

او توضیح می‌دهد: «وقتی سوتین می‌پوشیم، در واقع آن کمک می‌کنیم. به عبارت دیگر، تنشی که به دلیل وزن سینه‌ها ایجاد می‌شود، دیگر به پوست فشار وارد نمی‌کند، بلکه به لباس زیر منتقل می‌گردد. هر چه بیشتر با نیروی جاذبه از طریق ابزارهای مکانیکی مقابله کنیم، بافت‌های خود را بهتر حفظ می‌کنیم.»

این موضوع به‌ویژه برای سینه‌های بزرگ‌تر صدق می‌کند.

این جراح فرانسوی در گفتگو با روزنامه لوفیگارو تأکید می‌کند: «هر چه پستان‌ها بزرگ‌تر باشند، وزن آن‌ها بیشتر است و تنش بیشتری به پوست وارد می‌شود، بنابراین استفاده از محافظ سینه (سوتین) برای آن‌ها بیشتر توصیه می‌شود.»

به‌طور منطقی، وزن سینه‌ها با کمک بندهای سوتین بهتر توزیع می‌شود و فشار کمتری به جلوی بدن وارد می‌شود.
پیری و ژنتیک
با این حال، همه چیز به پوشیدن سوتین ارتباطی ندارد. سفتی سینه‌ها همچنین به میزان چربی و بافت غده‌ای آن‌ها نیز بستگی دارد؛ دو عاملی که با پیری پوست تغییر می‌کنند.

دکتر بِردا در این زمینه توضیح می‌دهد که «پیری پوست باعث نازک‌تر شدن و کاهش خاصیت کشسانی آن می‌شود، از این رو، پیشگیری و پوشیدن سوتین در سنین نسبتاً پایین‌تر اهمیت دارد. سینه نیز چربی‌دار‌تر می‌شود و بافت غده‌ای آن نیز کاهش می‌یابد، در حالی که غده‌ها باعث سفتی سینه می‌شدند.»

ژنتیک نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. سینه‌هایی با حجم کم معمولاً سفت‌تر هستند و به همین دلیل به طور طبیعی تمایل کمتری به «افتادگی» دارند.

سفتی پوست سینه‌ها به برخی رفتارها و عادات سبک زندگی بستگی دارد. به‌عنوان مثال، تغییرات وزنی به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب می‌رساند و مصرف سیگار به رگ‌دار شدن (واسکولاریزاسیون) آسیب می‌زند.

دکتر یائل بردا در این باره می‌گوید: «پوست سینه، مانند پوست صورت، بسیار نازک است و به همین دلیل در برابر مسمومیت ناشی از سیگار کشیدن بسیار حساس است.»
نقش تمرینات تقویت ماهیچه‌های سینه برای حفظ فرم سینه‌ها چیست؟
این پزشک در پاسخ می‌گوید: «این ماهیچه‌ها در پشت سینه قرار دارند، بنابراین فقط قسمت پشتی آن را نگه می‌دارند، در حالی که تقریباً تمام سینه توسط پوست نگهداری می‌شود، بنابراین بدنسازی بی‌تأثیر است.»
عکس تزئینیچه عادات روزانه‌ای بهتر است رعایت شود؟
با اینکه سوتین یک ابزار ضروری برای حفظ سفتی پوست سینه به شمار می‌آید، اما برخی از عادات روزمره دیگر نیز در این زمینه مؤثر هستند.

این جراح پلاستیک توصیه می‌کند که هر روز سینه‌ها را مانند صورت مرطوب کنیم. او همچنین می‌گوید: «اگر دچار ترک‌های پوستی کوچک هستید، می‌توانید از روغن استفاده کنید.»

علاوه بر این باید از پوست سینه در برابر آفتاب با استفاده از کرم ضدآفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب ۵۰ (SPF-50) محافظت کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.