توقف طرح «توزیع شیر رایگان» در مدارس به دلیل «نبود بودجه در سال جاری»

صدای آمریکا: رئیس «دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی» جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۲۴ مهر از توقف طرح توزیع شیر رایگان در ۶۲ هزار مدرسه به دلیل «نبود بودجه در سال جاری» خبر داد.

به گزارش رسانه ها در ایران، محمداسماعیل مطلق طی سخنانی در «همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل» در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، با اعلام این که در سال جاری بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است، از سازمان برنامه و بودجه خواست اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند.


موضوع نبود بودجه برای توزیع شیر بین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در شرایطی اعلام شده است، که حکومت جمهوری اسلامی سالانه مبالغ کلانی را به نهادهای فرهنگی و مذهبی مورد تایید خود اختصاص می دهد، نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی از دادن مالیات معاف هستند و کمک ها به گروه های نیابتی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سخنان خود همچنین اشاره کرد که «توزیع شیر رایگان در مدارس» و «طرح کالابرگ الکترونیک» در راستای امنیت غذایی در ایران اجرا شده‌اند و ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها ادامه داشته باشند.

او گفت: ۶۲ هزار مدرسه در سال گذشته از توزیع شیر رایگان برخوردار بودند و سازمان تامین اجتماعی با تامین منابع از محل‌های دیگر می‌تواند منابع اعتباری مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را فراهم کند.

به گفته محمداسماعیل مطلق، دانش‌آموزان این ۶۲ هزار مدرسه طی دو نوبت در هر هفته شیر رایگان دریافت می‌کردند و نتایج این طرح بیانگر این است که توزیع شیر رایگان بر سلامت آنها مثل چاقی و سوءتغذیه اثرگذار است.

پیش از این، به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین اسداللهی، دبیر «کمیته‌ ملی شیر» وزارت آموزش و پرورش، روز هشتم اردیبهشت سال جاری با اشاره به آغاز طرح توزیع شیر در مدارس پس از توقفی ۱۰ ساله گفته بود: از مهرماه سال ۱۴۰۲، طرح توزیع شیر در مدارس ابتدایی دولتی شروع شد اما به‌دلیل اینکه شرکت‌های لبنی آمادگی لازم برای تامین شیر را نداشتند، عملا توزیع آن از آبان‌ماه همان سال در سراسر ایران آغاز شد.

وی با بیان این که میزان توزیع شیر سالانه حدود ۵۰۰ میلیون پاکت است و حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی مدارس دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهد، افزوده بود: از شروع طرح تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۱۶۰ میلیون شیر در مدارس ایران توزیع شد و پس از تعطیلات نوروزی نیز مجددا توزیع شیر در مدارس سراسر کشور ادامه پیدا کرده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.