تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو برای بررسی طرح حمله به ایران

العربیه: در پی انتشار اطلاعاتی مبنی بر طرح اسرائیل برای حمله به ایران، وب‌سایت «آکسیوس» به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره این موضوع گفت‌وگو کند.

طبق گزارش آکسیوس، نتانیاهو در این گفت‌وگو، بایدن را از تصمیم خود برای حمله به ایران مطلع می‌کند و تأکید خواهد کرد که این حمله «مؤثر و متناسب» خواهد بود.


این منابع اضافه کردند که آمریکا می‌خواهد در این تماس محدودیت‌های واکنش اسرائیل را تعیین کند. به گفته یکی از مقامات آمریکایی، واشنیگتن می‌خواهد مطمئن شود که حمله اسرائیل شامل اهداف مهم و مؤثر باشد، اما از شدت و گستردگی بیش از حد خودداری شود.

تنش‌ها در خاورمیانه بیشتر شده و بسیاری منتظر پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران در هفته گذشته هستند. نتانیاهو اعلام کرده که ایران بهای این حمله موشکی را خواهد پرداخت. از طرف دیگر، تهران هشدار داده که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل با پاسخی بزرگ و ویرانگر از سوی ایران روبرو خواهد شد.

نگرانی‌ها از احتمال گسترش جنگ در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه، که ممکن است پای آمریکا را هم به میان بکشد، افزایش یافته است.

در همین حال، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده بود که سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن، «بی‌فایده» بوده و به تعویق افتاده است. منابع خبری در اسرائیل گزارش داده‌اند که پس از مخالفت نتانیاهو با این سفر، گالانت مجبور به لغو آن شد. نتانیاهو به گالانت اطلاع داد که این سفر بدون تأیید کابینه او انجام نخواهد شد.

این تصمیم نتانیاهو موجب شگفتی مقامات آمریکایی شد. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد که پنتاگون همچنان آماده استقبال از گالانت در آینده است. او گفت که گالانت قرار بود روز چهارشنبه به پنتاگون سفر کند، اما این برنامه لغو شده است.

آکسیوس گزارش داده بود که با بدتر شدن اوضاع در خاورمیانه، کاخ سفید به‌طور فزاینده‌ای اعتماد خود به دولت اسرائیل را از دست داده است. به گفته چهار مقام آمریکایی، دولت بایدن در هفته‌های اخیر نسبت به برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک اسرائیل در جنگ چند جبهه‌ای، اطمینان کمتری پیدا کرده است.

این بحران اعتماد با اقدام تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل علیه ایران تشدید شده است؛ به‌ویژه اینکه آمریکا نگران پیامدهای واکنش متقابل ایران و تأثیر آن بر منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که دولت بایدن با واکنش اسرائیل به حمله هفته گذشته ایران مخالفتی ندارد، اما می‌خواهد این واکنش سنجیده و محدود باشد. یکی از این مقامات اظهار داشت: «اعتماد ما به اسرائیلی‌ها بسیار کاهش یافته و دلایل قابل‌توجهی برای این وضعیت وجود دارد.»

دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در تماسی با ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، خواستار «شفافیت» تل‌آویو در خصوص پاسخ‌هایش به ایران شده است، چرا که این اقدامات می‌تواند پیامدهایی برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه داشته باشد.

آکسیوس همچنین گزارش داده است که دولت بایدن در ماه‌های اخیر چندین بار از عملیات‌های نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل غافلگیر شده است. اسرائیل در برخی موارد پیش از عملیات با آمریکا مشورت نکرده است. از جمله، اسرائیل پیش از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران، به دولت بایدن اطلاع نداده بود. این عملیات چند روز پس از آن انجام شد که نتانیاهو به بایدن گفته بود در حال مذاکره با حماس برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
مساوات - مساوات، ایتالیا
این آمریکایی ها موجودات عجیب غریبی هستند اگر این اتفاق که در 7 اکتبر برای اسرائیل افتاد برای آمریکا می افتاد تا الآن هزار بار کشور حمله کننده داغون شده بود! وقتی 11 سپتامبر اتفاق افتاد ارتش آمریکا وارد افغانستان شد و تا اونجایی که توانستند کشتند و ویران کردند حالا که همین اتفاق برای اسرائیل افتاده دعوت می کنند به خویشتنداری و اینکه عکس العمل اسرائیل باید محدود و ملایم باشه!! فرض بر اینکه حماس و حزب الله شکست بخورند و جمهوری اسقاطی همچنان باقی باشه آیا در آینده باز دوباره حماسها و جهاد اسلامی ها و حزب الله های دیگری سازماندهی نمی کنه؟ قطعاً جمهوری اسقاطی دست از حمایت تروریستها بر نمی داره و باز اسرائیل را متحمل خسارت جانی و مالی می کنه
‌چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
۵۱
اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
خدایی دوست داشتنی این بی بی - عینه این بچه شیطونا که مادر و پدر ٢٣ ساعت قبل اینکه مهمون بیاد کلاس توجیهی میزارن براش بعد که مهمون میاد - همه چیو میرزه بهم - 😂😂😂😂😂- این که اخر •اون کاری که میخواد بکند انجام میده اخرشم به بایدن میگه ببخشید دقیقا متوجه نشدم چی گفتی - از اونور هک ضمنی از ترامپ یک تایید گنده داره اگر هم بگه چرا زدی انجا - میگه خودت گفتی اول انجا را بزن - حرف مگه از دهن شما ها نمیزنید 😂😂😂 دیوار حاشا هم که بلنده . هفته بسیار پیچیده ای پیش رو داریم .
‌چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله