حکم بی‌سابقه در تبریز؛ نظارت بر تمکین زن از سوی مامور قضایی

ایران وایر: ایران وایر
حکمی از سوی یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در ایران صادر شده که در آن زنی محکوم به روابط جنسی با همسرش شده که باید از سوی قوه‌قضاییه مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

***


این حکم از سوی «محمدرضا اسعدی یزدی»، رییس شعبه ۴۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی در تبریز صادر شده و در آن آمده است که حکم دادگاه بدوی را عینا تایید کرده و بر همین اساس، حکم قطعی و لازم‌الاجراست.

در این حکم نوشته شده «ضمن دعوت زوجین به رعایت حسن معاشرت با یکدیگر و اینکه اجرای احکام به توسط مددکار نظارت شش ماه مستند و غیر‌منتظره و به توسط وسایل الکترونیکی برای تداوم حسن اجرای تمکین و سکونت زوجین در منزل مشترک را داشته باشند»، حکم دادگاه بدوی را تایید می‌کند و به این حکم صورت قطعی می‌دهد.

تمکین در قوانین جمهوری اسلامی به معنی «انجام وظایف و تکالیفی» است که یک زن در قبال شوهر خود دارد و بر‌اساس قانون و شریعت، موظف به رعایت آن‌هاست. این مفهوم شامل دو نوع تمکین عام و تمکین خاص است.

تمکین عام به معنای رعایت وظایف کلی زناشویی از سوی زن، از‌جمله «احترام و اطاعت» از شوهر در امور زندگی مشترک، حسن معاشرت و سکونت در محل زندگی تعیین‌شده توسط شوهر است، مگر اینکه مکان زندگی ناامن یا ناسازگار با شرایط زن باشد. حکم‌ دادگاه تبریز می‌گوید منزل مشترک «باید در شان» زن باشد.

تمکین خاص هم  به معنای «پذیرش و انجام» روابط زناشویی «به‌شکل مشروع» است. این نوع تمکین شامل اجابت درخواست‌های جنسی شوهر در چارچوب شرع اسلام و رعایت قوانین می‌شود، مگر در مواردی که برای زن عذر شرعی، پزشکی یا قانونی وجود داشته باشد.

در‌صورتی‌که زن از انجام این وظایف خودداری کند، اصطلاحا به آن «نشوز» گفته می‌شود و ممکن است حقوق مالی او مانند نفقه از سوی شوهر به‌ حالت تعلیق درآید، تا زمانی که زن مجددا تمکین کند.

به همین دلیل، دادگاه نه‌تنها این زن را در ایران مجبور به «تمکین» و روابط جنسی با همسرش کرده، که در اقدامی کاملا بی‌سابقه حکم داده که مامور قوه‌قضاییه که با عنوان مددکار از او نام برده شده، طی شش ماه بر موضوع نظارت کند تا در صورت اثبات اقدامی برخلاف حکم، زن را از بخش یا همه حقوق مالی که مطابق قوانین جمهوری اسلامی از ناحیه همسر به او تعلق می‌گیرد، محروم کند.

برای نظارت بر اجرای حکم دادگاه که در خصوصی‌ترین موضوع در روابط زن و شوهر است، قوه‌قضاییه طی این مدت ضمن نظارت بر حضور زن در منزل مشترک با همسرش، باید تمکین او را هم «توسط وسایل الکترونیکی» مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.

اینکه استفاده از وسایل الکترونیکی قاعدتا باید محدود به کنترل زن در موضوع حضور در خانه باشد به‌صراحت در حکم نیامده و ممکن است در مقام تفسیر حکم، قاضی آن را مربوط به امور جنسی هم بداند.

حکم صادر شده که از سوی دادگاه تجدیدنظر هم تایید شده (یعنی دو شعبه مستقل از هم آن را صادر و تایید کردند)، یک حکم به‌وضوح ناقض حقوق بنیادین زنان ایران و یک سند قضایی از «آپارتاید جنسیتی» یا «تبعیض جنسیتی» در جمهوری اسلامی ایران است.

تبعیض جنسیتی اتهامی است که هیات حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در جریان بررسی سرکوب خونین اعتراضات ۱۴۰۱ آن را از موارد ارتکابی از سوی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده که ذیل «جنایت علیه بشریت» قابل تعریف است. موضوع اکنون در دستور کار شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد است.

اصطلاح آپارتاید جنسیتی، نشان‌دهنده شکلی از تبعیض ساختاری است که زنان را به‌واسطه جنسیتشان در موقعیتی فرودست در جامعه قرار می‌دهد و با مسلط کردن مردان، حقوق اساسی انسانی زنان را از آن‌ها محروم می‌کند.

برای اطلاع بیشتر از معنی آپارتاید جنسیتی، اینجا توضیحات مفصلی درباره آن داده شده است.

حکم صادر شده توسط شعبه ۴۲ دادگاه تجدیدنظر تبریز، سندی بسیار مهم در نقض بنیادین حقوق زنان ایران و شیوه ساختار و سیستماتیک این نقض است که به‌عنوان مستند، احتمالا از سوی هیات حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی مورد توجه قرار خواهد کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

شیدم به این قوانین مسخره و مندرآوردی ، اونهم در این قرن !!
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
۶۴
zavareh - رودسر، ایران

این است ارزش واقعی زن ( بخوانید کشتزار) در اسلام متعفن تازی. در پستوی خانه نشستن و آماده سرویس دهی جنسی به شوهرش (بخوانید مالک اش) بچه پس انداختن و آشپزی کردن.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
۴۵
danyou - تل آویو، اسرائیل

یعنی چی ؟؟؟؟؟ یعنی شب که خوابیدن یه دوربین بذارن فیلم بگیرن فردا صبح ببرن نشون قاضی بدن ؟؟؟؟؟
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
۶۱
سهراب هیچستانی - لاهه، هلند

. منظور از تمکین زوجه از نظر علمای مفتخوار و ک.. گشاد:. مراد این است که زن جهت استمتاع، خود را در اختیار شوهر قرار دهد و استمتاع شوهر از خود را جز در موارد وجود مانع عقلی یا شرعی محدود به زمان یا مکان و یا کیفیت خاصی نکند/. جواهر الکلام/. . کتک زدن زن برای عدم تمکین:. ممکن است ایراد کنند که چگونه اسلام به مردان اجازه داده در صورت عدم تمکین زنان متوسل به تنبیه بدنی شوند؟!. پاسخ اجمالی :دلیل حکم تنبیه و زدن زنان ناشزه، بازداشتن آنان از نشوز (ناسازگارى) و تمکین آنان در برابر حق مشروع و قانونى شوهر و نیز حل این مشکل از درون خود خانواده پس از کارساز نبودن راه‌حلهاى مسالمت‌آمیز، همچون موعظه و بى‌اعتنایى کردن زن در نزدیکی است/. ویکی فقه.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

در اسلام آخوندی یا سنی تمکین زن الزامی است و نباید جای دیگه یا با نفر دیگه تمکین کند . شاید اینرا فاطی خوب بلد نباشه ولی خانم نگین خوب واردن . دو نوع تمکین خاص‌ وعام وجود دارد . خاص برای ایجاد رابطه زناشویی وعام برای رفتار خوب زناشویی که دومی باز به اولی ختم میشود. یعنی زن فقط بازیچه مرد است و هر دو تمکین برای زن است ، حتی به مرد اجازه کتک زدن را هم میدهد . فاطی اینجا فقط برده وبازیچه مرد تویی . تمکین ها عقب و جلو ، و پیش ، راست و دروغ نداره . قوه قضاییه دادی ندادی را با مدرک میخواد . بگذار با صراحت و دوستی بگم ، خاک بر سر تو که فقط بازیچه ایی
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
۵۱
ako kermanshah - اسنانبول، ترکیه

در کل قوانین اسلام به سمت پیغمبر غش کرده ، هر جایی که هوس سکس می کرد یه قانون از جیب شلوارش در میاورد.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
۵۳
sheyvar - ارسباران، ایران

کاری نداره یک دوربین بگذارند و آقای قاضی ۲۴ ساعته چک کنه
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

بربریت و زن ستیزی اسلام که از قرآن استنباط میشه اونجا که گفته توسط مددکار نظارت ووسایل الکترونیکی مستند شود منظور ازوسایل الکترونیکی یعنی بکار گذاشتن دوربین در اطاق خواب است واقعا این تیپ مسلمین از فاحشه ترین های روی زمین هستند
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

واقعیت و اصل اسلام همینه.هر کی ناراحته از این دین ساختگی و ضد انسانی متعلق به بیابانگردهای عرب ۱۵۰۰ سال پیش دست برداره و باهاش همه جا مبارزه کنه.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
حکم تمکین زن یعنی رابطه زنده جلوی قاضی آقا هم باید تا بیخ فرو کنه.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
قابل توجه کسانی که میگویند در اسلام زن برده نیست و شان و حرمت دارد!
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
این قاضی بیسواد رساله حضرت امام را بدقت مطالعه نکرده است. امام می فرمایند «تمکین» یعنی نظارت زن هنگام باجناق بازی شوهر. و اگر هر دوی خواهران بنشینند و نظارت کنند آنگاه اجرش دوبرابر است و شوهر در روز محشر با بلال حبشی محشور خواهد شد. .
‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +499ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +400شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +328راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +181صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +175اوضاع و احوال این روزهای اعضای حماس و حزب‌الله و کلا نیروهای محور مقاومت
  • +148محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +142وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +133علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +127وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +119وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم