نوآوری سوئیسی‌ها برای تحول در صنعت شکلات‌سازی

العربیه: از دو قرن پیش صنعت شکلات‌سازی سوئیس درجهان مشهور بوده است اما ازبین بردن میوه کاکائو برای به دست آوردن دانه آن موضوعی بوده که همواره توجه کارشناسان محیط زیست و مواد غذایی را جلب کرده بود. اکنون دانشگاه فنی زوریخ که یکی از چند دانشگاه معتبر در زمینه نوآوری در صنایع و فناوری است، به روشی برای استفاده از تمام میوه کاکائو برای تهیه شکلات دست یافته است.

در این روش، کاکائو که میوه‌ای آبدار است بدل به شربت غلیظ شده و با افزودن پوسته خشک ژله‌ای کاکائو دیگر نیازی به افزودن شکر برای تهیه شکلات نیز ندارد. این نوآوری ممکن است صنعت شکلات‌سازی را متحول کند و از هم‌‌اکنون توجه مهمترین کارخانه‌های شکلات‌سازی جهان که در سوئیس هستند از جمله «لیندت» به آن جلب شده است.


دانشگاه فنی زوریخ که این پروژه را با کمک یه شرکت نونهاد پیش می‌برد می‌گوید این نوآوری همچنین می‌تواند در زمینه بهبود محیط زیست ، افزایش درآمد کشتکاران کاکائو و همچنین افزودن ارزش غذایی این محصول و کاهش تقریبا صد درصدی دورریز کاکائو موثر باشد.

با این حال طعم این شکلات تازه با شکلات‌هایی که در یکی، دو قرن اخیر می‌خوردیم متفاوت هستنند، به نوشته «زوانزیگ مینوتن»، شکلات محصول دانشگاه فنی زوریخ خوش‌طعم و با تلخی خاص خودش را دارد. اما این شکلات جدید با یک چالش دیگر روبرو است؛ کارخانه‌های شکلات‌سازی با استفاده از شکر به شکلات طعم شیرین می‌دهند و شکلات با میوه کاکائو گران‌تر از آب در‌می‌آید.

کیم میشرا، یکی از دانشمندانی که شکلات جدید را ساخته، می‌گوید ما باید به دنبال تولیدکنندگان جسوری باشیم که حاضر باشند نوع دیگری از شکلات را به بازار عرضه کنند. اما به نظر می‌رسد درحال حاضر چنین تولیدکنندگان در سوئیس که بخش مهمی از بازار جهانی شکلات به ارزش میلیاردها دلار را در انحصار خود دارد، وجود داشته باشد.

بنابراین شاید به زودی پس از دو قرن شکلات‌های سوئیسی با میوه کامل کاکائو و طعمی متفاوت و «طبیعی و واقعی» در دسترس همگان قرار گیرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +509ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +185صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +176نتانیاهو در سازمان ملل: به ظالمان تهران پیامی دارم هیچ جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد
  • +158وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +141وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +133قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم