اسکلت سخت‌پوستان در خدمت فرم دادن به فلزات بدون نیاز به ذوب آنها

ماده‌ موجود در اسکلت خارجی سخت‌پوستان از جمله خرچنگ الهام‌بخش پژوهشگران برای فرم دادن به فلزاتدویچه وله: پژوهشگران دانشگاه فناوری سنگاپور موفق شده‌اند قطعات فلزی حجیم را بدون نیاز به ذوب کردن یا فشار آوردن با انرژی زیاد، فرم دهند. "کیتین"، ماده‌ موجود در اسکلت خارجی سخت‌پوستان الهام‌بخش این تحقیق پژوهشگران بوده است.

کیتین که ماده‌ای سبک و در عین حال مقاوم است، از منابع زیادی به دست می‌آید؛ از جمله از دیواره سلولی قارچ‌ها، اسکلت بیرونی سخت‌پوستان و ماهی مرکب سبک.


در فرایند شکل‌گیری پوسته اسکلت بیرونی حیواناتی از جمله خرچنگ، حشرات و میگو ابتدا یک هیدروژل کیتینی بسیار نرم، سخت می‌شود و سپس فلزات را از محیط به خود جذب می‌کند.

محققان توانسته‌اند این فرآیند بیولوژیکی را تقلید کنند. آنها برای این کار، "کیتوسان"، ماده‌ای که از کیتین مشتق می‌شود را با ذرات فلزی مختلف در یک محلول آبی مخلوط کرده و در قالب ریختند. محققان سپس اجازه دادند که آب تبخیر شود. با این روش قطعات فلزی بدون نیاز به ذوب شدن و فشرده شدن شکل گرفتند.

به گفته دانشمندان، از "ترکیب‌های کیتومتالیک" می‌توان در آینده برای تولید قطعات الکتریکی با هدف صرفه‌جویی در منابع استفاده کرد. همچنین استفاده از این مواد در تجهیزات پزشکی نیز قابل تصور است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.