نوشیدن آب از بطری پلاستیکی می‌تواند فشار خون را بالا ببرد

ایندیپندنت فارسی: واحد پزشکی دانشگاه دانوب در اتریش به‌تازگی تحقیقی انجام داده است که نشان می‌دهد نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی ممکن است فشار خون را افزایش دهد. این تاثیر به‌دلیل ورود ریزپلاستیک‌ها به جریان خون است.

بنا بر گزارشی که در نیویورک پست منتشر شده است، فشار خون شرکت‌کنندگانی که برای نوشیدن از بطری‌های غیر‌پلاستیکی استفاده کرده بودند کاهش قابل‌توجهی داشته است.


آب موجود در بطری پلاستیکی چطور فشار خون را بالا می‌برد؟

به گزارش اکونومیک تایمز، محققان درمورد ریزپلاستیک‌ها، ذرات کوچکی که در بیشتر مواد غذایی و آب موجودند، به‌دلیل تاثیر بالقوه‌ای که بر سلامت انسان دارند ابراز نگرانی کرده‌اند. پیش از این هم بر ارتباط این ذرات با ناراحتی‌های قلبی، بی‌تعادلی هورمونی و حتی سرطان تاکید شده بود. اما این مطالعه که در مجله «میکروپلاستیکز» (Microplastics) منتشر شده است، به‌خصوص به ارتباط ریزپلاستیک‌های بطری‌های پلاستیکی و افزایش سطح فشار خون می‌پردازد.

به گفته این گروه تحقیقاتی، نتایج این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که کاهش استفاده از پلاستیک می‌تواند به طور بالقوه فشار خون را کاهش دهد و این احتمالا به کاهش حجم ذرات پلاستیک در جریان خون برمی‌گردد. محققان می‌گویند با توجه به این یافته‌ها، کاهش فشار خون با کاهش مصرف پلاستیک مرتبط است، بدین ترتیب ما فرض می‌کنیم که ذرات پلاستیک موجود در جریان خون می‌توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد.

از نوشیدن آب‌های بسته‌بندی‌شده در بطری‌های پلاستیکی پرهیز کنید

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای کاهش بالقوه فشار خون، باید از نوشیدنی‌هایی که در بطری‌های پلاستیکی بسته‌بندی شده‌اند خودداری کنید. این پژوهش از یافته‌های قبلی پیروی می‌کند که نشان می‌داد با نوشیدن مایعاتی که در بطری‌ها بسته‌بندی می‌شوند هر هفته حدود پنج گرم ریز‌پلاستیک وارد بدنمان می‌کنیم.

جوشاندن و تصفیه آب لوله کشی، ازجمله روش‌های توصیه‌شده برای جلوگیری از ورود ریزپلاستیک‌ها به بدن است. با این کارها می‌توان ورود ریزپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها به بدن را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

این پژوهش بر تاثیر کاهش مصرف پلاستیک بر بهبود سلامت تاکید می‌کند. بر همین اساس با اجتناب از نوشیدنی‌هایی که در بطری‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند و همچنین با فیلتر کردن و تصفیه آب لوله کشی می‌توان ورود ریزپلاستیک‌های مضر را به بدن کاهش داد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.