«می‌توان حدس زد پزشکیان آه کشیده و این پیام را نوشته»

 عصر ایران؛ مهرداد خدیر- « دختر عزیزم ناهید کیانی. تلاشت در المپیک، قابل ستایش است. تو برای ورزش زنان ایران تاریخ جدید نوشتی. کسب نقره ارزش‌مند المپیک را به تو و همه مردم ایران تبریک می‌گویم.»

  این چند سطر را مسعود پزشکیان رییس جمهوری ایران به خاطر قهرمانی ناهید کیانی و کسب مدال نقره وزن منهای ۵۷ کیلوگرم تکواندوی زنان در المپیک پاریس خطاب به او نوشته و دخترش هم به نمایندگی تماس گرفته و تبریک گفته است.


   برای این که بدانیم ادبیات رییس جمهور پزشکیان در این چند سطر چقدر متفاوت است بد نیست به این نکات توجه کنیم:

۱. در ادبیات رسمی اصول‌گرایی بهتر است اسم خانم‌ها نیاید. در آن چارچوب باید می نوشت: سرکار خانم کیانی و نه دختر عزیزم ناهید کیانی. اما او دوبار از ضمیر «تو» استفاده کرده است. یک لحظه او را چون «زهرا»ی خود دیده که مهم ترین دل‌بستگی او در دنیاست.

۲. در ادبیات اصول‌گرایی اصرار دارند از جمهوری اسلامی ایران بگویند نه ایران به تنهایی و حتی گاه تنها جمهوری اسلامی.  سابق بر این اگر تیم ایران می برد می‌گفتند تیم ملی جمهوری اسلامی و اگر می‌باخت می‌گفتند ایران!  کلمه «زنان»‌ را هم به کار نمی‌برند و می‌گویند خواهران یا نهایتا بانوان. در کنار زنان یک خانواده هم معمولا می‌گذارند. دکتر پزشکیان ولی نوشته «زنان ایران و مردم ایران».

۳. به مجریان و خبرنگاران صدا و سیما یاد داده‌اند مدام از اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی بگویند. طبیعی است که با هر موفقیت ورزشی جهانی هم سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته می‌شود و هم پرچم رسمی برافراشته اما اصل قهرمانی متعلق به خود شخص است. رییس جمهور پزشکیان مطابق ادبیات صدا و سیما باید می‌نوشت درود بر تو که موجب شدی پرچم و سرود.....  اما نوشته: کسب نقره ارزش‌مند المپیک را به تو و همه مردم ایران تبریک می‌گویم.

 ۴. نام کاروان المپیکی ایران را برای توجه دادن افکار عمومی در داخل و خارج به مرحوم رییس جمهور سابق «خادم‌الرضا»‌گذاشته‌اند. اما رییس جمهور پزشکیان به این موضوع اشاره نکرده است.

 ۵. در ادبیات ایدیولوژیک رییس جمهور باید به پوشش موی ناهید کیانی اشاره می‌کرد  اما خود پزشکیان می‌داند اجبار نباشد مشخص نیست انتخاب او همین است یا نه و ثانیا منتقدین به این مقدار راضی نیستند و اصلا با ورزش زنان آن هم با ضربات پا موافق نیستند. کما این‌که یکی از این جماعت ناکام از انتخابات نیمه تیر شیخ محمد مهدی فاطمی صدر از حامیان آقای جلیلی نوشته است: «شریعت الهی زن‌ها را از شمشیر زدن در میدان جهاد سخت هم معاف کرده است. چه رسد به این که آن‌ها را به میدان لگد پرانی‌های موهوم گسیل داریم».

    به این بنده خدا می‌توان یادآور شد: اولا این گسیل در زمان رییس جمهور سابق مرحوم انجام شده و اگر ایشان در قید حیات بود یا آقای جلیلی رییس جمهور می‌شد هم تبریک می‌گفتند البته قطعا با ادبیات متفاوت.

   ثانیا شریعت الهی شما را هم موظف به تماشا و پی‌گیری اخبار ورزش زنان و واکنش در فضای مجازی نکرده و معلوم است که میدان جهاد نیست و عرضه ورزش است و یکی از دلایلی که کیمیا علیزاده مهاجرت کرد همین تعبیر لگد پرانی بود. اما لگد پرانی هم باشد بهتر است از کلمه پراکنی احتمالا با پول مردم.

ثالثا آنچه در عرصه ورزش و هنرنمایی دختر قهرمان ایران دیدیم عین واقعیت است. آنچه موهوم است توهمات شما و هم فکران شماست که تنها برای خودتان فرصت رشد و شکوفایی قایل اید و حاصل تفکرات موهوم‌تان را با وضع برق و دنبال دختران نوجوان در خیابان دویدن و کاهش فاحش نرخ مشارکت و تبعیض عریانی است که  داریم می‌‌بینیم و آن قدر میدان تنگ شده که از بین مدیران سابق جمهوری اسلامی می‌خواهند وزیر تعیین کنند مشکل است چون برای هر یک پرونده درست کرده‌اند. (موهوم شمایید نه المپیک پاریس که واقعی است. مشکل شما با اصل شعار المپیک امسال است که برابری است و توجه بیشتر به زنان. هر جا بحث زنان و برابری باشد این جماعت به میدان می‌آید اما جدول را ببینید تا اینجا دو مدال از ۶ مدال به لطف  قهرمانان زن به دست آمده. هم پز جایگاه را می‌دهید و هم بی احترامی می‌کنید؟ شماها دیگر کی هستید؟ خدا را شکر که کاندیدای مورد نظرتان رییس جمهور نشد!)

وقتی از سریال پاییز صحرا و پوشش زنان بازیگر آن نزد مرحوم امام خمینی شکایت بردند ایشان به این مضمون پاسخ داد: اگر شک دارند به گناه بیفتند و ناراحت‌اند نبینند خوب! حالا به ایشان و رفقای ناخرسند ‌گفت نبینید خوب!

 (البته روشن است که تمام درد این جماعت از پوشش و فعالیت بدنی زنان نیست بلکه از آن روست که به تعبیر یک جامعه‌شناس: نقره ناهید کیانی و برنز مبینا نعمت‌زاده و بقیه مدال‌های ورزش زنان ایران نمونه‌ای مطالعه‌کردنی و عالی از دستاوردهای یک جریان پیش‌رونده آرام، به رغم بیشترین موانعِ نهادی و فرهنگی است. مشکل اصلی‌شان با این جریان پیش‌رونده است که آنان را نادیده گرفته به شکوفایی و بالندگی خود ادامه می‌دهد. )


۶. ناهید - دختر ایران- مدال نقره گرفت و کیمیا - دختر دیگر ایران- هم مدال برنز منتها این دومی شوربختانه زیر پرچم کشوری دیگر. کیست اما که نداند کیمیا علیزاده هم دختر ایران است همچنان ولی در جای اشتباه قرار گرفته است. اگر رییس جمهور می‌خواست کمی آوانگاردتر عمل کند به او هم تبریک می‌گفت!  چون می‌دانیم مسعود پزشکیان نمی‌خواهد خود را در قید پروتکل‌های رسمی محدود کند. در این فقره مثل معرفی وزیران نیاز به تایید دستگاه‌های مخالف خود هم نداشت ولی ترجیح داد تا این حد آوانگارد نباشد.

۷. می‌توان حدس زد رییس جمهور آه کشیده و این پیام را نوشته. نه به خاطر این که ناهیدِ درخشان و زیبا و نازنین ما به نماینده کشور صاحب وورزش تکواندو باخته و طلا نگرفته  ( در حالی که نقره هم اول بار است) بلکه به این سبب که در آن قاب تکان‌دهنده و روی سکوی سوم یک دختر دیگر ایران غریبانه با نشان برنز از بلغارستان(!) ایستاده بود اگرچه گرمکن او به رنگ پرچم ایران است. پزشکیان می‌داند برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که بعضا تغییر ملیت داده اند باید تدبیری بیندیشد خاصه این که اکثر آنان چنان رابطه های خود را گسسته اند که در انتخابات ۸ و ۱۵ تیر شرکت نکردند.

آنان که به برخی گفتارهای رسمی و موضع گیری های گاه از سر ناگزیری رییس جمهور متفاوت ایران خرده می گیرند باید بیشتر به پیام های کوتاه او توجه کنند. مسعود واقعی در فضای مجازی است!
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
MrJason - جابلسا، انگلستان

خداییش این روزنامه نگار های داخل ایران چی میزنن. آوانگارد میشد به علیزاده هم تبریک میگفت 😂😂😂 مغز خر خورده اید؟ بدبخت از شر شما فرار کرده و پناهنده شده
جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران

با گفتار درمانی و تغییر الفاظ چیزی درست نمیشه و اینو همین نسل جدید چنان به زیبایی تا دسته در جمهوری اسلامی و خرهای مذهبیش تا دسته فرو کرد که فهمیدن دوران شر و ور بافی تموم شده و اگر حرف این دختربچه ها رو نشنون و آدم نشن اون چیزی که تا دسته رفته بهشون قراره کله پاشون کنه . فرصتشون خیلی کمه و خامنه ای هم اینو فهمید که لگد خوشگلی روانه ماتحت مذهبی های رژیم کرد . ( فاطی - کپک - کپنهاک ) کجایی بیا ... بزن یکم بهت فحش بدیم تفریح کنیم 😁😁 اخیرا نمیای فحش ایرانی ها رو توشه آخرتت جمع کنی . ما هم کلا یجوری هستیم که اگه سوار یه ..... توشه اخرت امروزت یادت نره 😁😁
جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
۳۵
پرنده آبی - شیراز، ایران
والا وقتی دیدم تلویزیون داره پخش میکنه تعجب کردم..
جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • نگرانی پناهجویان ایرانی و افغان در هتل‌های محل اقامت‌شان از تظاهرات راستگرایان افراطی
  • خداحافظی غم‌انگیز کشتی‌گیر ایرانی‌تبار تیم جمهوری آذربایجان بر شانه بازیکن و مربیان ایرانی
  • برادر نوجوانی که پلیس زانو بر گردنش گذاشته بود: برادرم ناشنوا و کم‌توان ذهنی است
  • کیمیا علیزاده در تبلیغ نایکی؛ «بدجوری دلم می‌خواهد برنده شوم»
  • بازیگرانی که نقش جنس مخالف را خوب بازی کرده اند - تصویری
  • پزشکیان: انگیزه نداریم، اصلا بازی نمیدن مارو که بتونیم اینکارو بکنیم، بالاخره باید بزارن من کار کنم
  • یحیی سنوار کیست؛ قصابی بی‌رحم، گیرنده دلارهای جمهوری اسلامی و نیروی نیابتی طراز خامنه‌ای
  • فیاضی، تئوریسین پایداری: علی شریعتی کافر است، خاتمی شیعه نیست و رفسنجانی هم ملعون است
  • ویژگی های جالب و بیماری‌هایی که از مادرمان به ارث میبریم! - تصویری
  • عمرا اگه اروپایی‌ها مثل ما بتونن تولید محتوا برای تبلیغ محصول انجام بدهند، سطح خلاقیت رو ببینید
  • +279تصویر طنز منتسب به صفحه رضا عطاران: آقا کارات تموم شد؟ برق رو وصل کن ببینم آفتابه کجاست؟
  • +222علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند که مهاجرت کنند؛ باید بمانی و در مملکتی که پدرت ساخته، زندگی کنی‌
  • +207شاهزاده رضا پهلوی: حمله نظامی به اسرائیل بازی خامنه‌ای با آتش است
  • +161افشای نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه با جزئیات توسط هفته نامه یهودی «جوئیش کرونیکل»
  • +150طنزی که مردم برای جلسات جمهوری اسلامی در مورد تصمیم گیری برای حمله به اسرائیل ساخته‌اند
  • +146نتانیاهو: دشمنان را می‌زنیم، ما هم برای دفاع و هم برای حمله آماده‌ایم
  • +123کشته شدن فرمانده گردان قسام حماس و مقام ارشد «جهاد اسلامی» در دو حمله هوایی اسرائیل
  • +122۱۴ سال حبس برای پناهجوی ایرانی که روی دو کارمند زن مرکز پناهجویان هلند روغن داغ ریخته بود
  • +118شاهزاده رضا پهلوی: ناهید و کیمیا هر دو برنده‌اند و رژیم پلید جمهوری اسلامی بازنده است
  • +116پیام رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: آماده‌ایم تا مسافت های دور برویم صدمه بزنیم و بُکشیم