توقیف یک نفتکش دیگر در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران

 «پِرل جی» با پرچم توگو، دومین نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران در یک هفته استرادیو فردا: سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای از توقیف یک نفتکش در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد ۹ خدمه این نفتکش را نیز به اتهام «قاچاق سوخت» دستگیر کرده است.

در بیانیه منطقه سوم دریایی سپاه که روز دوشنبه هشتم مرداد ماه منتشر شده، آمده است: این نفتکش با نام «پِرل جی» که پرچم کشور آفریقایی توگو را داشته، به دستور مقام قضایی صبح روز جمعه پنجم مرداد ماه توقیف شده است.


بر اساس این بیانیه مالک این کشتی، یک فرد عراقی مقیم دبی در امارات متحده عربی است و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت حمل می کرده است.

سپاه پاسداران اعلام کرده که نیروهای دریایی‌اش، این نفتکش را در نزدیکی میدان نفتی آرش، سکوی نفتی مورد مناقشه بین ایران و کویت، «حین تخلیه سوخت قاچاق از لنج‌های ایرانی» توقیف کرده‌اند‌ و در حال حاضر همراه با ۹ خدمه «هندی» آن به بندر «امام خمینی» منتقل شده و تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این دومین توقیف نفتکش از این دست طی یک هفته است.

سپاه پاسداران اول مرداد ماه نیز یک نفتکش دیگر با پرچم توگو را توقیف و ۱۲ خدمه آن را به اتهام «قاچاق سوخت» بازداشت کرد.

شرکت امنیتی بریتانیایی امبری اعلام کرده بود که این نفتکش تحت مدیریت امارات متحده است و در آب‌های جنوب غربی بندر بوشهر توسط نیروهای سپاه توقیف شده است.

به گفته امبری این کشتی حامل فراورده‌های نفتی با پرچم توگو حامل هزار و ۵۰۰ تن نفت گاز دریایی بوده است.

ساعتی پس از اعلام این خبر سپاه پاسداران نیز تأیید کرد که نفتکشی با پرچم توگو را به دلیل «قاچاق سوخت» توقیف و به بندر بوشهر منتقل کرده است.

سرنوشت هر دو کشتی و خدمه آن در حال حاضر مشخص نیست.

رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی مبنی بر مبارزه مقامات جمهوری اسلامی با قاچاق سوخت به کشورهای همسایه منتشر کرده‌اند.

سوخت در ایران به دلیل سهمیه‌های دولتی نسبت به کشورهای منطقه ارزان‌تر است و جمهوری اسلامی خرید و فروش سوخت خارج از سیستم دولتی را قاچاق می‌داند و با آن برخورد می‌کند

سپاه پاسداران ۱۵ آذر سال گذشته نیز اعلام کرده بود که دو شناور را که در مجموع ۳۴ خدمه خارجی داشته‌اند، به اتهام «قاچاق» بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت در خلیج فارس توقیف کرده است.

این در حالی است که آمریکا و متحدان غربی‌اش بارها اعلام کرده‌اند ایران به این بهانه دست به توقیف کشتی‌ها و نفتکش‌ها می‌زند و جریان دریانوردی آزاد را به خطر می‌اندازد.

اوایل بهمن ماه ۱۴۰۲ ایران یک کشتی حامل دو میلیون لیتر «سوخت قاچاق» را در نزدیکی بندر بوشهر، توقیف و ۱۴ خدمه آن را دستگیر کرد.

پنج ماه بعد، هفت خدمه یک کشتی کانتینری پرتغالی را که ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ به اتهام ارتباط با اسرائیل توقیف شده بود، آزاد کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
amirHassna - سیدنی، استرالیا
گنده گوی منطقه افتاده به کشتی دزدی. ایرانی کلاتو بذار بالا که خوب با این رژیم باعث افتخاریم. تمام.
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.