تصاویر لباس کاروان ایران در المپیک بدون هیچ طرحی از وطن + تصاویر لباسهای کشورهای دیگر

خبرگزاری ایسنا طرح لباس ورزشکاران اعزامی جمهوری اسلامی برای رقابت‌های المپیک پاریس را منتشر کرد و نوشت: «در لباس کاروان ایران هیچ طرح خاصی که برگرفته از فرهنگ و سنت ایرانی باشد، لحاظ نشده است‌.»

به گزارش ایسنا، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس فردا ( جمعه) با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی آغاز می‌شود.


لباس رسمی کاروان ایران در مراسم افتتاحیه به رنگ سفید و سرمه‌ای تیره است.

لباس مردان کت سفید، تیشرت سرمه‌ای تیره است و از شلوار تیره استفاده شده است.
لباس زنان هم مانتوی سفید به همراه شلوار تیره رنگ است.
در لباس کاروان ایران هیچ طرح خاصی که برگرفته از فرهنگ و سنت ایرانی باشد، لحاظ نشده است‌.

گرمکن ورزشکاران هم که در زمان اهدای مدال بر تن خواهند کرد سفید است و طرحی از پرچم ایران به صورت کمرنگ بر روی آن قرار دارد.مقایسه لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ۷ کشور دیگر در این رقابت‌هاکمتر از چند روز دیگر بزرگ‌ترین گردهم‌آیی ورزشکاران از کشورهای مختلف دنیا تحت نام المپیک در کشور فرانسه آغاز می‌شود و المپیک امسال هم مانند دوره‌های قبلی توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. یک اتفاق بی‌نظیر و منحصربفرد که طی آن برترین ورزشکاران زن و مرد در تقریبا تمام رشته‌های ورزشی با هم به رقابت می‌پردازند و در نتیجه این رقابت‌ها برترین ورزشکاران و البته برترین کشورها در زمینه سرمایه‌گذاری و حمایت از ورزش مشخص می‌شوند.
اهمیت لباس ورزشکاران در المپیک
المپیک هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و چیزی که شاید از المپیک توکیو تا المپیک امسال در پاریس و فرانسه تغییری نکرده تلاش فدراسیون‌های مربوطه و نهادهای مختلف در کشورها برای تهیه و نمایش بهترین و زیباترین یونیفرم‌ها و لباس رسمی برای ورزشکاران است. این موضوع البته همیشه وجود داشته اما در دوره‌های اخیر المپیک با فراگیری شبکه‌های اجتماعی انگار به رقابتی بین‌المللی بین کشورها بدل شده تا هر کشور بتواند باتوجه به فرهنگ و تاریخ خود زیباترین لباس ممکن را بر تن ورزشکارانش به نمایش بگذارد. لباس‌هایی که البته در کنار زیبایی و توجه به فرهنگ و تاریخ عمدتا از جدیدترین تکنولوژی‌های تولید پارچه و لباس برای راحتی و بهبود عملکرد ورزشکاران استفاده می‌کنند.
یک فاجعه تازه برای ایران
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم خدا را شکر که از سوی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به تأیید رسیده، مشخص شد. برخلاف دفعات گذشته مراسم رونمایی از لباس کاروان ایران انجام نشده آن هم در شرایطی که مراسم افتتاحیه این مسابقات روز جمعه ۵ مرداد برگزار خواهد شد.با این حال پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد از سوی کمیته ملی المپیک، کت سفید، شلوار مشکی و تی‌شرت مشکی برای آقایان و مانتوی سفید و شلوار مشکی برای بانوان تهیه شده است. گرمکن ورزشکاران برای حضور در پای سکو نیز یک مدل به رنگ سفید و سبز، یک مدل سبز و یک مدل هم به رنگ سرمه‌ای‌ – آبی است.
 
باتوجه به اینکه این موضوع در کشور خودمان هم علاقمندان بسیاری دارد و معرفی لباس رسمی ورزشکاران ایرانی در دوره‌های قبلی المپیک یا رقابت‌های ورزشی دیگر چندان باب میل کاربران شبکه‌های اجتماعی نبود(که البته با نگاهی به ظاهر لباس‌ها می‌فهمیم حق هم داشتند) به این نتیجه رسیدیم که در این مقاله به سراغ لباس‌های رسمی ورزشکاران ۷ کشور حاضر در المپیک برویم و همراه هم بررسی کنیم که این لباس‌ها از چه ویژگی‌هایی بهره می‌برند.
ایالات متحده آمریکاالبته که آمریکا از کشورهای مدعی و صاحب سبک در فشن است و بسیاری از برترین طراحان و برندها در این کشور فعالیت می‌کنند. با این وجود مقامات این کشور تصمیم گرفتند برای طراحی لباس ورزشکارانشان در این دوره از المپیک به سراغ کسی بروند که پیشتر امتحانش را در این زمینه پس داده یعنی رالف لاورن. با احتساب لباس امسال ورزشکاران آمریکایی، برند رالف لاورن تابحال ۹ مرتبه وظیفه طراحی لباس ورزشکاران آمریکایی در المپیک را بر عهده داشته است.
این برند نیویورکی به گفته خودش برای طراحی لباس افتتاحیه این دوره از زیبایی سواحل شرقی آمریکا الهام گرفته و لباس ورزشکاران آمریکایی در مراسم افتتاحیه از کت‌هایی به رنگ آبی تیره مشهور به نِیوی(Navy Blue) با نوارهایی به رنگ پرچم آمریکا یعنی قرمز و سفید تشکیل شده است. این کت زیبا البته با یک شلوار لی سنگ‌شور شده و یک پیراهن راه‌راه تکمیل می‌شود.
این ظاهر البته در مراسم اختتامیه المپیک پاریس کاملا دچار تغییر می‌شود و ورزشکاران آمریکایی با یک تیپ کاملا سفید متشکل از یک ژاکت یا کاپشن زیپ‌دارِ مشهور به Bomber Jacket و شلوار لی‌های ست در این مراسم شرکت می‌کنند. در این لباس حروف USA به صورت درشت دیده می‌شود.
فرانسهمسلما برای المپیک امسال از فرانسوی‌ها انتظار زیادی وجود داشت. کشوری که خودش را یکی از بزرگ‌ترین حامیان فشن در دنیا می‌داند و قرار است المپیک امسال را میزبانی هم بکند. مقامات ورزشی و سیاسی در کشور فرانسه برای طراحی و تهیه لباس ورزشکاران به سراغ یک برند بسیار لوکس اما قابل انتظار یعنی برند تولید لباس مردانه بِرلوتی Berlutti رفتند.
این برند به گفته خودش برای طراحی این لباس‌ها از هویت موجود در خیابان‌های پاریس و دیگر المان‌های باشکوه فرهنگ این کشور الهام گرفته است. برای مردان یک کت زیبا به رنگ آبی نفتی تدارک دیده شده که یقه آن بر اساس پرچم فرانسه به سه رنگ قرمز برگاندی، سفید و آبی مشهور به Cerulean منقش شده است. پیراهن‌های مشابه سفیدرنگ در کنار این کت و شلوار آبی نفتی لباس مردان را کامل می‌کند.
ورزشکاران زن فرانسوی اما به جای کت یک جلیقه به رنگ کت مردان دریافت می‌کنند که همانند کت مردان یقه‌ای زیبا به رنگ پرچم فرانسه دارد. ورزشکاران زن فرانسوی مختار هستند این جلیقه را با شلواری مانند شلوار مردان همراه کنند و یا دامنی ساتن به رنگ آبی نفتی که تا زیر زانو ادامه دارد را انتخاب کنند.
کاناداکانادا یکی از کشورهایی است که لباس ورزشکارانش برای المپیک پاریس در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد. مقامات کانادایی برای طراحی و تولید این لباس‌های زیبا به سراغ یک برند مشهور لباس ورزشی به نام لولولِمون Lululemon رفتند. البته در این تصمیم تجربه موفق این برند در طراحی لباس ورزشکاران کانادایی در المپیک زمستانی بیجینگ موثر بود.
 
نکته بسیار جالب و منحصربفرد در لباس ورزشکاران کانادایی در مراسم افتتاحیه قابلیت تغییرات زیاد در این لباس‌هاست. لباس ورزشکاران کانادایی مجهز به نوعی پانچو برای شرایط بارانی است که در صورت عدم نیاز، ورزشکاران می‌توانند آن را در محفظه‌ای شبیه به کیسه کانگورو مخفی کنند. جالب است بدانید حتی ژاکت یا کاپشن ورزشی طرح‌دار ورزشکاران کانادایی می‌تواند در صورت نیاز تبدیل به یک کوله‌پشتی شود.
لباس کانادایی‌ها در مراسم اهدای مدال هم شامل یک کاپشن و شلوار ورزشی زیبا منقش به پرچم کانادا و برگ درخت افرا می‌شود. در نهایت لباس ورزشکاران کانادایی برای مراسم اختتامیه توسط هنرمندی به نام میسون ماشن و با الهام از شفق قطبی تهیه شده است.
ژاپنکشورهای کمی در دنیا در زمینه تولید پیشرفته‌ترین لباس‌های ورزشی حرفی برای گفتن دارند و کشور ژاپن به دلیل بهره بردن از برند ASICS یکی از این کشورهاست. در طراحی لباس ورزشکاران ژاپنی به گفته مقامات مربوطه در این کشور به دو نکته توجه شده است و آن بهره‌وری و بهبود عملکرد و البته دوام و پایداری است. در طراحی و تولید تک‌تک بخش‌های لباس ورزشکاران ژاپنی مانند کاپشن یا ژاکت ورزشی مراسم اهدای مدال به لطف برند ASICS از برترین تکنولوژی‌های دنیا مانند ACTIBREEZE استفاده شده که باعث کاهش مقدار رطوبت در هنگام استفاده و البته راحتی زیاد در هنگام ورزش می‌شود.
جالب است بدانید مقامات ژاپنی در طراحی لباس ورزشکارانشان حتی محیط زیست را هم فراموش نکرده و برای نمونه ژاکت و شلوار مراسم اهدای مدال برای ورزشکاران ژاپنی از مواد بازیافت شده تهیه شده است. طراحان ژاپنی تصمیم گرفتند تقریبا تمام لباس‌های اصی ورزشکاران به رنگ قرمز باشد و همچنین همه آن‌ها منقش به شعار YAGASURI به معنی ازخود گذشتگی و پایداری می‌باشند.
استرالیامقامات ورزشی و سیاسی در کشور استرالیا تقریبا مشابه بقیه کشورها کار طراحی و تولید لباس ورزشکارانشان در المپیک پاریس را به یک برند داخلی سپرده‌اند. با این هدف استرالیایی‌ها به سراغ برند استرالیایی تولید لباس و وسایل ورزشی به نام اسپورت کرفت Sport Craft رفتند. این برند لباس ورزشکاران استرالیایی را در مراسم افتتاحیه راحت و ساده و در عین حال باشکوه و زیبا طراحی کرده است. تمام ورزشکاران زن و مرد استرالیایی یک کت خوشرنگ با دکمه‌های طلایی دریافت کرده‌اند. جالب است بدانید در داخل و تودوزی این کت نام تمام ۳۰۱ ورزشکار پیشین استرالیا که تابحال در المپیک مدال گرفته‌اند، کار شده است.
کمپانی اسپورت کرفت تصمیم گرفته تا این کت زیبا را برای مردان با یک شلوارک کرم‌رنگ ست کند. ورزشکاران زن استرالیایی این کت زیبا را با یک دامن زیر زانو با رنگ روشن همراه می‌کنند. دامن ورزشکاران زن سایه‌هایی به رنگ‌های سبز و زرد و سفید دارد و ورزشکاران زن همچنین یک کیف و یک شال هماهنگ هم دریافت می‌کنند.
اسپانیااسپانیایی‌ها در سراسر دنیا به عنوان مردمانی شجاع و پرشور شناخته می‌شوند و رنگ قرمز انگار با نام اسپانیا عجین شده است. لباس زیبای ورزشکاران اسپانیایی در المپیک پاریس توسط یک برند اسپانیایی تولید لباس‌های ورزشی به نام جوما Joma طراحی و تولید شده است. لباس مراسم افتتاحیه برای کاروان ورزشکاران اسپانیایی از نظر مدل شبیه به استرالیا از یک کت زیبا به رنگ قرمز برگاندی و دکمه‌هایی هم‌رنگ لباس تشکیل می‌شود که منقش به طرح رسمی کشور اسپانیا برای المپیک است.ورزشکاران مرد اسپانیایی این کت قرمزرنگ را با شلوارهایی به رنگ کرم و پیراهن‌هایی سفیدرنگ در زیر کت کامل می‌کنند. ورزشکاران زن اسپانیایی هرچند از پیراهن مشابهی استفاده می‌کنند اما به جای شلوار کرم‌رنگ از یک دامن بلند چین‌دار که سایه‌هایی زیبا به رنگ پرچم اسپانیا دارد بهره می‌برند. برند جوما قول داده تمام لباس‌های تولید شده برای کاروان اسپانیا از مواد غیرمضر برای محیط زیست و یا مواد بازیافتی و پنبه‌های ارگانیک تهیه شده باشد.
مغولستانمغولستان احتمالا آخرین کشوری بود که انتظار داشتیم لباس ورزشکارانش در المپیک به خاطر زیبایی و شکوه بسیارش نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی و روزنامه نگاران را جلب کند. لباس‌هایی الهام گرفته از لباس سنتی مردم این کشور که به طرز چشم‌نوازی با مفاهیمی چون مدرنیته و البته ورزش ادغام شده و یونیفرمی از هر جهت زیبا به وجود آورده است. طراحی لباس ورزشکاران مغولستانی در المپیک پاریس مانند المپیک ۲۰۲۰ و المپیک زمستانی بر عهده برند میشِل اند آمازونکا Michel & Amazonka قرار دارد. برندی که تقریبا تمام کارهای آن را دو خواهر انجام می‌دهند.
مسئولان این برند توضیح می‌دهند که منبع الهام اصلی آن‌ها برای طراحی این لباس‌های زیبا نوعی فستیوال سنتی و ورزشی مردم مغولستان به نام نادم Naadam بوده است. فستیوال محبوبی که هر سال در ماه جولای در مغولستان برگزار می‌شود و ورزشکاران و حتی مردم عادی باید برای مراسم آغازین آن لباس‌هایی خاص بپوشند. البته در کنار این فستیوال محبوب مسائل دیگری هم در تصمیم‌گیری این طراحان تاثیر داشته است. برای نمونه با گل‌دوزی در قسمت‌های مختلف لباس ظاهری لوکس به آن داده شده و در عین حال با توجه به گرمای هوا در پاریس سعی شده تا رنگ‌های خنثی و روشن غالب باشند.
بیش از همه شاید جلیقه ورزشکاران مغولستانی مورد توجه کاربران قرار گرفته است. جلیقه‌هایی که با قلاب‌دوزی به طرح‌هایی بسیار زیبا و در عین حال با معنی برای مردم مغولستان مانند ماهی، کوهستان و طبیعت این کشور منقش شده است. بد نیست بدانید لباس ورزشکاران مغول در کنار زیبایی، اکسسوری یا متعلقات فراوانی هم مانند یک کیف کیسه‌ای، کمربندی شبیه به کمربند نظامی، گوشواره‌های بلند، کلاه‌های نوک‌تیز مشهور به بوریات و نوعی چکمه سنتی مشهور به گوتال دارد.
و سایر کشورها
ترکیهجمهوری چکهائیتیسیرالئوننیجر
بریتانیا
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
درکشور اشغال شده بدنبال سنن و فرهنگ نگردید.همان آرم المپیک کافی بود که این افراد اعزامی را از هیت پزشگی و پرستاری تشخیص بدهند
جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
ساده و زشت هست . ولی عکس پرچم جمهوری اسلامی کافیه دیگه . انتظار داشتی تصویر کوه های زاگرس رو هم بکشن ؟ همینم از سر جمهوری اسـ... زیادیه
جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.