مبارزه سلین دیون با بیماری نادرش: اگر نتوانم راه بروم، می‌خزم. اما من متوقف نمی‌شوم

سلین دیون: «اگر نتوانم بدوم، راه می‌روم. اگر نتوانم راه بروم، می‌خزم. اما متوقف نمی‌شوم.»دویچه وله: سلین دیون، خواننده معروف کانادایی، در دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که به بیماری نادر و جدی به نام نشانگان Stiff person (سندرم شخص سفت SPS) مبتلا شده است.

این بیماری یک اختلال عصبی است که به تدریج باعث سختی و سفتی عضلات بدن می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات جدی در حرکت و تعادل شود. این بیماری اغلب باعث درد و اسپاسم‌های شدید عضلانی نیز می‌شود.


به گزارش Everyday Health، مستند جدیدی با نام "I Am: Celine Dion”‌(من سلین دیون هستم) به تازگی پخش شده که روند آغاز بیماری و نحوه مواجهه دیون با آن را نشان می‌دهد.

اولین نشانه‌های "سندرم شخص سفت" در سلین دیون، ۱۷ سال قبل از تشخیص در ژوئیه ۲۰۲۲، ظاهر شد. او با اسپاسم عضلانی غیرقابل توضیحی مواجه شد که بر تارهای صوتی و سلامت کلی او تأثیر گذاشت. این سندرم نادر بیشتر در زنان و افراد میانسال (۵۰-۴۰ سال) دیده می‌شود و تشخیص آن بسیار چالش‌برانگیز است. تخمین زده می‌شود که تنها حدود ۱ یا ۲ نفر از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

دیون با ظهور علائم بیماری ناچار شد تا برنامه‌هایش را لغو کند یا در اواسط نمایش، وقتی اسپاسم باعث از بین رفتن صدایش می‌شد، صحنه را ترک کند. او و تیمش بهانه‌هایی مانند عفونت گوش یا سینوس‌ها را برای لغو کنسرت‌ها می‌آوردند تا واقعیت بیماری او فاش نشود.

سلین دیون در این مستند توضیح می‌دهد که چگونه این بیماری زندگی روزمره او را دشوار کرد. او تعادل خود را از دست می‌داد و راه رفتن برایش سخت بود.

قبل از تشخیص، دیون از داروهای مختلفی برای کنترل علائم خود استفاده می‌کرد، از جمله داروهای آرام‌بخش. او در نهایت به مصرف دوزهای خطرناک این نوع داروها روی آورد که می‌توانست کشنده باشد.

زمانی رسید که او با تلاش بسیار توانست با موفقیت در استودیو به ضبط موسیقی بپردازد و این یک موفقیت بزرگ بود اما بعد از آن، او در حین یک قرار فیزیوتراپی دچار اسپاسم‌های دردناک شد که تمام بدنش را قفل کرد.

در این مستند، دیون اشاره می کند که برای مبارزه با بیماری و پیگیری رویاهایش تلاش خواهد کرد. او می‌گوید: «اگر نتوانم بدوم، راه می‌روم. اگر نتوانم راه بروم، می‌خزم. اما من متوقف نمی‌شوم.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.