وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه: هلیکوپتر حامل رئیسی یا «ترانسپوندر» نداشت یا خاموش شده بود

عبدالقادر اورال‌اغلو، وزیر حمل‌و‌نقل ترکیهایندیپندنت فارسی: عبدالقادر اورال‌اغلو، وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه به خبرنگاران گفت با شنیدن خبر سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، سیگنال‌ها بررسی شد، اما هیچ سیگنالی دریافت نشد. گاردین به نقل از اورال‌اوغلو گزارش داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، این هلیکوپتر یا ترانسپوندر Transponder نداشته یا اینکه به احتمال زیاد خاموش شده بود.

در ناوبری هوایی یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، ترانسپوندر دستگاهی است که در پاسخ به سیگنال‌های تشخیص هویت دریافت شده، به‌طور خودکار سیگنال‌های مشخص کننده هویت را منتشر می‌کنند.


جمهوری اسلامی ایران برای کمک به شناسایی موقعیت هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه در شمال غرب ایران از ترکیه کمک خواست.

ترکیه پهپاد پیشرفته دید در شب آکینجی را به منطقه اعزام کرد و این پهپاد پس از چند ساعت جستجو، منابع حرارتی را شناسایی کرد.

اندکی پس از اعلام این گزارش به مقامات جمهوری اسلامی، امدادگران به محل سانحه رسیدند.

گاردین می‌نویسد، گروه امداد و نجات ترکیه که صبح دوشنبه لاشه هلیکوپتر را پیدا کرد، در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده است که سیستم ترانسپوندر این هلیکوپتر یا خاموش شده است و یا اینکه این سیستم وجود نداشته است.

این درحالی است که هلیکوپتر بل یکی از هلیکوپترهای پیشرفته بوده که در ایران برای جابه‌جایی مقامات استفاده می‌شده است.

دو هلیکوپتر دیگری که همراه با هلیکوپتر رئیسی در حال پرواز بودند، بدون مشکل به مقصد رسیده‌اند.

در ساعات اولیه انتشار خبر سقوط هلیکوپتر رئیسی، گزارش‌های ضدونقیضی از دریافت سینگنال از هلیکوپتر منتشر می‌شد. اما برخی خبرگزاری‌ها از جمله تسنیم، گزارش دادند که باتوجه به شرایط منطقه و ارتفاعات و کوه‌ها، امکان دریافت هیچگونه سیگنال یا ارتباط موبایل و مخابراتی وجود نداشته است.

درحال حاضر تحقیقات درباره دلیل این سانحه همچنان ادامه دارد
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

مهم نیست چی داشت چی نداشت مهم اینه که همگی به درک واصل شدند. بزودی نسیب اغا هم بشه
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
۲۴
آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

رییسی رو صهیونیست کشت
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۷
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

أصلا هم معلوم نیست که خرابکاری بوده. فقط باید منتظر نقشه های بعدش بود
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

دو هلیکوپتر دیگه در شرایط جوی مشابه بدون مشکل به مقصد رسیده اند ، پس می مونه خرابکاری یا برخورد با ریز پرنده حامل مواد منفجره یا بهپاد انتحاری بزرگ‌تر ! کُلاً ماجرا بو دار و نیاز به گذشت زمان داره ! از همه این حرفا گذشته حلواشو کِی میدن !؟
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۷
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
اخه اخوند ترانسپوندر؟ اینها هنوز تو عصر ذولجناح و قاطر ابوفاضلاب زندگی میکنند، مگر خمینی نگفت اصلا ترانسپوندر مال خره، مگر حسین در کربلا ترانسپوندر داشت، مگر امام زمان توچاه فاضلاب جمکران ترانپوندر داره که ما حالا بگیم چرا تیاره رییس ال انگوزمان ترانسپندر نداشت. سلطان الفتوا مکار شیرازی در جدیترین فتوا گ...خورده: الیو استعمال(البته نه به روش سیشه نوشابه یا باجناق)تارنسپوندر بای ذنب کان حرام و در حکم مبارزه با امام زمانه...
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
....همه منتظرند افتابه رییسی که جعبه سیاه هلی تیاره در ان پنهان شده بود پیدا بشه ،بعد همه چیز روشن میشه.
‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.