پیش‌بینی تورم ۳۵ درصدی برای محصولات غذایی در سال ۱۴۰۳

العربیه: روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی، از تورم 35 درصدی در سال آینده برای بخش صنایع غذایی در ایران خبر داد.

دنیای اقتصاد، یکشنبه 27 اسفند، در گزارشی با پرداختن به چالش‌های تامین محصولات غذایی، به معضلات دامداران و کشاورزان اشاره کرد و دلیل اصلی مشکلات مضاعف در تامین مواد غذایی را تصمیمات و سیاستگذاری‌‌‌های ناگهانی دولت عنوان کرد.


این روزنامه در این گزارش به عوامل تشدید تورم در بخش صنایع غذایی می‌پردازد و عواملی مانند خشکسالی‏‏‌های متوالی و کمبود منابع آبی، افزایش هزینه‏‏‌های تولید کشاورزی و دامپروری مانند خوراک دام، سوخت، دارو و کمبود و گرانی نهاده‏‏‌های وارداتی، را دلایل این چالش می‌داند.

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه‌‌ خوراکی‌‌‌ها و آشامیدنی‌‌‌ها در طول یکسال گذشته 38.9 درصد ارزیابی شده است. با این حال با توجه به اینکه شاخص کل تورم 38.5 درصد اعلام شده است، باید گفت تورم در این حوزه از میزان تورم کل بیشتر بوده است.

حسن فروزان‌‌‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به تورم حوزه‌‌ مواد غذایی و آشامیدنی در سال 1402 به دنیای اقتصاد گفت: «رشد متوسط تورم در سال 1402 حدود 43 درصد است، اما این رقم در حوزه‌‌ مواد غذایی و کالاهای مصرفی به بیش از 60 درصد رسیده است.»

به گفته این این فعال اقتصادی با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف، بازه‌‌ قیمت پیش‌بینی‌شده تورم مواد غذایی در سال 1403 بین 35 درصد تا ارقام بسیار ‌بالاتر می‌‌‌تواند گسترش پیدا کند.

کارشناسان صنایع غذایی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت مواد غذایی در ایران در سال 1403 با افزایش قابل‌توجهی مواجه شود، این امر خانوارها را تحت فشار مالی سنگینی قرار داده و سفره آنها را کوچک‌تر خواهد کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.