واکنش‌های گسترده به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ معین به ایران می‌رود؟

گرفته شده از حساب کاربری معین در اینستاگرامصدای آمریکا: اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی درباره بازگشت معین، خواننده ایرانی ساکن لس‌آنجلس به کشور بازتاب زیادی در رسانه‌های خبری و فضای مجازی داشت.

محمد مهدی اسماعیلی، چهارشنبه ۲۰ دی، در حاشیه نشست هیئت دولت درباره برخی مسائل فرهنگی و هنری کشور توضیحاتی داد.


او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره شرایط بازگشت هنرمندانی مانند معین، خواننده سرشناس، به کشور گفت که «حضور ایشان در ایران هیچ مانعی ندارد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت هنری معین در ایران گفت: « آن هم طبق روال انجام می‌شود، هر کاری در مورد هر فردی در ایران براساس قانون انجام می‌شود، قانون حاکم است.»
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامینصرالله معین که با نام هنری «معین» فعالیت می‌کند، از خواننده‌های محبوب پاپ ایرانی است که با آثار عاشقانه و پراحساس خود شناخته می‌شود.

او یکی از هنرمندان برون‌مرزی، و از چهره‌های کم حاشیه‌ای است که معمولا از اظهارنظر درباره مسائل سیاسی پرهیز می‌کند، ولی در برخی از ترانه‌های خود به ناهنجاری‌های اجتماعی پرداخته است.

ترانه‌های معین نیز مانند بسیاری از خواننده‌های ایرانی خارج از کشور از سوی جمهوری اسلامی غیرمجاز محسوب می‌شود و مجوز انتشار رسمی ندارند.

اظهارات محمد مهدی اسماعیلی درباره معین با واکنش منفی تعدادی از طرفداران جمهوری اسلامی و چهره‌های به اصطلاح «ارزشی» مواجه شد. آنها با اشاره به اینکه معین خواننده‌ای «لس‌آنجلسی» و «ضدانقلاب» است، بازگشت او به ایران و برگزاری کنسرت را منتفی دانستند.

برخی دیگر از چهره‌های داخلی با استقبال از موضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آن را نشانه «روی گشاده نظام» و «منطق اسلامی» دانستند. به گفته آنها هر فردی که مرتکب «جرم و جنایتی» علیه نظام و مردم نشده است، باید قادر به بازگشت به میهن باشد.

محسن برهانی، وکیل دادگستری در ایران، با اشاره به اینکه اظهارات وزیر ارشاد درباره اینکه از نظر قوانین ایران، هیچ یک از اتباع ایران را نمی‌توان ممنوع‌الورود کرد، گفت: «اما دستگیری شخصی در فرودگاه، یا ممنوع‌الخروجی بعدی، و یا ممنوع‌الکاری و ..... ربطی به ورود آزاد ندارد.»

به گفته آقای برهانی، با توجه به برخی مواد قانونی در ایران، مجموعا ۲۸ سال حبس در انتظار این هنرمند خواهد بود.
برخی از کاربران ماجرای حبیب، خواننده ایرانی ساکن لس‌آنجلس را یادآوری کردند که با وعده مقامات جمهوری اسلامی به کشور بازگشت ولی به او اجازه برگزاری کنسرت ندادند. به گفته آنها، حبیب با بدقولی مسئولین مواجه شد و نتوانست برای طرفدارانش در میهن بخواند، و با این آرزو چشم از جهان فروبست.

تعدادی از کاربران با اشاره به اینکه بسیاری از خوانندگان و گروه‌های موسیقی داخل کشور نیز در شرایط کنونی اجازه فعالیت هنری ندارند، اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری کنسرت معین در ایران را «جوک» و «شوخی» توصیف کردند.

برخی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حتی نمی‌تواند برگزاری کنسرت در برخی استان‌های ایران مانند خراسان و اصفهان، و امنیت هنرمندان و تماشاگران را تضمین کند، و این برنامه‌ها با هجوم افراد و گروه‌های خودسر لغو می‌شوند، پرسیدند که حکومت چگونه می‌تواند به خواننده‌ای مانند معین مجوز فعالیت هنری یا برگزاری کنسرت در کشور را بدهد.

تعداد دیگری با اشاره اینکه در ماه‌های اخیر صدها هنرمند ایرانی در داخل کشور، بازداشت، شکنجه، و زندانی شدند، اظهارات محمد مهدی اسماعیلی را مانور تبلیغاتی از سوی جمهوری اسلامی برای کنترل افکار عمومی می‌دانند. به گفته آنها در شرایطی که بسیاری از هنرمندان ایرانی با فشار جمهوری اسلامی مجبور به ترک وطن هستند، صحبت از بازگشت هنرمندان به میهن و فعالیت هنری در کشور «مضحک» است

گروهی دیگر از کاربران می‌گویند که سخنان وزیر ارشاد، حربه تبلیغاتی جدید جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات در ایران است. به گفته آنها حکومت می‌خواهد نشان دهد که در کشور «آزادی» وجود دارد و به دنبال عرضه چهره‌ای مهربان، منطقی، و قانون‌مدار است تا مردم را بازی دهد.

پس از انقلاب ۵۷، جمهوری اسلامی بسیاری از هنرمندان ایرانی مانند خواننده‌ها و بازیگران سرشناس را به بهانه مبارزه با طاغوت و پاکسازی نشانه‌های حکومت گذشته از فعالیت‌های هنری منع کرد. تعدادی از این افراد در اوایل انقلاب از ایران خارج شده و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

با این حال در دهه‌های اخیر تعدادی از این هنرمندان و شخصیت‌های ایرانی برون‌مرزی به دلایل مختلفی به ایران بازگشتند، یا سفرهای کوتاهی به کشور داشتند. برخی از این چهره‌ها بصورت علنی به رفتن خود به ایران اشاره کردند، ولی گروهی سکوت می کنند و ترجیح می‌دهند که در این باره توضیحی ندهند
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.