ایرنا ویدیوی دیگری از آرمیتا گراوند را از زاویه دیگری در متروی تهران منتشر کرد


یورونیوز: یکشنبه شب خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه یک دختر دبیرستانی در پی تذکر حجاب و درگیری پس از آن سرش به آهنی برخورد می‌کند و بیهوش به بیمارستان منتقل می‌شود.


یکی از خبرنگاران ایرانی ساکن خارج از کشور در شب ۹ مهر ماه در توییتر نوشت: «طبق اخباری که به دستم رسیده یک دختر دبیرستانی را امشب به بیمارستان فجر نیرو هوایی بردن که همراه با دوستانش در مترو مقنعه نداشته و مامورها به آن‌ها گیر می‌دهند و دختر را هُل می‌دهند و سرش به آهنی برخورد می‌کند و بیهوش می‌شود. فعلا گویا اجازه نمی‌دهند کسی در بیمارستان به او نزدیک شود.»

زمزمه‌ها درباره این دختر در حال گسترش بود که مدیرعامل مترو در تاریخ دوشنبه ۱۰ مهر همزمان با انتشار ویدئویی گفت: «مقارن ساعت ۷ صبح روز یکشنبه نهم مهر ماه یک دختر دانش آموز ۱۶ساله در خط ۴ مترو میدان شهدا وارد قطار شده که به دلیل افت فشار بیهوش شد.ا ین فرد توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل می‌شود.»

وی افزود: «بلافاصله عوامل اجرایی مترو اقدامات اولیه درمانی بر روی وی را آغاز کردند و همزمان از اورژانس درخواست کمک شد. تیم اورژانس هم بلافاصله در صحنه حاضر شده و پس از اقدامات اولیه و پایدار کردن وضعیت وی او را به بیمارستان منتقل کردند.»

وی مدعی شد که این دانش آموز هیچگونه درگیری لفظی و یا فیزیکی با مسافران و یا عوامل اجرایی مترو نداشته است.

اما انتشار این ویدئو ابهام‌های دیگری را به همراه داشت به طوریکه برخی از کاربران در شبکه‌‌های اجتماعی می‌گفتند که چرا ویدئوی لحظه ورود و قبل از آن منتشر نشده است.

 برخی نیز اصالت ویدئو را زیر سوال بردند چراکه هیچ تایمری روی ویدئو دیده نمی‌شد. ابهام‌ها زمانی بیشتر شد که خبر بازداشت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق منتشر شد. وی طبق اعلام مسئولان روزنامه برای تهیه گزارش از ماجرا به بیمارستان فجر در شرق تهران رفته بود اما نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند. گرچه وی دوشنبه شب آزاد شد اما گزارشی که در حال تهیه آن بود نیز منتشر نشد.

برخی از روزنامه‌نگاران در توییتر گفتند که وی در حالی که با مادر این دانش‌آموز در حال گفت‌وگو بود بازداشت شد. و این ماجرا باعث شد تا روز سه‌شنبه مادر و پدر این دانش‌آموز روبروی دوربین‌های رسانه‌های حکومتی قرار بگیرند.

مادر و پدر این دختر که تا سه‌شنبه صبح نامی از او منتشر نشده بود جلوی دوربین ایرنا قرار گرفتند و گفتند «فکر نمی‌کنم چیزی که مردم می‌گویند باشد.»
مادر این دختر با این حال با تردید گفت: «اونجا [مترو] که رفته بودند فکر کنم دخترم فشارش افتاده بود. فکر کنم حالا گفته بودند فشارش افتاده بود. بعد سرش به لبه مترو خورده است.»

والدین این دختر اضافه کردند که ویدئوهای مترو را بررسی کردند و چیزی که مردم می‌گویند فکر نکنند باشد.

مادرش در این ویدئو می‌گوید که تصاویر را دیده است که چگونه دخترش افتاده است.

تصاویری که متروی تهران تاکنون از لحظه افتادن وی منتشر نکرده است.

پس از انتشار این گفت‌وگو نام این دختر نیز مشخص شد: آرمیتا گراوند، متولد ۱۳۸۵ که در هنرستان دولتی عروه‌الوثقی در منطقه ۱۱ تهران در پایه یازدهم مشغول تحصیل بود.

با مشخص شدن مشخصات این دختر متروی تهران ویدئوی دیگری از زاویه دیگری از حادثه آن روز را منتشر کرد. با این حال این ویدئو نیز داخل واگن مترو را نشان نمی‌دهد. این ویدئو از دوربین‌های سکوی مقابل گرفته شده است و در آن شماری دانش‌آموز دختر نشان داده می‌شود که روی صندلی مترو منتظر ورود قطار هستند. قطار مترو در دو طرف همزمان با یکدیگر می‌رسند و این تصاویر قطع می‌شود و به تصاویری می‌رسد که روز قبل از آن از زمان خروج دانش‌آموزان و بیرون کشیدن آرمیتا منتشر شده بود. دوربین سمتی که دانش آموزان سوار قطار شدند تاکنون زمان سوار شدن آن‌ها را نشان نداده است.
گرچه اطلاعاتی که صحت آن‌ها مشخص نیست همچنان دست به دست می‌شود و برخی وضعیت هوشیاری این دختر را پایین توصیف می‌کنند اما هنوز به طور رسمی شرایط جسمانی این دختر دانش آموز تشریح نشده است. برخی از رسانه‌ها مانند شبکه حقوق بشری هه‌نگاو می‌گویند که فضای اطراف بیمارستان به طور کامل امنیتی است.

این رسانه همچنین شب گذشته تصویری را منتشر کرد و مدعی شد که تصویر آرمیتا گراوند بر روی تخت بیمارستان است با این حال یورونیوز نمی‌تواند صحت این عکس را به طور مستقل تایید کند.
عکس منتسب به آرمیتا گراوندیاز سوی دیگر مدیرعامل متروی تهران در دومین اظهار نظر خود در اینباره گفت که روز گذشته به عیادت این دختر رفته است.

وی مدعی که شد که «شرایط رو به بهبود است»: «خدا را شکر، کادر درمان تمام تلاش خودشان را انجام دادند و شرایط رو به بهبود است.»

 رسانه‌های امنیتی و حکومتی نیز واکنش‌های خود را گسترش دادند به طوریکه روزنامه شهرداری تهران، همشهری نوشت: «اگر سوار مترو شده‌باشید و مسافر هر روزه این ناوگان باشید شاهد هستید که مأموران انتظامی در مترو بدون درگیری لفظی و برخورد فیزیکی با هنجارشکنان، فقط صرف بیان یک جمله تذکر رعایت حجاب می‌دهند.»
برخی واکنش‌ها
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در واکنشی به این موضوع گفت: «زن جوانی در ایران بار دیگر برای زنده ماندن می‌جنگند. تنها به این دلیل که موهایش در مترو معلوم بود. این غیرقابل تحمل است. پدر و مادر آرمیتا گراوندی نباید جلوی دوربین باشند اما حق دارند بر بالین دخترشان باشند.»
رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران نیز در واکنش به این ماجرا گفت: «خبر به کما رفتن آرمیتا گراوند به دست اوباش حجاب‌بان جمهوری اسلامی تایید دگرباره‌ای‌ است بر اینکه با وجود این رژیم ضدایرانی، جان فرزندان ایران هر روز و هر لحظه در خطر است.» وی افزود: «آرمیتا چون مهسا دختر ایران است. برای او آرزوی بازیابی سلامت را دارم. وظیفه همه ماست که در این موقعیت دشوار از خانواده‌اش حمایت کنیم.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه

احتیاج نیست که بدنبال مدرک و فیلم و شاهد برای این قربانی جدید حکومت باشیم آیا چهل و سه سال جنایت اعدام و دار زدن دختران باکره ای که شب قبل از اعدام مورد تجاوز پاسداران بیشرف رژیم ملاها واقع شدند کم است ؟ مدرک کافیست زمان زمان اجرای حکم و انهدام رژیم ملاهاست
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
۴۸
Free Press - لندن، انگلستان

یک ویدیوی ساختگی دیگه، اون خانمی که روی نیمکت نشسته و دورش کادر میکشن شلوار روشن داره و اونیکه دارزکش از واگن میکشن بیرون شلوار مشکی. شما که دست به سانسورتون ملس بود و تو فیلمهای خارجی یقه طرف رو تا زیر گردن رنگ می‌کنید که مبادا چاک سینه زنی باعث‌باطل شدن طهارتتان شود چطور نتوانستید این رو‌ماسمالی کنید؟
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
۴۴
خشایار1980 - شیراز، ایران
با اطمینان نمیشه گفت ولی همون چادرها که اول سوار شدند ممکن ه موقع سوار شدن آرمیتا بهش حمله کردند چون اونا می دونند که توی ایستگاه دوربین زیاده ولی توی قطار یا اصلا نیست و یا اگر باشه میشه از انتشارش جلوگیری کرد
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
جمهوری نکبت اسلامی در طی ۴۴ سال. تمام جنایاتی که انجام داده ، همه را کتمان کرده و این قتل را هم مشابه قتل های ۶۷ و سرنگونی هواپیما و قتل مهسا کتمان می‌کند.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
۲۴
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
به امید روزی که ایران ازاد و بدور از فرقه ملایان وحزب الله و فرقه پهلوی و شاه الله، فرقه رجوی و فرقه کمونیستها و دیگر دشمنان این میهن به حیات خود ادامه دهد و میهن را بر آسای راستی بسازیم. ما ارباب و فحاش نمیخواهیم. آزادی با فحاشی و دزدی و ماله کشی فرق میکند
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
از ترس اونجاشون صحنه سازی میکنند که بگن کی بود کی بود من نبودم مگه نه چلی
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
۴۲
Chokam - ری، ایران
این رژیم که با این حرفا فرو نمی پاشه از طرفی خانمها هم کوتاه نمی آیند پس یک مبارزه طولانی در پیش داریم . به هر حال حکومت اصلا انتظار این مبارزه مدنی رو لز طرف خانمها نداشت.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
۶۳
چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
درود بررهبرانقلاب وننگ بر انالنا بربوک سوع استفاده گر و رضاپخمه پحلوی سوع استفاده چی.ننگ ونفرین بربانویاسیمین.ننگ برثابت پرویزی ساواکی وباقیمانده ساواکیان دراینجا.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +568شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +478پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +354یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +268ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +249نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +246وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +198عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +170نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند