جمیله علم‌الهدی در مصاحبه با نیوزویک: «زنان در ایران از حقوق‌شان لذت می‌برند»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اظهارات جمیله علم‌الهدی در گفت‌وگو با نیوزویک را «دروغ» خواندندبی بی سی: جمیله سادات علم‌الهدی،‌ همسر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در اولین گفت‌وگوی خود با یک نشریه آمریکایی،‌ جنبش‌های فمینیستی غرب را که برای برابری حقوق زنان با مردان مبارزه می‌کنند، «خشن»‌ توصیف کرده و به نیوزویک گفته که این «خشونت فمینیستی غرب در ایران جواب نمی‌دهد.»

او همچون مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس آنها علی خامنه‌ای که همواره جنبش زنان ایران را انکار می‌کنند، این تلاش‌های حق‌طلبانه را به دولت‌های غربی و به ویژه آمریکا نسبت داده است.


خانم علم‌الهدی در هتل میلینیوم هیلتون نیویورک که نزدیک مقر سازمان ملل متحد است، همچنین از رویکرد دولت ایران در قبال حقوق زنان دفاع کرده و گفته است که به اعتقاد او، در این زمینه «الگوی جمهوری اسلامی برتر از الگوی غرب» است.

اظهارات تازه خانم علم‌الهدی با نیوزویک در حالی مطرح شده که در اولین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دربازداشت گشت ارشاد و اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، زنان مخالف حکومت ایران بار دیگردر جنبش زن، زندگی، آزادی بر تداوم مبارزه خود با حجاب اجباری تاکید می‌کنند.

خانم علم‌الهدی که ابراهیم رئیسی، همسرش را برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراهی می‌کند، دو روز پیش در این هتل با تام اوکانر،‌ معاون سردبیر و نویسنده ارشد سیاست خارجی نیوزویک به گفت‌وگو نشست.

به نوشته نیوزویک او با «سخره گرفتن»‌ تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌ها گفت: «فمینیسم به سبک غربی با ارزش‌های جمهوری اسلامی ناهماهنگ است».

به گفته خانم علم‌الهدی «این کشورها تلاش می‌کنند تا ارزش‌های خود را به زنان کشوری صادر کنند که از تمامی حقوق خود برخوردارند.»

این در حالی است که از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، نقض حقوق زنان همواره با اعتراض فعالان و کنشگران حقوق زن در ایران روبرو بوده و از جمله بسیاری از آنها در زندان‌های ایران، حبس‌های طولانی‌مدت خود را می‌گذرانند و در این میان، سازمان ملل و کشورهای غربی و آمریکا، نقض آشکار حقوق زنان را در ایران محکوم کرده‌اند.

واکنش به مصاحبه خانم علم‌الهدی در شبکه‌های اجتماعی
نیوزویک علاوه بر همسری رئیس جمهوری ایران به مشاغل دیگر خانم علم‌الهدی اشاره کرده مثل «دبیرشورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور»، «رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری» و عضو «هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی» و از او پرسیده که در باره فعالیت‌های در خانه نیز به خوانندگان آن نشریه توضیح دهد.

خانم علم‌الهدی در پاسخ گفته که زنان در ایران از حمایت پدر و به طور کلی تمامی اعضای خانواده برخوردارند و به همین دلیل است که آنها «نقش بسزایی در جامعه از خود ایفا می‌کنند.»

او بار دیگر فعالیت‌های جنبش زنان ایران را رد کرده و گفته که «به دلیل حفظ حرمت زنان در جامعه توسط مردان، آنها در ایران برای حقوق خود مبارزه نکرده‌اند» چرا که به گفته خانم علم‌الهدی زنان ایران از حقوق خود برخوردارند.

به گفته او مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کنند یا پولی به خانه بیاورند.

خانم علم‌الهدی تاکید کرده که زنان در ایران به عنوان افرادی تلقی می‌شوند که در مقام مادر، همسر یا دختر «با مردان عشق مشترک» دارند و از همین رو نتیجه گرفته که به باور او «زنان در ایران از حقوق‌شان لذت می‌برند».

این بخش از سخنان همسر ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته و بسیاری از کاربران آن را «دروغ» پنداشته و به «تمسخر» گرفته‌اند.

داریوش معمار در شبکه اجتماعی ایکس خانم علم‌الهدی را «همسر آیت‌الله اعدام» خطاب کرده و نوشته که فقط او می‌تواند این طور «واقعیت را تغییر داده و رو در روی خبرنگاران راحت و بی‌دغدغه دروغ بگوید».

کاربر دیگری در این شبکه عکس سنگ مزار مادر خانم علم‌الهدی را منتشر کرده و نوشته همسر امام جمعه مشهد که از حق نوشته شدن نام و نام خانوادگی‌اش بر روی سنگ قبرش هم محروم بود.

جمیله سادات علم‌الهدی دختر احمد علم‌الهدی روحانی تندرو ۷۹ ساله است که از ۱۳۹۴ به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کند. او از ۱۳۸۴ امام جمعه مشهد و از ۱۳۸۵ نماینده مجلس خبرگان رهبری از خراسان رضوی است.

اتحادیه اروپا در ۲۰ مارس ۲۰۲۳، یک نهاد و ۸ مقام جمهوری اسلامی از جمله احمد علم‌الهدی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر در ایران»، «نفرت‌پراکنی» علیه زنان، تصویب طرح‌هایی برای تحدید آزادی‌های زنان و پخش اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان تحریم کرد.
حدود دو ماه پیش نیز انتشار ویدیوی گفتگوی جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی با تلویزیون دولتی تله‌سور در ونزوئلا، با عنوان «بانوی اول جمهوری اسلامی ایران» واکنش‌برانگیز شد.

خانم علم‌الهدی که همسرش را در سفر به ونزوئلا،‌ نیکاراگوئه و کوبا همراهی می‌‌کرد در این مصاحبه از موضع دفاع از نگاه جمهوری اسلامی به حقوق زنان در خانواده و جامعه، بارها به فشارهای «امپراتوری رسانه‌ای آمریکا» به ایران اشاره کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

همگی ما میدانیم و بهتر است که شماها هم تصور این را بکنیدکه پسا انقلاب چه بر سر تک شماها و تک تک افراد خانواده حرامی اتان خواهد آمد. ما دلمان به آنروز خوش هست و بس
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
۵۸
دانای نادان - آمستردام، هلند

حالا جمیله اینارو فارسی گفته یا انگلیسی؟
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

از فروغی و شهبانو فرح که به سه زبون صحبت میکنه، رسیدیم به این خارشتر که پرده حیاش عین فلان جاش از صد جا دریده شده. اخه زنیکه ..نده، یه چی بگو بگنجه.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
۶۴
zavareh - رودسر، ایران

مادینه بیشرف، تف تو اون روی کثافت و اون دین متعفن ات
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
۵۴
زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
البته زنانی همچون شما بیشتر از حقوق شوهران عرزشی خود لذت می برند!
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
خدجه خانم اگر لذت میبردند توو مایه شرم اونجا نبودی مگه نه فاطی افغانی
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
مخصوصا تو و فاطی ما
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
ممنون، حرف دل ما را زدید. البته باید عرض کنمدخدمتتون. اون صد جا بعلاوه تعداد مثبت دهندگان به متن جنابعالی روی هم میشه همان دفعات جای دریده زن رئیسی بی سواد. عزیز دل، اینها نه شرف دارند، نه انسانیت نه وجدان، از یک سری مفعول، مفعول زاده حرامی که نه خود‌ و‌ نه رن و بچه اشان پدر خود را میشناسند و نه بخود رحم دارند، چه توقعی میشود داشت، اینها هفتاد و دو فامیلی هستند که مثل کرم در کثافت در خود میلولند و زاد و‌ ولد میکنند.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
این خوک های کثیف زنهاشون از خودشون هم کثیفترن . احتمال زیاد از پس ماند شوهرش تغذیه میکنه وگرنه یک حیوانی که یک ذره حیوان رامی باشه هیچوقت به این راحتی تا این حد کثیف نمیشه . خدایا انسان های این سرزمین را از چنگ این حیوانات عجیب و غریب و منش و مذهب و جنی که میپرستن رها بگردان
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوست عزیز من به اینها میگم نطفه به حروم. مخصوصا این که دختر اون الم ال الاغ هست، نتیجه جفت گیری با نسبت ٥ به یک کرگدن و گًُ..ه با منزل باباشه
جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +503شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +361پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +314یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +164حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله