اردوغان به اسرائیل سفر می کند؛ برای خواندن نماز در مسجد‌الاقصی «هیجان‌زده‌ام»

دیدار اردوغان (راست) با بنیامین نتانیاهو در نیویورکرادیو فردا: رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور، گفت به زودی به اسرائیل سفر خواهد کرد و به عنوان یک «مسلمان از حق خود برای نماز گزاردن در مسجدالاقصی» نیز استفاده خواهد کرد.

آقای اردوغان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته، یک روز پس از ملاقات با نخست ‌وزیر اسرائیل، در میان جمعی از رهبران جامعه یهودیان آمریکا در نیویورک از برنامه سفر خود به اسرائیل و اراضی فلسطینی خبر داد.


به گزارش جروزالم پست و یدیعوت آحرونوت، رئیس‌ جمهور ترکیه افزود: «من یک کانال باز (برای گفت‌وگو» با (اسحاق) هرتزوگ (رئیس‌جمهور اسرائیل) دارم و اکنون نیز یک کانال باز با (بنیامین) نتانیاهو دارم.»

او افزود که برای اقامه نماز در مسجدالاقصی در بیت‌المقدس «هیجان‌زده» است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، رئیس ‌جمهور ترکیه ضمن تأکید بر «اهمیت همکاری» در مبارزه با یهودستیزی و اسلام‌هراسی، از «رهبران یهودی خواست به ترکیه در ارتقای روابط با دولت جو بایدن کمک کنند».

هنوز دولت‌های اسرائیل و ترکیه تاریخ دقیقی برای این سفر «قریب‌الوقوع» اعلام نکرده‌اند. آقای اردوغان از آغاز حضور خود در صحنه سیاست ترکیه به عنوان یک حامی عمده فلسطینیان عمل کرده است. او در دوره‌‌ای طولانی با جنبش فلسطینی حماس که حاکم بر باریکه غزه و یکی از دشمنان سرسخت اسرائیل است، مناسبات نزدیک داشت.

با این حال، به گفته شبکه اسرائیلی کان، آقای اردوغان در دیدار این هفته با بنیامین نتانیاهو مواضع پیشین خود در قبال فلسطینیان را تکرار نکرد و در حالی که این هفته ارتش اسرائیل عملیات سنگین نظامیِ منجر به مرگ فلسطینیان در اردوگاه جنین در کرانه باختری داشت، رئیس‌جمهور ترکیه درباره آن سخنی نگفت.

رجب طیب اردوغان در مورد موضوع فلسطین اظهار داشت: «آماده است به نزدیک‌ شدن اسرائیل و فلسطینیان کمک کند.»

در بیش از دو دهه رهبری آقای اردوغان بر ترکیه و رهبری همزمان اسرائیل به دست بنیامین نتانیاهو، ملاقات روز ۲۸ شهریور در نیویورک بین آن‌دو نخستین دیدار رو در روی رهبرانی بود که مناسبات‌شان تا چندی پیش عمدتا متشنج و گاه به‌شدت بحرانی بود.

روابط ترکیه با اسرائیل در دوران یک سال و نیمه نخست‌وزیری نفتالی بنت و یائیر لاپید، در پی تقویت همکاری سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه در سال گذشته علیه «باندهای تروریستی اعزامی جمهوری اسلامی ایران در خاک ترکیه» بهبود یافت و همزمان، اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل به آنکارا سفر کرد. یائیر لاپید نیز در دوران نخست‌وزیری خود مهمان رسمی آنکارا شده بود.

در پی بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت که ۹ ماه پیش رخ داد، دولت آقای اردوغان ارتقای روابط با اسرائیل را ادامه داد. به نوشته یدیعوت آحرونوت، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان روز پنج‌شنبه در میان سران یهودیان آمریکایی گفت از آشتی با اسرائیل خشنود است.

گسترش طیفی از همکاری‌ها در زمینه‌های بازرگانی، اقتصاد، انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان سعودی، در مذاکرات اردوغان- نتانیاهو مطرح شده بود. دو کشور همچنین حامی عمده آذربایجان در عرصه نظامی محسوب می‌شوند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

خاک بر سر تو رهبر بکنند که این بزرگترین آرزوی تو برای خودت و کشورت هست
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
۴۹
Persian2600 - استکهلم، سوئد

به این میگن آخوند بی شال و عبا. خر همان خر فقط پالونش فرق میکنه.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
درود بتمام انسانها و سیاستمداران فهیم.اردوعان گذشته از ان تعصب خاص مذهبی سیاستمداری است که پیشرفت و ارتقا ملت و کشورش را بسیار مقدم بر تعصب احمقانه مذهبی میداند . اردوعان خوب فهمیده که برای ترقی و پیشرفت باید با جهانیان مخصوصا اسراییلی ها تفاهم کامل باید داشته باشد. درود بانسانهای صاحب شعور
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
۲۶
elnazpishu - لندن، انگلستان
از همونجا عرض ارادت کن عقب عقب برو تا آنکارا
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حاجی رجب , بعد از نماز کمی هم برای خل و چل های ما دعا کن . شاید سر عقل بیایند . یادت نره قربونتم .
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
از یک انسان وارسته که هدفش فقط خدمت به جان دار باشه، از هر نوعی، خدا نمازش را در هر جا که باشد قبول میکنه ولو در توالت، حالا رجب طیب اردوغان برای تظاهر فقط میخواد این کار رو بکنه وگرنه با این جنایانی که انجام داده بره تو‌خود خانه خدا هم نماز بخوانه، باز قبول نیست، این هم یک لجنی از آخوندها و رهبر الدنگ ما بدتره
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
حالا اگر شاه زنده بود و این کار را میکرد پان ترکسیت‌ها و قاجار‌ها زبان دو متر مثل پاچه ورمالیده ها، شاه نوکر سیونیست است، ژاپنی‌ها به Yin und Yang و اعتقاد دارند عقیده جهان بر مبنا تضاد وجود دارد. بدون این تضاد جهان وجود ندارد. و این تضاد‌ها فاصله عظیم با هم دارند.اگر به هم برسند جهان نابود می شود مثلا سیاه و سفید .یا شر و خوب.گرم و سرد. بله و خیر. اگر این را قبول کنیم پس جهان سال‌ها است که باید از بین می رفت. یک نمونه همین ضد بشر و شرکا . اگر رجب برود خوب است اگر شاه برود نوکر سیونیست است. شر و خیر این‌ها چنان به هم چسبیده که مو در وسط آن هم جا نمی گیرد.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
بارها من به اورشلیم رفتم. دیزنی لند مذاهب هست هر طرف نگاه میکنی یا میکی ماوس میبینی یا گوفی یا بلوتو! 😀😀. یه دفعه از یکی از اون خاخام هایی دو دیوار ندبه و توی اون غار بغلش پلاس هستن پرسیدم که خدا اخرش با این دیوار چکار میکنه؟ جواب داد که دیوار پشت معبد سلیمان هست، خدا بعدا قول داده که معبد سلیمان رو بسازه! گفتم خوب اینجوری که خدا باید مسجد القصی رو درست پشت این دیوار هست رو خراب کنه که!! این میشه conflict of interest 😀😀 جالبتر اینکه وقتی میخوای بری طرف قدس (some of the rock) میبینی سرباز فلسطینی که برای دولت اسراییل کار میکنه وایستاده که از مکان مقدس مسلمونها محافظت کنه
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
۴۴
هچل هفت - کوردوبا، اسپانیا
فقط موقع سجده مواظب گردکی ت باش.
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حضرت جان، من امیدوارم بودم دعای حاج رجب گرامی موثر باشه و از خل و چل بودن نجات پیدا کنی.از کامنتت معلومه نه تنها خل و چلیت درست نشده بلکه نفهمی مادرزادیت هم شدت پیدا کرده. متاسفانه راه دیگری به نظرم نمیاد. فعلا برای اطمینان خودت را بیمه حضرت ابوالفضل بکن تا شاید تونستم راهی برای درمانت پیدا کنم. از خودت مواظبت کن که لازمت دارم
‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +503شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +361پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +314یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +164حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله