با اجرای دستور منع پوشش «عبایه» و «قمیص»، مدارس فرانسه بازگشایی شد

رادیو فردا: حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز فرانسوی روز دوشنبه ۱۳ شهریور در حالی به مدرسه‌ها بازگشتند که موضوع ممنوعیت پوشیدن عبایه یا همان چادر عربی در مدارس، بر دیگر مسائل آموزشی فرانسه از جمله کمبود معلم و گرانی لوازم حق‌التحریر سایه انداخته است.

فرانسه که دارای بیشترین جمعیت مسلمان در بین کشورهای اروپایی است، اکنون با چالشی جدید مواجه است که ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است.


گابریل اتال وزیر آموزش ملی فرانسه روز دوشنبه به رسانه‌های این کشور گفت که ۵۱۳ مدرسه در سراسر کشور وجود دارند که به طور بالقوه درگیر مسئله ممنوعیت پوشیدن عبایه هستند.

آقای اتال که مدت زیادی نیست کار خود را به عنوان وزیر آموزش آغاز کرده، از همان ابتدای دوران وزارتش با مسئله عبایه درگیر بود.

نظام سیاسی فرانسه، دموکراتیک و لائیک است و لائیسیته، یعنی جدایی دین از دولت، در آن به صورت قانون در آمده است.

بر اساس همین قانون لائیسیته است که پیروان هیچ کدام از ادیان حتی مسیحیان که اکثریت جامعه فرانسه را تشکیل می‌دهند حق نمایش و به رخ کشیدن نمادهای مذهبی خود را در محیط‌های دولتی و عمومی ندارند.

گابریل آتال وزیر آموزش ملی فرانسه پیشتر به شبکه یک تلویزیون این کشور گفته است که لائیسته و مدرسه در فرانسه رابطه‌ای مستقیم دارند.

او گفت: «مدرسه در جمهوری فرانسه حول ارزش‌ها و اصول شدیدا مستحکم به ویژه لائیسته بنا شده است. لائیسیته محدودیت نیست، بلکه آزادی است؛ آزادی شکل دادن به عقیده خود و رها شدن از طریق مدرسه.»

وزیر آموزش فرانسه به طور ویژه درباره عبایه تاکید کرد: «برای من لائیسته در چارچوب مدرسه، مسئله‌ای بسیار روشن است. وقتی شما وارد یک کلاس درس می‌شوید و دانش‌آموزان را می‌بینید، نباید قادر باشید مذهب یک دانش‌آموز را تشخیص دهید. بنابراین من به شما این تصمیم را اعلام می‌کنم که دیگر نمی‌توان در مدارس عبایه پوشید.»

عبایه یک لباس سنتی بلند زنانه است که برخی دانش‌آموزان دختر مسلمان برای پوشاندن سرتاسر بدن خود آن را می‌پوشند؛ با این حال، شورای مسلمانان فرانسه در ماه ژوئن امسال تلاش کرد مسلمانان این کشور را از پوشیدن این لباس نهی کند و اعلام کرد که عبایه، یک «علامت مذهبی مسلمانان» نیست.

علاوه بر عبایه، قمیص، پیراهن بلند مردانه نیز که مردان در کشورهای عربی می‌پوشند، در مدارس فرانسه ممنوع شده است.

اما ممنوعیت‌ها در ارتباط با مذهب در مدارس فرانسه فقط مختص این لباس‌ها نیست. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسید، استفاده از هر نوع نماد مذهبی در مدارس و اماکن دولتی ممنوع است.

همچنین فرانسه اولین کشور اروپایی بود که در سال ۲۰۱۰ با تصویب قانونی، حجاب کامل، شامل برقع یا نقاب را ممنوع کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

بهترین راهکار همان ممنوعیت نماد مذهبی است فرقی ندارد اسلام باشد یا مسیحیت و یهود همشون از یک .....هستند
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
۵۴
visman34 - دبی، امارات متحده عربی

اینم از اون چیزهای عجیب و غریبه.خوب بمونید تو کشور خودتون یا محاجرت کنید جایی که با عقایدتون همخونی داشته باشه.میرن به غرب از همه مواهب دموکراسی بهره مند میشن بعد دنبال این هستند که اون افکار فاشیستی مذهبی رو به اون جامعه غربی تحمیل کنند.خوب ابله اگر افکار تو در این جامعه پیاده بشه این جامعه میشه مثل همون جهنمی که تو خر دوپا ازش فرار کردی پناه آوردی اینجا.اونوقت دوباره از همین جامعه غربی که سالم بود و تو به لجن کشیدیش باید فرار کنی جای دیگه پناهنده بشی که این بار اونجا رو با افکار گندیدت به لجن بکشی.دنیا با گله خران طرفه.چرچیل بیهوده نگفته که هیچ نیرویی در دنیا قدرتمند از اسلام برای عقب نگاه داشتن یک جامعه نیست.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

واقعا خیلی ها نمیدونند که این دختران دانش آموز که به این طریق از طرف خانواده های مذهبی شون مجبور به حجاب گذاشتن هستند چه زجری می‌کشند از بچه‌های خودتون که همشاگردی ها و دوستان محجبه در کشورهای غربی دارند بپرسید. طفلک این دخترکان قربانی تعصبات والدینی می‌شوند که خودشون از حکومت ها و کشورهای اسلامی فرار کردند و شعارشون هم اکثرا این هست که اسلام واقعی فرق داره. جالبه که این اسلام واقعی رو ما نشنیدیم که در کشوری اجرا بشه و مردم خوشبختی داشته باشه
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

حرکت بسیار منطقی.مدرسه و دیگر اماکن عمومی جای تبلیغ ایده اولوژی بیمار مذهبی نیست.چقدر جای افسوس دارد که این مسلمانان جاهل و جنسیت زده،به اروپای آزاد میایند و بجای رشد شعور و فرهنگ ،اصرار بر عقاید و اجرای دین عقب مانده شان دارند،بعد زنان و دختران ایران در خود ایران با کتک و زور و جبر و زندان و محرومیت مجبور به لباس پوشیدن و اجرای این دین بیگانه که به آن تعلق ندارند میشوند.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
البته من با چند جوان مسلمان که اتفاقا متولد اینجا هم بودند صحبت مردم و خیلی کورکورانه و شدید روی اسلام و احکامش تعصب داشتند حتی جنایات داعش رو هم توجیه میکردند.بیشتر از افرادی که تازه مهاجرت میکنند.چیزی که شما میگید موارد محدود هست.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۱) در -بویژه- اکراین و تا حد زیادی در روسیه، هستند درصد کمی‌ افرادی مسلمان (در اکثر موارد سنی - حالا اگر شیعه می‌بودند هم فرقی‌ در صحبت‌ام ایجاد نمی‌شه) که ایشان از کشورهای جنوبی شوروی سابق که مسلمانان زندگی‌ می‌کنند می‌باشند (در اکراین می‌‌بودند). / چندین سال پیش، مقامات حیله‌گر خارکف، -برای جذب سرمایه و فروش و اجاره‌ی مکان‌های تجاری که اینجا بی‌رویه ساخته‌بودند-، تیزری تلویزیونی ساخته و در همان کشورهای مسلمان‌نشین شوروی سابق پخش کردند (در کانال‌های کی‌یف هم نشان می‌دادند)، که اینجا در خارکف بالاترین سطح زندگی هست!، و خارکف شهری‌ چند‌زبانه هست!، و سپس صفحه‌هایی‌ از کتاب مقدس مسلمانان را نشان می‌دادند! (یعنی اینجا در خارکف، در کوی‌وبرزن، زبان عربی‌ هم صحبت می‌شه و همه همدیگرو می‌فهمن!)، و بدین‌ترتیب از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، افرادی مسلمان از تاجیکستان، آذربایجان شوروی سابق و عرب‌های مقیم در دیگر شهر‌های اکراین، به اینجا اومدن، پول و سرمایه آوردن، ماشین و خونه اجاره یا خریدن، تا بساط کافه برای شااورما و کباب و امثال آن‌را ایجاد کنن. ~ (ادامه...)
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۲) در آن ۴ سال بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، اینجا در خیابان، زوج‌های مسلمان مهاجری مشاهده می‌شدن، که آن خانم، صورتش روبند نداشت، اما از نوک سر تا پایین کف کفش‌ش، پیچیده‌شده در روسری و مانتویی بسیار بلند و کمی‌ ترسناک و غیر‌عادی بود. در مکان‌های عمومی‌ و فروشگاه‌ها، مردم محلی به این افراد بی‌احترامی نمی‌کردن، اما چون وصله‌ی ناجوری برای تکسچر شهر شده‌بودن، کسی‌ محل به‌آنها نمی‌گذاشت، در فروشگاه‌ها هم، صندوق‌دار و کارکنان، با پوسخندزدن به ایشان، در اصل نگاه عاقل اندر صفیه به آن‌ها می‌انداختند. این مهاجرین مسلمان در زمینه‌ی کار و بیزینس هم موفق نشدند، و فهمیدند که خارکف روس‌زبان است و نه چند‌زبانه. این شد که همگی‌شان قبل از اینکه این کارزار شروع شود، از اینجا رفتند. / نتیجه‌گیری این‌که، دنیای روس، فضای خودش را دارد، که مردم باهم متحد هستند، و هر وصله‌ای که با محیط اسلاو ناجور باشد را، با پنبه سر بریده و آن‌را از فضای خودشان دور می‌کنند. اما شوربختانه گویا اروپا این‌چنین نیست، که اینهمه مهاجرین پر‌-رو، خود و دین‌شان را به آن تحمیل می‌کنند. ~ (ادامه...)
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۳) پی‌نوشت یک؛ البته در همان ۴ سال بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، در مسکو هم چنین بساطی برای جذب سرمایه‌ی مسلمانان و عرب‌ها -با حمایت ظاهری از آن‌ها- به‌راه انداختند که آن‌هم شکست خورد. کار تا جایی‌ پیشرفت که برخی‌ مسلمانان ساکن جنوب شوروی سابق که زبان روسی را تا حدی می‌دانند، در بخش کامنت ویدیوهای فضای روس‌زبان یوتیوب، همه را به‌ خواندن نماز نصیحت و سفارش می‌کردند!، و البته روس‌ها هم با سیستم آرام و تا حدی پنبه‌سر‌بری که دارند، بعضی‌هاشان می‌گفتند که باشه حالا روی این مساله فکر خواهایم کرد، اما الان دست‌مون بند هست ؛)، یا دیگری می‌گفت حالا هر‌وقت از مستی درومدم و هوشیار شدم، درباره‌ی این مساله فکر خواهم کرد ؛) / من خودم در طی‌ این ۲۱ سال، مهارت بسیار کارساز *با پنبه سر بریدن رو* از روس‌ها آموختم. بسیار عالی‌ هست ؛) جدی می‌گم. / پی‌نوشت دو؛ البته من (و کلا هر انسانی‌) با این مساله که مقامات محلی، به‌ویژه مقامات حیله‌گر خارکف، با دروغ و کذب، این مهاجرین مسلمان یا هر مهاجر دیگری که باشد را به‌اینیده و طرف کلی‌ پول ضرر کرد، بسیار مخالف بوده و هستم. کلاه‌برداری در روز روشن.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۴) گرامیان، بنده نیز همانند بسیاری از فارسی‌زبانان، از سالیان سال پیش، زبان پارسی رو با کمک سایت بسیار کارساز *بهنویس‌.دات.کام* با حروف لاتین کیبورد، به‌صورت پینگلیش می‌نویسم، و سپس به‌شکل خودکار، در پایین صفحه‌ی سایت محترم بهنویس، متن پینگلیشی، تبدیل به متن پارسی می‌شود، سپس آن‌را کپی و در فضای مجازی قرار می‌دهم. / اینجا در خارکف، از چندین سال پیش، کیفیت آب گرم و آب سرد لوله‌کشی‌ بسیار پایین آمده، تا حدی که گاهی‌ بوی گوگرد می‌دهد، و دارای کلر نیز هست. من وقتی‌ می‌آیم منزل، خب با همین آب لوله‌کشی‌ دست و صورت میشویم، بعد کلر و گوگردی که در آن هست، تا چندین ساعت، روی چشم تأثیر منفی‌ می‌گذارد. حال حرفم‌ام این است که گاهی‌ -البته به ندرت- در کامنت‌هایی‌ که می‌نویسم، یک یا چند حرف در واژه، اضافی و یا نامفهوم هست، که به‌دلیل همان تاثیر منفی‌ آب بر روی چشم می‌باشد. برای نمونه در کامنت شماره‌ی ۳، به‌جای اشتباه تایپی حاصل از تاثیر منفی‌ آب بر روی چشم، *خواهایم کرد* در اصل باید باشد *خواهیم کرد*، و یا واژه‌ی اسرار‌آمیز *به‌اینیده* ؛) در اصل باید باشد *به‌اینانده*. / پوزش را پذیرا باشید ~
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۵) * به‌اینیده * ------= [ به اینانده * ! / عجب‌ها ؛)
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
۶) *به‌اینیده* یعنی *مقامات خارکف، اونها رو به اینجا که خارکف هست ترغیب به آومدن کرده بودن* ؛))) / این اشیباه تایپی *به‌اینیده* دیگه تقصیر من نبوده و نیست، بلکه سیستم خود این سایت محترم، داره با ما شوخی‌ می‌کنه ؛)))
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +516شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +375پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +320یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +177«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد