سند سری بریتانیا فاش می‌کند که چرا فلسفی با مصدق دشمن شد؟ پای هزاران پوند در میان است

محمدتقی فلسفی، واعظ معروف، می‌گفت هیچ‌وقت در حمایت از ملی شدن صنعت نفت ایران موضع‌گیری نکرد چرا که در مورد مسئله‌ی نفت «شبهه» داشت و در منبرش هم از محمد مصدق اسمی نمی‌برد چرا که آنرا نوعی تایید برای نخست‌وزیری می‌دید که سیاست‌های سکولارش را خطرناک می‌دانست. فلسفی در کتاب خاطراتش می‌گوید: «وجدانم راضی نبود کسی را تایید کنم که صراحتا به من گفته بود در نظر او مسلمان و بهایی یکسان است.» اما یک سند دولتی در آرشیو ملی بریتانیا که از حالت طبقه‌بندی خارج شده، حکایت از آن دارد که حداقل یکی از دلایل نارضایتی فلسفی از مصدق مسائل مالی بوده است. بنا بر گزارش مورخ ۶ ژوئن ۱۹۵۲ (۱۶ خرداد ۱۳۳۱) یک جاسوس بریتانیا در دولت مصدق (که هویتش روشن نیست‌)‌، گفته است: محمدتقی فلسفی در دوران نخست‌وزیری علی رزم‌آرا معادل ۲۰ هزار پوند برای خرید یک دستگاه چاپ هفت رنگ دریافت کرده بود و انتظار دریافت کمکی مشابه را از محمد مصدق داشت که با پاسخ منفی نخست‌وزیر جدید مواجه شد.
افتادن فلسفی در دام ساواک و ارتباط جنسی او با زنی متاهل

در اواسط دهه چهل شمسی ساواک برای مقابله و ساکت کردن وعاظ و روحانیون از جمله محمدتقی فلسفی و جعفر شجونی حکومت پهلوی با استفاده از زنان عضو ساواک آن‌ها را اغفال کرد و با انتشار عکس‌هایی که تلاش کرد تا آبروی آن‌ها را نزد مردم ببرد.

 

پرویز ثابتی از مدیران ارشد ساواک در کتاب در دامگه حادثه درباره این موضوع نوشته است: «یکی از این زنان که از خود استعداد بیشتری نشان داد و با ساختن داستانی این آخوند‌ها را به خانه خود، که در واقع خانه امن ساواک بود کشاند. این زن که به بهانه طرح مسائل شرعی به این آخوند‌ها نزدیک شده بود به آن‌ها گفته بود که همسرش با او ارتباط برقرار نمی‌کند و ماه‌ها در سفر است، در حالی که او آتشین مزاج است و نمی‌داند نیاز خود را چگونه رفع کند.»

 

در حالی که تا سالیان سال صحت و سقم این عکس‌ها تکذیب می‌شد، بعد از نزدیک به نیم قرن که از این ماجرا گذشته بود، مرحوم شیخ جعفر شجونی اظهارات جنجالی را در برنامه اینترنتی دید در شب مطرح کرد که به شکل تلویحی صحت این عکس‌ها را تایید می‌کرد: «ما رفتیم، نشستیم، شروع کردند صحبت کردن که ساواک چنین است و چنان است. شما آخوند‌ها فکر کردید می‌توانید شاه را برکنار کنید؟ تو می‌روی منبر، باید با ما همکاری کنی... دیدم دونفری یک چمدان به چه بزرگی را دارند می‌آورند. چمدان را وارونه کردند روی میز. روی میز پر شد از عکس بنده با یک خانم، من دیوانه شدم، رفتم مستقیم خانه آقای فلسفی. گفتم شما پدر مایی، رئیس جامعه وعاظی. نگفت برای من هم درست کردند. فلسفی پا شد و راه رفت و گفت هر کسی که فیلم‌برداری کرده، غلط کرده.»

 

شجونی در ادامه گفته بود: «یک‌ذره حالم جا آمد، بیرون آمدم و یک آقایی من را سوار کرد. مرحوم شیخ جواد مناقبی بود. به من گفت شجونی عکس فلسفی رو دیدی؟ گفتم: نه، دست انداخت عکس را برداشت. دیدم عکسش با همون خانومیه که با من عکسش بود... مگه آخوند کیه؟ فرزند همین آدم‌های معمولیه. زن می‌گیره، صیغه می‌کند. آن چیزی که به فلسفی نسبت دادند، گفتند واقعیت دارد.»

رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
arian1 - ابادان، ایران

کثیف تر و دروغگو تر از آخوند هنوز زائیده نشده‌ است. این موجودات پلید را بایستی از بالا و پایین به دار آویخت
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان

اخوند شیعه دو نشان داره که اونو از انسانها جدا نیکنهیکی تخمه صیغه اندر تخمه صیفه است و دوم خداش پول است. برای پول حاضره پدر و مادرش را صیغه کرگدن حبشی کنه
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

خود خمینی ملعون هم در پاریس توسط طباطبایی از امریکا میلیونها دلار پول گرفت از همون سال 41 یعنی انقلاب سفید حمینی گوربگور شده با امریکا پنهانی در تماس بوذه و سیاست جنگ زرگری با امریکا پیش میبرد یعنی در ظاهر دشمن شعار مربر امریکا دادن از دیوار سفارت بالا رفتن ولی در باطن دوست و همکار استراتژی امریکا
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

شیطان تقاضای بازنشستگی داده به خدا و گفته تو آخوند رو آفریدی که من در مقابلش هیچم و باید جلوش لُنگ بندازم ، پس وجود من دیگه ضرورتی نداره !!
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
آخوند چه فلسفی وچه فیلسوف همه با هم حداقل یک جایشان هرزه . اما این مدارک انگلیس را هم باور نکنید چون هر دو از یک قماش هستند. سال ۱۳۴۵ گوتنبرگ دستگاه چاپگررا اختراع نمود که به شکل امروزی هم نبود وبا مشلاتی می توانست اندکی کتاب چاپ کند.دلیل دوم مصدق در سال ۱۳۴۵ فوت کرد . چاپگر رنگی آنهم با قیمت ۲۰ هزار دلار میتوانست وجود داشته باشد ؟
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:چیزی به اسم ماشین چاپ هفت رنگ نداشتیم. ماشین چاپ فقط ۴ رنگ دارد .بقیه رنگ‌ها از مخلوط این ۴ رنگ به وجود می‌‌یاد. از زمان آمدن ماشین چاپسه بعدی در سال ۲۰۰۶ میلادی در هایدلبرگ آلمان ماشین چاپ ۶ رنگ به وجود آمد.ولی‌ همه این جان کندن‌ها توسط ماشین تبلیغاتی مجاهدین.چپی ها است.هاله مقدس میرزا مصدق ال سلطنته "نام او درزمان قجار و والی‌ خراسان" کمی کم رنگ شده. از زمان بیرون آمدن مقاله ."شاه جداهی بحرین را تبریک گفت" و ضد مقاله‌ها که چهره مصدق را نشان می‌‌دهد. از هیچ کوششی دریغ نمی‌‌شود. شمع کور شده مصدق را دوباره روشن کنند. کودتا که معلوم نیست بود یا نبود. خود مصدق هیچ مصاحبه یا مقاله. یا دفاع در دادگاه. حتا یک بار سخن از کودتاه امریکاهی نگفت. فقط می‌‌گفت برکناری من قانونی نبود. با تحقیقات علمی‌ بعد از ۵۷ توسط دکتر کاتزیان. علی‌ میر فطروس. و پسر عمو خود مصدق عضو شورا اجرا نفت ملی‌ مشخص شده.چیزی که تا امروز به خود ما داده .چاخان‌ها حزب توده.مجاهدین و ملی‌ مذهبی‌ها بوده که مطابق آن زمان نبوده. امروزه آنقدر لکه سیاه در پرونده مصدق وجود دارد.که اگر کودتا هم بود فقط باید گفت.عجب شانسی‌ اوردیم.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:همکاری مصدق با فداهیان اسلام و نواب صفوی و ترور رزم آرا رهیس پلیس تهران. همکاری با شاخه نظامی حزب توده منجمله خسرو روزبه برای ترور روزنامه نگاران که با سیاست مصدق در قبال بر کناری خود موافق نبودند.منجمله احمد مسعود. رابطه تنگ مصدق با اشراف قجار. کدام یکی‌ از ما تا ۵۷ می‌‌دانست که مصدق داماد ناصرلدین شاه بود ؟ ضربه اخر هم ۲۰۱۷ میلادی از اسناد آزاد شده CIA بود. که هر ۴۰ سال یک بار آزاد می‌‌کنند. در اینجا سفت و سخت توزیع داده که آمریکا هیچ نقشی‌ در ۲۸ مرداد نداشته. مردم عاصی‌ از دست سیاست‌ها مصدق.چاپ کردن پول بدون پشتوانه. زیر بار نرفتن بر کناری. که امروز مشخص شده این حق را بر طبق قانون مشروطه داشته. قبل از آن هم ۶ نخست وزیر را بر کنار کرد.هیچ کدام بجز مصدق دبه در نیاورند. مصدق قربانی سیاست خود شد. ایران در زمان قجار انقلاب صنعتی را به خاطر زنباره‌ها قجار خوابید.وابسته به منبع پول نفت بود.درایت و عقل شاه جوان را نداشت.فکر می‌‌کرد انگلستان به نفت ایران محتاج است.درک درست از ایران نداشت فکر می‌‌کرد بدون پول نفت می‌‌شود ایران را اداره کرد.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:درک درست از ایران نداشت فکر می‌‌کرد بدون پول نفت می‌‌شود ایران را اداره کرد. که این سیاست وخیم بحرانی‌ پولی‌. بدون پشتوانه. کمبود. فقر. برای مردمی که دوران گذشت از قجار به رضا شاه را تجربه کرده زیاد بود. خیلی‌ از ما هم خطر سرخ را در زمان مصدق دست کم می‌‌گیرند، از تمامی تیپ مستقر در تهران کلا زیر نفوذ حزب توده بودند. افسران حزب توده ارتش را کاملا در دست داشتند.دست کم رده بالا. پس چرا قادر نشدند حتا یک تیپ را برای مقابله با کودتا به خیابان آورند. سرباز ساده شاه خود را می‌‌خواست نه مترسک استالین.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
گرامی‌، در مورد مساله چاپ، کاملا درست گفتید و اون مورد که در متن نوشته؛ *بنا بر گزارش مورخ ۶ ژوئن ۱۹۵۲....یک جاسوس بریتانیا در دولت مصدق (که هویتش روشن نیست‌)‌، گفته است: محمدتقی فلسفی....معادل ۲۰ هزار پوند برای خرید یک دستگاه چاپ هفت رنگ دریافت کرده بود....* / - این مورد، سوتی وحشتناک متن بالا هست. سپاس برای شفاف‌سازی. / توضیح تکمیلی اینکه (بهتر میدونید)، که در سال ۲۰۰۰، شرکت مان‌رولند آلمان، اقدام به ساخت ماشین چاپ دو‌بعدی برای چاپ افست، با نام چاپ هفت‌رنگ نمود. من آن‌زمان ایران دانشجوی گرافیک بودم، و در نمایشگاه بین‌المللی تهران، در شعبه‌ی مان‌رولند، اطلاعات لازم را دریافت داشتم. خلاصه که بگوییم، چاپ هفت‌رنگ دو‌بعدی مان‌رولند، ترکیبی‌ از * CMYK + RGB * بود، یعنی هم سیستم ۴ رنگ افست، و هم سیستم سه‌نوری برای اکران و همچنین برای چاپ دیجیتال را باهم ادغام کرده بود، و نتیجه‌ی چنین چاپ دو‌بعدی افست ۷رنگی‌ بر روی کاغذ، شفاف همچون تصویر روی اکران می‌گردید.
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند